ΤΡΑΠΕΖΑ
ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ»
ΤρΔΕφ(Ακυρ)Αθ 813/2024
Τοποθέτηση
Προϊσταμένων οργανικών μονάδων της Γενικής Γραμματείας του Πρωθυπουργού της
Προεδρίας της Κυβέρνησης. Αναγκαία προϋπόθεση ο βαθμός Α΄. Αρκεί η εκ των
υστέρων αναδρομική τοποθέτηση στον βαθμό Α΄ για την τοποθέτηση. Απορρίπτει την
αίτηση ακυρώσεως, δέχεται την παρέμβαση.
Αριθμός Απόφασης: 813/2024
ΤΟ
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΑΚΥΡΩΤΙΚΟΣ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ
ΤΜΗΜΑ Θ΄
Συνεδρίασε δημόσια στο
ακροατήριό του στις 14 Δεκεμβρίου 2023, με την εξής σύνθεση: Αθανάσιος
Ασημακόπουλος Πρόεδρος Εφετών Διοικητικών Δικαστηρίων, Αλεξάνδρα Μπαρλά και
Αργυρώ Φλεριανού Εφέτες Διοικητικών Δικαστηρίων. Γραμματέας η Χαρίκλεια
Τσαπακίδου, δικαστική υπάλληλος.
για να δικάσει την αίτηση
ακυρώσεως με αριθμό καταχώρισης ΑΚ ./6-10-2022
των: 1) ., κατοίκου Παπάγου
Αττικής (οδ. .), 2) ., κατοίκου Παλαιού Φαλήρου Αττικής (οδ. .), 3) ., κατοίκου
Χαλανδρίου Αττικής (οδ. .), 4) ., κατοίκου Αθηνών (οδ. .) και 5) ., κατοίκου
Παλλήνης Αττικής (οδ. .), οι οποίοι παραστάθηκαν δια του πληρεξουσίου δικηγόρου
Αλεξίου Παραρά.
κ α τ ά
του Πρωθυπουργού, στον
οποίον υπάγεται η Προεδρία της Κυβερνήσεως, που παραστάθηκε δια της Παρέδρου
του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους Ιωάννας Καρανάσου.
Στη δίκη παρεμβαίνουν: 1) η
., κάτοικος Αθηνών (οδ. .) υπέρ του κύρους της ./27-05-2022 απόφασης της
Προϊσταμένης της Μονάδας Διοικητικής και Οικονομικής Υποστήριξης της Γενικής
Γραμματείας Πρωθυπουργού της Προεδρίας της Κυβέρνησης, η οποία παραστάθηκε μετά
του Αποστόλου Παπακωνσταντίνου, δικηγόρου τον οποίο διόρισε με προφορική της
δήλωση στο ακροατήριο, 2) ο ., κάτοικος Αθηνών (οδ. .) υπέρ του κύρους της
./27-05-2022 απόφασης της Προϊσταμένης της Μονάδας Διοικητικής και Οικονομικής
Υποστήριξης της Γενικής Γραμματείας Πρωθυπουργού της Προεδρίας της Κυβέρνησης,
ο οποίος παραστάθηκε με την πληρεξούσια δικηγόρο Ελένη Διονυσοπούλου, η οποία
υπέβαλε δήλωση περί μη εμφανίσεώς της στο ακροατήριο.
Με την αίτηση αυτή ζητείται
η ακύρωση των ./27-05-2022 και ./27-5-2022 αποφάσεων της Προϊσταμένης της
Μονάδας Διοικητικής και Οικονομικής Υποστήριξης της Γενικής Γραμματείας
Πρωθυπουργού της Προεδρίας της Κυβέρνησης, κατά το μέρος που αφορά την
τοποθέτηση των παρεμβαινόντων ως Προϊσταμένων.
Κατά τη δημόσια συζήτηση που
ακολούθησε το Δικαστήριο άκουσε την εισηγήτρια της υπόθεσης Αργυρώ Φλεριανού
που ανέγνωσε την εισήγησή της, τον δικηγόρο που παρέστη για τους αιτούντες που
ζήτησε την αποδοχή της αίτησής τους, την αντιπρόσωπο του καθ΄ ου που ζήτησε την
απόρριψή της, καθώς και τον δικηγόρο της παρεμβαίνουσας που ζήτησε ομοίως την
απόρριψη αυτής.
Μετά τη συνεδρίαση το
Δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη και
Α φ ο ύ μ ε λ έ τ η σ ε τ α
σ χ ε τ ι κ ά έ γ γ ρ α φ α
Σ κ έ φ θ η κ ε κ α τ ά τ ο
Ν ό μ ο
1. Επειδή, για την κρινόμενη
αίτηση καταβλήθηκε το νόμιμο παράβολο (βλ. το e-Παράβολο με κωδικό .).
2. Επειδή, με την κρινόμενη
αίτηση ακύρωσης, ζητείται η ακύρωση των: α) ./27-05-2022 και β) ./27-5-2022
αποφάσεων της Προϊσταμένης της Μονάδας Διοικητικής και Οικονομικής Υποστήριξης
της Γενικής Γραμματείας Πρωθυπουργού της Προεδρίας της Κυβέρνησης, κατά το
μέρος αυτών που τοποθετούνται Προϊστάμενοι οργανικών μονάδων επιπέδου τμήματος
στη Γενική Γραμματεία Συντονισμού της Προεδρίας της Κυβέρνησης με την (α)
απόφαση η παρεμβαίνουσα στη δίκη υπάλληλος, . και με την (β) απόφαση ο
παρεμβαίνων στη δίκη υπάλληλος, ., κατά παράλειψη των αιτούντων.
3. Επειδή, οι αιτούντες
παραδεκτώς ομοδικούν, διότι στρέφονται κατά των ίδιων πράξεων, με τις οποίες
παραλείφθηκε η τοποθέτησή τους ως αναπληρωτές μεταβατικών προϊσταμένων
οργανικών μονάδων επιπέδου τμήματος στην Γενική Γραμματεία Συντονισμού της
Προεδρίας της Κυβέρνησης, ενώ προβάλλουν κοινούς λόγους ακύρωσης, που
στηρίζονται στην ίδια πραγματική και νομική βάση (ΣτΕ 275/2020, 4392/2011).
4. Επειδή, άσκησαν παρέμβαση
υπέρ του κύρους των προσβαλλόμενων πράξεων οι ανωτέρω παρεμβαίνοντες (με αρ.
κατ. Π./2-2-2023 η 1η κατά την σειρά αναγραφής καθ΄ ερμηνεία του δικογράφου της
και με αρ. κατ. Π./8-2-2023 ο 2ος).
5. Επειδή, ο Ν. 4622/2019
(ΦΕΚ Α’ 133) «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της
Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης»
προβλέπει στο άρθρο 21 (ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ σχετικώς με την Προεδρία της Κυβερνήσεως)
ότι: «Σύσταση και βασική διάρθρωση της Προεδρίας της Κυβέρνησης. 1. Συνιστάται
αυτοτελής, επιτελική, δημόσια υπηρεσία με την ονομασία Προεδρία της Κυβέρνησης,
η οποία υπάγεται στον Πρωθυπουργό. 2. Η Προεδρία της Κυβέρνησης αποτελείται από
τις ακόλουθες Γενικές Γραμματείες οι οποίες συστήνονται με τον παρόντα νόμο σε
αυτήν: (α) … (β) … (γ) τη Γενική Γραμματεία Συντονισμού Εσωτερικών Πολιτικών,
(δ) τη Γενική Γραμματεία Συντονισμού Οικονομικών και Αναπτυξιακών Πολιτικών,
(ε) … και (στ) … 3. … 7. Η οργάνωση και λειτουργία της Προεδρίας της
Κυβέρνησης, καθορίζεται με τον Οργανισμό της, ο οποίος εκδίδεται σύμφωνα με το
άρθρο 20 του παρόντος νόμου», στο άρθρο 26 ότι: «1. … 2. … 3. … 4. Κάθε Γενική
Γραμματεία Συντονισμού διαρθρώνεται σε Τομείς Πολιτικής, οι οποίοι είναι οργανικές
μονάδες επιπέδου Διεύθυνσης …», στο άρθρο 31, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο
69 περ.1 Ν. 4735/2020 (ΦΕΚ Α’ 197/12.10.2020) ότι: «Στελέχωση θέσεων ευθύνης
της Προεδρίας της Κυβέρνησης. 1. Με την επιφύλαξη της παραγράφου 2, ως
Προϊστάμενοι Γενικών Διευθύνσεων, Διευθύνσεων και Τμημάτων των υπηρεσιών που
υπάγονται στην Προεδρία της Κυβέρνησης, επιλέγονται μόνιμοι υπάλληλοι δημοσίου
δικαίου ή υπάλληλοι ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, συμπεριλαμβανομένων και
αποσπασμένων υπαλλήλων, σύμφωνα με τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα, όπως
ισχύει. Τα προσόντα και οι κλάδοι για την κατάληψη των θέσεων του προηγούμενου
εδαφίου, καθορίζονται με τον Οργανισμό της Προεδρίας της Κυβέρνησης. 2. Στα
Γραφεία της Προεδρίας της Κυβέρνησης, καθώς και στα Τμήματα που υπάγονται σε
αυτά, δύνανται να προΐστανται και μετακλητοί υπάλληλοι ως Διευθυντές ή
Προϊστάμενοι Τμήματος, οι οποίοι διορίζονται και παύονται με απόφαση του
Πρωθυπουργού που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως …» και στο άρθρο
116, όπως ισχύει μετά την έκδοση του Ν. 4635/2019 (ΦΕΚ Α’ 167), ότι: «1. Ο
Οργανισμός της Προεδρίας της Κυβέρνησης εκδίδεται το αργότερο εντός τριών (3)
μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος. 2. Μέχρι την έκδοση του Οργανισμού της
Προεδρίας της Κυβέρνησης, με απόφαση του Πρωθυπουργού, καθορίζεται η ειδικότερη
εσωτερική διάρθρωση των Γενικών Γραμματειών και της Ειδικής Γραμματείας των
άρθρων 23, 25, 26 και 27 του παρόντος. 3. … 4. … 5. Με αποφάσεις των οικείων
Γενικών Γραμματέων Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων και Συντονισμού, στις
οργανικές μονάδες που προβλέπονται στην απόφαση της παραγράφου 2 του παρόντος,
καθώς και με απόφαση του Γενικού Γραμματέα του Πρωθυπουργού στη Μονάδα
Διοικητικής και Οικονομικής Υποστήριξης της Προεδρίας της Κυβέρνησης,
τοποθετούνται Προϊστάμενοι μεταβατικά και μέχρι την έκδοση του Οργανισμού της
Προεδρίας της Κυβέρνησης και την τοποθέτηση Προϊσταμένων κατ’ εφαρμογή του
άρθρου 31 του παρόντος. Για την τοποθέτηση αυτή, συνεκτιμώνται τα ουσιαστικά
προσόντα, η ποιότητα της υπηρεσιακής δραστηριότητάς τους, η γνώση του
αντικειμένου του φορέα και οι εν γένει διοικητικές τους ικανότητες. … 6. … 19.
…».
6. Επειδή, περαιτέρω, το
κατ’ εξουσιοδότηση των ανωτέρω διατάξεων εκδοθέν π.δ. 98/2020 (ΦΕΚ Α’ 236)
«Οργανισμός της Προεδρίας της Κυβέρνησης» ορίζει στο άρθρο 2, όπως αυτό ισχύει
μετά την τροποποίηση του με το άρθρο 1 του π.δ. 19/2022 (ΦΕΚ Α΄ 54/14-3-2022)
ότι: «Διάρθρωση υπηρεσιών της Προεδρίας της Κυβέρνησης. 1 . Η Προεδρία
αποτελείται από τις ακόλουθες Γραμματείες: (α) ..., (γ) τη Γενική Γραμματεία
Συντονισμού, ...», στο άρθρο 16, όπως η παρ. 3 τροποποιήθηκε με το άρθρο 2 του
π.δ. 19/2022 (ΦΕΚ Α΄ 54/14-3-2022) ότι: «Γενική Γραμματεία Συντονισμού. 1. Η
Γενική Γραμματεία Συντονισμού της Προεδρίας της Κυβέρνησης έχει ως αποστολή της
τη διασφάλιση του συντονισμού και της συνοχής του κυβερνητικού έργου. 2. … 3. Η
Γενική Γραμματεία Συντονισμού διαρθρώνεται στις ακόλουθες υπηρεσιακές μονάδες:
α) έξι (6) Τομείς επιπέδου Διεύθυνσης, ως εξής: αα) … αβ) … αγ) Τομέας Εθνικής
Άμυνας, Προστασίας του Πολίτη και Μετανάστευσης, αδ) Τομέας Οικονομικών, αε)
Τομέας Ανάπτυξης, Επενδύσεων και Εξωστρέφειας και αστ) Τομέας Φυσικών Πόρων,
Αγροτικής και Αστικής Ανάπτυξης και Μεταφορών», β) … 4. … 5.Ο Τομέας Παιδείας,
Υγείας και Εργασίας διαρθρώνεται σε Τμήμτα, ως εξής: α) … γ) Τμήμα Εργασιακών
και Κοινωνικών Πολιτικών, ... 6. Ο Τομέας Εθνικής Άμυνας, Προστασίας του Πολίτη
και Μετανάστευσης διαρθρώνεται σε Τμήματα, ως εξής: α) Τμήμα Πολιτικών Εθνικής
Άμυνας, ...7. … Ο Τομέας Οικονομικών διαρθρώνεται σε Τμήματα, ως εξής: α) Τμήμα
Δημοσιονομικής Πολιτικής και Εσόδων… 8. Ο Τομέας Ανάπτυξης, Επενδύσεων και
Εξωστρέφειας διαρθρώνεται σε Τμήματα, ως εξής: α) Τμήμα Εμπορίου, Βιομηχανίας,
Έρευνας και Τεχνολογίας, β) ....γ) Τμήμα Εξωτερικών, Πολιτισμού, Αθλητισμού και
Τουρισμού,.. 9. Ο Τομέας Φυσικών Πόρων, Αγροτικής και Αστικής Ανάπτυξης και
Μεταφορών διαρθρώνεται σε Τμήματα, ως εξής: α) ...β) Τμήμα Ενέργειας,
Περιβάλλοντος και Χωροταξίας ..… 10 …» και στο άρθρο 35 ότι: «Κλάδοι και
Ειδικότητες Προϊσταμένων Τμημάτων και Γραφείων. Στα Τμήματα και Γραφεία της
Προεδρίας προΐστανται υπάλληλοι κατηγορίας ΠΕ, ΤΕ ή ΔΕ των παρακάτω κλάδων και
ειδικοτήτων. 1. Διευθύνσεις της Μονάδας Διοικητικής και Οικονομικής Υποστήριξης
της ΓΓΠΘ ΠΕ Ή ΤΕ όλων των κλάδων και ειδικοτήτων ή εφόσον δεν επαρκούν, ΔΕ όλων
των κλάδων και ειδικοτήτων...».
7. Επειδή, εξάλλου, το άρθρο
84 του Ν.3528/2007 του Υπαλληλικού Κώδικα (Υ.Κ.), ΦΕΚ Α’ 26, όπως
αντικαταστάθηκε από το άρθρο 45 του Ν.4674/2020 (ΦΕΚ Α’ 53/11.3.2020) ορίζει
ότι: «Προϊστάμενοι οργανικών μονάδων. 1. … 3. Ως Προϊστάμενοι Τμήματος ή
αντίστοιχου επιπέδου οργανικής μονάδας επιλέγονται υπάλληλοι ΠΕ ή TE ή ΔΕ, κατά
τα ειδικώς προβλεπόμενα στις οικείες οργανικές διατάξεις, εφόσον κατά την
τελευταία τριετία έχουν αξιολογηθεί τουλάχιστον δύο (2) φορές με βαθμολογία από
75 έως 100 στις εκθέσεις αξιολόγησης, μετά από την οριστικοποίηση αυτών από την
Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης και: α) κατέχουν τον βαθμό Α` και έχουν τρία (3)
έτη πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας ή β) έχουν τον Α` βαθμό και έχουν ασκήσει
για τουλάχιστον ένα (1) έτος καθήκοντα Προϊσταμένου Τμήματος. 4. α) Δεν
επιτρέπεται να είναι υποψήφιος για επιλογή σε θέση Προϊσταμένου οποιουδήποτε
επιπέδου υπάλληλος που αποχωρεί αυτοδικαίως από την υπηρεσία εντός ενός (1)
έτους από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής των υποψηφιοτήτων. β)
Δεν επιτρέπεται να είναι υποψήφιος για την επιλογή Προϊσταμένου ούτε να
τοποθετηθεί Προϊστάμενος υπάλληλος, ο οποίος διανύει δοκιμαστική υπηρεσία ή
τελεί σε διαθεσιμότητα ή αργία ή έχει καταδικαστεί τελεσιδίκως για τα
αναφερόμενα στη παράγραφο 1 του άρθρου 8 του παρόντος αδικήματα ή του έχει
επιβληθεί τελεσίδικα οποιαδήποτε πειθαρχική ποινή ανώτερη του προστίμου
αποδοχών τεσσάρων (4) μηνών, για οποιοδήποτε πειθαρχικό παράπτωμα μέχρι τη
διαγραφή της ποινής κατά το άρθρο 145. Η παρούσα παράγραφος εφαρμόζεται και κατά
τη διαδικασία επιλογής για την πλήρωση των θέσεων των Υπηρεσιακών Γραμματέων
του άρθρου 36 του Ν. 4622/2019 (Α` 133).…7. Οργανικές μονάδες είναι η Γενική
Διεύθυνση, η Διεύθυνση, το Τμήμα, το αυτοτελές Τμήμα, οι οργανικές μονάδες
αντίστοιχου επιπέδου προς τις προαναφερόμενες, καθώς και τυχόν ενδιάμεσα
επίπεδα διοίκησης, όπως αυτά προβλέπονται από τις οικείες οργανικές
διατάξεις... » και στο άρθρο 87 ότι:« 1. Τον προϊστάμενο, που απουσιάζει ή
κωλύεται, αναπληρώνει στα καθήκοντα του ο ανώτερος κατά βαθμό προϊστάμενος των
υποκείμενων οργανικών μονάδων, εφόσον ανήκει σε κλάδο του οποίου οι υπάλληλοι
προβλέπεται ότι μπορούν να προΐστανται .... 2. Αν δεν υπάρχουν υποκείμενες
οργανικές μονάδες, τον προϊστάμενο αναπληρώνει στα καθήκοντα του ο ανώτερος
κατά βαθμό υπάλληλος που υπηρετεί στην ίδια οργανική μονάδα, εφόσον ανήκει σε
κλάδο του οποίου οι υπάλληλοι προβλέπεται ότι μπορούν να προΐστανται σύμφωνα με
τις οικείες οργανικές διατάξεις. Αν υπηρετούν περισσότεροι υπάλληλοι με τον
ίδιο βαθμό, αναπληρώνει αυτός που έχει περισσότερο χρόνο στο βαθμό ή αυτός που
ορίζεται από τον προϊστάμενο της αμέσως υπερκείμενης μονάδας ή αρχής. 3. Το
αρμόδιο για την τοποθέτηση όργανο μπορεί με απόφαση του να ορίσει ως αναπληρωτή
προϊσταμένου οργανικής μονάδας τον προϊστάμενο άλλης οργανικής μονάδας του
ίδιου επιπέδου...».
8. Επειδή, από τα στοιχεία
του φακέλου, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται οι ./22-11-2023 απόψεις της
Διοίκησης, προκύπτουν τα ακόλουθα: Με τις προσβαλλόμενες αποφάσεις της
Προϊσταμένης της Μονάδας Διοικητικής και Οικονομικής Υποστήριξης της Γενικής
Γραμματείας Πρωθυπουργού της Προεδρίας της Κυβέρνησης τοποθετήθηκαν ενόψει
κένωσης των θέσεων των αρχικώς ορισθέντων μεταβατικών Προϊσταμένων, στις
ακόλουθες οργανικές μονάδες επιπέδου τμήματος της ΓΓΣ, οι εξής ως αναπληρωτές
των μεταβατικών Προϊσταμένων: α) Η ., υπάλληλος ΠΕ κλάδου Διοικητικού
Οικονομικού που υπηρετούσε από 4-2-2021 δυνάμει της υπό στοιχεία Δ178/4-2-2021
απόφασης «Τοποθέτηση Υπαλλήλων οργανικών μονάδων της Γενικής Γραμματείας
Συντονισμού της Προεδρίας της Κυβέρνησης» στο τμήμα Εξωτερικών, Πολιτισμού,
Αθλητισμού και Τουρισμού του Τομέα Ανάπτυξης, Επενδύσεων και Εξωστρέφειας της
Γ.Γ.Σ., η οποία τοποθετήθηκε αναπληρώτρια Προϊσταμένη στο εν λόγω Τμήμα με την
./27-5-2022 της Προϊσταμένης της Μονάδας Διοικητικής και Οικονομικής
Υποστήριξης της Προεδρίας της Κυβέρνησης και β) Ο ., υπάλληλος ΠΕ κλάδου
Διοικητικού Οικονομικού που υπηρετούσε από 4-2-2021, δυνάμει της υπό στοιχεία
Δ178/4-2-2021 απόφασης «Τοποθέτηση Υπαλλήλων οργανικών μονάδων της Γενικής
Γραμματείας Συντονισμού της Προεδρίας της Κυβέρνησης» στο Τμήμα Εργασιακών και
Κοινωνικών Πολιτικών του Τομέα Παιδείας, Υγείας και Εργασίας της Γ.Γ.Σ., ο
οποίος τοποθετήθηκε ως αναπληρωτής προϊστάμενος στο Τμήμα αυτό με την
./27-5-2022 απόφαση της ίδιας ως άνω Προϊσταμένης.
9. Επειδή, η Διοίκηση ως
προς την υπηρεσιακή κατάσταση των αιτούντων αναφέρει τα εξής: Ο πρώτος των
αιτούντων ., δεν υπηρετούσε κατά τον χρόνο έκδοσης των προσβαλλόμενων
αποφάσεων, σε καμία από τις οργανικές θέσεις στις οποίες τοποθετήθηκαν
Προϊστάμενοι Τμημάτων, καθόσον με την υπ΄αριθμ../18-2-2022 απόφαση μετακινήθηκε
από την Ειδική Γραμματεία Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (Ο.Π.Σ.)
Παρακολούθησης και Αξιολόγησης Κυβερνητικού Έργου στην Γενική Γραμματεία
Συντονισμού, ενόψει της κατάργησης με το άρθρο 3 του π.δ. 19/2022 ΦΕΚ
Α΄54/14-3-2022 της εν λόγω ειδικής Γραμματείας, ενώ με την ./9-6-2022 απόφαση,
τοποθετήθηκε στο Αυτοτελές Τμήμα Διαχείρισης και Λειτουργίας Ολοκληρωμένου
Πληροφοριακού Συστήματος της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού, όπου εξακολουθεί
να υπηρετεί. Η δεύτερη των αιτούντων, . δεν υπηρετούσε κατά τον χρόνο έκδοσης
των προσβαλλόμενων αποφάσεων σε καμία από τις οργανικές θέσεις στις οποίες
τοποθετήθηκαν Προϊστάμενοι Τμημάτων. Ο τρίτος των αιτούντων, ., τελούσε σε
άδεια ανατροφής τέκνου, η οποία του χορηγήθηκε με την ./24-11-2021 απόφαση για
χρονικό διάστημα εννέα μηνών, από 23-11-2021 έως και 22-08-2022. Ο τέταρτος των
αιτούντων, ., δεν ήταν υπάλληλος της ΓΓΣ, καθόσον είχε αποσπαστεί και διατεθεί
σε γραφείο Έλληνα Βουλευτή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, δυνάμει της υπ΄ αρ.
ΔΙΔΚ.Φ.61/1/5398/12.4.2022 απόφασης, με ημερομηνία αναχώρησης την 29η-4-2022
και εξακολουθεί να είναι αποσπασμένος έως σήμερα. Τέλος, η πέμπτη των αιτούντων
., δεν υπηρετούσε κατά τον χρόνο έκδοσης των προσβαλλόμενων σε καμία από τις
οργανικές θέσεις στις οποίες τοποθετήθηκαν οι Προϊστάμενοι.
10. Επειδή οι αιτούντες, οι
οποίοι διατελούν υπάλληλοι της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού της Προεδρίας
της Κυβέρνησης με βαθμό Α’, προβάλλουν ως λόγο ακύρωσης ότι με τις διατάξεις
των άρθρων 21 παρ. 1-2, 31 παρ. 1 του Ν.4622/2019, τα άρθρα 2 παρ. 1, 16 παρ.
3-9 και 35 του π.δ. 98/2020 αποσαφηνίστηκε το ισχύον πλαίσιο και σύμφωνα με την
ρητή πρόβλεψη η επιλογή των προϊσταμένων γίνεται με βάση τις διατάξεις του
Υπαλληλικού Κώδικα και πρέπει να φέρουν βαθμό Α΄ ως ελάχιστο τυπικό προσόν.
Στην προκειμένη περίπτωση, τοποθετήθηκαν προϊστάμενοι τμημάτων, οι οποίοι
φέρουν τον βαθμό Β΄, κατά παράλειψη των αιτούντων (που φέρουν βαθμό Α΄) και
κατά παράβαση του άρθρου 84 παρ. 3 του ΥΚ και 87 παρ.2, ενώ δεν συνεκτιμήθηκαν
τα ουσιαστικά προσόντα, η ποιότητα της υπηρεσιακής δραστηριότητάς τους, η γνώση
του αντικειμένου του φορέα και οι εν γένει διοικητικές τους ικανότητες σύμφωνα
με τις προβλέψει του άρθρου 116 παρ. 5 του Ν.4622/2019, κατά παράβαση της αρχής
της αξιοκρατίας.
11. Επειδή, ο ανωτέρω λόγος,
που αφορά στην τοποθέτηση ως Προϊσταμένων των παρεμβαινόντων πρέπει να
απορριφθεί, διότι αυτοί προήχθησαν αναδρομικά στον βαθμό Α'. Συγκεκριμένα, η .,
η οποία τοποθετήθηκε αναπληρώτρια Προϊσταμένη στο Τμήμα Εξωτερικών, Πολιτισμού,
Αθλητισμού και Τουρισμού προήχθη στον Α΄ βαθμό από 2-3-2021 με την ./5-10-2022
απόφαση και ο ., ο οποίος προήχθη τοποθετήθηκε αναπληρωτής Προϊστάμενος στο
Τμήμα Εργασιακών και Κοινωνικών Πολιτικών προήχθη στον Α΄ βαθμό από 16-1-2021
με την υπό στοιχεία ΔΙΔΚ/Φ.21/10855/30-6-2022 απόφαση (σχετ. η με αριθμ.
πρωτοκ. ./22-9-2023 έκθεση απόψεων του καθ΄ ου). Συνεπώς, οι παρεμβαίνοντες
διαθέτουν τα τυπικά προσόντα της παρ.3 του άρθρου 84 του Ν.3528/2007, η οποία
εφαρμόζεται ως προς τον βαθμό, απορριπτομένου του περί του ισχυρισμού των
αιτούντων περί μη κατοχής του εν λόγω βαθμού κατά τον χρόνο τοποθέτησης τους,
καθόσον η προαγωγή γίνεται σύμφωνα με το σύστημα προαγωγών του Υ.Κ., και τους
χρόνους που αυτό καθορίζει, συντελείται από την ημέρα που ο υπάλληλος
συμπληρώνει τον χρόνο υπηρεσίας (άρθρο 83 παρ.3 Υ.Κ.), ήτοι ανατρέχει στο χρόνο
πλήρωσης των προϋποθέσεων που τίθενται για την προαγωγή στον επόμενο βαθμό,
σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 82 και 83 του Ν.3528/2007 (ΦΕΚ Α΄26), το
οποίο εφαρμόζεται δυνάμει του ως άνω άρθρου 31 του Ν. 4622/2019. Περαιτέρω,
ενόψει του προσωρινού χαρακτήρα της ανάθεσης καθηκόντων, εφόσον αναπληρώνουν
μεταβατικό Προϊστάμενο και της ανάγκης ταχείας ολοκλήρωσης της διαδικασίας
επιλογής, το αρμόδιο όργανο δεν είναι υποχρεωμένο να προβεί σε συγκριτική
αξιολόγηση των τυπικών και ουσιαστικών προσόντων των υποψηφίων, διαθέτοντας
ευρεία διακριτική ευχέρεια για την επιλογή του, όμως οφείλει να λάβει υπόψη τα
ουσιαστικά προσόντα των υπαλλήλων, την ποιότητα της υπηρεσιακής δραστηριότητάς
τους, τη γνώση του αντικειμένου του φορέα, της οργάνωσης και λειτουργίας της
δημόσιας διοίκησης γενικότερα και τις διοικητικές ικανότητές τους (ΣτΕ
382/2016), κατά το προαναφερόμενο άρθρο 116 του Ν. 4622/2019, στοιχεία που
ελήφθησαν υπόψη, βάσει του μνημονευθέντος στις προσβαλλόμενες αποφάσεις ΕΜΠ
209/27-5-2022 Εισηγητικού Σημειώματος του Γενικού Γραμματέα Συντονισμού και
προσκομισθέντος εντός του διοικητικού φακέλου, απορριπτομένων των
προβαλλομένων, περί έλλειψης αιτιολογίας των προσβαλλόμενων πράξεων ως
αβασίμων. Εξάλλου, από την διάταξη του άρθρου 87 παρ. 2 του Υ.Κ. περί
αναπλήρωσης προϊσταμένων προκύπτει ότι η Διοίκηση έχει την ευχέρεια να
προκρίνει αναπλήρωση προϊσταμένου, μεταξύ υπαλλήλων που υπηρετούν στην ίδια
οργανική μονάδα, γεγονός που συντρέχει για τους παρεμβαίνοντες εν προκειμένω
που υπηρετούν στην ίδια οργανική μονάδα, αλλά δεν συντρέχει για τους αιτούντες
που υπηρετούν σε άλλες μονάδες (βλ. 9η σκέψη).
12. Επειδή, κατ’ ακολουθία
αυτών, η κρινόμενη αίτηση, πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμη και να γίνουν δεκτές
οι παρεμβάσεις. Τέλος, πρέπει να καταπέσει το καταβληθέν παράβολο να απαλλαγούν
όμως οι αιτούντες από τα δικαστικά έξοδα του καθ΄ ου και των παρεμβαινόντων
σύμφωνα με το άρθρο 275 παρ.1 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, που
εφαρμόζεται εν προκειμένω, κατ’ άρθρο 4 παρ.1 περ. στ’ του Ν.702/1977.
Δ Ι Α Τ Α Υ Τ Α
Απορρίπτει την αίτηση
ακύρωσης.
Δέχεται τις παρεμβάσεις.
Διατάσσει την κατάπτωση του
καταβληθέντος παραβόλου.
Απαλλάσσει τους αιτούντες
από τα δικαστικά έξοδα του καθ΄ ου και των παρεμβαινόντων
Κρίθηκε και αποφασίσθηκε
στην Αθήνα στις 14-3-2024 και δημοσιεύθηκε στον ίδιο τόπο στις 18-4-2024, σε
έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριο του Δικαστηρίου.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΤΣΑΠΑΚΙΔΟΥ
Θεωρήθηκε στις
Η ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ
ΑΡΓΥΡΩ ΦΛΕΡΙΑΝΟΥ