ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ
ΑΠΟΦΑΣΗ 2357 οικ./ΦΕΚ Β 327/8.2.2019
Οργάνωση και υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης, άθλησης, πολιτιστικών
δραστηριοτήτων, δημιουργικής απασχόλησης και επαγγελματικής κατάρτισης από το
Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για τους
κρατουμένους στα Καταστήματα Κράτησης.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΚΑΙ
ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
Έχοντας υπόψη:
Α. Τις διατάξεις:
1. των άρθρων α) 34 παρ. 1, β) 35 παρ. 8 και 9, γ) 40, 41 και 46 του ν.
2776/1999 «Σωφρονιστικός Κώδικας» (ΦΕΚ 291 Α'), όπως ισχύει,
2. του ν. 3879/2010 «Ανάπτυξη της Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις»
(ΦΕΚ 163 Α'), όπως ισχύει,
3. του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας
(ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις»
(ΦΕΚ 143 Α'), όπως ισχύει,
4. του ν. 4336/2015 «Συνταξιοδοτικές διατάξεις - Κύρωση του Σχεδίου
Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και
ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης» (ΦΕΚ 94 Α'),
5. του άρθρου 31 του ν. 4521/2018 «Ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 38 Α'), όπως ισχύει,
6. του π.δ. 107/2001 «Ευεργετικός υπολογισμός ημερών ποινής καταδίκων
και υποδίκων για εργασία ή απασχόληση σε προγράμματα ή σπουδές» (ΦΕΚ 97 Α'),
όπως ισχύει,
7. του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και κυβερνητικά
όργανα που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (ΦΕΚ 98 Α'),
8. του π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες» (ΦΕΚ 145
Α'),
9. του π.δ. 96/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και
Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων» (ΦΕΚ 136 Α'), όπως ισχύει,
10. του π.δ. 88/2018 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και
Υφυπουργών» (ΦΕΚ 160 Α').
Β. Το γεγονός ότι η παρούσα δεν προκαλεί επιπλέον δαπάνη για τον κρατικό
προϋπολογισμό πέραν των εξόδων κίνησης και εξόδων διανυκτέρευσης του
αναφερόμενου στην παρούσα διδακτικού προσωπικού, καθώς και των εθελοντών
διδασκόντων.
Γ. Την ΔΥ/28-09-2018 εισήγηση του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 του
Προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών, Διοικητικής Υποστήριξης
και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
Δ. Το γεγονός ότι η ανάπτυξη προγραμμάτων επιμόρφωσης, άθλησης,
πολιτιστικών δραστηριοτήτων, δημιουργικής απασχόλησης και επαγγελματικής
κατάρτισης είναι αναγκαία για τη βελτίωση των δεξιοτήτων των κρατουμένων, την
αξιοποίηση του χρόνου κράτησης και την προετοιμασία της κοινωνικής τους
επανένταξης, αποφασίζουμε:
’ρθρο
1
Σκοπός
και πεδίο εφαρμογής
1. Στα Καταστήματα
Κράτησης της χώρας οργανώνονται και υλοποιούνται προγράμματα επιμόρφωσης,
άθλησης, πολιτιστικών δραστηριοτήτων, δημιουργικής απασχόλησης και
επαγγελματικής κατάρτισης για όλους τους κρατούμενους, Έλληνες και αλλοδαπούς,
υπό την εποπτεία του Τμήματος Οργάνωσης Εργασίας και Εκπαίδευσης Κρατουμένων
(εφεξής ΤμΟΕΕΚ) του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων
Δικαιωμάτων (εφεξής ΥΔΔΑΔ). Σκοπός των προγραμμάτων αυτών είναι η βελτίωση των
δεξιοτήτων των κρατουμένων, η αξιοποίηση του χρόνου κράτησης και η προετοιμασία
της κοινωνικής τους επανένταξης.
2. Τα προγράμματα έχουν παιδαγωγικό κυρίως χαρακτήρα και οργανώνονται
στις παρακάτω κατηγορίες προγραμμάτων και δραστηριοτήτων:
α) Προγράμματα επιμόρφωσης για την απόκτηση βασικών δεξιοτήτων (εκμάθηση
ελληνικής γλώσσας και πληροφορική).
β) Δραστηριότητες άθλησης, οι οποίες στοχεύουν στην διατήρηση της
σωματικής και ψυχικής υγείας των κρατουμένων και στην ανάπτυξη του ομαδικού
πνεύματος.
γ) Πολιτιστικές δραστηριότητες, ιδίως ομάδες τέχνης και πολιτισμού
(θεάτρου ζωγραφικής, μουσικής, φωτογραφίας, κινηματογράφου κ.λπ.). Τα
προγράμματα αυτά στοχεύουν στην ανάπτυξη ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων.
δ) Δραστηριότητες δημιουργικής απασχόλησης, όπως εργαστήρια κατασκευών
(κεραμικής, διακοσμητικών αντικειμένων, ξυλουργικής, κοσμήματος κ.λπ.). Τα
προγράμματα αυτά στοχεύουν στην ανάπτυξη ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων.
ε) Προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης, τα οποία στοχεύουν στην
απόκτηση τεχνικών και επαγγελματικών δεξιοτήτων και παρέχουν κατά το δυνατόν
πιστοποιημένους τίτλους από τους αρμόδιους προς τούτο φορείς.
3. Τα αναφερόμενα στην παρούσα αφορούν αποκλειστικά στα συγκεκριμένα
προγράμματα, τα οποία οργανώνονται από το προσωπικό των Καταστημάτων Κράτησης
και διακρίνονται από τα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης που υλοποιούνται
από τον ΟΑΕΔ, καθώς και από τα εκπαιδευτικά προγράμματα που μπορούν να
υλοποιούνται από το προσωπικό του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και
Θρησκευμάτων, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις ή από άλλους φορείς.
’ρθρο
2
Οργάνωση
των προγραμμάτων
1. Το επιστημονικό
προσωπικό των Καταστημάτων Κράτησης, ή άλλως το αρμόδιο προς τούτο προσωπικό,
λαμβάνοντας υπόψη, μεταξύ άλλων, τις ανάγκες των κρατουμένων, τις
δραστηριότητες που ήδη υλοποιούνται στο Κατάστημα Κράτησης, τις υπάρχουσες
υποδομές, καθώς και ευκαιρίες και δυνατότητες συνεργασίας με την τοπική
κοινότητα, διαμορφώνει τις προτάσεις του για την υλοποίηση των προγραμμάτων
(περιεχόμενο, διάρκεια κ.λπ.). Το προσωπικό των Καταστημάτων Κράτησης μεριμνά
για την υλοποίηση τουλάχιστον ενός (1) προγράμματος κατ' έτος. Ο Διευθυντής του
Καταστήματος Κράτησης, μετά από έγκριση του Συμβουλίου της Φυλακής υποβάλλει
τις προτάσεις στο ΤμΟΕΕΚ το αργότερο εντός του Οκτωβρίου κάθε έτους για
προέλεγχο. Πρόταση μπορεί να υποβάλει και το Κεντρικό Επιστημονικό Συμβούλιο
Φυλακών.
2. Το επιστημονικό προσωπικό των Καταστημάτων Κράτησης, ή άλλως το
αρμόδιο προς τούτο προσωπικό, παρακολουθεί και καταγράφει στο Ολοκληρωμένο
Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ) των Καταστημάτων Κράτησης τα στοιχεία αναφορικά με
το μορφωτικό επίπεδο των κρατουμένων και την ολοκλήρωση της παρακολούθησης
εκπαιδευτικών δράσεων και προγραμμάτων κατά την διάρκεια της κράτησής τους.
3. Το επιστημονικό προσωπικό των Καταστημάτων Κράτησης, ή άλλως το
αρμόδιο προς τούτο προσωπικό, συνεργάζεται με τον Συντονιστή Εκπαίδευσης για τη
διερεύνηση των εκπαιδευτικών αναγκών των κρατουμένων, καθώς και για τον
καλύτερο συντονισμό και οργάνωση των υλοποιούμενων προγραμμάτων εντός του
Καταστήματος Κράτησης.
4. Η επιλογή των κρατουμένων που συμμετέχουν στα εν λόγω προγράμματα
γίνεται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Στο αρμόδιο Συμβούλιο Εργασίας
μπορεί να συμμετέχει ο Συντονιστής Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του
εδ. β' της παρ. 4 του άρθρου 31 του ν. 4521/2018. Κατά την επιλογή των
κρατουμένων προηγούνται οι κρατούμενοι που δεν επωφελούνται από άλλες
επιμορφωτικές δραστηριότητες.
5. Τα προγράμματα είναι δυνατόν να υλοποιούνται στους χώρους λειτουργίας
των σχολικών μονάδων, σύμφωνα με τις διατάξεις του εδ. ζ' της παρ. 4 του άρθρου
31 του ν. 4521/2018.
6. Για την υλοποίηση των προγραμμάτων αξιοποιούνται οι υπάρχουσες
υποδομές και εξοπλισμός των Καταστημάτων Κράτησης. Σε περίπτωση που οι
υπάρχουσες υποδομές και εξοπλισμός δεν επαρκούν, το Κατάστημα Κράτησης μεριμνά
για την προμήθεια των αναγκαίων μέσων ή για την εξασφάλισή τους μέσω
συνεργασιών με τοπικούς φορείς και οργανισμούς της κοινωνίας των πολιτών.
’ρθρο
3
Διάρκεια
των προγραμμάτων
Κάθε πρόγραμμα ή δραστηριότητα οργανώνεται και υλοποιείται με ελάχιστο
αριθμό ωρών πενήντα δύο (52) και μέγιστο διακόσιες (200) ώρες. Η διάρκεια κάθε
προγράμματος δεν μπορεί να είναι μικρότερη από τρεις (3) μήνες. Ο ευεργετικός
υπολογισμός ημερών ποινής των κρατουμένων, οι οποίοι παρακολουθούν προγράμματα
ή δραστηριότητες, υπολογίζεται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
’ρθρο
4
Διδακτικό
προσωπικό
1. Οι διδάσκοντες
απαιτείται να διαθέτουν τις γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες έτσι ώστε: α) να
ανταποκριθούν παιδαγωγικά στο αντικείμενο του προγράμματος ή της δραστηριότητας
και β) να διεκπεραιώσουν με επιτυχία το ρόλο του διδάσκοντα εντός των
Καταστημάτων Κράτησης, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των κρατουμένων και την
προοπτική της κοινωνικής τους επανένταξης.
2. Απαραίτητο προσόν για την ανάληψη διδακτικού έργου στο πλαίσιο της
παρούσας είναι ο συναφής με το αντικείμενο του προγράμματος τίτλος σπουδών ή,
στην περίπτωση των εμπειροτεχνών και των μη πτυχιούχων, η συναφής με το
αντικείμενο του προγράμματος επαγγελματική εμπειρία. Ως προς τα ουσιαστικά
προσόντα, η κατάταξη των υποψηφίων γίνεται με την ακόλουθη σειρά προτεραιότητας
ως εξής: α) εκπαιδευτές με εμπειρία στην άσκηση διδακτικού έργου σε Κατάστημα
Κράτησης, β) εκπαιδευτές με πιστοποιημένη εκπαιδευτική επάρκεια εκπαιδευτών
ενηλίκων μη τυπικής εκπαίδευσης, γ) εκπαιδευτές με διδακτική εμπειρία στην
εκπαίδευση ενηλίκων, δ) εκπαιδευτές με διδακτική εμπειρία στην εκπαίδευση
ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και ε) λοιποί.
3. Η υποβολή αίτησης για την ανάληψη του διδακτικού έργου συνοδεύεται:
α) από αναλυτικό βιογραφικό σημείωμα και υπεύθυνη δήλωση για τα αποδεικτικά
στοιχεία σπουδών/επαγγελματικής εμπειρίας και διδακτικής
εμπειρίας/πιστοποίησης, τα οποία θα υποβληθούν στο στάδιο υπογραφής της
σύμβασης της παρ. 6 του παρόντος και β) από αναλυτικό σχέδιο προγράμματος το
οποίο περιέχει: i) σχέδιο δράσης του παρεχόμενου
παιδαγωγικού έργου, ii) στόχους του προγράμματος, iii) παιδαγωγική
προσέγγιση και μεθοδολογία,iv) συχνότητα και διάρκεια των συναντήσεων, ν) μέθοδο
αξιολόγησης της εκπαιδευτικής πορείας των συμμετεχόντων (Παράρτημα II).
4. Στην περίπτωση που η αίτηση υποβάλλεται από νομικό πρόσωπο,
απαιτείται επιπρόσθετα από τα παραπάνω υπό β' στοιχεία και το καταστατικό
ίδρυσης του νομικού προσώπου με σχετικό πιστοποιητικό μη τροποποίησης ή το ΦΕΚ
ίδρυσης αν πρόκειται για νομικό πρόσωπο του δημόσιου ή ευρύτερου δημόσιου
τομέα, από το οποίο να προκύπτει ότι ο σκοπός του νομικού προσώπου είναι
συναφής με το προτεινόμενο διδακτικό έργο.
5. Στην περίπτωση που το πρόγραμμα σχεδιάζεται και οργανώνεται από το
επιστημονικό προσωπικό του καταστήματος, το προσωπικό αυτό έχει την ευθύνη για
την κατάρτιση του αναλυτικού σχεδίου προγράμματος.
6. Μεταξύ του διδάσκοντα ή του νομικού προσώπου και του Καταστήματος
Κράτησης υπογράφεται σύμβαση έργου στην οποία επισυνάπτεται ως παράρτημα το
εγκεκριμένο αναλυτικό σχέδιο του προγράμματος.
7. Στο διδακτικό προσωπικό που επιλέγεται καταβάλλονται έξοδα κίνησης
και έξοδα διανυκτέρευσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4336/2015, υποπαρ.
Δ.9 ή του ισχύοντος, κάθε φορά, νόμου για τις δαπάνες μετακίνησης.
8. Στην περίπτωση προγράμματος, που υλοποιείται από φορέα του δημόσιου ή
του ευρύτερου δημόσιου τομέα, στους αμειβόμενους από τον φορέα αυτόν
εκπαιδευτές καταβάλλονται τα ως άνω έξοδα κίνησης και έξοδα διανυκτέρευσης,
εφόσον δεν συμπεριλαμβάνονται στην αμοιβή τους και δεν καταβάλλονται από τον εν
λόγω φορέα.
’ρθρο
5
Εθελοντική
παροχή διδακτικού έργου
Το διδακτικό έργο είναι δυνατόν να παρέχεται και χωρίς αμοιβή από
εθελοντές διδάσκοντες. Στην περίπτωση αυτή απαιτούνται τα ίδια προσόντα και
ακολουθείται η ίδια διαδικασία και τα προβλεπόμενα στην παρούσα για το
αμειβόμενο διδακτικό προσωπικό. Μεταξύ του εθελοντή συνεργάτη και του
Καταστήματος Κράτησης υπογράφεται σχετικό πρωτόκολλο συνεργασίας (Παράρτημα Ι),
στο οποίο επισυνάπτεται το αναλυτικό σχέδιο του προγράμματος της παρ. 3 του
προηγούμενου άρθρου. Στους εθελοντές διδάσκοντες καταβάλλονται δαπάνες
μετακίνησης, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4336/2015, υποπαρ. Δ.9 ή του
ισχύοντος, κάθε φορά, νόμου για τις δαπάνες μετακίνησης, κατόπιν αίτησής τους.
’ρθρο
6
Διαδικασία
υποβολής και έγκρισης προγραμμάτων
1. Κατόπιν του
προελέγχου που προβλέπεται στο άρθρο 2 της παρούσας, το Κατάστημα Κράτησης
μεριμνά για την δημοσιοποίηση σχετικής πρόσκλησης προς κάθε ενδιαφερόμενο
προκειμένου να υποβληθούν οι αιτήσεις, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στο
άρθρο 4 της παρούσας.
2. Το Κατάστημα Κράτησης υποβάλλει προς το ΤμΟΕΕΚ την τελική κατάταξη
των υποψηφίων με αναγραφή των προσόντων, καθώς και την πρότασή του για τον
επικρατέστερο υποψήφιο με συνημμένα τα δικαιολογητικά που προβλέπονται στο
παρόν.
3. Το ΤμΟΕΕΚ αξιολογεί και εγκρίνει τα προγράμματα ως προς το
περιεχόμενό τους σύμφωνα με την παρούσα και τα διαβιβάζει προς το αρμόδιο τμήμα
της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών, Διοικητικής Υποστήριξης και
Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, για έγκριση των σχετικών πιστώσεων.
’ρθρο
7
Συμμετοχή
και ολοκλήρωση παρακολούθησης
1. Οι κρατούμενοι
μπορούν να συμμετέχουν σε ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα κατ' έτος. Στην επιλογή
των κρατουμένων α) για τα προγράμματα εκμάθησης ελληνικής γλώσσας προηγούνται
οι Ρομά και οι αλλοδαποί κρατούμενοι, β) για τα προγράμματα επαγγελματικής
κατάρτισης προηγούνται οι κρατούμενοι με προσδοκώμενη αποφυλάκιση σε σύντομο
χρονικό διάστημα, έτσι ώστε να υπάρξει η δυνατότητα αποτελεσματικότερης
σύνδεσής τους με την αγορά εργασίας. Ο αριθμός εκπαιδευομένων ανά πρόγραμμα ή
δραστηριότητα ορίζεται μεταξύ δώδεκα (12) έως εικοσιπέντε (25).
2. Στους κρατούμενους που ολοκληρώνουν την παρακολούθηση των ως άνω
προγραμμάτων χορηγείται Βεβαίωση Παρακολούθησης, η οποία υπογράφεται από τον
Προϊστάμενο Διεύθυνσης του Καταστήματος Κράτησης.
3. Για την επιτυχή παρακολούθηση του προγράμματος απαιτείται οι
συμμετέχοντες να μην έχουν απουσίες που υπερβαίνουν το 20% των ωρών της
συνολικής διάρκειας του προγράμματος. Στην περίπτωση που οι απουσίες υπερβούν
το παραπάνω όριο δεν χορηγείται η βεβαίωση του παρόντος άρθρου.
4. Η συμμετοχή των κρατουμένων καταγράφεται στο ατομικό ηλεκτρονικό τους
δελτίο και συνεκτιμάται θετικά από τα αρμόδια όργανα για τη χορήγηση
ευεργετημάτων, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
’ρθρο
8
Αξιολόγηση
προγραμμάτων
1. Το διδακτικό
προσωπικό μεριμνά για την προβλεπόμενη αξιολόγηση των εκπαιδευομένων, την οποία
υποβάλλει στη Διεύθυνση του Καταστήματος Κράτησης.
2. Το επιστημονικό προσωπικό των Καταστημάτων Κράτησης λαμβάνοντας υπόψη
την αξιολόγηση της παρ. 1 του παρόντος, υποβάλλει στο ΤμΟΕΕΚ αξιολόγηση για το
σύνολο των υλοποιούμενων προγραμμάτων, η οποία περιλαμβάνει ιδίως την
αξιολόγηση της διαδικασίας. Για την ακολουθούμενη μεθοδολογία και τα εργαλεία
αξιολόγησης αξιοποιούνται ενδεδειγμένα πρότυπα με τη συνδρομή του ΤμΟΕΕΚ.
3. Το ΤμΟΕΚΚ μεριμνά για τη σύνταξη κάθε χρόνο έκθεσης με τα
υλοποιηθέντα προγράμματα και συνοπτική παρουσίαση των αποτελεσμάτων, όπως αυτά
προκύπτουν από τις εκθέσεις αξιολόγησης, την οποία υποβάλλει στο Γενικό
Γραμματέα Αντεγκληματικής Πολιτικής. Η έκθεση αυτή μπορεί να αναρτάται και στην
ιστοσελίδα του ΥΔΔΑΔ.
’ρθρο
9
Διοικητική
παρακολούθηση των προγραμμάτων
1. Τα Καταστήματα
Κράτησης τηρούν φάκελο, για το κάθε πρόγραμμα, στον οποίο περιλαμβάνονται
αντίγραφα από τα παρακάτω:
α) βιογραφικά των διδασκόντων με αποδεικτικά στοιχεία
σπουδών/επαγγελματικής εμπειρίας και αποδεικτικά στοιχεία διδακτικής
εμπειρίας/πιστοποίηση εκπαιδευτικής επάρκειας εκπαιδευτών ενηλίκων μη τυπικής
εκπαίδευσης,
β) συναφθείσες συμβάσεις έργου,
γ) αιτήσεις των κρατουμένων για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα,
δ) αποφάσεις του Συμβουλίου της Φυλακής για την επιλογή των διδασκόντων
και του Συμβουλίου Εργασίας για την επιλογή των εκπαιδευομένων,
ε) κατάλογο των υποψηφίων διδασκόντων,
στ) αναλυτικό σχέδιο του προγράμματος,
ζ) παρουσιολόγιο των συναντήσεων με τις υπογραφές του διδάσκοντος και
των εκπαιδευομένων ανά συνάντηση,
η) εκθέσεις αξιολόγησης του προγράμματος και τα σχετικά εργαλεία
αξιολόγησης,
θ) βεβαιώσεις παρακολούθησης των προγραμμάτων ανά εκπαιδευόμενο και
πιστοποίησης των γνώσεων που έλαβαν από σχετικούς φορείς πιστοποίησης,
ι) στην περίπτωση συνεργασίας με εθελοντή διδάσκοντα, το πρωτόκολλο
συνεργασίας,
ια) στην περίπτωση συνεργασίας με νομικό πρόσωπο, το καταστατικό ίδρυσης
του νομικού προσώπου με σχετικό πιστοποιητικό μη τροποποίησης ή το ΦΕΚ ίδρυσης
αν πρόκειται για νομικό πρόσωπο του δημόσιου ή ευρύτερου δημόσιου τομέα.
2. Το ΤμΟΕΕΚ τηρεί και ενημερώνει αρχείο διδακτικού προσωπικού στην
Κεντρική Υπηρεσία του ΥΔΔΑΔ, τηρουμένων των διατάξεων για την προστασία των
προσωπικών δεδομένων.
’ρθρο 10
Επιμόρφωση
διδακτικού προσωπικού
1. Το ΥΔΔΑΔ μεριμνά
για την επιμόρφωση του διδακτικού προσωπικού σε ειδικά θέματα, όπως οι συνθήκες
εργασίας εντός των καταστημάτων κράτησης, το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο και οι
δεσμεύσεις που απορρέουν από αυτό, το κανονιστικό πλαίσιο για τη λειτουργία των
επιμορφωτικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων στα καταστήματα κράτησης και το
ρόλο των μελών του προσωπικού και των συνεργαζόμενων φυσικών και νομικών
προσώπων, τις ανάγκες και τα χαρακτηριστικά των κρατουμένων, καθώς και τη
σημασία της εκπαίδευσης στην κοινωνική τους επανένταξη.
2. Τα επιμορφωτικά προγράμματα είναι δυνατόν να οργανώνονται κεντρικά ή
ανά κατάστημα κράτησης ή ανά είδος/κατηγορία καταστημάτων κράτησης ή ανά
περιφέρεια και μπορούν να συμμετέχουν σε αυτά και μέλη του επιστημονικού και
του λοιπού προσωπικού των Καταστημάτων Κράτησης, προκειμένου να καλλιεργείται η
συνεργασία τους.
3. Τα επιμορφωτικά προγράμματα είναι δυνατόν να οργανώνονται σε
συνεργασία με το Ινστιτούτο Επιμόρφωσης του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης
και Αυτοδιοίκησης ή με άλλους εξειδικευμένους φορείς ή οργανισμούς του δημόσιου
ή ευρύτερου δημόσιου τομέα ή με πανεπιστημιακές σχολές, τμήματα και εργαστήρια
εγκληματολογίας ή με κατάλληλους επιστημονικούς φορείς ή επιστημονικές ενώσεις
ή με αναγνωρισμένους φορείς της κοινωνίας των πολιτών.
Παράρτημα Ι
ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΧΗ
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
Σήμερα την ../../....,
στο, η (έδρα/πόλη) ........................... αφενός ο προϊστάμενος διεύθυνσης,
(ονοματεπώνυμο) ................................................................, του
Καταστήματος Κράτησης
..................................... και αφετέρου ο/η (ονοματεπώνυμο εθελοντή/ντριας)
............................................................
συμφωνούν και συνυπογράφουν τη
συνεργασία τους για την πραγματοποίηση εντός του Καταστήματος
Κράτησης............................προγράμματος/δραστηριότητας με αντικείμενο (πρόγραμμα
επιμόρφωσης/ δραστηριότητα άθλησης/ πολιτιστική δραστηριότητα/
δραστηριότητα δημιουργικής απασχόλησης/ πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης) .................................................. και
συγκεκριμένα (αναφέρεται ακριβώς
το αντικείμενο του/της προγράμματος/ δραστηριότητας, π.χ.
πρόγραμμα εκμάθησης ελληνικής ή δημιουργία ομάδας θεάτρου ή πρόγραμμα κατασκευής χειροποίητου κοσμήματος
ή πρόγραμμα γυμναστικής
για γυναίκες) .................................................................................................................
με σκοπό τη βελτίωση των δεξιοτήτων των κρατουμένων, την αξιοποίηση του χρόνου
κράτησης και την προετοιμασία της κοινωνικής τους επανένταξης.
Συμφωνείται ότι
1. το/η πρόγραμμα/δραστηριότητα θα έχει συνολική διάρκεια (αριθμός)........εκπαιδευτικές
ώρες και θα πραγματοποιηθεί σε (αριθμός) ... εκπαιδευτικές συναντήσεις
ανά εβδομάδα, διάρκειας (αριθμός)..........ωρών
η κάθε μία. Ημερομηνία έναρξης ορίζεται η .../.../.....και λήξης η
.../.../.......
2. ως χώρος διεξαγωγής του/της προγράμματος/δραστηριότητας ορίζεται (αναφέρεται
συγκεκριμένα ο διαθέσιμος χώρος π.χ. αίθουσα του Δημοτικού
σχολείου)..........................................................................
3. ο μέγιστος αριθμός εκπαιδευομένων ανέρχεται στους είκοσι πέντε (25)
και ο μικρότερος για την έναρξη του προγράμματος στους δώδεκα (12).
4. ο προϊστάμενος διεύθυνσης, (ονοματεπώνυμο) .........................................................του
Καταστήματος Κράτησης ........... φροντίζει
για την απρόσκοπτη
παρακολούθηση του/της προγράμματος/δραστηριότητας
από τους εκπαιδευόμενους κρατούμενους, την εξασφάλιση του αναγκαίου εξοπλισμού
και των αναλώσιμων υλικών για την υλοποίηση του/της προγράμματος/
δραστηριότητας καθώς και για τη δημιουργία αισθήματος ασφάλειας και
εμπιστοσύνης μεταξύ του προσωπικού και του/της εθελοντή/ντριας
5. ο/η (ονοματεπώνυμο εθελοντή/ ντριας) ..................
δεσμεύεται για την παροχή εθελοντικού έργου όπως αυτό αποτυπώνεται στο
αναλυτικό σχέδιο προγράμματος, το οποίο αποτελεί παράρτημα του παρόντος,
σέβεται το απόρρητο όλων των προσωπικών πληροφοριών των εκπαιδευομένων, στις
οποίες αποκτά πρόσβαση λόγω του παρεχόμενου εθελοντικού έργου, επικοινωνεί σε
τακτά χρονικά διαστήματα με το επιστημονικό προσωπικό του Καταστήματος Κράτησης
έτσι ώστε να επιλύονται εγκαίρως προβλήματα που παρουσιάζονται στη διάρκεια
υλοποίησης του/της προγράμματος/δραστηριότητας.
6. και τα δυο μέρη μεριμνούν για την ολοκλήρωση του/της προγράμματος/
δραστηριότητας σύμφωνα με την παρούσα Υπουργική Απόφαση.
Αυτά συμφώνησαν τα συνεργαζόμενα μέρη και αφού συντάχτηκε το παρόν και
υπογράφηκε σε δύο (2) πρωτότυπα, έλαβε το κάθε συνεργαζόμενο μέρος από ένα.
Ο/Η Προϊστάμενος Διεύθυνσης Ο/Η
Εθελοντής/ντρια
του Καταστήματος Κράτησης .......,
Παράρτημα ΙΙ
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Τίτλος προγράμματος/δραστηριότη τας
i. Σχέδιο δράσης του παρεχόμενου παιδαγωγικού έργου
α. Σύντομη περιγραφή του αντικειμένου
του/της προγράμματος/ δραστηριότητας
β. Σε ποιους απευθύνεται
γ. Απαιτούμενος χώρος, εξοπλισμός και
αναλώσιμα υλικά
δ. Ανάπτυξη επιμέρους δράσεων ή
συνεργασιών κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος
ε. Αναμενόμενο αποτέλεσμα
ii) Στόχοι του/της προγράμματος/ δραστηριότητας
α. ως προς τις γνώσεις
β. ως προς τις δεξιότητες
iii) Παιδαγωγική προσέγγιση και μεθοδολογία
α. Σύντομη περιγραφή εκπαιδευτικών
ενοτήτων - Ανάπτυξη θεματολογίας
β. Μεθοδολογική προσέγγιση
γ. Θεωρία
δ. Πρακτική άσκηση
iv) Συχνότητα και διάρκεια των συναντήσεων
Σύνολο ωρών:
Σύνολο εβδομαδιαίων συναντήσεων:
Σύνολο ωρών ανά εβδομαδιαία
συνάντηση:
ν)
Μέθοδος αξιολόγησης της εκπαιδευτικής πορείας των
συμμετεχόντων
- Σύντομη περιγραφή διαδικασίας
αξιολόγησης κατά τη διάρκεια και στο τέλος του/της προγράμματος/δραστηριότητας
- Ενδεικτική αναφορά
σε φύλλα εργασίας,
φάκελο εκπαιδευόμενου, συμμετοχή
των εκπαιδευομένων στη διεργασία της ομάδας
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.