ΠΡΑΞΗ
ΔΙΟΙΚΗΤΗ ΤΡΑΠΕΖΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ 158/2/10.05.2019/ΦΕΚ Β 2278/11.6.2019
Τεχνικά κριτήρια σχετικά με τις
δημοσιοποιήσεις για την πολιτική αποδοχών και υιοθέτηση των κατευθυντηρίων
γραμμών της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών σχετικά με τις ορθές πολιτικές αποδοχών
δυνάμει του άρθρου 74 παρ. 3 και του άρθρου 75 παρ. 2 της Οδηγίας 2013/36/ΕΕ
και τις δημοσιοποιήσεις δυνάμει του άρθρου 450 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 575/2013 (EBA/GL/2015/22).
Η
ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Αφού έλαβε υπόψη:
α) Τα άρθρα 2 και 55Α του καταστατικού της Τράπεζας της Ελλάδος (ΦΕΚ Α'
298/1927),
β) τις διατάξεις του ν. 4261/2014 «Πρόσβαση στη δραστηριότητα των
πιστωτικών ιδρυμάτων και προληπτική εποπτεία πιστωτικών ιδρυμάτων και
επιχειρήσεων επενδύσεων (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2013/36/ ΕΕ), κατάργηση του ν.
3601/2007 και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α' 107), και ιδίως των άρθρων 4 και 6 και
99 αυτού,
γ) τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθμ. 1024/2013 του
Συμβουλίου της 15ης Οκτωβρίου 2013 για την ανάθεση ειδικών καθηκόντων στην
Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα σχετικά με τις πολιτικές που αφορούν την προληπτική
εποπτεία των πιστωτικών ιδρυμάτων (ΕΕ L 287/63,
29.10.2013), και ιδίως τα άρθρα 4 και 6 αυτού,
δ) τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθμ. 1093/2010 του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Νοεμβρίου 2010 σχετικά με
τη σύσταση Ευρωπαϊκής Εποπτικής Αρχής (Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών), την
τροποποίηση της απόφασης αριθμ. 716/2009/ΕΚ και την
κατάργηση της απόφασης 2009/78/ΕΚ της Επιτροπής, (ΕΕ L 331/12,
15.12.2010), και ιδίως το άρθρο 16 αυτού,
ε) τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθμ. 575/2013 του Ευρωπαϊκού
Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 26ης Ιουνίου 2013, σχετικά με τις
απαιτήσεις προληπτικής εποπτείας για πιστωτικά ιδρύματα και επιχειρήσεις
επενδύσεων και την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ.
648/2012 (ΕΕ L 176/1, 27.6.2013), και ιδίως τα άρθρα 6,
10, 13, 450 και το όγδοο Μέρος αυτού,
στ) την πράξη Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος («ΠΔ/ ΤΕ») αριθμ. 2655/19.3.2012 «Τεχνικά κριτήρια σχετικά με τη
διαφάνεια και τις δημοσιοποιήσεις από τα πιστωτικά ιδρύματα εποπτικής φύσεως
πληροφοριών- Αντικατάσταση της ΠΔ/ΤΕ 2592/20.8.2007, όπως ισχύει» (ΦΕΚ Β'
1026), και ιδίως την Ενότητα Δ' του Κεφαλαίου Ι αυτής,
ζ) τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών σχετικά με
τις ορθές πολιτικές αποδοχών δυνάμει του άρθρου 74 παρ. 3 και του άρθρου 75
παρ. 2 της Οδηγίας 2013/36/ΕΕ και τις δημοσιοποιήσεις δυνάμει του άρθρου 450
του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 575/2013 (EBA/GL/2015/22),
η) την πράξη Εκτελεστικής Επιτροπής της Τράπεζας της Ελλάδος («ΠΕΕ») αριθμ. 110/31.01.2017 «Ουσιώδης, αποκλειστικός και
εμπιστευτικός χαρακτήρας των πληροφοριών και συχνότητα δημοσιοποίησης βάσει του
άρθρου 432 παρ. 1 και 2 και του άρθρου 433 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 575/2013» (ΦΕΚ Β' 399),
θ) ότι από τις διατάξεις της παρούσας πράξης δεν προκαλείται δαπάνη σε
βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζει:
να υιοθετήσει ως ακολούθως τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής
Αρχής Τραπεζών σχετικά με τις ορθές πολιτικές αποδοχών δυνάμει της παρ. 3 του
άρθρου 74 και της παρ. 2 του άρθρου 75 της Οδηγίας 2013/36/ΕΕ και τις
δημοσιοποιήσεις δυνάμει του άρθρου 450 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ.
575/2013 (EBA/GL/2015/22), όσον
αφορά τις δημοσιοποιήσεις για την πολιτική αποδοχών.
Ι. Πεδίο εφαρμογής
Οι διατάξεις της παρούσας πράξης εφαρμόζονται από:
α. τα πιστωτικά ιδρύματα που υπόκεινται στην άμεση εποπτεία της Τράπεζας
της Ελλάδος, καθώς και
β. τα υποκαταστήματα στην Ελλάδα των πιστωτικών ιδρυμάτων με έδρα σε
χώρα εκτός του Ε.Ο.Χ., τα οποία υποχρεούνται σύμφωνα με τα άρθρα 6 και 13 του
Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 575/2013 του Ευρωπαϊκού
Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 26ης Ιουνίου 2013, σχετικά με τις
απαιτήσεις προληπτικής εποπτείας για πιστωτικά ιδρύματα και επιχειρήσεις
επενδύσεων και την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ.
648/2012 (ΕΕ L 176/1, 27.6.2013) (εφεξής «Κανονισμός»),
να συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις που προβλέπονται στο όγδοο Μέρος αυτού.
II. Ορισμοί
Για την εφαρμογή της παρούσας πράξης λαμβάνονται υπόψη οι ορισμοί του
Παραρτήματος 9 της ΠΔ/ΤΕ 2577/9.3.2006 «Πλαίσιο αρχών λειτουργίας και κριτηρίων
αξιολόγησης της οργάνωσης και των Συστημάτων Εσωτερικού Ελέγχου των πιστωτικών
και χρηματοδοτικών ιδρυμάτων και σχετικές αρμοδιότητες των διοικητικών τους
οργάνων» (ΦΕΚ Α' 59).
III. Γενικές απαιτήσεις σχετικά με τις δημοσιοποιήσεις για τις αποδοχές
προσωπικού
1. Κατά τη δημοσιοποίηση των πληροφοριών που απαιτούνται από το άρθρο
450 του Κανονισμού, τα ιδρύματα συμμορφώνονται με τις γενικές αρχές που
περιλαμβάνονται στο όγδοο Μέρος του Τίτλου 1 αυτού και στην ΠΕΕ 110/31.1.2017
«Ουσιώδης, αποκλειστικός και εμπιστευτικός χαρακτήρας των πληροφοριών και
συχνότητα δημοσιοποίησης βάσει του άρθρου 432 παρ.1 και 2 και του άρθρου 433
του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 575/2013» (ΦΕΚ Β' 399).
2. Με τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 432 του Κανονισμού δεν παρέχεται η
δυνατότητα παράλειψης των πληροφοριών του άρθρου 450 του Κανονισμού λόγω τυχόν
ουσιώδους, αποκλειστικού ή εμπιστευτικού χαρακτήρα των πληροφοριών. Οι
απαιτήσεις δημοσιοποίησης του άρθρου 450 πραγματοποιούνται σύμφωνα με τις
διατάξεις του ν. 2472/1997 «Προστασία του ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων
προσωπικού χαρακτήρα» (ΦΕΚ Α' 50) και του Κανονισμού 2016/679 του Ευρωπαϊκού
Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016, για την προστασία των
φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και
για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας
95/46/ΕΚ (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων) (ΕΕ L 119/1, 4.5.2016).
3. Με την επιφύλαξη του άρθρου 88 του ν. 4261/2014 «Πρόσβαση στη
δραστηριότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων και προληπτική εποπτεία πιστωτικών
ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2013/36/ΕΕ),
κατάργηση του ν. 3601/2007 και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α'107), τα ιδρύματα
καθιστούν διαθέσιμες τις πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο συμ-μόρφωσής
τους με τις απαιτήσεις των άρθρων 84 έως 87 του ν. 4261/2014 παράλληλα με τις
δημοσιοποιήσεις που απαιτούνται βάσει του άρθρου 450 του Κανονισμού και
διασφαλίζουν ότι οι δημοσιοποιήσεις είναι εύκολα προσβάσιμες.
4. Τα ιδρύματα διασφαλίζουν ότι οι δημοσιοποιήσεις σχετικά με τις
αποδοχές παρέχουν τις ενδεδειγμένες παραπομπές σε άλλες πληροφορίες και
δημοσιοποιήσεις οι οποίες ενδέχεται να είναι συναφείς, προκειμένου να παρέχουν
πλήρη εικόνα όλων των δημοσιοποιήσεων σχετικά με την πολιτική και τις πρακτικές
αποδοχών. Οι δημοσιοποιήσεις λαμβάνουν υπόψη το μέγεθος του ιδρύματος και τη
φύση, το πεδίο εφαρμογής και την πολυπλοκότητα των δραστηριοτήτων του σύμφωνα
με την ενότητα 4 του Παραρτήματος 9 της ΠΔ/ΤΕ 2577/9.3.2006. Τα μικρά σε
μέγεθος και πολυπλοκότητα δραστηριοτήτων ιδρύματα συμμορφώνονται με τις
απαιτήσεις δημοσιοποίησης παρέχοντας πληροφορίες ανάλογα με την εσωτερική
οργάνωση και την εφαρμοζόμενη πολιτική αποδοχών.
5. Οι πληροφορίες που πρέπει να δημοσιοποιούνται σύμφωνα με το άρθρο 450
του Κανονισμού και εξειδικεύονται στην παρούσα πράξη παρέχονται σε ετήσια βάση
σε ποσοτική και ποιοτική ενότητα και, όπου απαιτείται, απεικονίζονται σε
πίνακες και διαγράμματα προκειμένου να είναι πιο κατανοητές για τους χρήστες.
IV. Δημοσιοποιήσεις για την πολιτική αποδοχών και τις πρακτικές 1.
Πολιτική αποδοχών
1.1 Τα ιδρύματα δημοσιοποιούν και καθιστούν διαθέσιμες σε όλα τα μέλη
του Διοικητικού Συμβουλίου λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τις πολιτικές και
τις πρακτικές τους όσον αφορά τις αποδοχές για τα συγκεκριμένα μέλη του
προσωπικού. Τα ιδρύματα δημοσιοποιούν επαρκώς στο κοινό και καθιστούν διαφανή
εσωτερικά την προσέγγιση, τις αρχές και τους στόχους των κινήτρων για τις
αποδοχές. Τα ιδρύματα παρέχουν, επίσης, επαρκείς γενικές πληροφορίες σχετικά με
τα βασικά χαρακτηριστικά των πολιτικών και των πρακτικών τους για τις αποδοχές
σε επίπεδο ιδρύματος.
1.2 Τα ιδρύματα δημοσιοποιούν τις σημαντικές διαφορές της πολιτικής
αποδοχών για τις διάφορες κατηγορίες συγκεκριμένων μελών του προσωπικού, καθώς
και την περιγραφή του πεδίου εφαρμογής των πολιτικών αποδοχών του ιδρύματος ανά
γεωγραφική περιοχή και των συναφών διαφορών μεταξύ περιοχών ή μεταξύ
διαφορετικών ιδρυμάτων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της ενοποίησης, εφόσον
υπάρχουν τέτοιες διαφορές.
1.3 Τα ιδρύματα δημοσιοποιούν τον τρόπο με τον οποίο συνδέεται η
πολιτική αποδοχών σε επίπεδο ομίλου και οι πολιτικές αποδοχών που εφαρμόζονται
σε επίπεδο μητρικού ιδρύματος και σε επίπεδο θυγατρικής και υποκαταστήματος
(εντός και εκτός ΕΕ), δηλώνοντας, εφόσον υπάρχουν, τις διαφορές μεταξύ των
πολιτικών αποδοχών που εφαρμόζονται σε επίπεδο ομίλου, μητρικής και θυγατρικής.
Σε αυτές τις δημοσιοποιήσεις περιλαμβάνονται ιδίως οι διαφορές που αφορούν την
αναλογία μεταξύ των μεταβλητών και των σταθερών συνιστωσών των αποδοχών, τον
τυχόν υποθετικό συντελεστή αναπροσαρμογής, τα σχέδια αποδοχών και τους
διαθέσιμους μηχανισμούς ή τα μέσα αποδοχών που είναι δυνατόν να αποδοθούν, και
τα αίτια αυτών των διαφορών, καθώς και τον αντίκτυπο τους στον καθορισμό των
κονδυλίων μεταβλητών αποδοχών για τους διάφορους επιχειρηματικούς τομείς.
1.4 Τα ιδρύματα περιγράφουν συνοπτικά τυχόν ουσιώδεις μεταβολές στην
πολιτική αποδοχών, καθώς επίσης, μεταξύ άλλων, την ημερομηνία κατά την οποία
τέθηκαν σε ισχύ, τον αντίκτυπο στη σύνθεση των μεταβλητών και σταθερών
συνιστωσών των αποδοχών και τη διαδικασία διακυβέρνησης που χρησιμοποιήθηκε για
τον καθορισμό της πολιτικής αποδοχών.
2. Προσδιορισμός των συγκεκριμένων μελών του προσωπικού
2.1. Τα ιδρύματα δημοσιοποιούν τον τρόπο με τον οποίον εφάρμοσαν τις
απαιτήσεις για τις πολιτικές αποδοχών και τις μεταβλητές αποδοχές,
περιλαμβανομένων των απαιτήσεων που προβλέπονται στον κατ' εξουσιοδότηση
Κανονισμό (ΕΕ) αριθμ. 604/2014 της Επιτροπής της 4ης
Μαρτίου 2014, που συμπληρώνει την οδηγία 2013/36/ ΕΕ του Ευρωπαϊκού
Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά ρυθμιστικά τεχνικά πρότυπα σχετικά
με τα ποιοτικά και τα κατάλληλα ποσοτικά κριτήρια εντοπισμού κατηγοριών
υπαλλήλων των οποίων οι επαγγελματικές δραστηριότητες έχουν ουσιώδη αντίκτυπο
στο προφίλ κινδύνου ενός ιδρύματος (ΕΕ L 167/30, 6.6.2014).
2.2. Τα ιδρύματα δημοσιοποιούν τον αριθμό των συγκεκριμένων μελών του
προσωπικού ανά επιχειρηματικό τομέα, ανώτερα διοικητικά στελέχη και λοιπά συγκεκριμένα
μέλη του προσωπικού των οποίων οι επαγγελματικές δραστηριότητες έχουν ουσιώδη
αντίκτυπο στο προφίλ κινδύνου του ιδρύματος, καθώς και επεξήγηση των σημαντικών
αλλαγών που έχουν επέλθει σε αυτούς τους αριθμούς.
3. Πληροφορίες όσον αφορά τη διαδικασία λήψης αποφάσεων για τον
καθορισμό της πολιτικής αποδοχών
3.1. Τα ιδρύματα περιγράφουν με σαφήνεια τη διαδικασία διακυβέρνησης που
αφορά την ανάπτυξη της πολιτικής αποδοχών, όπως απαιτείται από το στοιχείο α)
της παρ. 1 του άρθρου 450 του Κανονισμού, λαμβάνοντας υπόψη τις προδιαγραφές
του Τίτλου Ι του Δεύτερου Μέρους του Παραρτήματος 9 της 2577/9.3.2006, και τις
πληροφορίες σχετικά με τα όργανα τα οποία διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην
ανάπτυξη της πολιτικής αποδοχών, περιλαμβανομένων πληροφοριών σχετικά με τη
σύνθεση και την εντολή τους, όπως είναι η επιτροπή αποδοχών, η επιτροπή
διαχείρισης κινδύνων και οι ανεξάρτητες λειτουργίες εσωτερικού ελέγχου.
3.2. Τα ιδρύματα παρέχουν, επίσης, πληροφορίες σχετικά με τον ρόλο των
εξωτερικών συμβούλων και όλων των λοιπών σχετικών ενδιαφερομένων,
περιλαμβανομένων των μετόχων ή συνεταίρων, οι οποίοι εμπλέκονται στον καθορισμό
ή στην περιοδική επανεξέταση της πολιτικής αποδοχών ή από τους οποίους ζητήθηκε
συμβουλή.
4. Πληροφορίες σχετικά με τη σχέση μεταξύ αποδοχών και επιδόσεων
Οι πληροφορίες τις οποίες δημοσιοποιούν τα ιδρύματα σχετικά με τον τρόπο
σύνδεσης μεταξύ αποδοχών και επιδόσεων, όπως απαιτείται από το στοιχείο β) της
παρ. 1 του άρθρου 450 του Κανονισμού, περιλαμβάνουν:
α. τους κύριους στόχους επιδόσεων,
β. το προσωπικό για το οποίο προβλέπεται η απόδοση μεταβλητών αποδοχών
στο πλαίσιο της πολιτικής αποδοχών, και
γ. τον τρόπο με τον οποίο επηρεάζονται οι μεταβλητές αποδοχές από τις
μεταβολές των επιδόσεων του ιδρύματος.
5. Σημαντικότερα χαρακτηριστικά στον σχεδιασμό του συστήματος αποδοχών
Οι πληροφορίες τις οποίες πρέπει να δημοσιοποιούν τα ιδρύματα σχετικά με
τον σχεδιασμό και τη δομή του συστήματος αποδοχών τους, σύμφωνα με το στοιχείο
γ) της παρ. 1 του άρθρου 450 του Κανονισμού, περιλαμβάνουν:
α. τα βασικά χαρακτηριστικά και τους στόχους της πολιτικής αποδοχών και
των διαδικασιών, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο η πολιτική αυτή προάγει την
άρτια και αποτελεσματική διαχείριση κινδύνων,
β. περιγραφή των κύριων ποσοτικών και ποιοτικών μετρήσεων των επιδόσεων
και των κινδύνων που χρησιμοποιήθηκαν για την αξιολόγηση των επιδόσεων του
ιδρύματος, της επιχειρηματικής μονάδας και των προσώπων, τον τρόπο με τον οποίο
συνδυάστηκαν οι διαφορετικές μετρήσεις και τον τρόπο με τον οποίο λαμβάνονται
υπόψη οι υφιστάμενοι και μελλοντικοί κίνδυνοι,
γ. πληροφορίες σχετικά με τα κριτήρια που χρησιμοποιήθηκαν για την
εφαρμογή των εκ των προτέρων και των εκ των υστέρων προσαρμογών με βάση τον
κίνδυνο,
δ. περιγραφή των διαφόρων μορφών καταβολής των μεταβλητών και των
σταθερών αποδοχών, τις αντίστοιχες μορφές και τα ποσά, καθώς και το σκεπτικό
για τη χρήση των εν λόγω διαφόρων μορφών και την κατανομή τους στις διάφορες
κατηγορίες συγκεκριμένων μελών του προσωπικού, ιδίως για τα εκτελεστικά μέλη
του Διοικητικού Συμβουλίου και για το προσωπικό που απασχολείται στις
λειτουργίες εσωτερικού ελέγχου,
ε. τον τρόπο με τον οποίο το ίδρυμα διασφαλίζει ότι το προσωπικό που
απασχολείται στις λειτουργίες εσωτερικού ελέγχου αμείβεται ανεξάρτητα από τις
επιχειρηματικές μονάδες τις οποίες ελέγχει,
στ. την κατηγοριοποίηση των διαφόρων συνιστωσών των αποδοχών ως
μεταβλητές ή σταθερές αποδοχές, καθώς και το σκεπτικό για την εν λόγω
ταξινόμηση στην περίπτωση στοιχείων σταθερών αποδοχών,
ζ. τους μηχανισμούς που χρησιμοποιήθηκαν για την προσαρμογή των αποδοχών
προκειμένου να ληφθούν υπόψη οι μακροπρόθεσμες επιδόσεις, μεταξύ άλλων:
i. τις παραμέτρους που χρησιμοποιήθηκαν για να
αποφασιστεί η διάρκεια της περιόδου αναβολής και η αναλογία των αναβαλλόμενων
και μη αναβαλλόμενων αποδοχών καθώς και το χρονοδιάγραμμα κατοχύρωσης και οι
περίοδοι διακράτησης για τις διάφορες κατηγορίες των
συγκεκριμένων μελών του προσωπικού, περιλαμβανομένων των εφαρμοζόμενων
αναλογιών και περιόδων αναβολής και διακράτησης, χωριστά
για τα διάφορα μέσα που έχουν αποδοθεί,
ii. το πλαίσιο εφαρμογής των εκ των προτέρων και εκ
των υστέρων προσαρμογών με βάση τις επιδόσεις, περιλαμβανομένης της εφαρμογής
ρυθμίσεων malus και επιστροφής αποδοχών,
iii. τις απαιτήσεις συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο που
ενδέχεται να επιβάλλονται στα συγκεκριμένα μέλη του προσωπικού,
η. τον τρόπο με τον οποίο λαμβάνεται υπόψη η αναλογικότητα στο πλαίσιο
του συστήματος αποδοχών και μια σύντομη περιγραφή του σκεπτικού σχετικά με τον
τρόπο με τον οποίο οι πολιτικές αποδοχών προάγουν και συνάδουν με την άρτια και
αποτελεσματική διαχείριση κινδύνων,
θ. τις πολιτικές και τα κριτήρια που εφαρμόζονται για την απόδοση των
εγγυημένων μεταβλητών αποδοχών και των αποζημιώσεων λόγω αποχώρησης.
6. Αναλογίες μεταξύ σταθερών και μεταβλητών αποδοχών που ορίζονται
σύμφωνα με την περ. στ) του άρθρου 86 του ν.
4261/2014
6.1. Τα ιδρύματα δημοσιοποιούν, σύμφωνα με το στοιχείο δ) της παρ. 1 του
άρθρου 450 του Κανονισμού, σε μορφή πίνακα, τις διάφορες αναλογίες μεταξύ των
μεταβλητών και των σταθερών συνιστωσών των συνολικών αποδοχών που εφαρμόζονται
σε ενοποιημένη βάση, χωριστά για το Διοικητικό Συμβούλιο και ανά επιχειρηματικό
τομέα, ανά εταιρική λειτουργία και ανά λειτουργία εσωτερικού ελέγχου, με
ανάλυση κατ' ελάχιστον σε ανώτερα διοικητικά στελέχη και λοιπά συγκεκριμένα
μέλη του προσωπικού, ανά οντότητα και γεωγραφική περιοχή λαμβανομένων υπόψη των
επιχειρηματικών τομέων που ορίζονται στην ΠΔ/ΤΕ 2651/20.1.2012 «Στοιχεία και
πληροφορίες που οφείλουν να υποβάλλουν σε περιοδική βάση στην Τράπεζα της
Ελλάδος τα εποπτευόμενα ιδρύματα για σκοπούς άσκησης εποπτείας - Καθορισμός
προσώπων που έχουν ειδική σχέση με το πιστωτικό ίδρυμα» (ΦΕΚ Β' 199), αναφορικά
με την υποβολή στοιχείων για τις αποδοχές.
6.2. Όταν έχει ληφθεί απόφαση για την εφαρμογή αναλογίας μεταξύ των
μεταβλητών και των σταθερών συνιστωσών των συνολικών αποδοχών η οποία είναι
μεγαλύτερη του 100%, τα ιδρύματα δημοσιοποιούν:
α. το ποσοστό των δικαιωμάτων ψήφου που εκπροσωπήθηκαν και το ποσοστό
των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων ή συνεταίρων που υποστήριξαν την αύξηση της
αναλογίας ή, ανάλογα με το ισχύον εταιρικό δίκαιο, τον αριθμό και το ποσοστό
των ατόμων που τάχθηκαν υπέρ της αύξησης της αναλογίας αντί των δικαιωμάτων
ψήφου, εφόσον κάθε άτομο διαθέτει μία ψήφο,
β. τις εγκεκριμένες αναλογίες, και εφόσον ισχύουν διαφορετικές αναλογίες
για διαφορετικούς επιχειρηματικούς τομείς, τις αντίστοιχες αναλογίες για κάθε
επιχειρηματικό τομέα,
γ. την ημερομηνία λήψης της απόφασης.
6.3. Πέραν των πληροφοριών για τις αναλογίες, τα ιδρύματα δημοσιοποιούν
τις ακόλουθες πληροφορίες σχετικά με την εφαρμογή του συντελεστή αναπροσαρμογής
ανά χώρα, εφόσον αυτός εφαρμόζεται:
α. τον βαθμό στον οποίο χρησιμοποιείται ο συντελεστής αναπροσαρμογής (με
ανώτατο όριο την εφαρμογή του στο 25% των συνολικών μεταβλητών αποδοχών ή
κατώτερο ποσοστό που ορίζεται από κάθε κράτος μέλος) και
β. τον αριθμό των συγκεκριμένων μελών του προσωπικού στις μεταβλητές
αποδοχές των οποίων έχει εφαρμοστεί ο συντελεστής αναπροσαρμογής.
7. Πληροφορίες σχετικά με τα κριτήρια επίδοσης, στα οποία βασίζονται το
δικαίωμα απόκτησης μετοχών, τα δικαιώματα προαίρεσης ή οι μεταβλητές συνιστώσες
των αποδοχών.
Τα ιδρύματα, δημοσιοποιούν, σύμφωνα με το στοιχείο ε) της παρ. 1 του
άρθρου 450 του Κανονισμού, τις πληροφορίες σχετικά με τους ειδικούς δείκτες
επιδόσεων που χρησιμοποιούνται για τον καθορισμό των μεταβλητών συνιστωσών των
αποδοχών και τα κριτήρια που χρησιμοποιούνται για τον καθορισμό της αναλογίας
μεταξύ των διαφόρων ειδών μέσων που έχουν αποδοθεί, περιλαμβανομένων μετοχών,
ισοδύναμων δικαιωμάτων ιδιοκτησίας, μέσων που συνδέονται με μετοχές, ισοδύναμων
μη ευχερώς ρευστοποιήσιμων μέσων, δικαιωμάτων προαίρεσης και λοιπών μέσων που
προβλέπονται στον κατ' εξουσιοδότηση Κανονισμό (ΕΕ) αριθμ.
527/2014 της Επιτροπής, της 12ης Μαρτίου 2014 , για τη συμπλήρωση της οδηγίας
(ΕΕ) αριθμ. 2013/36/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
και του Συμβουλίου όσον αφορά τα ρυθμιστικά τεχνικά πρότυπα που διευκρινίζουν
τις κατηγορίες μέσων που αντανακλούν δεόντως την πιστωτική ικανότητα ενός
ιδρύματος σε συνθήκες δρώσας οικονομικής κατάστασης και είναι κατάλληλα για να
χρησιμοποιούνται για τους σκοπούς των μεταβλητών αποδοχών (ΕΕ L 148/21,
20.5.2014).
8. Κύριες παράμετροι και αιτιολογία για τη χρήση μεταβλητών συνιστωσών
και κάθε άλλης μη χρηματικής παροχής
Οι πληροφορίες που δημοσιοποιούν τα ιδρύματα σχετικά με τις κύριες
παραμέτρους και την αιτιολογία για τη χρήση μεταβλητών συνιστωσών και κάθε
άλλης μη χρηματικής παροχής, σύμφωνα με το στοιχείο στ) της παρ. 1 του άρθρου
450 του Κανονισμού, περιλαμβάνουν τα μακροπρόθεσμα σχέδια παροχής κινήτρων και
τις λεπτομέρειες κάθε στοιχείου αποδοχών που θεωρείται έκτακτη πρακτική
αποδοχών, όπως τη χρήση επιδομάτων (allowances) βάσει ρόλου ή
θέσης και προαιρετικών παροχών (discretionary fringe benefits), καθώς και τις
προϋποθέσεις διακοπής ή αλλαγής της αξίας των εν λόγω επιδομάτων και παροχών.
V. Δημοσιοποίηση συγκεντρωτικών ποσοτικών πληροφοριών
1. Κατά την παροχή ποσοτικών πληροφοριών σχετικά με τις αποδοχές ανά
επιχειρηματικό τομέα, σύμφωνα με τα στοιχεία ζ) έως η) της παρ. 1 του άρθρου
450 του Κανονισμού και την παρ. 2 του ίδιου άρθρου, τα ιδρύματα αναφέρουν τις
πληροφορίες χωριστά για κάθε βασικό επιχειρηματικό τομέα, περιλαμβανομένης της
επενδυτικής τραπεζικής, της λιανικής τραπεζικής, της διαχείρισης περιουσιακών
στοιχείων, και συγκεντρωτικά:
α. για όλους τους άλλους επιχειρηματικούς τομείς, β. για τα εκτελεστικά
και μη εκτελεστικά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, γ. για τις λειτουργίες
εσωτερικού ελέγχου, και δ. για τις εταιρικές λειτουργίες.
2. Οι ανωτέρω πληροφορίες αναλύονται σε πληροφορίες για τα ανώτερα
διοικητικά στελέχη και τα λοιπά συγκεκριμένα μέλη του προσωπικού.
3. Τα ιδρύματα δημοσιοποιούν, επίσης, τα συγκεντρωτικά δεδομένα σχετικά
με τον συνολικό αριθμό των μελών του προσωπικού και τις συνολικές αποδοχές του
με ανάλυση στις μεταβλητές και τις σταθερές συνιστώσες των αποδοχών.
4. Τα σημαντικά ιδρύματα δημοσιοποιούν τις ποσοτικές πληροφορίες που
απαιτούνται στο στοιχείο η) της παρ. 1 του άρθρου του Κανονισμού σε επίπεδο
μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, ως χωριστά συγκεντρωτικά στοιχεία για τα
εκτελεστικά και μη εκτελεστικά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου.
5. Κατά τη δημοσίευση των ποσοτικών πληροφοριών που απαιτούνται σύμφωνα
με τα στοιχεία ζ), η) και θ) της παρ. 1 του άρθρου 450 του Κανονισμού, τα
ιδρύματα λαμβάνουν υπόψη τις πληροφορίες τις οποίες συλλέγει η Τράπεζα της
Ελλάδος δυνάμει της ΠΔ/ΤΕ 2651/20.1.2012 σχετικά με τη υποβολή στοιχείων για τη
συγκριτική αξιολόγηση των αποδοχών. Σύμφωνα με το σημείο ii) του στοιχείου η)
της παρ. 1 του άρθρου 450 του Κανονισμού, τα ιδρύματα δημοσιοποιούν το μη
κατοχυρωμένο ποσό των ανεξόφλητων αναβαλλόμενων αποδοχών και χωριστά το ποσό το
οποίο κατοχυρώθηκε κατά το προηγούμενο οικονομικό έτος. Κατά τη δημοσιοποίηση
του ποσού των αποζημιώσεων λόγω αποχώρησης που αποδόθηκαν δυνάμει του σημείου vi) του στοιχείου η)
της παρ. 1 του άρθρου 450 του Κανονισμού, τα ιδρύματα δημοσιοποιούν χωριστά το
ποσό που αποδόθηκε και καταβλήθηκε ήδη εντός του οικονομικού έτους και του
ποσού που αναβλήθηκε, και αναφέρουν με ποιον τρόπο οι καταβολές αποζημιώσεων
λόγω αποχώρησης έχουν ληφθεί υπόψη στον υπολογισμό της αναλογίας μεταξύ των
μεταβλητών και των σταθερών αποδοχών.
VI. Λοιπές Διατάξεις
1. Από την έναρξη ισχύος της παρούσας καταργείται η ΠΔ/ΤΕ 2655/19.3.2012
(ΦΕΚ Β' 1026).
2. Εξουσιοδοτείται η Διεύθυνση Εποπτείας Πιστωτικού Συστήματος της
Τράπεζας της Ελλάδος να παρέχει οδηγίες και διευκρινίσεις για την εφαρμογή της
παρούσας πράξης.
3. Η παρούσα πράξη να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και να
αναρτηθεί στον ιστότοπο της Τράπεζας της Ελλάδος.