ΤΡΑΠΕΖΑ
ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ»
ΤρΔΕφ(Ακ)Αθ 1785/2024
Ακύρωση μετάθεσης
στρατιωτικού, η οποία είναι μονογονεϊκή οικογένεια, χωρίς να αιτηθεί η ίδια την
μετάθεσή της στον τόπο που την μετέθεσαν.
(Η απόφαση δημοσιεύεται επιμελεία
της δικηγόρου Αθηνών Άννας Τσουλφίδου).
Αριθμός απόφασης: 1785/2024
ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΑΚΥΡΩΤΙΚΟΣ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ
Τμήμα Ε΄
Με μέλη τις: Θεώνη
Λειβαδίτη, Πρόεδρο Εφετών Διοικητικών Δικαστηρίων, Θεοδώρα Βιτουλαδίτη
και Σουζάνα - Βασιλική Αλεξοπούλου, Εφέτες Διοικητικών Δικαστηρίων,
σ υ ν ε δ ρ ί α σ ε δημόσια
στο ακροατήριό του στις 8 Μαρτίου 2024, με γραμματέα την Κωνσταντίνα Ράπτη,
δικαστική υπάλληλο,
γ ι α να δικάσει την από
9.10.2023 (ΑΚ ./9.10.2023, EAY .) αίτηση ακύρωσης:
τ η ς ., κατοίκου Ναυπλίου
(οδός .), η οποία παραστάθηκε με τη δικηγόρο Άννα Τσουλφίδου,
η οποία νομιμοποιήθηκε με συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο,
κ α τ ά του Υπουργού Εθνικής
Άμυνας, ο οποίος παραστάθηκε με την Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους
Φωτεινή Καμπισιούλη.
Η πληρεξούσια της αιτούσας
και η αντιπρόσωπος του Υπουργού δήλωσαν, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.2 του
άρθρου 33 του π.δ.18/1989 (ΦΕΚ Α΄8), όπως ισχύει, ότι δεν θα προβούν σε
προφορική ανάπτυξη της υπόθεσης.
Η εκδίκαση άρχισε με τη
συνοπτική αναφορά της εισηγήτριας, Σουζάνας - Βασιλικής Αλεξοπούλου, στην
έκθεσή της.
Μετά τη συνεδρίαση, το
Δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη, και αφού μελέτησε τη δικογραφία και τις
σχετικές διατάξεις,
α π ο φ α σ ί ζ ε ι τ α ε ξ
ή ς:
1. Επειδή, για την άσκηση
της κρινόμενης αίτησης καταβλήθηκε το νόμιμο παράβολο (σχ. το ηλεκτρονικό
παράβολο με κωδικό πληρωμής .).
2. Επειδή, με την κρινόμενη
αίτηση, η αιτούσα, Επιλοχίας Πεζικού (ΠΖ) της κατηγορίας των Επαγγελματιών
Οπλιτών (ΕΠ.ΟΠ.), ζητά την ακύρωση: α) της Φ.411.4/ 24/769535/Σ.5400/29.9.2023
απόφασης του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας, με την οποία απορρίφθηκε η ενδικοφανής προσφυγή της κατά της
Φ.411.4/4/753638/Σ.2385/13.7.2023 απόφασης του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, και β)
της ως άνω απόφασης του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, κατά το μέρος που αφορά τη
μετάθεσή της, στα πλαίσια των τακτικών μεταθέσεων του έτους 2023, από την Υπηρεσία
Διαχείρισης Υποδομών (ΥΔΥΠ) Ναυπλίου στο 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο
Αθηνών (401 ΓΣΝΑ).
3. Επειδή, μόνη παραδεκτώς προσβαλλόμενη πράξη είναι υπό στοιχείο α΄
απόφαση, με την οποία απορρίφθηκε η ενδικοφανής
προσφυγή της αιτούσας, ενώ η υπό στοιχείο β΄ απόφαση, που επλήγη με την εν λόγω
ενδικοφανή προσφυγή, ενσωματώθηκε στην απόφαση αυτή
και απαραδέκτως προσβάλλεται αυτοτελώς (κατ’ άρθρο 45
παρ. 2 του π.δ.18/1989, ΦΕΚ Α΄8).
4. Επειδή, με τον ν.
3883/2010 «Υπηρεσιακή εξέλιξη και ιεραρχία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων -
Θέματα διοίκησης των Ενόπλων Δυνάμεων, Στρατολογίας και συναφείς διατάξεις»
(ΦΕΚ Α΄ 167), όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο, ορίζονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:
Στο άρθρο 1 «Ορισμοί» ότι: «Για τις ανάγκες ερμηνείας του παρόντος νόμου: … ιγ. Μετάθεση είναι η μετακίνηση του στελέχους των ΕΔ από τη
θέση στην οποία υπηρετεί σε θέση διαφορετικής μονάδας ή υπηρεσίας προς κάλυψη
υπηρεσιακών αναγκών. … ιε. Τόπος Προτίμησης στελεχών
των ΕΔ θεωρείται ο δήμος της επιλογής τους, εφόσον ο τόπος αυτός αποτελεί έδρα
στρατιωτικής υπηρεσίας των ΕΔ και περιλαμβάνεται μεταξύ των κατωτέρω
περιοριστικά αναφερόμενων: (1)Του τόπου γέννησης ή πολιτογράφησης ή εγγραφής
στα δημοτολόγια των ίδιων ή των συζύγων τους.(2) Του τόπου στον οποίο υπηρετούν
οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους. (3) Του τόπου στον οποίο έχουν ιδιόκτητη κατοικία
οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους ή διαμένουν οι γονείς τους ή οι γονείς των συζύγων
τους και (4) Του τόπου επιθυμίας επιχειρησιακής αξιοποίησης τους». Στο άρθρο 4
«Γενικά» ότι: «1. Τα στελέχη των ΕΔ τοποθετούνται, μετατίθενται και αποσπώνται
με πλήρως αιτιολογημένη απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας μετά από γνώμη του
αρμόδιου κατά Κλάδο Συμβουλίου Μεταθέσεων. Η αρμοδιότητα τοποθέτησης, μετάθεσης
και απόσπασης στελεχών των ΕΔ δύναται να μεταβιβαστεί, γενικά ή κατά κατηγορία
στελεχών, με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας. 2. Κατά τη διενέργεια των
μεταβολών αυτών του προσωπικού των ΕΔ λαμβάνονται υπόψη τα κριτήρια των επόμενων
άρθρων. 3. …». Στο άρθρο 5 «Τακτικές και Έκτακτες μεταθέσεις», όπως η
υποπερίπτωση α΄ της περίπτωσης (2) της παραγράφου 1α αντικαταστάθηκε από το
άρθρο 15 του ν. 4361/2016 (ΦΕΚ Α΄ 10), το τελευταίο εδάφιο της ίδιας
υποπερίπτωσης προστέθηκε με το άρθρο 10 περ.2 του ν. 4609/2019 (ΦΕΚ Α΄ 67), οι
προβλέψεις του οποίου ολοκληρώνονται, δυνάμει του άρθρου 49 παρ.10 του ίδιου
νόμου, σε βάθος τριετίας, και η παράγραφος 2 αντικαταστάθηκε από το άρθρο 10
περ.3 του ν.4609/2019, ότι: «1. Οι μεταθέσεις διακρίνονται σε τακτικές και
έκτακτες: α. Για τις τακτικές μεταθέσεις των στελεχών των ΕΔ λαμβάνονται υπόψη
τα παρακάτω αναφερόμενα κατά σειρά σπουδαιότητας κριτήρια: (1) Υπηρεσιακά
Κριτήρια, τα οποία συνδέονται με τις εκάστοτε υφιστάμενες υπηρεσιακές ανάγκες,
καθώς και με την εμπειρία και την υπηρεσιακή απόδοση του στελέχους και
συγκεκριμένα: (α) Την αύξηση της μαχητικής ικανότητας των ΕΔ. (β) Την κάλυψη
των υπηρεσιακών αναγκών. (γ) Την απόκτηση των απαιτούμενων προσόντων για την
υπηρεσιακή εξέλιξη κάθε στελέχους. (δ) Τα στοιχεία του ατομικού φακέλου και την
αρχαιότητα. (ε) Την απόκτηση, όπου απαιτείται, εμπειρίας και γνώσεων. (2)
Κοινωνικά Κριτήρια, δηλαδή την προτίμηση των στελεχών με βάση και: α) Την
οικογενειακή τους κατάσταση. Οι πολύτεκνοι, οι γονείς τριών (3) τέκνων ή γονείς
ενός τουλάχιστον τέκνου με ανίατο ή δυσίατο νόσημα,
γονείς μονογονεϊκών οικογενειών, καθώς και πάσχοντες από ανίατα ή δυσίατα νοσήματα μετατίθενται μόνο κατόπιν πρότερης
σχετικής αναφοράς τους. …. Τα προαναφερόμενα στελέχη υπηρετούν, υποχρεωτικά,
στον τόπο της προτίμησής τους, μετά από σχετική αναφορά τους. Η παράγραφος 3
εφαρμόζεται αναλόγως. (β) Λόγους υγείας του ιδίου ή μέλους της οικογένειας του.
(γ) Αιτήματα συνυπηρέτησης … (ε) Την ηλικία και τις σπουδές των τέκνων. (στ) Τη διάθεση στέγης. (3) Αντικειμενικά Κριτήρια, τα οποία
καθορίζονται από το πλέγμα των παραγόντων που συνυπολογιζόμενοι επηρεάζουν τις
συνθήκες διαβίωσης του προσωπικού και συνοψίζονται στους εξής: (α) Απόσταση από
τη μεθόριο. (β) Πληθυσμός της περιοχής. (γ) Απόσταση από έδρα Δήμου. (δ)
Τουριστικός χαρακτήρας της περιοχής. (ε) Μέσα μεταφοράς, σε συνάρτηση και με
τις καιρικές συνθήκες. (στ) Κλιματολογικές συνθήκες.
… 2.. Στον τόπο της προτίμησής τους υπηρετούν, υποχρεωτικά, ύστερα από αναφορά
τους, στελέχη που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη ή τελούν σε χηρεία και έχουν
ένα (1) τουλάχιστον ανήλικο τέκνο, καθώς και στελέχη που έχουν σύζυγο ή
επιμελούνται τέκνο ή έχουν οριστεί με δικαστική απόφαση ως ανάδοχοι γονείς
ανηλίκου, για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η αναδοχή, ή με δικαστική απόφαση
τους έχει ανατεθεί η επιμέλεια ατόμου, είτε με αναπηρία είτε με σακχαρώδη
διαβήτη. Για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου, το ποσοστό αναπηρίας
απαιτείται να είναι εξήντα επτά τοις εκατό (67%) τουλάχιστον, ενώ για το
σακχαρώδη διαβήτη απαιτείται να είναι πενήντα τοις εκατό (50%) τουλάχιστον. 3.
Η ανωτέρω παράγραφος 2 δεν τυγχάνει εφαρμογής σε περιπτώσεις που το Συμβούλιο
Μεταθέσεων του άρθρου 8 αποφασίσει με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του ότι
συντρέχουν προς τούτο σοβαροί υπηρεσιακοί λόγοι. 4. …». Στο άρθρο 8 «Συγκρότηση
Συμβουλίων Μεταθέσεων» ότι: «1. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας
καθορίζεται η συγκρότηση των κατά Κλάδο Συμβουλίων Μεταθέσεων και η λειτουργία
τους. Με την απόφαση αυτή εξειδικεύονται τα κατά Κλάδο κριτήρια τοποθετήσεων
και μεταθέσεων ανάλογα με τις συνθήκες λειτουργίας και τις ειδικότερες ανάγκες
της υπηρεσίας και η δυνατότητα προσωρινής αναστολής τους, οι προϋποθέσεις
εφαρμογής της παραγράφου 2 του άρθρου 5 του παρόντος νόμου, καθώς και κάθε άλλη
αναγκαία λεπτομέρεια». Εξάλλου, στην αιτιολογική έκθεση του ν.3883/2010
αναφέρεται ότι «με το άρθρο 5 αντικειμενικοποιείται η
διαδικασία υπηρεσιακών μεταβολών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων με δίκαιο,
διαφανή και τυποποιημένο τρόπο, βάσει ενός πλέγματος ειδικά προκαθορισμένων
κριτηρίων που συνδυάζουν τις υπηρεσιακές ανάγκες και την κάλυψη επιχειρησιακών
απαιτήσεων με την επιβράβευση της επαγγελματικής και υπηρεσιακής απόδοσης αλλά
και την προστασία της οικογενειακής και κοινωνικής ζωής των στρατιωτικών» και
ότι «ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για τους πολύτεκνους, τις οικογένειες με ένα
γονέα, καθώς και για τις περιπτώσεις σοβαρής ασθένειας, όπου η μετάθεση των
στελεχών αυτών μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο κατόπιν προγενέστερης σχετικής
αναφοράς των ιδίων». Συναφώς, στην αιτιολογική έκθεση του ν.4609/2019, ως προς
τη διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 10 του νόμου αυτού, με την οποία
προστέθηκε το τελευταίο εδάφιο στο άρθρο 5 παρ.1α περ.(2) υποπερ.
α) του ν. 3883/2010, αναφέρονται τα ακόλουθα: «Με τη ρύθμιση της παραγράφου 2 επιδιώκεται η πληρέστερη
προστασία της οικογένειας
και ειδικότερα των ευάλωτων
οικογενειών, όπως
των πολύτεκτων, τρίτεκνων
ή των γονέων με τέκνο
με ανίατο ή δυσίατο
νόσημα, αφενός υπό το φως της προστασίας
που επιτάσσει το άρθρο
21 του Συντάγματος και αφετέρου
για λόγους ισότητας
μεταξύ των ίδιων
κατηγοριών, που αντιμετωπίζονται
με διαφορετικό τρόπο
από τη Διοίκηση
όσον αφορά στην
εφαρμογή της έννοιας
μετάθεση. Συγκεκριμένα,
οι ως άνω κατηγορίες
στρατιωτικών προστατεύονται,
κατ ́ ουσία, μόνο εφόσον πληρούν τα κριτήρια
της παραγράφου 1α περιπτ.
(2) υποπερίπτ. (α) του άρθρου
5 κατά τον χρόνο
που υπηρετούν στον τόπο
προτίμησής τους. Εν προκειμένω,
μετατίθενται μόνο
κατόπιν πρότερης
σχετικής αναφοράς
τους. Επιπλέον, εφόσον
αποκτήσουν τους λόγους
προστασίας της ανωτέρω
διάταξης, ενόσω
υπηρετούν σε έτερο
τόπο μη προτίμησής
τους, μετατίθενται στον τόπο
συμφερόντων τους, εφόσον
το επιθυμούν, υπό
την προϋπόθεση τοποθέτησής
τους σε θέση που προβλέπεται
για τον βαθμό και την ειδικότητά
τους και υπό την προϋπόθεση
ότι υπηρεσιακοί
λόγοι δεν επιβάλλουν
το αντίθετο. Με τον τρόπο
αυτόν επιτυγχάνεται
η σε μέγιστο βαθμό
εξισορρόπηση των δικαιωμάτων
των στελεχών και του δημοσίου
συμφέροντος, ήτοι
της διασφάλισης του συμφέροντος
της υπηρεσίας».
5. Επειδή, στο άρθρο 2 της
Φ.411/12/362832/Σ.8977/26.11.2021 απόφασης του Υπουργού Εθνικής Άμυνας
«Καθορισμός Συμβουλίων Μεταθέσεων των Κλάδων και των Κοινών Σωμάτων των Ενόπλων
Δυνάμεων. Εξειδίκευση των κριτηρίων και λοιπών θεμάτων που αφορούν στις τοποθετήσεις,
μεταθέσεις και αποσπάσεις των αξιωματικών, ανθυπασπιστών και υπαξιωματικών των
Ενόπλων Δυνάμεων» (ΦΕΚ Β΄ 5700), που εκδόθηκε κατ’ εφαρμογή της νομοθετικής
εξουσιοδότησης του άρθρου 8 παρ. 1 του ν. 3883/2010 και ίσχυε κατά τον κρίσιμο
χρόνο, ορίζονται, μεταξύ άλλων, τα εξής: «1. Οι προϋποθέσεις, οι περιορισμοί
και η εξειδίκευση των κριτηρίων μεταθέσεων έχουν ως εξής: α. Τα στελέχη
καλύπτουν θέσεις που προβλέπονται από τον βαθμό και την ειδικότητά τους, κατά
τα άρθρα 2 και 3 του ν. 3883/2010, σύμφωνα με τους ισχύοντες Πίνακες Οργάνωσης
και Υλικού (ΠΟΥ) και τις υπηρεσιακές απαιτήσεις. Επιπλέον, λαμβάνονται υπόψη η
ιεραρχική δομή των Μονάδων - Υπηρεσιών των ΕΔ, η ειδικότητα, η εξειδίκευση, η
ασφάλεια πτήσεων και εδάφους, καθώς και η κρισιμότητα στελέχωσης των Μονάδων -
Υπηρεσιών. β. Οι μεταθέσεις στελεχών βαθμού Δεκανέα και αντιστοίχων μέχρι και
Αντισυνταγματάρχη και αντιστοίχων διατάσσονται μετά τη συμπλήρωση τριετούς
τουλάχιστον συνεχούς υπηρεσίας σε μία υπηρεσία, με την επιφύλαξη ειδικότερων
διατάξεων της παρούσας. Είναι δυνατή η εξέταση για μετάθεση και πριν τη
συμπλήρωση τριετούς συνεχούς υπηρεσίας σε μία υπηρεσία, εφόσον το στέλεχος: (1)
Μετατίθεται σε θέση εξωτερικού ή την Κύπρο ή για συμπλήρωση χρόνου διοίκησης ή
ειδικής υπηρεσίας. … 2. Ο σχεδιασμός των μεταθέσεων για την κάλυψη των κατά
Κλάδο - ΚΣ κενών θέσεων λαμβάνει υπόψη τα κριτήρια του άρθρου 5 του ν.
3883/2010 και ιδίως τα ακόλουθα στοιχεία, τα οποία παραμετροποιούνται
στα Παραρτήματα της παρούσας ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες των Κλάδων - ΚΣ : α.
Την απόδοση, όπως αυτή αποτιμάται στις εκθέσεις αξιολόγησης των στελεχών της
τελευταίας δεκαετίας. β. Την επίδοση στα υποχρεωτικά κατά Κλάδο - ΚΣ σχολεία -
σχολές. γ. Την υπηρεσία σε θέσεις ευθύνης, οι οποίες καθορίζονται με απόφαση
του κατά Κλάδο Ανωτάτου Συμβουλίου, εκτός αν ορίζεται
διαφορετικά. δ. Την επιχειρησιακή βαρύτητα των Μονάδων. ε. Την επιτελική
εμπειρία σε Γενικά Επιτελεία (ΓΕ) και Μείζονες Διοικήσεις (Μείζονες
Επιχειρησιακούς Σχηματισμούς). στ. Τις ονομαστικές
ηθικές αμοιβές. ... ζ. Τις πάσης φύσεως πειθαρχικές ποινές, εφόσον δεν έχει
παρέλθει δεκαετία από την επιβολή τους. η. Την ύπαρξη τέκνων που θα φοιτήσουν
στη Β΄ Λυκείου κατά το επόμενο από την υλοποίηση των μεταθέσεων σχολικό έτος.
θ. Προβλήματα υπογονιμότητας υπό θεραπευτική αγωγή.
ι. Την εκπαίδευση με μέριμνα της υπηρεσίας στο εσωτερικό ή το εξωτερικό
(φοίτηση σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, μεταπτυχιακά προγράμματα,
εξειδικευμένες κατά Κλάδο - ΚΣ εκπαιδεύσεις, φοίτηση σε μη υποχρεωτικά σχολεία
– σχολές). 3. … 4. Στον τόπο προτίμησής τους υπηρετούν υποχρεωτικά πολύτεκνοι,
γονείς τριών τέκνων, γονείς μονογονεϊκών οικογενειών, στελέχη που έχουν σύζυγο
ή επιμελούνται τέκνο με αναπηρία, στελέχη με ανήλικο τέκνο που τελούν σε
χηρεία, καθώς και στελέχη που με δικαστική απόφαση τους έχει ανατεθεί η
επιμέλεια ατόμου με αναπηρία είτε με δικαστική απόφαση έχουν οριστεί ως
ανάδοχοι γονείς ανηλίκου με αναπηρία για όσο χρόνο διαρκεί η αναδοχή, εκτός αν
το αρμόδιο Συμβούλιο Μεταθέσεων αποφασίσει διαφορετικά, επειδή συντρέχουν
σοβαροί υπηρεσιακοί λόγοι ειδικώς αιτιολογημένοι. Στελέχη με τέκνα που θα
φοιτήσουν στη Γ` Λυκείου μετατίθενται μόνον κατόπιν επιθυμίας τους. Για την
εφαρμογή του πρώτου εδαφίου, το ποσοστό αναπηρίας απαιτείται να είναι
τουλάχιστον 67%. 5. … 6. Σε περίπτωση δήλωσης του ίδιου τόπου προτίμησης από
περισσότερα στελέχη και εφόσον απαιτείται κάλυψη κενής οργανικής θέσης στον
τόπο αυτό, επιλέγεται καταρχήν το στέλεχος που συγκεντρώνει τα περισσότερα
μόρια. Σε περίπτωση που απαιτείται μετακίνηση στελεχών σε τόπο μη προτίμησής
τους, επιλέγονται για μετακίνηση καταρχήν τα στελέχη που συγκεντρώνουν τα
λιγότερα μόρια. Στις ανωτέρω περιπτώσεις είναι δυνατό να αποφασιστεί
διαφορετικά, κατόπιν ειδικά αιτιολογημένης γνώμης του αρμοδίου Συμβουλίου
Μεταθέσεων. … 7. …».
6. Επειδή, στη συγκεκριμένη
περίπτωση από τα στοιχεία της δικογραφίας, προκύπτουν τα ακόλουθα: Η αιτούσα,
Επιλοχίας Πεζικού (ΠΖ-ΕΥ), η οποία προέρχεται από την κατηγορία των
Επαγγελματιών Οπλιτών (ΕΠ.ΟΠ.), κατέχει την ειδικότητα «Βοηθός Νοσηλευτικού
Προσωπικού», ανήκει στην κατηγορία των στρατιωτικών που είναι γονείς
μονογονεϊκής οικογένειας (δυνάμει της Φ../12.7.2019 εγκριτικής απόφασης του
Διευθυντή της Διεύθυνσης Υγειονομικού του Γενικού Επιτελείου Στρατού), και από
11.6.2016 υπηρετεί στην Υπηρεσία Διαχείρισης Υποδομών (ΥΔΥΠ ) Ναυπλίου (πρώτο
τόπο προτίμησής της), με την ηλεκτρονική δήλωση τόπων προτίμησης για τις
τακτικές μεταθέσεις έτους 2023 δήλωσε τον Δήμο Ναυπλιέων,
τον Δήμο Άργους -Μυκηνών και τον Δήμο Λουτρακίου - Περαχώρας-
Αγίων Θεοδώρων ως πρώτο, δεύτερο και τρίτο τόπο προτίμησής της αντίστοιχα,
εκθέτοντας ότι στο Δήμο Ναυπλιέων έχει ιδιόκτητη
κατοικία, διαμένουν μόνιμα οι γονείς της και μπορεί να αξιοποιηθεί στην
ειδικότητά της, και υπέβαλε ειδικό αίτημα παραμονής της στη Φρουρά Ναυπλίου,
αναφέροντας ότι είναι γονέας μονογονεϊκής οικογένειας, με πλήρη και
αποκλειστική επιμέλεια της ανήλικης κόρης της και αποδεικνύοντας την ιδιότητά
της αυτή με σχετικά έγγραφα. Το Συμβούλιο Μεταθέσεων Ανθυπασπιστών
Υπαξιωματικών (ΣΜΑΥ), με το ./συν../27.6.2023 πρακτικό του, αφού έλαβε υπόψη τα
μόριά της (1309,172) και την προαναφερόμενη δήλωσή της, πρότεινε, παμψηφεί, τη
μετάθεσή της στο 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Αθηνών (401 ΓΣΝΑ), «κατ’
εξαίρεση του αριθμού των μορίων που διαθέτει σε σχέση με τα υπόλοιπα στελέχη
που δηλώνουν επιθυμία υπηρέτησης στον συγκεκριμένο τόπο, προκειμένου να
συμπληρώσει τον απαιτούμενο για προαγωγή χρόνο διοίκησης και να καλύψει
επιτακτικές υπηρεσιακές ανάγκες σε κενή οργανική θέση, με βάση τους Πίνακες
Οργάνωσης και Υλικού (ΠΟΥ), στην κατεχόμενη ειδικότητα και βαθμό». Περαιτέρω,
εξέφερε τη γνώμη ότι η μη μετάθεσή της θα δυσχεράνει το έργο της ως άνω
Μονάδας, όπως αυτό υπαγορεύεται από την επάνδρωση (σε ποσοστό 38%) και την
αποστολή της (ως Νοσοκομείο), και ότι η επιθυμία της δεν ικανοποιείται ως προς
τον δεύτερο και τρίτο τόπο προτίμησής της, λόγω του ότι σε αυτούς δεν
υφίστανται οργανικές και γενικές θέσεις στον βαθμό και την ειδικότητά της και,
κατά συνέπεια, δεν είναι εφικτή η συμπλήρωση του αναγκαίου για την προαγωγή της
χρόνου διοίκησης. Κατ’ αποδοχή της ως άνω γνωμοδότησης, με τη
Φ.411.4/4/753638/Σ.2385/13.7.2023 απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που
αφορά και άλλα στελέχη, μετατέθηκε από την Υπηρεσία Διαχείρισης Υποδομών (ΥΔΥΠ)
Ναυπλίου στο 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Αθηνών (401 ΓΣΝΑ). Κατά της
απόφασης αυτής, η αιτούσα άσκησε την από 17.7.2023 ενδικοφανή
προσφυγή της, με την οποία ζήτησε την ακύρωση της μετάθεσής της, επικαλούμενη
την ιδιότητά της ως γονέα μονογονεϊκής οικογένειας. Με την προσβαλλόμενη
απόφαση απορρίφθηκε η ενδικοφανής προσφυγή της ως
αβάσιμη, με την αιτιολογία ότι η μετάθεσή της γίνεται προς κάλυψη κενής
οργανικής θέσης της ειδικότητάς της σύμφωνα με τον
ισχύοντα ΠΟΥ και προς συμπλήρωση του αναγκαίου για την προαγωγή της χρόνου
διοίκησης, ότι η επιθυμία της για τοποθέτηση σε κάποιον από τους τόπους
προτίμησής του δεν ικανοποιείται λόγω έλλειψης κενών οργανικών θέσεων σύμφωνα
με το γνωμοδοτικό πρακτικό του αρμόδιου Συμβουλίου Μεταθέσεων, ότι τα
επικαλούμενα από αυτήν οικογενειακά προβλήματα, αν και είναι απολύτως κατανοητά
και λαμβάνονται υπόψη κατά την εκπόνηση των μεταθέσεων, δεν αποτελούν ειδικό
κριτήριο ειδικής μεταθετικότητας κατά τις οικείες
νομοθετικές διατάξεις, και ότι οι διαταγές μεταθέσεων εκδίδονται για την κάλυψη
των υπηρεσιακών αναγκών σε συνδυασμό με τις άμεσες προσωπικές ή οικογενειακές
ανάγκες των στελεχών, όπου αυτό είναι εφικτό, πλην οι εκάστοτε υπηρεσιακές
ανάγκες έχουν το απόλυτο προβάδισμα έναντι όλων των άλλων αναγκών και, πάντως,
δεν γίνονται με σκοπό να αδικηθούν τα στελέχη. Η απόφαση μετάθεσής της δεν έχει
ακόμα υλοποιηθεί, αφού με την 165/2023 απόφαση του παρόντος δικαστηρίου
διατάχθηκε η αναστολή εκτέλεσής της.
7. Επειδή, κατά τα οριζόμενα
στο πρώτο εδάφιο της υποπερίπτωσης (α) της περίπτωσης (2) της παραγράφου 1α του
άρθρου 5 του ν.3883/ 2010, τα στελέχη που έχουν την ιδιότητα του γονέα
μονογονεϊκής οικογένειας και υπηρετούν στον τόπο προτίμησής τους μετατίθενται
μόνο κατόπιν πρότερης σχετικής αναφοράς τους, ενώ κατά την έννοια του
τελευταίου εδαφίου της ίδιας υποπερίπτωσης (α) που προστέθηκε με το άρθρο 10
παρ.2 του ν.4609/2019, όπως φωτίζεται από την οικεία αιτιολογική έκθεση που
παρατέθηκε στην πέμπτη σκέψη της παρούσας, τα στελέχη που έχουν την ιδιότητα
του γονέα μονογονεϊκής οικογένειας και υπηρετούν σε τόπο μη προτίμησής τους
μετατίθενται στον τόπο προτίμησής τους, εφόσον το επιθυμούν, υπό την προϋπόθεση
μετάθεσής τους σε θέση που προβλέπεται για τον βαθμό και την ειδικότητά τους
και υπό την προϋπόθεση ότι σοβαροί υπηρεσιακοί λόγοι δεν επιβάλλουν το
αντίθετο. Ενόψει τούτων και δεδομένου ότι η Υπηρεσία Διαχείρισης Υποδομών
(ΥΔΥΠ) Ναυπλίου αποτελεί τον τόπο προτίμησης της αιτούσας και ότι η τελευταία,
στα πλαίσια των τακτικών μεταθέσεων του 2023, δεν υπέβαλε αίτηση μετάθεσής της
από τον τόπο αυτό, η Διοίκηση δεν διέθετε ευχέρεια να αποφασίσει τη μετάθεσή
της κατ’ επίκληση σοβαρών υπηρεσιακών λόγων κατά το τελευταίο εδάφιο της
υποπερίπτωσης (α) της περίπτωσης (2) της παραγράφου 1α του άρθρου 5 του
ν.3883/2010, το οποίο βρίσκει εφαρμογή μόνο στην περίπτωση που στέλεχος με την
ιδιότητα του γονέα μονογονεϊκής οικογένειας υποβάλει αίτημα μετάθεσής του στον
τόπο προτίμησής του, αλλά είχε υποχρέωση να μην τη μετακινήσει από τον τόπο
προτίμησής της κατά το πρώτο εδάφιο της ίδιας υποπερίπτωσης, το οποίο
καταλαμβάνει την ένδικη περίπτωση μετάθεσης στελέχους με την ιδιότητα του γονέα
μονογονεϊκής οικογένειας από τον τόπο προτίμησής του. Επομένως, η προσβαλλόμενη
απόφαση μετάθεσης της αιτούσας, η οποία ερείδεται στην ανάγκη κάλυψης των
υπηρεσιακών αναγκών που αναφέρονται στην οικεία γνωμοδότηση του Συμβουλίου
Μεταθέσεων Ανθυπασπιστών Υπαξιωματικών (ΣΜΑΥ), πάσχει μη νόμιμης ερμηνείας και
εφαρμογής των εφαρμοστέων διατάξεων του άρθρου 5 παρ.1 α περιπτ.
(2) υποπερίπτ. (α) του ν.3883/2010 και είναι ακυρωτέα
για τον λόγο αυτό που βασίμως προβάλλεται με την κρινόμενη αίτηση.
8. Επειδή, κατόπιν τούτων,
πρέπει να γίνει δεκτή η κρινόμενη αίτηση και να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη
απόφαση. Τέλος, πρέπει να αποδοθεί στην αιτούσα το παράβολο που κατέβαλε (κατ’
άρθρο 36 παρ.4 εδ. α΄ του π.δ.18/1989) και να
επιβληθεί σε βάρος του καθού, η δικαστική δαπάνη
αυτής, ποσού τετρακοσίων πενήντα τεσσάρων (454) ευρώ (κατ’ άρθρο 275 παρ. 1 εδ. α΄ Κ.Δ.Δ. και άρθρο 4 παρ.1 περ. στ΄
του ν. 702/1977, ΦΕΚ Α΄268).
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
Δέχεται την αίτηση.
Ακυρώνει τη Φ.411.4
/24/769535/Σ.5400/29.9.2023 απόφαση του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας.
Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου.
Επιβάλλει σε βάρος του καθού Υπουργού τη δικαστική δαπάνη της αιτούσας, ποσού
τετρακοσίων πενήντα τεσσάρων (454) ευρώ.
Η διάσκεψη του Δικαστηρίου
έγινε στην Αθήνα στις 26 Ιουλίου 2024 και η απόφαση δημοσιεύτηκε στο ακροατήριό
του κατά την έκτακτη δημόσια συνεδρίαση της 12ης Αυγούστου 2024 με τη συμμετοχή
της γραμματέως Χαρίκλειας Τσαπακίδου.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΘΕΩΝΗ ΛΕΙΒΑΔΙΤΗ ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΤΣΑΠΑΚΙΔΟΥ
Θεωρήθηκε στις ……………………..
Η ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ
ΣΟΥΖΑΝΑ - ΒΑΣΙΛΙΚΗ
ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ