Πράξη 3 της 29.3.2021/ΦΕΚ Α 56/12.04.2021
Σύσταση,
συγκρότηση και λειτουργία Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής.
ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΙΚΟ
ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α) των άρθρων 4, 5, 8, 9 και της παρ. 22 του
άρθρου 119 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και
διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας
διοίκησης» (Α' 133),
β) του άρθρου 90 του π.δ.
63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα»
(Α' 98),
γ) του π.δ.
80/2019 «Διορισμός του Κυριάκου Μητσοτάκη του Κωνσταντίνου, Αρχηγού του
Κόμματος της «Νέας Δημοκρατίας» (Ν.Δ.), ως Πρωθυπουργού» (Α' 118),
δ) του π.δ.
83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών
και Υφυπουργών» (Α' 121),
ε) του π.δ. 6/2020
«Διορισμός Υπουργού και Αναπληρωτή Υπουργού» (Α' 5),
στ) του π.δ.
62/2020 «Διορισμός Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α' 155), και
ζ) του π.δ. 2/2021
«Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α' 2).
2. Την ανάγκη σύστασης,
συγκρότησης και λειτουργίας ενός εποπτικού και συντονιστικού διυπουργικού
οργάνου για τη διερεύνηση και επίλυση ζητημάτων κρατικής αρωγής μείζονος
σημασίας.
3. Το γεγονός ότι από τις
διατάξεις της παρούσας Πράξης δεν προκαλείται πρόσθετη δαπάνη σε βάρος του
κρατικού προϋπολογισμού.
4. Την εισήγηση του Υπουργού
Οικονομικών.
5. Την πρόταση του
Πρωθυπουργού, αποφασίζει:
’ρθρο 1
Σύσταση Κυβερνητικής Επιτροπής
Κρατικής Αρωγής Συστήνεται Κυβερνητική
Επιτροπή Κρατικής Αρωγής (εφεξής η «Επιτροπή»), η οποία αποτελεί τον μηχανισμό
που συντονίζει και διασφαλίζει σε εθνικό επίπεδο την υλοποίηση του θεσμικού
πλαισίου για την κρατική αρωγή.
’ρθρο 2
Συγκρότηση
1. Η Επιτροπή συγκροτείται και
αποτελείται από:
α) τον Γενικό Γραμματέα Οικονομικής
Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών, ως Πρόεδρο,
β) τον Γενικό Γραμματέα Δημοσιονομικής
Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών,
γ) τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων
και Εταιρικού Συμφώνου για το Πλαίσιο Ανάπτυξης (Ε.Σ.Π.Α.) του Υπουργείου
Ανάπτυξης και Επενδύσεων,
δ) τον Γενικό Γραμματέα Βιομηχανίας του
Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων,
ε) τον Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας
του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη,
στ) τον Γενικό Γραμματέα Εργασίας του
Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων,
ζ) τον Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού
και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας,
η) τον Γενικό Γραμματέα Εσωτερικών και
Οργάνωσης του Υπουργείου Εσωτερικών,
θ) τον Γενικό Γραμματέα Ψηφιακής
Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών του Υπουργείου Ψηφιακής
Διακυβέρνησης,
ι) τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών του
Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών,
ια) τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής
Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής
Πολιτικής,
ιβ) τον Γενικό Γραμματέα Αγροτικής Ανάπτυξης
και Τροφίμων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων,
ιγ) τον Γενικό Γραμματέα Συντονισμού της
Προεδρίας της Κυβέρνησης, και
ιδ) τον Πρόεδρο του Ελληνικού Οργανισμού
Γεωργικών Ασφαλίσεων (Ε.Λ.Γ.Α.), ως μέλη.
2. Σε περίπτωση απουσίας ή
κωλύματος, ο Πρόεδρος αναπληρώνεται από τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων
Επενδύσεων και Εταιρικού Συμφώνου για το Πλαίσιο Ανάπτυξης (Ε.Σ.Π.Α.) του
Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Ο αναπληρωτής κάθε μέλους της Επιτροπής
υποδεικνύεται από το τακτικό μέλος και είναι υψηλόβαθμο στέλεχος των υπηρεσιών
της αντίστοιχης Γραμματείας ή του Ε.Λ.Γ.Α., κατά περίπτωση.
’ρθρο 3
Αρμοδιότητες
Στο πλαίσιο επίτευξης του σκοπού της, η
Επιτροπή είναι αρμόδια για:
α) την προώθηση των κατάλληλων μέτρων
νομοθετικής, κανονιστικής και οργανωτικής φύσης για την αντιμετώπιση των
εντοπισμένων αναγκών, καθώς και για την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων ως προς
την κατανομή των διαθέσιμων πόρων για την προώθηση στοχευμένων
μέτρων κρατικής αρωγής προς επιχειρήσεις,
β) τον συντονισμό των ενεργειών για την
άμεση και ταχεία έκδοση των απαιτούμενων κανονιστικών πράξεων για τον
προσδιορισμό των ζημιών στις περιπτώσεις κρατικής αρωγής, μετά από θεομηνίες,
γ) τον προσδιορισμό των μέτρων κρατικής
αρωγής που θα αξιοποιηθούν σε κάθε περίπτωση θεομηνίας, σε συνέχεια ενημέρωσης
και παροχής γνώμης από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και από
εμπειρογνώμονες ως προς τις υφιστάμενες ανάγκες,
δ) τον συντονισμό και την προώθηση των
διαδικασιών αποζημίωσης πληγέντων, μετά από θεομηνίες,
ε) τον συντονισμό των διαδικασιών για την
παροχή πόρων στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την πρώτη αποκατάσταση
των ζημιών και την άμεση ενίσχυση των πληγέντων για πρώτες ανάγκες, μετά από
θεομηνίες,
στ) την καταγραφή και τον προσδιορισμό, σε
συνέχεια ενημέρωσης και παροχής γνώμης από τη Γενική Γραμματεία Υποδομών και τη
Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, των αναγκών για έργα αποκατάστασης και
ανασυγκρότησης μετά από θεομηνίες,
ζ) τον συντονισμό του εντοπισμού των κατά
περίπτωση κατάλληλων εργαλείων για τη χρηματοδότηση σχεδίων ανασυγκρότησης,
ιδίως από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Αναπτυξιακή Τράπεζα του
Συμβουλίου της Ευρώπης,
η) τη διασφάλιση της εναρμόνισης της χώρας
με την ενωσιακή νομοθεσία και τα διεθνή πρότυπα για
τις κρατικές ενισχύσεις στο συγκεκριμένο πεδίο, και
θ) την ενημέρωση προς τους συναρμόδιους
Υπουργούς αναφορικά με τις περ. α' έως η.
’ρθρο 4
Νομική και γραμματειακή υποστήριξη
1. Νομική υποστήριξη στην
Επιτροπή παρέχει το Αυτοτελές Γραφείο Νομικής Υποστήριξης της Γενικής
Διεύθυνσης Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών.
2. Η γραμματειακή υποστήριξη
της Επιτροπής παρέχεται από τη Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής του Υπουργείου
Οικονομικών.
’ρθρο 5
Συνεδριάσεις
1. Η Επιτροπή συνεδριάζει
τακτικά μία (1) τουλάχιστον φορά ανά εξάμηνο και έκτακτα όποτε τούτο κρίνεται
αναγκαίο, ύστερα από πρόσκληση του Προέδρου της, η οποία περιλαμβάνει τα θέματα
της ημερήσιας διάταξης. Ο Πρόεδρος μπορεί να συγκαλεί έκτακτες συνεδριάσεις με
τη συμμετοχή ορισμένων μελών, οι αρμοδιότητες των οποίων συνδέονται με
συγκεκριμένα αντικείμενα.
2. Στις συνεδριάσεις της
Επιτροπής δύναται να μετέχουν, ύστερα από πρόσκληση του Προέδρου της, χωρίς
δικαίωμα ψήφου, εμπειρογνώμονες, δημόσιοι λειτουργοί και υπάλληλοι, καθώς και
εκπρόσωποι περιφερειακών ή τοπικών αρχών.
’ρθρο 6
Ετήσια έκθεση
Η Επιτροπή καταρτίζει, εντός του πρώτου
τριμήνου κάθε έτους, έκθεση που υποβάλλει στον Υπουργό Οικονομικών, στην οποία
περιγράφονται οι δράσεις της και τα αποτελέσματά τους και προτείνονται
πολιτικές και μέτρα για την αναβάθμιση των διαδικασιών κρατικής αρωγής. Ο
Υπουργός Οικονομικών διαβιβάζει την έκθεση στον Πρόεδρο της Βουλής, προκειμένου
να συζητηθεί σε ειδική ετήσια συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών
Υποθέσεων, σύμφωνα με τον Κανονισμό της Βουλής. Η Επιτροπή κοινοποιεί την
έκθεση του παρόντος, με μέριμνα του Προέδρου της, στους Υπηρεσιακούς Γραμματείς
των Υπουργείων που εκπροσωπούνται σε αυτή. Η έκθεση δημοσιεύεται στην επίσημη
ιστοσελίδα του Υπουργείου Οικονομικών.
’ρθρο 7
Αποζημίωση
Στα μέλη της Επιτροπής δεν καταβάλλεται
οποιαδήποτε αμοιβή ή αποζημίωση.
’ρθρο 8
Υποχρεώσεις φορέων και υπηρεσιών του Δημοσίου
Όλες οι υπηρεσίες και οι φορείς του Δημοσίου
οφείλουν να:
α) συνεργάζονται με την Επιτροπή για τη
διαμόρφωση, προώθηση και υλοποίηση των εισηγήσεων, προτάσεων και αποφάσεών
τους,
β) ενημερώνουν την Επιτροπή για την πορεία
υλοποίησης των αποφάσεών τους,
γ) παρέχουν έγκαιρα στην Επιτροπή τις
αναγκαίες πληροφορίες και στοιχεία, καθώς και κάθε διευκόλυνση και συνδρομή στο
έργο της.
Η πράξη αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα
της Κυβερνήσεως.
Ο Πρωθυπουργός
Τα Μέλη του
Υπουργικού Συμβουλίου