ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ
ΑΠΟΦΑΣΗ Φ.253/23170/Α5/ΦΕΚ Β 504/20.2.2019
Εισαγωγή φοιτητών σε Τμήματα Μουσικών Σπουδών, σύμφωνα με τις διατάξεις
του άρθρου 19 του ν. 4559/2018 (Α' 142), όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις
του άρθρου 45 του ν. 4589/2019 (Α 13).
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ
ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις άρθρου 19 του ν. 4559/2018 (Α' 142), όπως τροποποιήθηκε
με τις διατάξεις του άρθρου 45 του ν. 4589/2019 (Α' 13).
2. Τις διατάξεις των άρθρων 4 και 13 του ν. 4186/2013 (Α' 193)
«Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις» όπως
τροποποιήθηκαν και ισχύουν.
3. Την με αριθμ. ΤΜΣ/1816/Φ.1.3.4./15-12-2017
από κοινού εισήγηση του Ιονίου Πανεπιστημίου και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας
προς το ΥΠΠΕΘ και τη με αριθμ. 8245/7-12-2018 πρόταση
του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων προς το ΥΠΠΕΘ.
4. Το π.δ. 125/2016 (Α' 210) «Διορισμός
Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
5. Τις διατάξεις του άρ. 46 παρ. 1 και 4 του αρ. 48 παρ. 2 και του άρ. 90 του
κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, που κυρώθηκε με
το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της
νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα» (Α' 98) .
6. Τη με αριθμ. Φ. 1/Γ/047/15415/Β 1/1-2-2019
εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών ότι δεν προκαλείται
δαπάνη σε βάρος του τακτικού προϋπολογισμού του ΥΠΠΕΘ, δεδομένου ότι με την
παρούσα Υ.Α. καθορίζονται οι ειδικότερες προϋποθέσεις και όροι εισαγωγής στα
τέσσερα (4) Μουσικά Τμήματα, τα εξεταστέα καλλιτεχνικά αντικείμενα, ο τρόπος
εξέτασης τους και ο τρόπος υπολογισμού των μορίων εισαγωγής κάθε υποψηφίου. Η
δαπάνη που θα προκληθεί από τις εν λόγω εξετάσεις θα καθοριστεί κατά την έκδοση
της αντίστοιχης κοινής υπουργικής απόφασης στην οποία θα αποτυπωθούν τα
συλλογικά όργανα τα οποία θα πραγματοποιήσουν τις εξετάσεις αυτές,
αποφασίζουμε:
Καθορίζονται οι ειδικότερες προϋποθέσεις και όροι εισαγωγής φοιτητών στο
Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης
και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του
Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και στο Τμήμα Εθνομουσικολογίας του Ιονίου
Πανεπιστημίου, τα εξεταστέα καλλιτεχνικά αντικείμενα και οι συντελεστές
βαρύτητας βάσει των οποίων εξάγεται η τελική βαθμολογία του υποψηφίου, τα
εξεταζόμενα μαθήματα, τα μόρια και οι προϋποθέσεις εισαγωγής, ο τρόπος εξέτασης
των μουσικών μαθημάτων και οι διαδικασίες συμμετοχής.
’ρθρο 1
Τρόπος
εισαγωγής και δικαίωμα συμμετοχής.
1. Η εισαγωγή στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, στο
Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στο Τμήμα Μουσικών
Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και στο Τμήμα Εθνομουσικολογίας του Ιονίου
Πανεπιστημίου από το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 και εφεξής γίνεται μόνο μέσω
εισαγωγικών εξετάσεων πανελλαδικού επιπέδου που διοργανώνονται σύμφωνα με τις
διατάξεις του άρθρου 19 του ν. 4559/2018 (Α' 142), όπως τροποποιήθηκε με τις
διατάξεις του άρθρου 45 του ν. 4589/2019 (Α' 13).
2. Δικαίωμα συμμετοχής στις κοινές εισιτήριες εξετάσεις για την εισαγωγή
σπουδαστών στα ανωτέρω Τμήματα έχουν οι κάτοχοι απολυτηρίου τίτλου Λυκείου ή
ισότιμου τίτλου Σχολείου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του εσωτερικού ή εξωτερικού
και οι οποίοι έχουν συμμετάσχει στις πανελλαδικές εξετάσεις του τρέχοντος έτους
των Γενικών ή των Επαγγελματικών Λυκείων για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια
Εκπαίδευση στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα των Γενικών Λυκείων ή Νέα Ελληνικά των
Επαγγελματικών Λυκείων αντίστοιχα.
’ρθρο 2
Εξεταζόμενα
μαθήματα, συντελεστές βαρύτητας, μόρια και προϋποθέσεις εισαγωγής.
1. Α. Οι υποψήφιοι, μαθητές και απόφοιτοι, εξετάζονται μέσω εισαγωγικών
εξετάσεων πανελλαδικού επιπέδου στα εξής μουσικά μαθήματα:
α) Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία, με το οποίο αξιολογείται το επίπεδο οργανοχρησίας των υποψηφίων. Ως μουσικό όργανο εννοείται
και η φωνητική τέχνη.
β) Μουσική Αντίληψη και Γνώση, με το οποίο αξιολογείται το επίπεδο
θεωρητικών και ακουστικών μουσικών γνώσεων.
Β. Επιπλέον οι υποψήφιοι, μαθητές και απόφοιτοι, εξετάζονται μέσω των
πανελλαδικών εξετάσεων των Γενικών ή των Επαγγελματικών Λυκείων αντίστοιχα στο
μάθημα
α) Νεοελληνική Γλώσσα των Γενικών Λυκείων ή
β) Νέα Ελληνικά των
Επαγγελματικών Λυκείων.
2. Για την εξαγωγή της συνολικής βαθμολογίας των υποψηφίων
συνυπολογίζονται ο βαθμός Απολυτηρίου Λυκείου κάθε υποψηφίου, ο βαθμός που
έλαβε στις πανελλαδικές εξετάσεις στο μάθημα «Νεοελληνική Γλώσσα» των Γενικών
Λυκείων ή «Νέα Ελληνικά» των Επαγγελματικών Λυκείων και ο βαθμός στα μαθήματα
«Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία» και «Μουσική Αντίληψη και Γνώση» με τους εξής
συντελεστές:
α) ο βαθμός στο μάθημα «Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία» αντιστοιχεί στο
τριάντα τοις εκατό (30%) της συνολικής βαθμολογίας,
β) ο βαθμός στο μάθημα «Μουσική Αντίληψη και Γνώση» αντιστοιχεί στο
τριάντα τοις εκατό (30%) της συνολικής βαθμολογίας,
γ) ο βαθμός στο μάθημα «Νεοελληνική Γλώσσα» των Γενικών Λυκείων ή «Νέα
Ελληνικά» των Επαγγελματικών Λυκείων αντιστοιχεί στο τριάντα τοις εκατό (30%)
της συνολικής βαθμολογίας,
δ) ο βαθμός του Απολυτηρίου Λυκείου αντιστοιχεί στο δέκα τοις εκατό
(10%) της συνολικής βαθμολογίας.
3. Ο υπολογισμός του συνολικού αριθμού μορίων κάθε υποψηφίου για
εισαγωγή στα ανωτέρω Τμήματα, γίνεται ως εξής:
α) ο βαθμός στο μάθημα «Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία» στην εικοσάβαθμη κλίμακα με προσέγγιση δεκάτου
πολλαπλασιάζεται επί 0.3,
β) ο βαθμός στο μάθημα «Μουσική Αντίληψη και Γνώση» στην εικοσάβαθμη κλίμακα με προσέγγιση δεκάτου
πολλαπλασιάζεται επί 0.3,
γ) ο βαθμός στο μάθημα «Νεοελληνική Γλώσσα» των Γενικών Λυκείων ή «Νέα
Ελληνικά» των Επαγγελματικών Λυκείων στην εικοσάβαθμη
κλίμακα με προσέγγιση δεκάτου πολλαπλασιάζεται επί
0.3,
δ) ο βαθμός του Απολυτηρίου Λυκείου στην εικοσάβαθμη
κλίμακα με προσέγγιση εκατοστού πολλαπλασιάζεται επί 0.1.
Το άθροισμα των τεσσάρων ανωτέρω γινομένων πολλαπλασιάζεται επί χίλια
(1.000), ώστε να εξαχθεί ο τελικός αριθμός μορίων, με μέγιστο δυνατό τον αριθμό
των είκοσι χιλιάδων (20.000) μορίων.
4. Απαραίτητες προϋποθέσεις για την εισαγωγή του υποψηφίου στα ανωτέρω
Τμήματα είναι α) ο υποψήφιος να επιτύχει σε καθένα μουσικό μάθημα βαθμό
τουλάχιστον ίσο με το 30% του άριστα, β) ο μέσος όρος των βαθμών των δύο
μουσικών μαθημάτων πρέπει να είναι τουλάχιστον ίσος με το 50% του άριστα και γ)
ο υποψήφιος να έχει προσέλθει στην εξέταση του μαθήματος «Νεοελληνική Γλώσσα»
των Γενικών Λυκείων ή «Νέα Ελληνικά» των Επαγγελματικών Λυκείων.
5. Για τον υπολογισμό του βαθμού με προσέγγιση δεκάτου,
στις περιπτώσεις που κατά τον υπολογισμό προκύπτουν περισσότερα του ενός
δεκαδικά ψηφία τότε, αν το δεύτερο δεκαδικό ψηφίο είναι ίσο ή μεγαλύτερο του
πέντε (5), το πρώτο δεκαδικό ψηφίο προσαυξάνεται στο αμέσως επόμενο παραλειπομένων των λοιπών και αν είναι μικρότερο του πέντε
(5) παραλείπονται όλα τα υπόλοιπα πέραν του πρώτου δεκαδικά ψηφία. Για τον
υπολογισμό του βαθμού με προσέγγιση εκατοστού, στις περιπτώσεις που κατά τον
υπολογισμό προκύπτουν περισσότερα των δύο δεκαδικά ψηφία τότε, αν το τρίτο
δεκαδικό ψηφίο είναι ίσο ή μεγαλύτερο του πέντε (5), το δεύτερο δεκαδικό ψηφίο
προσαυξάνεται στο αμέσως επόμενο παραλειπομένων των
λοιπών και αν είναι μικρότερο του πέντε (5) παραλείπονται όλα τα υπόλοιπα πέραν
του δεύτερου δεκαδικά ψηφία. Για τον υπολογισμό του βαθμού με προσέγγιση
χιλιοστού, στις περιπτώσεις που κατά τον υπολογισμό προκύπτουν περισσότερα των
τριών δεκαδικά ψηφία τότε, αν το τέταρτο δεκαδικό ψηφίο είναι ίσο ή μεγαλύτερο
του πέντε (5), το τρίτο δεκαδικό ψηφίο προσαυξάνεται στο αμέσως επόμενο παραλειπομένων των λοιπών και αν είναι μικρότερο του πέντε
(5) παραλείπονται όλα τα υπόλοιπα πέραν του τρίτου δεκαδικά ψηφία.
’ρθρο 3
Τρόπος
εξέτασης των μουσικών μαθημάτων
1. Α. Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία
Το μάθημα αυτό περιλαμβάνει την εξέταση κομματιών είδους α) Λόγιας
Δυτικής Μουσικής παράδοσης, β) Jazz ή άλλης σύγχρονης μουσικής έκφρασης, γ)
Παραδοσιακής, λαϊκής μουσικής παράδοσης ή βυζαντινής μουσικής.
Ο υποψήφιος επιλέγει να εξεταστεί σε ένα από τα παραπάνω είδη και σε ένα
μουσικό όργανο (ως μουσικό όργανο εννοείται και η φωνητική τέχνη) και
συγκεκριμένα:
α) από τη Λόγια Δυτική Μουσική παράδοση: δύο συνθέσεις διαφορετικού
ύφους και περιόδου η μία αργής και η άλλη γρήγορης ρυθμικής αγωγής, μέτριας
δεξιοτεχνικής και ερμηνευτικής δυσκολίας, με ακρίβεια στην μουσική απόδοση.
β) από τη Jazz
ή άλλη σύγχρονη μουσική έκφραση: δυο συνθέσεις μία αργής και μία γρήγορης
ρυθμικής αγωγής από το ρεπερτόριο της Τζαζ, ροκ ή άλλου σύγχρονου μουσικού είδους
με συμβατό σύντομο αυτοσχεδιασμό και απόδοση ύφους (στιλ).
γ) από την Βυζαντινή μουσική ή Παραδοσιακή, λαϊκή μουσική παράδοση: δυο
κομμάτια επιλεγμένα με γνώμονα τον πρωταγωνιστικό ρόλο του εξεταζόμενου οργάνου
ή φωνής, με συμβατό σύντομο αυτοσχεδιασμό (ταξίμι).
Στη φωνητική εξέταση δεν προβλέπεται αυτοσχεδιασμός.
Η εξέταση της φωνητικής ή οργανικής μουσικής διαρκεί 2' με 6' λεπτά.
Κάθε υποψήφιος εξετάζεται σε ένα από τα δύο κομμάτια/συνθέσεις, την επιλογή του
οποίου αποφασίζει η εξεταστική επιτροπή. Αν ο υποψήφιος έχει επιλέξει έργα
μεγαλύτερης διάρκειας, η επιτροπή έχει δικαίωμα να διακόψει τον υποψήφιο στον
χρόνο που έχει καθοριστεί. Οι υποψήφιοι πρέπει να φέρουν μαζί τους το όργανο
που έχουν επιλέξει, με εξαίρεση το πιάνο το οποίο θα βρίσκεται σε κάθε
εξεταστικό κέντρο όπου απαιτείται. Οι υποψήφιοι δίνουν τις εξετάσεις χωρίς να
υπάρχει οπτική επαφή από και με την εξεταστική επιτροπή (πίσω από κουρτίνα ή
παραβάν) συνοδευόμενοι από επιτηρητή.
Β. Κριτήρια αξιολόγησης για το μάθημα.
Για την εξαγωγή του τελικού βαθμού στην εκατοντάβαθμη κλίμακα, ανάλογα
με το είδος της μουσικής, αξιολογούνται τα παρακάτω 4 κριτήρια (25 μονάδες για
το καθένα), και συγκεκριμένα η απόδοση:
1. στο φραζάρισμα (phrasing)
2. στην άρθρωση (καθαρότητα)
3. στις δυναμικές
4. των ρυθμικών στοιχείων.
2. Μουσική Αντίληψη και Γνώση
Το μάθημα «Μουσική Αντίληψη και Γνώση» περιλαμβάνει την εξέταση του
αντικειμένου της Μουσικής Αντίληψης και του αντικειμένου της Μουσικής Γνώσης.
Α. Η εξέταση στο αντικείμενο της Μουσικής Αντίληψης περιλαμβάνει
αναγνώριση μοτίβων, ρυθμικών μέτρων, συγχορδιών, διαδοχής συγχορδιών,
ηχοχρώματος (μουσικών χροιών), διάρκειας 30' λεπτών με τα εξής ερωτήματα και
μονάδες βαθμολόγησης στην εκατοντάβαθμη κλίμακα, χωρισμένα σε 4 ομάδες
ερωτημάτων:
i) 1η ομάδα ερωτημάτων, πολλαπλής επιλογής
1. 5 ερωτήματα διαστηματικής αναγνώρισης
μοτίβων απαρτιζόμενων από δύο με τρία διαδοχικά διαστήματα. 1' (12" για το
καθένα), μονάδες 5X2=10.
2. 5 ερωτήματα αναγνώρισης ρυθμικού μέτρου. 1' (12" για το καθένα),
μονάδες 5X2=10.
3. 5 ερωτήματα συγχορδιακής αναγνώρισης.
25" (5" για το καθένα), μονάδες 5X2=10.
4. 5 ερωτήματα αναγνώρισης διαδοχής συγχορδιών με πέντε συγχορδίες για
την κάθε ακολουθία. 1' (12" για το καθένα), μονάδες 5X2=10.
5. ’σκηση Αναγνώρισης Μουσικών Χροιών 3', μονάδες 8.
Β. Η εξέταση στο αντικείμενο της Μουσικής Γνώσης περιλαμβάνει Θεωρία
Μουσικής, Τονική Αρμονία, στοιχεία Μορφολογίας και Ιστορίας της Μουσικής,
στοιχεία βυζαντινής, παραδοσιακής, λαϊκής μουσικής, στοιχεία Μουσικής
Τεχνολογίας διάρκειας 2 ωρών με τα εξής ερωτήματα και μονάδες βαθμολόγησης στην
εκατοντάβαθμη κλίμακα:
ii) 2η ομάδα ερωτημάτων
6. Πέντε απλά ερωτήματα Ιστορίας της Μουσικής (4-6 σειρές), μονάδες 5X2=10 .
7. Πέντε απλά ερωτήματα Θεωρίας της Μουσικής και μουσικής ορολογίας (4-6
σειρές), μονάδες 5X2=10.
iii) 3η ομάδα ερωτημάτων
8. ’σκηση Κλασικής Αρμονίας μέγιστης έκτασης 8 μέτρων, μονάδες 8 (στις
γνώσεις του υποχρεωτικού αρμονίας).
9. ’σκηση Ανάγνωσης - Ανάλυσης Μουσικού Αποσπάσματος (μορφολογική και
τονική), μονάδες 8 (όπως μοτίβο, φράση, φόρμα, τονικότητα, ρυθμικά στοιχεία).
iv) 4η ομάδα ερωτημάτων
10. Τέσσερα απλά ερωτήματα Μουσικής Τεχνολογίας (4-6 σειρές), μονάδες 4X2=8.
11. Τέσσερα απλά ερωτήματα Βυζαντινής ή/και παραδοσιακής Μουσικής (4-6
σειρές), μονάδες 4X2=8.
’ρθρο 4
Διαδικασία
συμμετοχής στις εξετάσεις.
Οι υποψήφιοι για τα τέσσερα ανωτέρω τμήματα υποχρεούνται εντός
συγκεκριμένης και αποκλειστικής προθεσμίας να δηλώσουν τη συμμετοχή τους στις
εν λόγω εξετάσεις με σχετική Αίτηση-Υπεύθυνη Δήλωση. Η προθεσμία, το
περιεχόμενο, ο τρόπος και οι υπόχρεοι υποβολής της Αίτησης - Υπεύθυνης Δήλωσης
καθορίζονται κάθε έτος με σχετική εγκύκλιο.
Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από το ακαδημαϊκό έτος 2019 - 2020.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.