ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ Α.1196/ΦΕΚ Β 1762/20.5.2019

 

Καθορισμός ειδικών θεμάτων και λεπτομερειών εφαρμογής της ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών στη Φορολογική Διοίκηση των άρθρων 98 έως 109 του ν. 4611/2019 (ΦΕΚ 73 Α').

 

Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ

 

   Έχοντας υπόψη:

 

   1. Τις διατάξεις των άρθρων 98 έως 109 του Μέρους Β' «ΡΥΘΜΙΣΗ ΟΦΕΙΛΩΝ ΠΡΟΣ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ» του ν. 4611/2019 (ΦΕΚ 73 Α') «Ρύθμιση οφειλών προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, τη Φορολογική Διοίκηση και τους ΟΤΑ α' βαθμού, Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις Δημοσίου και λοιπές ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές διατάξεις, Ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων και άλλες διατάξεις» και ειδικότερα του άρθρου 109 του ως άνω νόμου, με τις οποίες παρέχεται εξουσιοδότηση να ορίζονται λεπτομέρειες για την εφαρμογή της ρύθμισης αυτής με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων (Α.Α.Δ.Ε.).

 

   2. Τις διατάξεις του ν.δ. 356/1974 (ΦΕΚ 90 Α') «Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε.)», όπως ισχύουν.

 

   3. Τις διατάξεις του ν. 4174/2013 (ΦΕΚ 170 Α') «Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ.)», όπως ισχύουν.

 

   4. Τις διατάξεις των άρθρων 306 παρ. 4 και 312 του ν. 4072/2012 (ΦΕΚ 86 Α').

 

   5. Το π.δ. 142/2017 (ΦΕΚ 181 Α') «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών».

 

   6. Την Δ.ΟΡΓ. Α 1036960 ΕΞ 2017 (ΦΕΚ 968 Β') απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)», όπως ισχύει.

 

   7. Το π.δ. 125/2016 (ΦΕΚ 210 Α') «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».

 

   8. Την ΥΠΟΙΚ 0010218 ΕΞ 2016 (ΦΕΚ 3696 Β') απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Οικονομικών Αικατερίνη Παπανάτσιου».

 

   9. Τις διατάξεις του Κεφαλαίου Α' «Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» του Μέρους Πρώτου του ν. 4389/2016 (ΦΕΚ 94 Α') «Επείγουσες διατάξεις για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις», όπως ισχύουν.

 

   10. Τις διατάξεις της υποπαραγράφου Ε2 της παραγράφου Ε του πρώτου άρθρου του ν. 4093/2012 (ΦΕΚ 222 Α'), όπως ισχύει, περί σύστασης θέσης Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, σε συνδυασμό με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 13 και της παραγράφου 10 του άρθρου 41 του ν. 4389/2016, όπως ισχύουν.

 

   11. Την 1/20.01.2016 (ΦΕΚ Υ.Ο.Δ.Δ. 18) πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου «Επιλογή και διορισμός Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών», σε συνδυασμό με τις διατάξεις της παραγράφου 10 του άρθρου 41 του ν. 4389/2016, όπως ισχύουν, και την 39/3/30-11-2017 (ΦΕΚ Υ.Ο.Δ.Δ. 689) απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε. «Ανανέωσης θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων».

 

   12. Την ανάγκη καθορισμού ειδικότερων θεμάτων και λεπτομερειών για την εφαρμογή των διατάξεων ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών στη Φορολογική Διοίκηση.

 

   13. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

 

’ρθρο 1

Υποβολή Αίτησης

 

   Η αίτηση για υπαγωγή σε πρόγραμμα ρύθμισης των διατάξεων του άρθρου 98 του Μέρους Β «ΡΥΘΜΙΣΗ ΟΦΕΙΛΩΝ ΠΡΟΣ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ» του ν. 4611/2019 υποβάλλεται μέχρι και την 28η Ιουνίου 2019 ηλεκτρονικά, μέσω διαδικτυακής εφαρμογής, για όλες τις περιπτώσεις που αυτό υποστηρίζεται τεχνικά. Η αίτηση για ρύθμιση επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του άρθρου 8 του ν. 1599/1986. Εξαιρετικά και σε περίπτωση που υφίσταται τεχνική αδυναμία διαδικτυακής υποστήριξης η αίτηση υποβάλλεται στη Δ.Ο.Υ. ή Τελωνείο ή άλλη Υπηρεσία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Λ.Λ.Δ.Ε.), ο Προϊστάμενος της οποίας είναι αρμόδιος για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής.

 

   Όταν η αίτηση δεν υποβάλλεται από τον πρωτοφειλέτη, η υποβολή της διενεργείται μόνο στην αρμόδια για την επιδίωξη της είσπραξης των οφειλών Υπηρεσία.

 

’ρθρο 2

Αρμόδιο όργανο

 

   Ως αρμόδιος για τη χορήγηση της ρύθμισης, την παρακολούθηση, την τήρηση των όρων της, την απώλεια αυτής και κάθε άλλη αναγκαία διαδικασία ορίζεται ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. ή του Τελωνείου ή άλλης Υπηρεσίας, ο οποίος είναι αρμόδιος για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής.

 

   Στην περίπτωση παράλληλης αρμοδιότητας του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ./Ελεγκτικού Κέντρου και του Προϊσταμένου της Επιχειρησιακής Μονάδας Είσπραξης για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής, αρμόδιος κατά τα αναφερόμενα στο προηγούμενο εδάφιο ορίζεται ο Προϊστάμενος της Επιχειρησιακής Μονάδας Είσπραξης.

 

’ρθρο 3

Οφειλές που υπάγονται στη ρύθμιση

 

   Α. Υποχρεωτικά

 

   Στη ρύθμιση υπάγεται υποχρεωτικά το σύνολο των ληξιπρόθεσμων έως και την 31η Δεκεμβρίου 2018 οφειλών, οι οποίες, κατά την ημερομηνία της αίτησης υπαγωγής, έχουν βεβαιωθεί και έχουν καταχωρισθεί στα βιβλία της Φορολογικής Διοίκησης (Δ.Ο.Υ./Ελεγκτικών Κέντρων/ Τελωνείων) και δεν έχουν τακτοποιηθεί κατά νόμιμο τρόπο με αναστολή πληρωμής ή ρύθμιση τμηματικής καταβολής οφειλών βάσει νόμου ή δικαστικής απόφασης ή προσωρινής διαταγής.

 

   Β. Προαιρετικά

 

   Στην περίπτωση υπαγωγής στη ρύθμιση των άρθρων 98 έως 109 του ν. 4611/2019, μετά από επιλογή του οφειλέτη, ληξιπρόθεσμων έως και τις 31.12.2018 οφειλών οι οποίες κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για υπαγωγή έχουν ήδη υπαχθεί σε ρύθμιση κατά τις διατάξεις της υποπαραγράφου Α.2 της παραγράφου Α του άρθρου πρώτου του ν.4152/2013 (ΦΕΚ 107 Α'), του άρθρου 43 του ν. 4174/2013 (ΦΕΚ 170 Α') ή σε ρύθμιση κατά τις διατάξεις της παραγράφου 5 του πέμπτου άρθρου του ν. 2275/1994 (ΦΕΚ 238 Α'), η οποία είναι σε ισχύ, επέρχεται απώλεια των ανωτέρω ρυθμίσεων τμηματικής καταβολής χρεών.

 

   Σε περίπτωση που στις ανωτέρω ρυθμίσεις περιλαμβάνονται οφειλές που δεν μπορούν να υπαχθούν στην παρούσα ρύθμιση, αυτές δύνανται να υπαχθούν εκ νέου στις ανωτέρω ρυθμίσεις ή σε άλλη ρύθμιση τμηματικής καταβολής, σύμφωνα με τους οικείους όρους και προϋποθέσεις.

 

’ρθρο 4

Εξαιρέσεις βάσει των περ. α) και β) του άρθρου 108 του ν.4611/2019

 

   Οφειλές που είχαν υπαχθεί σε νομοθετική ρύθμιση κατά τις διατάξεις των άρθρων 1-17 του ν.4321/2015 (ΦΕΚ 32 Α') ή του άρθρου 51 του ν. 4305/2014 (ΦΕΚ 237 Α'), ή σε σύμβαση/ρύθμιση με τη Φορολογική Διοίκηση σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4469/2017 (ΦΕΚ 62 Α') εξαιρούνται και δεν υπάγονται στην παρούσα ρύθμιση, εφόσον οι ανωτέρω ρυθμίσεις απωλέσθηκαν, σύμφωνα με τους ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις των οικείων διατάξεων που τις διέπουν, μετά την ημερομηνία κατάθεσης στη Βουλή των Ελλήνων του σχεδίου του ν. 4611/2019 «Ρύθμιση οφειλών προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, τη Φορολογική Διοίκηση και τους ΟΤΑ α' βαθμού. Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις Δημοσίου και λοιπές ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές διατάξεις. Ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων και άλλες διατάξεις», ήτοι την 6η Μαίου 2019.

 

’ρθρο 5

Απώλεια ρύθμισης

 

   Απώλεια της ρύθμισης επέρχεται αυτοδικαίως, στην περίπτωση που διαπιστωθεί σε οποιοδήποτε στάδιο της ρύθμισης ότι δεν πληρούνται οι όροι των διατάξεων των άρθρων 98-109 του Μέρους Β του ν. 4611/2019 και της παρούσας απόφασης και ο οφειλέτης χάνει τα ευεργετήματα της ρύθμισης.

 

   Εάν η απώλεια της ρύθμισης επέλθει εντός της προθεσμίας του πρώτου εδαφίου του άρθρου 1 της παρούσας, ο οφειλέτης δύναται να υποβάλει εκ νέου αίτηση και να υπαχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης των άρθρων 98-109 του ν. 4611/2019.

 

   Στην περίπτωση που ο οφειλέτης εκ παραδρομής δεν έχει καταβάλει το ποσό επιβάρυνσης εκπρόθεσμης καταβολής δόσης ή, εν γένει, ποσά μικρού ύψους ή στις περιπτώσεις που αποδεδειγμένα η μη καταβολή δόσης ή μέρους δόσης δεν οφείλεται σε υπαιτιότητά του, αλλά αποτελεί ευθύνη τρίτου, η ρύθμιση δεν απόλλυται, εφόσον ο οφειλέτης καταβάλλει το ποσό κατόπιν της ενημέρωσης του από το αρμόδιο όργανο για την τήρηση των όρων της ρύθμισης και την απώλεια αυτής, εντός σαράντα πέντε (45) εργασίμων ημερών.

 

’ρθρο 6

Λοιπά στοιχεία της ρύθμισης

 

   α. Για οφειλέτες, φυσικά πρόσωπα, οι συντελεστές του άρθρου 98, παρ. 1, περ. Α, υποπέρ. α', του ν. 4611/2019, μειώνονται, σύμφωνα με την ανωτέρω διάταξη ανάλογα με το αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων για κάθε έναν από τους γονείς.

 

   β. Ο οφειλέτης τυγχάνει των ευεργετημάτων της ρύθμισης των άρθρων 98-109 του ν. 4611/2019, μετά την εξόφληση της πρώτης δόσης αυτής εντός της προθεσμίας του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 102 του ν. 4611/2019.

 

   γ. Τα αλληλεγγύως ευθυνόμενα πρόσωπα για οφειλές νομικών προσώπων δύνανται να υπαγάγουν τις οφειλές αυτές στο πρόγραμμα ρύθμισης που προβλέπεται για το νομικό πρόσωπο με το σύνολο των όρων και προϋποθέσεων της ρύθμισης του νομικού προσώπου.

 

   δ. Ως συνολικό εισόδημα της παρ.1 του άρθρου 99 του ν. 4611/2019, νοείται το συνολικό εισόδημα όπως ορίζεται στο σημείο α. της περ. Α της παρ. 1 του άρθρου 98 του ν. 4611/2019.

 

   ε. Ως συνολικό εισόδημα (φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο) των νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα νοείται το οριζόμενο από τις διατάξεις της περ. Β της παρ.1 του άρθρου 98 του ν. 4611/2019.

 

   στ. Σε έκτακτες περιπτώσεις που για οποιαδήποτε αιτία δεν εμφανίζονται στο πληροφοριακό σύστημα των Δ.Ο.Υ. οι πληρωμές που έχουν διενεργηθεί στους φορείς είσπραξης και ο οφειλέτης αιτείται τη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας του άρθρου 12 του ν. 4174/2013, ο αιτών προσκομίζει στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. το σχετικό παραστατικό πληρωμής για την αξιολόγηση του αιτήματος χορήγησης του αποδεικτικού.

 

   ζ. Τυχόν εκκρεμής πίστωση ποσού έως πενήντα (50) ευρώ από καταβολή ή απόδοση που έχει διενεργηθεί πριν την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για υπαγωγή στη ρύθμιση δεν εμποδίζει την υποβολή της σχετικής αίτησης μέσω διαδικτυακής εφαρμογής.

 

   η. Σε περίπτωση νομικού προσώπου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που έχει προβεί σε διακοπή εργασιών πριν την 1.1.2013 χορηγείται ο μέγιστος αριθμός δόσεων.

 

   Η απόφαση αυτή να δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.