ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ 1140/ΦΕΚ Β 4736/20.12.2019

 

Περιορισμός Κυκλοφορίας των Αιτούντων Διεθνή Προστασία.

 

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

 

   Έχοντας υπόψη:

 

   1. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α' 98) με θέμα: «Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα», όπως ισχύουν.

 

   2. Τις διατάξεις του ν. 3861/2010 (Α' 112) «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο Διαδίκτυο "Πρόγραμμα Διαύγεια" και άλλες διατάξεις».

 

   3. Τις διατάξεις του ν. 4636/2019 (Α' 169) «Περί Διεθνούς Προστασίας και άλλες διατάξεις».

 

   4. Τις διατάξεις του άρθρου 7 της οδηγίας 2013/33/ΕΕ, που ενσωματώθηκε στην Ελληνική Έννομη Τάξη με το άρθρο 45 του ν. 4636/2019, το οποίο ορίζει ότι:

 

   «1. Οι αιτούντες μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα στο έδαφος του κράτους μέλους υποδοχής ή στην περιοχή την οποία τους ορίζει αυτό το κράτος μέλος. Η οριζόμενη περιοχή δεν θίγει την αναπαλλοτρίωτη σφαίρα της ιδιωτικής ζωής και αφήνει αρκετά περιθώρια για την εξασφάλιση της πρόσβασης σε όλα τα πλεονεκτήματα στο πλαίσιο της παρούσας οδηγίας.

 

   2. Τα κράτη μέλη μπορούν να αποφασίζουν σχετικά με τη διαμονή του αιτούντος, για λόγους δημόσιου συμφέροντος, δημόσιας τάξης ή, όταν είναι αναγκαίο, για την ταχεία επεξεργασία και την αποτελεσματική παρακολούθηση της αίτησής του/της για παροχή διεθνούς προστασίας.

 

   3. Τα κράτη μέλη μπορούν να συνδέουν την παροχή των υλικών συνθηκών υποδοχής με την πραγματική διαμονή των αιτούντων σε συγκεκριμένο τόπο, τον οποίο καθορίζουν τα κράτη μέλη. Η σχετική απόφαση, η οποία μπορεί να είναι γενικού χαρακτήρα, πρέπει να λαμβάνεται σε ατομική βάση και θεσπίζεται από το εθνικό δίκαιο.

 

   4. Τα κράτη μέλη προβλέπουν τη δυνατότητα να παρέχεται στους αιτούντες προσωρινή άδεια απομάκρυνσης από τον τόπο διαμονής που αναφέρεται στις παραγράφους 2 και 3 ή/και την οριζόμενη περιοχή που αναφέρεται στην παράγραφο 1. Οι αποφάσεις λαμβάνονται σε ατομική, αμερόληπτη και αντικειμενική βάση και πρέπει να αιτιολογούνται όταν είναι απορριπτικές. Ο αιτών δεν χρειάζεται να ζητεί άδεια προκειμένου να παρουσιασθεί στις αρχές ή να εμφανισθεί ενώπιον δικαστηρίου, εφόσον η παρουσία του είναι αναγκαία. Τα κράτη μέλη ζητούν από τους αιτούντες να γνωστοποιούν στις αρμόδιες αρχές τη διεύθυνσή τους και να τους κοινοποιούν οποιαδήποτε μεταβολή της διεύθυνσης αυτής, το συντομότερο δυνατόν».

 

   6. Τη διάταξη της παρ. 1 του άρ. 45 του ν. 4636/2019, «Οι αιτούντες μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα στην Ελληνική Επικράτεια ή στην περιοχή που τους ορίζεται με κανονιστικού χαρακτήρα απόφαση του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη». Ο περιορισμός της ελευθερίας κυκλοφορίας εντός συγκεκριμένης γεωγραφικής περιοχής, δεν θίγει την αναπαλλοτρίωτη σφαίρα της ιδιωτικής ζωής και δεν εμποδίζει την άσκηση των δικαιωμάτων που προβλέπονται στις διατάξεις του παρόντος.

 

   7. Τις διατάξεις του π.δ. 81/2019 (Α' 119) με θέμα: «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους -Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων».

 

   8. Τις διατάξεις του π.δ. 83/2019 (Α' 121) με θέμα: «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».

 

   9. Τις διατάξεις του π.δ. 84/2019 (Α' 123) με θέμα: «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων».

 

   10. Το γεγονός ότι, στο πλαίσιο υλοποίηση της από 18-3-2016 Κοινής Δήλωσης Ευρωπαϊκής Ένωσης - Τουρκίας και κατά τη μέχρι σήμερα ακολουθούμενη πρακτική, αιτούντες διεθνή προστασία, οι οποίοι έχουν εισέλθει στην Ελλάδα από την Τουρκία και οι οποίοι δεν παραμένουν στα νησιά του Αιγαίου, δεν γίνονται δεκτοί από την Τουρκία προς επιστροφή σε περίπτωση απόρριψης της αίτησής τους.

 

   11. Το γεγονός ότι παρίστανται επιτακτικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος και λόγοι εξυπηρέτησης της μεταναστευτικής πολιτικής της χώρας, ιδίως για:

   α. την ταχεία επεξεργασία και την αποτελεσματική παρακολούθηση των αιτήσεων παροχής διεθνούς προστασίας,

   β. τη διαχείριση του πληθυσμού των αιτούντων διεθνή προστασία εντός της ελληνικής επικράτειας, καθώς επίσης και

   γ. την υλοποίηση της από 18-3-2016 κοινής δήλωσης Ευρωπαϊκής Ένωσης-Τουρκίας, για τους οποίους κρίνεται απαραίτητη η επιβολή περιορισμού της ελευθερίας κυκλοφορίας των αιτούντων διεθνή προστασία, οι οποίοι εισέρχονται, μέσω των νησιών της Λέσβου, Ρόδου, Σάμου, Κω, Λέρου και Χίου, στην ελληνική επικράτεια μετά τις 20-3-2016, ημερομηνία που τέθηκε σε εφαρμογή η ως άνω κοινή δήλωση.

 

   12. Το γεγονός ότι ο περιορισμός της ελευθερίας κυκλοφορίας των αιτούντων διεθνή προστασία στα ανωτέρω αναφερόμενα νησιά δεν θίγει την αναπαλλοτρίωτη σφαίρα της ιδιωτικής ζωής όσων υπόκεινται στο μέτρο αυτό, ούτε εμποδίζει την άσκηση των δικαιωμάτων που προβλέπει ο ν. 4636/2019 (Α' 169) και η λοιπή εθνική, η ευρωπαϊκή, αλλά και η διεθνής νομοθεσία για τους αιτούντες διεθνή προστασία.

 

   15. Το γεγονός ότι το επιβαλλόμενο περιοριστικό μέτρο είναι αναλογικό, λόγω της φύσης και της έκτασής του και καθώς είναι περιορισμένης χρονικής διάρκειας, ενώ με την επιβολή του εξυπηρετείται υπέρτερο δημόσιο συμφέρον, όπως αυτό εξειδικεύεται ανωτέρω.

 

   16. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζει:

 

 

   1. Στους αιτούντες διεθνή προστασία, οι οποίοι εισέρχονται στην ελληνική επικράτεια μέσω των νησιών Λέσβου, Ρόδου, Σάμου, Κω, Λέρου και Χίου επιβάλλεται περιορισμός κυκλοφορίας μόνο εντός του νησιού, από το οποίο εισήλθαν στην ελληνική επικράτεια. Ο ως άνω περιορισμός αναφέρεται στα δελτία αιτούντων διεθνή προστασία.

 

   2. Ο περιορισμός κυκλοφορίας αίρεται με απόφαση του Διοικητή του Κέντρου Υποδοχής και Ταυτοποίησης, που εκδίδεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 7 του άρ. 39 του ν. 4636/2019 στις περιπτώσεις:

   α. ασυνόδευτων ανηλίκων,

   β. προσώπων που υπάγονται στις διατάξεις των άρθρων 8 έως και 11 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 604/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, εφόσον άλλο κράτος-μέλος, κατόπιν αιτήματος των ελληνικών αρχών, έχει αποδεχθεί και αναλάβει την υποχρέωση αναδοχής τους στο έδαφός του,

   γ. προσώπων, των οποίων οι αιτήσεις εύλογα πιθανολογείται ότι είναι βάσιμες,

   δ. προσώπων ευάλωτων ή ατόμων που χρήζουν ιδιαίτερων συνθηκών υποδοχής κατά τις διατάξεις του ν. 4636/2019, εφόσον δεν μπορεί να τους παρέχεται κατάλληλη υποστήριξη κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο άρθρο 67 αυτού.

 

   3. Με την παρούσα απόφαση καταργείται η οικ. 13411/10.06.2019 απόφαση του Υπουργού Μεταναστευτικής Πολιτικής (ΦΕΚ 2399/Β'/19-6-2019).

 

   4. Η ισχύς της παρούσας απόφασης αυτής αρχίζει από 1/1/2020.

 

   Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.