ΤΡΑΠΕΖΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ»
ΤρΔΕφ (Ακ)Αθ 1759/2023
Εκλογή
μελών ΔΕΠ-ΑΕΙ -.
Παραδεκτό ισχυρισμού περί μη
νομίμου συγκροτήσεως του εκλεκτορικού σώματος.
Αιτιολογία πρακτικού επιλογής. Παραδεκτό ισχυρισμού περί μη συνδρομής των
προϋποθέσεων εκλογής στο πρόσωπο του εκλεγέντος σε θέση Αναπληρωτή Καθηγητή
Α.Ε.Ι.
Αριθμός Απόφασης: 1759/2023
ΤΟ
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Τμήμα Η΄
ΑΚΥΡΩΤΙΚΟΣ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ
Σ υ ν ε δ ρ ί α σ ε δημόσια
στο ακροατήριό του, στις 16 Φεβρουαρίου 2022, με την εξής σύνθεση: Άννα Μαυρομουστάκη, Εφέτη Διοικητικών Δικαστηρίων, Προεδρεύουσα, Μαρία Πουλοπούλου
και Αφροδίτη Σφυρή, Εφέτες Δ.Δ. Γραμματέας η Αθανασία
Κάσδαγλη, δικαστική υπάλληλος.
Για να δικάσει την από
25/11/2019 (ΑΚ ./25-11-2019) αίτηση ακύρωσης,
τ ο υ . , κατοίκου
Χαλανδρίου Αττικής (οδός . ), ο οποίος παρέστη με τη δικηγόρο Δήμητρα
Αναγνωστοπούλου, την οποία διόρισε με συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο,
κ α τ ά του ν.π.δ.δ με την επωνυμία “Εθνικό και Καποδιστριακό
Πανεπιστήμιο Αθηνών” (Ε.Κ.Π.Α.), που εκπροσωπείται νόμιμα από τον Πρύτανη και
παρέστη με τη δικηγόρο του Σταματία Παπαδάκου, διορισμένη με συμβολαιογραφικό
πληρεξούσιο.
Στη δίκη άσκησε παρέμβαση (Π
./25-11-2021) ο . , ο οποίος παρέστη με δήλωση του δικηγόρου του Απόστολου
Παπακωνσταντίνου διορισμένου με συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο
Η εισηγήτρια Μαρία Πουλοπούλου αναφέρθηκε συνοπτικά στην έκθεσή της
Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε
την πληρεξούσια δικηγόρο του αιτούντος, η οποία ανέπτυξε και προφορικά τους
προβαλλόμενους λόγους ακύρωσης και ζήτησε να γίνει δεκτή η αίτηση, καθώς και
τον πληρεξούσιο δικηγόρο του καθ’ ου, ο οποίος ζήτησε την απόρριψή της.
Μετά τη συνεδρίαση, το
Δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη και
Α φ ο ύ μ ε λ έ τ η σ ε τ α
σ χ ε τ ι κ ά έ γ γ ρ α φ α
Σ κ έ φ θ η κ ε κ α τ ά τ ο
Ν ό μ ο
1. Επειδή, για την άσκηση
της υπό κρίση αίτησης καταβλήθηκε το νόμιμο παράβολο (βλ. το με κωδικό πληρωμής
. e – παράβολο της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων).
2. Επειδή, με την αίτηση
αυτή ο αιτών ζητά την ακύρωση της με αριθμό πρωτοκόλλου ./22-8-2019 Πράξης του
Πρύτανη του Ε.Κ.Π.Α., με τη οποία διορίστηκε, αντί του ιδίου, ο παρεμβαίνων . σε αυτοδίκαια ιδρυόμενη θέση αναπληρωτή
Καθηγητή με μονιμότητα του Τμήματος Οδοντιατρικής της Σχολής Επιστημών Υγείας
του Ε.Κ.Π.Α. στο γνωστικό αντικείμενο “Ακίνητη Προσθετική”.
3. Επειδή, η προσβαλλόμενη
πράξη δεν δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δεδομένου ότι δεν είχε
εκδοθεί και περιληφθεί στο προοίμιό της η πράξη του Γενικού Λογιστηρίου του
Κράτους που βεβαιώνει την ύπαρξη πρόβλεψης στον Προϋπολογισμό. Κατόπιν αυτού,
εκδόθηκε η ./12-11/2019 (ΦΕΚ Γ ./13-12-2019) πράξη του Πρύτανη του Ε.Κ.Π.Α.
περί διορισμού του παρεμβαίνοντος στην επίμαχη θέση,
στο προοίμιο της οποίας περιλήφθηκε η ./4-11-2019 βεβαίωση εγγραφής στο Μητρώο
Ανθρώπινου Δυναμικού του Ελληνικού Δημοσίου και το ./2-10-2019 έγγραφο του
Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους). Με την τελευταία πράξη διορισμού ανακλήθηκε η
./22-8-2019 πράξη του Πρύτανη περί διορισμού του παρεμβαίνοντος.
4. Επειδή, με την
./12-11-2019 πράξη του Πρύτανη περί διορισμού του παρεμβαίνοντος
στην επίμαχη θέση ολοκληρώθηκε η σύνθετη διοικητική ενέργεια εκλογής αυτού σε
θέση Αναπληρωτή Καθηγητή και ενσωματώθηκαν σ’ αυτήν όλες οι προηγούμενες
πράξεις της διαδικασίας πλήρωσης θέσης μέλους ΔΕΠ, οι οποίες, ως εκ τούτου,
απέβαλαν την εκτελεστότητά τους αλλά ελέγχονται στο
πλαίσιο ελέγχου του κύρους της ως άνω τελικής πράξης διορισμού. Μεταξύ δε των
πράξεων αυτών περιλαμβάνεται και η από 21/5/2019 απόφαση της Ειδικής Επταμελούς
Επιτροπής Επιλογής και Εξέλιξης, κατά της οποίας, κατ’ εκτίμηση του
περιεχομένου της κρινόμενης αίτησης και των κατατεθέντων υπομνημάτων, στρέφεται
αυτή, με αποτέλεσμα να μην ασκεί επιρροή στο παραδεκτό της αίτησης αυτής το
γεγονός ότι προσβάλλεται ρητά μία ανυπόστατη διοικητική πράξη. Συνεπώς, η
./12-11-2019 πράξη του Πρύτανη του Ε.Κ.Π.Α. θεωρείται συμπροσβαλλόμενη
και μόνη παραδεκτώς προσβαλλόμενη (πρβλ. ΣτΕ 915/2020 σκ. 18, 797, 1463, 2624/2015, 3285/2014, 1707/2013,
2653/2012, 420, 2011 7μ., 1716, 1051, 1052/2011), ενώ τα αντίθετα που
προβάλλονται με την παρέμβαση πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμα.
5. Επειδή με προφανές έννομο
συμφέρον παρεμβαίνει υπέρ του κύρους της προσβαλλόμενης πράξης ο επιλεγείς ..
6. Επειδή, στο άρθρο 19 του
ν.4009/11 (Α΄ 195/6-9-2011), όπως ίσχυε πριν από την τροποποίησή του με το
άρθρο 70 του ν.4386/2016, ορίστηκε ότι: “Επιτροπές επιλογής και εξέλιξης
καθηγητών. 1. Η επιλογή και η εξέλιξη των καθηγητών όλων των βαθμίδων γίνεται
από ειδικές επταμελείς επιτροπές, οι οποίες απαρτίζονται από Καθηγητές ή
ερευνητές πρώτης βαθμίδας ή, σε περίπτωση κρίσης για τις βαθμίδες του επίκουρου
ή αναπληρωτή καθηγητή, και από αναπληρωτές Καθηγητές ή ερευνητές αντίστοιχης
βαθμίδας με επιστημονικό έργο στο ίδιο ή, αν δεν υπάρχει, συναφές γνωστικό
αντικείμενο με εκείνο της υπό πλήρωση θέσης ή του υπό εξέλιξη καθηγητή
αντίστοιχα. 2. Τουλάχιστον τρία από τα μέλη της επιτροπής επιλογής ή εξέλιξης
καθηγητών προέρχονται από το μητρώο εξωτερικών μελών που προβλέπεται στην
επόμενη παράγραφο, από τα οποία τουλάχιστον ένα μέλος προέρχεται από ομοταγές
Α.Ε.Ι. της αλλοδαπής. Τα υπόλοιπα μέλη μπορεί να προέρχονται είτε από το μητρώο
εσωτερικών μελών που προβλέπεται στην ίδια παράγραφο είτε από το μητρώο
εξωτερικών μελών. ... 3. α) Τα μέλη της επιτροπής επιλέγονται από μητρώα
εσωτερικών και εξωτερικών μελών του ιδρύματος, τα οποία καταρτίζονται και επικαιροποιούνται κάθε δύο έτη ανά γνωστικό αντικείμενο από
την κοσμητεία, ύστερα από εισήγηση των συνελεύσεων των τμημάτων ης σχολής. Στα
μητρώα εσωτερικών μελών εγγράφονται Καθηγητές ή αναπληρωτές Καθηγητές της
οικείας σχολής και του ιδρύματος. Στα μητρώα εξωτερικών μελών εγγράφονται
καθηγητές ή αναπληρωτές καθηγητές άλλων Α.Ε.Ι. της ημεδαπής και ομοταγών Α.Ε.Ι.
της αλλοδαπής, καθώς και αντίστοιχης βαθμίδας ερευνητές ερευνητικών ιδρυμάτων
της ημεδαπής και της αλλοδαπής. Τα μητρώα εγκρίνονται από τη Σύγκλητο και
δημοσιεύονται σε διακριτή θέση στον ιστότοπο του
ιδρύματος. ... β) ... 4. Για την υποβοήθηση της αξιολόγησης των υποψηφίων η
επιτροπή ... υποχρεούται να ζητήσει γραπτή αξιολόγηση για κάθε υποψήφιο από δύο
Καθηγητές ή ερευνητές της αλλοδαπής, που ανήκουν στο μητρώο των εξωτερικών
μελών ... ... 9. Η οργάνωση, παρακολούθηση και δημοσιοποίηση των διαδικασιών
εκλογής και εξέλιξης των καθηγητών των ιδρυμάτων, καθώς και η υποβολή
υποψηφιοτήτων, γίνονται υποχρεωτικά μέσω ηλεκτρονικού συστήματος ολοκληρωμένης
διαχείρισης, μέσω του οποίου κάθε ίδρυμα καταρτίζει και τηρεί τα μητρώα εσωτερικών
και εξωτερικών μελών. Τα θέματα που αφορούν την ανάπτυξη και λειτουργία του
συστήματος αυτού ρυθμίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και
Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και θρησκευμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα
της Κυβερνήσεως.”. Με τη διάταξη του άρθρου 70 παρ.1 του ν.4386/2016 (Α
83/11-5-2016) αντικαταστάθηκε το άρθρο 19 του ν.4009/2011, όπως ίσχυε και, αντί
για την επταμελή επιτροπή επιλογής και εξέλιξης καθώς και τους ειδικώς
προβλεπόμενους αξιολογητές, ορίστηκε ότι: “ 2. Το
Εκλεκτορικό Σώμα για την εκλογή, εξέλιξη και μονιμοποίηση των καθηγητών
αποτελείται από δεκαπέντε (15) μέλη ίσης ή ανώτερης βαθμίδας με την προκηρυχθείσα θέση . ...”. Με την παρ.3 του ίδιου άρθρου
(70) καταργήθηκε, μεταξύ άλλων από τη δημοσίευση του νόμου αυτού (4386/2018) η
Φ.122.1/1137/145793/Β2/2013 ΚΥΑ των Υπουργών Οικονομικών και Παιδείας και
Θρησκευμάτων και με την παρ.4 του ίδιου άρθρου, όπως αυτή αντικαταστάθηκε με το
άρθρο τέταρτο παρ.7 του ν.4405/2016 (Α 129/13-7-2016) ορίστηκε ότι: “4. Οι σε
εξέλιξη ευρισκόμενες, κατά τη δημοσίευση του Ν. 4386/2016 (Α 83) διαδικασίες,
εκλογής και εξέλιξης των καθηγητών και των υπηρετούντων λεκτόρων συνεχίζονται
και ολοκληρώνονται με τις ισχύουσες κατά τη δημοσίευση του νόμου αυτού
διατάξεις. Για την υλοποίηση της διάταξης αυτής, ως τέτοιες νοούνται οι
διαδικασίες για τις οποίες η αίτηση εξέλιξης καθηγητή ή υπηρετούντος λέκτορα
έχει υποβληθεί πριν από τη δημοσίευση του Ν. 4386/2016. Οι διαδικασίες αυτές
πραγματοποιούνται σύμφωνα με την υπ’ αριθμ.
Φ.122.1/1137/145793/Β2/ 9.10.2013 (Β 2619) κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών
Οικονομικών και Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο «Ανάπτυξη και λειτουργία
ηλεκτρονικού συστήματος ολοκληρωμένης διαχείρισης διαδικασιών εκλογής και
εξέλιξης καθηγητών, καθώς και κατάρτισης και τήρησης μητρώων εσωτερικών και
εξωτερικών μελών», η οποία επανέρχεται σε ισχύ. Σε περίπτωση κατά την οποία
έχει λήξει η ισχύς των ως άνω μητρώων αυτά επικαιροποιούνται
ανά γνωστικό αντικείμενο με απόφαση της Συγκλήτου, έπειτα από γνώμη της
Κοσμητείας, ύστερα από εισήγηση των συνελεύσεων των τμημάτων της σχολής»..
7. Επειδή, με τις διατάξεις
της Φ.122.1/1137/145793/Β2/9.10.2013 (Β 2619) κοινής υπουργικής απόφασης των
Υπουργών Οικονομικών και Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδόθηκε κατ’
εξουσιοδότηση, μεταξύ άλλων και του άρθρου 19 του ν.4009/2011 ορίστηκε ότι:
“Μητρώα εσωτερικών και εξωτερικών μελών. 1. Τα μέλη της επιτροπής επιλογής ή
εξέλιξης καθηγητών επιλέγονται από μητρώα εσωτερικών και εξωτερικών μελών. Τα
μητρώα αυτά καταρτίζονται ανά γνωστικό αντικείμενο από την Κοσμητεία μετά από
εισήγηση των Συνελεύσεων των Τμημάτων και εγκρίνονται από την Σύγκλητο. Οι
πράξεις του προηγούμενου εδαφίου αναρτώνται αμελλητί στο πληροφοριακό σύστημα
με ευθύνη του υπεύθυνου του Ιδρύματος. 2. Τα πρόσωπα που θα στελεχώσουν τα
μητρώα επιλέγονται από το γενικό μητρώο του πληροφοριακού συστήματος.
Προκειμένου να συσταθεί το γενικό μητρώο οι καθηγητές πρώτης βαθμίδας ή οι
αναπληρωτές καθηγητές των Α.Ε.Ι της ημεδαπής, οφείλουν να εγγράφονται στο
πληροφοριακό σύστημα. Παράλληλα δύνανται να εγγράφονται οι καθηγητές πρώτης
βαθμίδας ή οι αναπληρωτές καθηγητές των ομοταγών Α.Ε.Ι της αλλοδαπής καθώς και
οι ερευνητές ερευνητικών Ιδρυμάτων της ημεδαπής και της αλλοδαπής αντίστοιχων
βαθμίδων. 3. Η εγγραφή των καθηγητών των Α.Ε.Ι και των ερευνητών των
ερευνητικών Ιδρυμάτων της ημεδαπής ολοκληρώνεται με την ηλεκτρονική καταχώριση
των ατομικών τους στοιχείων, της βαθμίδας της θέσης τους, της Σχολής ή και του
Τμήματος του Α.Ε.Ι. στο οποίο υπηρετούν ή του ερευνητικού Ιδρύματος στο οποίο
απασχολούνται αντίστοιχα. Προκειμένου να καταστεί δυνατή η υπαγωγή των
καθηγητών ή ερευνητών σε μητρώο οφείλουν να αναρτούν και ένα σύντομο βιογραφικό
σημείωμα. Περαιτέρω οι καθηγητές ή ερευνητές οφείλουν να αναρτούν σε
ηλεκτρονική μορφή την πράξη διορισμού τους, όπως δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα
της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ) και να καταχωρίζουν το προκύπτον
από αυτήν γνωστικό αντικείμενο. Εάν το γνωστικό αντικείμενο προκύπτει από
μεταγενέστερη πράξη δημοσιευθείσα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ) θα
αναρτάται και αυτή. Σε περίπτωση που το γνωστικό αντικείμενο δεν αναφέρεται σε
κάποια από τις πράξεις των δύο προηγούμενων εδαφίων ο καθηγητής ή ερευνητής θα
καταχωρίζει με δική του ευθύνη το γνωστικό του αντικείμενο, όπως αυτό απορρέει
από το εν γένει επιστημονικό του έργο. ...(άρθρο 3). Προκήρυξη θέσεων καθηγητών
και αίτηση υποψηφιότητας 1. Η προκήρυξη εκλογής ή εξέλιξης καθηγητών, όπως
δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ), αναρτάται αμελλητί στο
πληροφοριακό σύστημα από τον υπεύθυνο του Ιδρύματος. Η προθεσμία υποβολής
υποψηφιοτήτων ορίζεται κατ` ελάχιστο στις 30 ημέρες. Η ανωτέρω προθεσμία
καταχωρίζεται σε ξεχωριστό πεδίο από τον υπεύθυνο του Ιδρύματος. Όσοι επιθυμούν
να υποβάλουν αίτηση υποψηφιότητας σε θέση εκλογής εγγράφονται στο σύστημα και
υποβάλλουν ηλεκτρονικά την αίτηση υποψηφιότητας μαζί με όλα τα αναγκαία για την
κρίση δικαιολογητικά. ... (άρθρο 4) Ορισμός ειδικής επταμελούς επιτροπής και
εισηγητών - αξιολογητών 1. Τα τακτικά και
αναπληρωματικά μέλη της ειδικής επταμελούς επιτροπής, άλλως επιτροπής επιλογής
ή εξέλιξης, ορίζονται με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος, κατόπιν σύμφωνης
γνώμης της Κοσμητείας. Οι ανωτέρω πράξεις αναρτώνται αμελλητί στο πληροφοριακό
σύστημα με ευθύνη του υπεύθυνου του Ιδρύματος. 2. Η κατάσταση επιλογής των
μελών της επιτροπής επιλογής ή εξέλιξης, όπως αποτυπώνεται στην απόφαση της
Συνέλευσης του Τμήματος, απεικονίζεται ηλεκτρονικά στο πληροφοριακό σύστημα με
ευθύνη του υπεύθυνου του Ιδρύματος. 3. Η ειδική επταμελής επιτροπή οφείλει να
ζητήσει από δύο εισηγητές - αξιολογητές της επιλογής
της γραπτή αξιολόγηση για κάθε υποψήφιο. Η ημερομηνία συνεδρίασης της επιτροπής
για την ανάδειξη των εισηγητών -αξιολογητών, αλλά και
το πρακτικό επιλογής αυτών, θα αναρτώνται αμελλητί με ευθύνη του υπεύθυνου του
Ιδρύματος στο πληροφοριακό σύστημα. 4. Οι εισηγητές - αξιολογητές
της προηγούμενης παραγράφου και όσοι τυχόν υποδεικνύονται από τον υποψήφιο,
σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 4 παράγραφος 4 του νόμου 4009/2011, εκπονούν
γραπτή αξιολόγηση ύστερα από σχετικό αίτημα της επιτροπής επιλογής ή εξέλιξης.
Το αίτημα της επιτροπής και οι γραπτές αξιολογήσεις του προηγούμενου εδαφίου
αναρτώνται αμελλητί στο πληροφοριακό σύστημα με ευθύνη του υπεύθυνου του
Ιδρύματος (άρθρο 5)” .
8. Επειδή, από τα στοιχεία
της δικογραφίας προκύπτουν τα ακόλουθα: Ο αιτών, Επίκουρος Καθηγητής του Τομέα Προσθετολογίας της Οδοντιατρικής Σχολής του καθού, στο γνωστικό αντικείμενο της Ακίνητης Προσθετικής
(ΦΕΚ διορισμού ./16-11-2005 και ΦΕΚ μονιμοποίησης ./27-7-2009), υπέβαλε την
./12-4-2016 αίτηση για εξέλιξη στη βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή στο ίδιο
γνωστικό αντικείμενο. Η Συνέλευση αποφάσισε την προκήρυξη της θέσης στις
23/6/2016, ακολούθησε η έγκριση της προκήρυξης από την Κοσμητεία στις 26/7/2016
και η δημοσίευσή της στο ΦΕΚ Γ ./11-10-2016, ενώ καταχωρήθηκε και στο ΑΠΕΛΛΑ.
Παράλληλα με τον αιτούντα υπέβαλε υποψηφιότητα για τη συγκεκριμένη θέση και ο παρεμβαίνων Επίκουρος καθηγητής. Η Συνέλευση του Τμήματος
συνεδρίασε στις 6/4/2017 και συγκρότησε την Ειδική Επταμελή Επιτροπή,
επιλέγοντας τα μέλη από το Μητρώο των Μελών, που είχε εγκριθεί από τη Σύγκλητο
στις 29/11/2016, με σύμφωνη γνώμη της Κοσμητείας (βλ
το ./19-4-2017 έγγραφο του Προέδρου του Τμήματος προς την Κοσμητεία, με το
οποίο ζητείται η σύμφωνη γνώμη της, σε συνδυασμό με την από 4-5-2017 έγκριση
της συγκρότησης της Επιτροπής από την Κοσμητεία). Σύμφωνα με τα από 6/4/2017
πρακτικά συνεδρίασης, η Συνέλευση, αφού έλαβε υπόψη: “α) τα μέλη στο Μητρώο
Μελών του ίδιου γνωστικού αντικειμένου με την υπό πλήρωση θέση, β) τη συνάφεια
του γνωστικού αντικειμένου (όταν τα μέλη του αντικειμένου της Ακίνητης
Προσθετικής δεν επαρκούν για τη συγκρότηση της Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής
τότε συμπληρώνονται από μέλη συναφών γνωστικών αντικειμένων όπως : Κινητή
Προσθετική, Οδοντιατρικά Υλικά, Δομής και Ιδιοτήτων Βιοϋλικών,
Φυσιολογία Στοματογναθικού Συστήματος, Προσθετική-Εμφυτευματολογία, Γηροδοντιατική,
Περιοδοντολογία, Οδοντική Χειρουργική, Εδοδοντία), γ) το γνωστικό αντικείμενο και το επιστημονικό
έργο των μελών του Μητρώου, συγκρότησε σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν.4009/2011
την Ειδική Επταμελή Επιτροπή ως εξής: Εσωτερικά μέλη: . Αναπληρωτής Καθηγητής
(Ακίνητη Προσθετική), . Αναπληρωτής Καθηγητής (Ακίνητη Προσθετική) και .
Αναπληρωτής Καθηγητής (Κινητή Προσθετική). Εξωτερικά μέλη: . (ΑΠΘ Ακίνητη
Προσθετική και Προσθετική Εμφυτευματολογία), . (ΑΠΘ
Ακίνητη Προσθετική και Προσθετική Εμφυτευματολογία),
. University of Kielo Professor
(Prosthodontics), . Texas A&M University Professor
(Restorative Dentistry Prosthodontics Fixed and Removable Implant Dentistry)”, ενώ ορίστηκαν και αντίστοιχα αναπληρωματικά μέλη.
Κατόπιν
ένστασης του αιτούντος (./4-7-2017), με την οποία ενίστατο κατά της συγκρότησης
της ως άνω Επιτροπής, προβάλλοντας ότι λανθασμένα συμπληρώθηκε η επταμελής
Επιτροπή από τον κ. . του μητρώου εξωτερικών εκλεκτόρων με γνωστικό αντικείμενο
“Κινητή Προσθετική” και από τους . και . του μητρώου εξωτερικών εκλεκτόρων της
αλλοδαπής και όχι με Καθηγητές του ίδιου γνωστικού αντικειμένου (Ακίνητη
Προσθετική), αναβλήθηκε η προγραμματισμένη για τις 6/7/2017 συνεδρίαση της
Επταμελούς Επιτροπής και αναπέμφθηκε το ζήτημα στη Συνέλευση του Τμήματος. Η
ένσταση αυτή μαζί με το μετέπειτα κατατεθέν (./17-7-2017) υπόμνημα του
αιτούντος συζητήθηκαν στη Συνέλευση του Τμήματος στις 20/7/2017. Με το
τελευταίο υπόμνημα ο αιτών αμφισβήτησε τη νομιμότητα της σύνθεσης του Μητρώου
εξωτερικών εκλεκτόρων των ιδρυμάτων αλλοδαπής, από το οποίο επιλέχθηκαν κάποια
μέλη για τη συγκρότηση της Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής, επειδή περιλάμβανε
μόνο τα εγγεγραμμένα στο σύστημα ΑΠΕΛΛΑ μέλη ΔΕΠ των αλλοδαπών οδοντιατρικών σχολών
με γνωστικό αντικείμενο την προσθετική γενικώς, σε αντίθεση με τα Μητρώα
εσωτερικών μελών και εξωτερικών μελών από Α.Ε.Ι. της ημεδαπής, στα οποία είχαν
συμπεριληφθεί όλοι οι εγγεγραμμένοι στο ΑΠΕΛΛΑ Καθηγητές της Οδοντιατρικής
Σχολής του ΕΚΠΑ και του ΑΠΘ ανεξαρτήτως γνωστικού αντικειμένου. Ο αιτών
υποστήριξε με το υπόμνημα αυτό ότι η συμμετοχή στο εν λόγω μητρώο εξωτερικών
εκλεκτόρων αλλοδαπής όλων των εγγεγραμμένων στο ΑΠΕΛΛΑ μελών ΔΕΠ ανεξαρτήτως
αντικειμένου θα καθιστούσε δυνατή τη συγκρότηση της Επταμελούς Επιτροπής με
μεγαλύτερο αριθμό μελών με γνωστικό αντικείμενο την ακίνητη προσθετική. Κατά τη
συνεδρίαση της Συνέλευσης στην οποία παρουσιάστηκε ο αιτών, αποφασίστηκε,
μεταξύ άλλων, ότι ορθώς δεν συμπεριλήφθηκε ο Καθηγητής . από το μητρώο εξωτερικών
εκλεκτόρων της αλλοδαπής, διότι το επιστημονικό του έργο δεν ήταν στο
αντικείμενο της ακίνητης προσθετικής (παρόλο που στα σχετικά υπομνήματα δεν
υπήρχε αιτίαση για το συγκεκριμένο μέλος), ενώ όσον αφορά την επικαιροποίηση των μητρώων μελών η Συνέλευση θα έστελνε το
υπόμνημα στον Πρύτανη για να αποφανθεί σχετικά ο Νομικός Σύμβουλος του ΕΚΠΑ.
Στις 22/5/2018 συνεδρίασε και πάλι η Συνέλευση για να κρίνει τα νέα υπομνήματα
του αιτούντος, που είχαν κατατεθεί στις 6/3/2018 και 27/3/2018 και να εισηγηθεί
σχετικά με την επικαιροποίηση του Γενικού Μητρώου
Μελών του Τμήματος. Ο αιτών αμφισβήτησε και πάλι τη νομιμότητα των νέων μητρώων
για το λόγο ότι δεν είχαν ενταχθεί σε αυτά μέλη Δ.Ε.Π. της αλλοδαπής του
γνωστικού αντικειμένου της Ακίνητης Προσθετικής και πολλών συναφών γνωστικών
αντικειμένων, ενώ ήταν εγγεγραμένα στο ΑΠΕΛΛΑ και
είχαν συμμετάσχει στο παρελθόν σε κρίσεις άλλων υποψηφίων με το ίδιο γνωστικό
αντικείμενο (ακίνητη προσθετική) και ισχυρίστηκε ότι έγινε κακή συγκρότηση της
Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής, διότι μη νόμιμα δεν συμπεριλήφθηκαν σ’ αυτήν οι .
και . , οι οποίοι είχαν συμπεριληφθεί στο μητρώο εξωτερικών εκλεκτόρων της
αλλοδαπής και είχαν γνωστικό αντικείμενο Ακίνητη Προσθετική και τέλος ζήτησε
την εξ νέου συγκρότηση της Επταμελούς Επιτροπής με βάση το Γενικό Μητρώο Μελών,
κατόπιν ελέγχου αυτού για την ορθότητά του με βάση τα παραπάνω κριτήρια. Στη
Συνέλευση αποφασίστηκε η επικαιροποίηση των μητρώων,
ενώ όσον αφορά τη νομιμότητα της συγκρότησης της Επταμελούς Επιτροπής,
αποφασίστηκε να μην συγκροτηθεί εκ νέου αλλά να γίνει ανασυγκρότησή της μόνον
ως προς τα ελλείποντα μέλη (λόγω συνταξιοδότησής τους) με τοποθέτηση μελών από
το νέο επικαιροποιημένο μητρώο, στο οποίο δεν
συμπεριλήφθηκαν τελικώς οι . και . , ούτε άλλα μέλη ΔΕΠ με γνωστικό αντικείμενο
Ακίνητη Προσθετική. Όσον αφορά τη μη επιλογή ως μελών της Ειδικής Επταμελούς
Επιτροπής των . και . , που ήταν αρχικά μέλη του μητρώου εξωτερικών εκλεκτόρων
της αλλοδαπής, αναφέρθηκε στη Συνέλευση ότι ο μεν πρώτος δεν συμπεριλήφθηκε
λόγω μη συνάφειας του έργου του, διότι παρόλο που ήταν διευθυντής του
Εργαστηρίου Προσθετικής στο Πανεπιστήμιο που εργαζόταν, ασχολείτο περισσότερο
με τις νεοπλασματικές νόσους (δύο μόνο από τις 80
εργασίες του ήταν στο αντικείμενο της προσθετικής), ενώ ο δεύτερος δεν είχε
γνωστικό αντικείμενο την ακίνητη προσθετική αλλά την Προσθετική/Προσθετική Εμφυτευματολογία. Τα υπομνήματα του αιτούντος διαβιβάστηκαν
στον Πρύτανη προς ενημέρωσή του στις 5/6/2018 σύμφωνα με την απόφαση της
Συνέλευσης. Κατόπιν κατάθεσης νέου υπομνήματος (./16-7-2018) από τον αιτούντα,
με το οποίο ζήτησε να σταλεί ερώτημα στις αρμόδιες αρχές του Πανεπιστημίου
σχετικά με την αναγνώριση της κακής συγκρότησης της Ειδικής Επταμελούς
Επιτροπής, η Συνέλευση συγκλήθηκε εκ νέου στις
18/7/2018 και υπερψήφισε την πρόταση να απορριφθεί το αίτημα του υπομνήματος
και να συνεχιστεί η διαδικασία της ανασυγκρότησης. Η Συνέλευση διαπίστωσε ότι
είχαν συνταξιοδοτηθεί από 31/8/2017 το τακτικό εσωτερικό μέλος . και το
αναπληρωματικό εξωτερικό μέλος . και, αφού έλαβε υπόψη : “α) τα μέλη στο Μητρώο
Μελών (έγκριση Συγκλήτου 29/6/2018) του ίδιου γνωστικού αντικειμένου με την υπό
πλήρωση θέση, β) τη συνάφεια του γνωστικού αντικειμένου (όταν τα μέλη του
αντικειμένου της Ακίνητης Προσθετικής δεν επαρκούν για τη συγκρότηση της
Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής τότε συμπληρώνονται από μέλη συναφών γνωστικών
αντικειμένων όπως : Κινητή Προσθετική, Οδοντιατρικά Υλικά, Δομής και Ιδιοτήτων Βιοϋλικών, Φυσιολογία Στοματογναθικού
Συστήματος, Προσθετική-Εμφυτευματολογία, Γηροδοντιατική, Περιοδοντολογία,
Οδοντική Χειρουργική, Εδοδοντία, Οδοντιατρική
Επαγγελματική Πρακτική, Διαγνωστική και Ακτινολογία Στόματος, Ορθοδοντική,
...), γ) το γνωστικό αντικείμενο και το επιστημονικό έργο των μελών του
Μητρώου, συγκρότησε σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν.4009/2011 την Ειδική Επταμελή
Επιτροπή ως εξής: ...” αντικαθιστώντας τον . από τα εσωτερικά μέλη με τον .
Καθηγητή (Κινητή Προσθετική) που ήταν ήδη στα εσωτερικά αναπληρωματικά μέλη της
Επταμελούς και τον τελευταίο με τον . Καθηγητή (Οδοντιακτρικά
Βιοϋλικά), καθώς και τον . στα εξωτερικά
αναπληρωματικά μέλη από τον . Αναπληρωτή Καθηγητή (Prosthodontics).
Η ανασυγκρότηση εγκρίθηκε από την Κοσμητεία στις 6/9/2018 κατόπιν αιτήματος
παροχής σύμφωνης γνώμης από τον Πρόεδρο του Τμήματος (βλ. το ./31-8-2018
σχετικό έγγραφο). Με την ./9-10-2018 Πρόσκληση του Κοσμήτορα κλήθηκαν εκ νέου
τα μέλη της Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής να ορίσουν πρόεδρο και αξιολογητές, ενώ ο αιτών, κατόπιν αυτού, κατέθεσε το
./18-9-2018 υπόμνημα ζητώντας να διακοπεί η διαδικασία εξέλιξης, να
αναμορφωθούν τα μητρώα μελών του ιδρύματος για το γνωστικό αντικείμενο της
θέσης, να ανασυγκροτηθεί η Ειδική Επταμελής Επιτροπή και να απορριφθεί η
υποψηφιότητα του παρεμβαίνοντος. Με το υπόμνημα ο
αιτών προβάλλει τους ακόλουθους λόγους, όπως ειδικώς αναπτύχθηκαν στο υπόμνημα
: 1) “Κακή συγκρότηση του εκλεκτορικού σώματος και παράβαση νόμου λόγω
πλημμελούς αιτιολογίας: Μητρώα εκλεκτόρων”, 2) Κακή συγκρότηση του εκλεκτορικού
σώματος και εσφαλμένη ερμηνεία του νόμου: Ειδική επταμελής επιτροπή”, 3)
“Παράβαση ουσιώδους τύπου της διαδικασίας: μη λήψη σύμφωνης γνώμης”, 4)
“Έλλειψη τυπικών προσόντων υποψηφίου για την κατάληψη της υπό κρίση θέσης”. Το
υπόμνημα συζητήθηκε στην από 15/10/2018 συνεδρίαση της Συνέλευσης, η οποία
απέρριψε τα αιτήματά του και αποφάσισε να συνεχιστεί η διαδικασία. Κατόπιν
αυτού, η Ειδική Επταμελής Επιτροπή συνεδρίασε την ίδια μέρα (15/10/2018) και
προχώρησε σε ορισμό προέδρου και αξιολογητών, ενώ στη
συνέχεια, λόγω συνταξιοδότησης του αναπληρωματικού εσωτερικού μέλους αυτής . ,
η Συνέλευση ανασυγκρότησε στην από 13/12/2018 συνεδρίασή της την Ειδική
Επταμελή Επιτροπή αντικαθιστώντας το μέλος αυτό με τον . Καθηγητή (Δομή και
Ιδιότητες Βιοϋλικών). Η ανασυγκρότηση έγινε σύμφωνα
με το ήδη επικαιροποιημένο Μητρώο Μελών (το οποίο
είχε εγκριθεί από τη Σύγκλητο στις 6/11/2018) και εγκρίθηκε από την Κοσμητεία
στις 11-1-2019 μετά από σχετικό αίτημα παροχής σύμφωνης γνώμης από τον Πρόεδρο
του Τμήματος (./7-1-2019). Στη συνέχεια, ο Κοσμήτορας προσκάλεσε τα μέλη της
Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής στις 21/5/2019 για την κρίση της πλήρωσης θέσης
(./2-5-2019 πρόσκληση), ενώ ο αιτών υπέβαλε το ./20-5-2019 υπόμνημα με το οποίο
ζήτησε και πάλι τη διακοπή της διαδικασίας, την αναμόρφωση του Μητρώου Μελών
και την ανασυγκρότηση της Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής. Στην Επιτροπή είχαν ήδη
διαβιβασθεί οι αξιολογήσεις των Καθηγητών . και . που ορίστηκαν από την
Επιτροπή, των Καθηγητών . και . που υπέδειξε ο αιτών και των . Καθηγητή και .
Αναπληρωτή Καθηγητή, που υπέδειξε ο παρεμβαίνων. Η
Ειδική Επταμελής Επιτροπή συνεδρίασε στις 21/5/2019 και εξέλεξε με πέντε (5)
θετικές ψήφους τον παρεμβαίνοντα . ως καταλληλότερο
στη βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή, ενώ ο αιτών έλαβε μόνο μία θετική ψήφο.
Ακολούθησε δεύτερη ψηφοφορία για το δεύτερο καταλληλότερο υποψήφιο για τη θέση,
κατά την οποία ο αιτών καταψηφίστηκε με τέσσερις (4) αρνητικές ψήφους έναντι
μίας (1) θετικής και δεν υποδείχθηκε τελικώς ως δεύτερος καταλληλότερος. Στη
συνέχεια, ο παρεμβαίνων διορίστηκε με την
προσβαλλόμενη πρυτανική πράξη στη θέση του Αναπληρωτή Καθηγητή με μονιμότητα
του Τμήματος Οδοντιατρικής της Σχολής Επιστημών Υγείας, η οποία ανακλήθηκε λόγω
μη δημοσίευσης στο ΦΕΚ με την ./12-11-2019 (ΦΕΚ Γ ./13-12-2019) όμοια πρυτανική
πράξη, με την οποία διορίστηκε και πάλι ο παρεμβαίνων
στην ένδικη θέση.
9. Επειδή, ο αιτών με το
δικόγραφο της αίτησης, όπως αυτό αναπτύχθηκε με τα κατατεθέντα υπομνήματα
προβάλλει ότι η εκλογή του παρεμβαίνοντος πρέπει να
ακυρωθεί καταρχήν λόγω κακής συγκρότησης του εκλεκτορικού σώματος και παράβασης
νόμου λόγω πλημμελούς αιτιολογίας. Ειδικότερα, ο αιτών ισχυρίζεται ότι “η
σύνθεση των μητρώων του ιδρύματος έχει συνταχθεί με μη προσήκοντα τρόπο
δεδομένου ότι δεν συμπεριλήφθηκαν μέλη αλλοδαπών πανεπιστημίων του ίδιου
γνωστικού αντικειμένου (“Ακίνητη Προσθετική”), όπως και άλλων συναφών γνωστικών
αντικειμένων. Με τον τρόπο αυτό υπήρξε αλλοίωση της δεξαμενής των πιθανών
εκλεκτόρων ... συνεπώς δεν υφίσταται νόμιμη συγκρότηση τελικά του εκλεκτορικού
σώματος στο μέτρο που αυτή ερείδεται επί μη νόμιμης κατάρτισης των μητρώων που
αποτελεί πράξη πρότερη και προϋπόθεση της νομιμότητας της συγκρότησης της
επιτροπής. ... εάν είχαν συμπεριληφθεί στο μητρώο εξωτερικών μελών όλοι οι
εγγεγραμμένοι στο σύστημα ΑΠΕΛΛΑ καθηγητές ομοταγών ιδρυμάτων της αλλοδαπής με
το ίδιο γνωστικό αντικείμενο θα υπήρχε πολύ μεγαλύτερη δεξαμενή μελών του ίδιου
γνωστικού αντικειμένου ... Περαιτέρω η κατάρτιση των μητρώων του ιδρύματος
πάσχει διττά από πλημμελή αιτιολογία, στο μέτρο που δεν ικανοποιείται η
απαίτηση του νόμου “για αιτιολογημένη απόφαση του Κοσμήτορα ύστερα από γνώμη
της Κοσμητείας, με βάση το επιστημονικό έργο που προβλέπεται στην παρ. 1 και
ιδίως με βάση το πρόσφατο επιστημονικό και ερευνητικό έργο των υποψηφίων”, στο
μέρος που δεν υπάρχει εξατομικευμένη κρίση για όσους περιλήφθηκαν στο μητρώο
ούτε αρνητικά αιτιολογημένη κρίση για όσους παραλείφθηκαν ... ενόσω
περιλήφθηκαν σε αντίστοιχα μητρώα του ίδιου γνωστικού αντικειμένου σε αλλότριες
κρίσεις”. Σχετικά με το τελευταίο, ο αιτών επικαλείται ότι οι καθηγητές . και .
εγγεγραμμένοι στο μητρώο μελών της αλλοδαπής με γνωστικό αντικείμενο “Ακίνητη
Προσθετική” είχαν ενταχθεί στο κοντινό παρελθόν σε ειδικές επταμελείς επιτροπές
για κρίσεις στο ίδιο γνωστικό αντικείμενο άλλων μελών ΔΕΠ. Ο λόγος αυτός
προβάλλεται παραδεκτώς στο σύνολό του δεδομένου ότι η
σχετική αιτίαση είχε προβληθεί με το ./18-9-2018 υπόμνημα του αιτούντος προς τη
Συνέλευση του Τμήματος, πρέπει όμως, κατά το πρώτο σκέλος του να απορριφθεί ως
αόριστος, αφού ο αιτών δεν επικαλείται συγκεκριμένα την ύπαρξη μελών ΔΕΠ του
ίδιου ή συναφούς γνωστικού αντικειμένου με εκείνο της ένδικης θέσης, τα οποία
ήταν εγγεγραμμένα στο σύστημα ΑΠΕΛΛΑ και δεν εντάχθηκαν στα μητρώα εξωτερικών
μελών της αλλοδαπής προκειμένου να επιλεχθούν και να ορισθούν ως μέλη της
Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής τα ορισθέντα με τη διαδικασία που ακολουθήθηκε.
Και τούτο ανεξαρτήτως αν μπορούν να ελεγχθούν παρεμπιπτόντως στο πλαίσιο της
παρούσας δίκης οι πράξεις των πανεπιστημιακών αρχών σχετικά με την κατάρτιση
και την επικαιροποίηση των μητρώων των εσωτερικών και
εξωτερικών μελών που τηρούνται για τις διαδικασίες εκλογής και εξέλιξης
καθηγητών Α.Ε.Ι., ως πράξεις μη εντασσόμενες στη σύνθετη διοικητική ενέργεια
της επίδικης εκλογής (ΣτΕ 2429/2022). Περαιτέρω, όσον αφορά το δεύτερο σκέλος
του λόγου περί έλλειψης αιτιολογίας κατά τη σύνταξη των μητρώων, ανεξαρτήτως
επίσης αν μπορεί και αυτός να ελεγχθεί παρεμπιπτόντως στο πλαίσιο της παρούσας
δίκης, πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος, αφού δεν προβλέπεται ότι πρέπει να
αιτιολογείται ειδικά η συγκρότηση των μητρώων όσον αφορά το λόγο που
περιλήφθηκαν σε αυτά όσοι περιλήφθηκαν και το λόγο που παραλείφθηκαν άλλα μέλη
ΔΕΠ, τα οποία σε κάθε περίπτωση δεν κατονομάζονται από τον αιτούντα, ενώ οι
διατάξεις που αναφέρει ότι παραβιάστηκαν (άρθρο 19 παρ.3 εδ.β
του ν.4009/2011) αφορούν τον ορισμό των μελών της Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής
και όχι των μητρώων. Όσον αφορά τους καθηγητές . και . στους οποίους αναφέρεται
ο αιτών και ήταν μέλη του μητρώου εξωτερικών εκλεκτόρων της αλλοδαπής κατά την
αρχική συγκρότηση της Επταμελούς Επιτροπής στις 6/4/2017, ενώ δεν
συμπεριλήφθηκαν στη συνέχεια, στα επικαιροποιημένα
μητρώα σύμφωνα με τα οποία έγινε και η τελευταία ανασυγκρότηση της Επιτροπής, η
Συνέλευση έκρινε ότι το επιστημονικό τους έργο δεν ήταν Ακίνητη Προσθετική όπως
εσφαλμένα υπολαμβάνει ο αιτών και άρα δεν είχαν ίδιο αλλά συναφές γνωστικό
αντικείμενο.
10. Επειδή, στη συνέχεια, ο
αιτών προβάλλει ότι η εκλογή του παρεμβαίνοντος
πρέπει να ακυρωθεί λόγω κακής συγκρότηση του εκλεκτορικού σώματος και
εσφαλμένης ερμηνείας του νόμου. Ειδικότερα, ο αιτών προβάλλει ότι το γράμμα και
το πνεύμα του νόμου απαιτεί για τη συγκρότηση της Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής,
αφενός μεν να προηγούνται τα μέλη με το ίδιο γνωστικό αντικείμενο αυτών που
έχουν απλώς συναφές και αφετέρου τουλάχιστον τρία από τα μέλη της Επιτροπής να
προέρχονται από το μητρώο εξωτερικών εκλεκτόρων και από αυτά τουλάχιστον ένα
από ομοταγές ΑΕΙ της αλλοδαπή και τούτο για λόγους αντικειμενικότητας,
αμεροληψίας και αξιοκρατίας, καθώς και ενίσχυσης συνεργασίας και επιστημονικής
επικοινωνίας ανάμεσα στα ΑΕΙ (όπως προκύπτει από την αιτιολογική έκθεση του
νόμου). Συνεπώς, εφόσον δεν συμπληρώνονται έως και τέσσερις θέσεις εσωτερικών
εκλεκτόρων από μέλη του ίδιου γνωστικού αντικειμένου, πρέπει να εξαντλείται η
δυνατότητα να συμμετέχουν στην επιτροπή εξωτερικά μέλη του ίδιου αντικειμένου
(προφανώς και υπεράνω των τριών) και μόνον εάν δεν υφίσταται στα μητρώα
εξωτερικών μελών μέλη του ίδιου γνωστικού αντικειμένου, μπορεί να υπάρξει
προσφυγή στην επικουρική δεξαμενή των εκλεκτόρων συναφούς γνωστικού
αντικειμένου. Κατά τούτο είναι δυνατόν μία Επιτροπή να περιλαμβάνει ένα
εσωτερικό μέλος και έξι εξωτερικά εκ των οποίων ένα της αλλοδαπής, ενώ δεν
μπορεί να υπάρξει το αντίστροφο. Ο αιτών υποστηρίζει ότι αυτό δεν κατέστη
δυνατόν στην επίδικη εκλογή επειδή δεν είχαν περιληφθεί στα μητρώα εξωτερικών
εκλεκτόρων της αλλοδαπής όλοι οι εγγεγραμμένοι στο ΑΠΕΛΛΑ καθηγητές ανεξαρτήτως
γνωστικού αντικειμένου, η δε αιτιολογία της Συνέλευσης του Τμήματος σχετικά με
τη συγκρότηση της Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής αποτελεί απλώς επανάληψη των
κριτηρίων του νόμου χωρίς εξατομικευμένη αναφορά στο έργο ενός εκάστου των
εκλεκτόρων, ιδίως ενόσω δεν επρόκειτο, όσον αφορά τους περισσότερους, για μέλη
με το ίδιο γνωστικό αντικείμενο. Τέλος ο αιτών προβάλλει ότι η ένταξη του .
στην Ειδική Επταμελή Επιτροπή αποτελούσε δεσμία
αρμοδιότητα της Συνέλευσης και όχι διακριτική ευχέρεια αφού το γνωστικό του
αντικείμενο ήταν αυτό της Ακίνητης Προσθετικής, η δε σχετική κρίση ότι το
επιστημονικό του έργο δεν είναι στο αντικείμενο αυτή είναι αναιτιολόγητη. Στην
προκειμένη περίπτωση η Ειδική Επταμελής Επιτροπή συγκροτήθηκε σύμφωνα με τις
διατάξεις του άρθρου 19 παρ.2 του ν.4009/2011, αφού ορίστηκαν σε αυτήν τρία
εσωτερικά και τέσσερα εξωτερικά μέλη, από τα οποία τα δύο προέρχονταν από το
μητρών εξωτερικών μελών της αλλοδαπής και επομένως τηρήθηκε το αριθμητικό όριο
που τέθηκε από την ως άνω διάταξη όσον αφορά τα εξωτερικά μέλη της Επιτροπής.
Από τα μέλη αυτά, τα δύο εσωτερικά και τα δύο εξωτερικά είχαν γνωστικό
αντικείμενο την Ακίνητη προσθετική και τα υπόλοιπα είχαν συναφή αντικείμενα. Η
συγκρότηση αυτή έγινε με νόμιμη αιτιολογία αφού από τα πρακτικά της από
6/4/2017 συνέλευσης κατά την οποία συγκροτήθηκε προκύπτει ότι λήφθηκαν υπόψη:
“α) τα μέλη στο Μητρώο Μελών του ίδιου γνωστικού αντικειμένου με την υπό
πλήρωση θέση, β) τη συνάφεια του γνωστικού αντικειμένου (όταν τα μέλη του
αντικειμένου της Ακίνητης Προσθετικής δεν επαρκούν για τη συγκρότηση της
Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής τότε συμπληρώνονται από μέλη συναφών γνωστικών
αντικειμένων όπως: Κινητή Προσθετική, Οδοντιατρικά Υλικά, Δομής και Ιδιοτήτων Βιοϋλικών, Φυσιολογία Στοματογναθικού
Συστήματος, Προσθετική - Εμφυτευματολογία, Γηροδοντιατική, Περιοδοντολογία,
Οδοντική Χειρουργική, Ενδοδοντία), γ) το γνωστικό
αντικείμενο και το επιστημονικό έργο των μελών του Μητρώου”, ενώ δεν ήταν
δυνατή η συμπερίληψη στην Επιτροπή και άλλων μελών ΔΕΠ με το ίδιο γνωστικό
αντικείμενο (Ακίνητη Προσθετική) αντί για τα μέλη που επιλέχθηκαν με το
συναφές, αφού δεν υπήρχαν στα μητρώα από τα οποία επιλέχθηκαν άλλα μέλη με
αντικείμενο Ακίνητη Προσθετική. Όσον αφορά, δε, τη νομιμότητα της συγκρότησης
των μητρώων εξωτερικών μελών στα οποία δεν είχαν συμπεριληφθεί όλοι οι
εγγεγραμμένοι στο ΑΠΕΛΛΑ καθηγητές, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα να
ορισθούν περισσότερα μέλη της Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής με αντικείμενο
Ακίνητη προσθετική, ο λόγος προβάλλεται αορίστως όπως εκτέθηκε στην προηγούμενη
σκέψη. Τέλος, στο άρθρο 19 παρ.3 του ν.4009/2011 ρητώς προβλέπεται ότι οι
Ειδικές Επταμελείς Επιτροπές απαρτίζονται από καθηγητές ή ερευνητές με
επιστημονικό έργο στο ίδιο ή αν δεν υπάρχει συναφές γνωστικό αντικείμενο με
εκείνο της υπό πλήρωση θέσης, καθώς και ότι τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη
ορίζονται και δημοσιοποιούνται μαζί με τα βιογραφικά τους σημειώματα με
αιτιολογημένη απόφαση του κοσμήτορα ύστερα από γνώμη της Κοσμητείας με βάση το
επιστημονικό τους έργο και ιδίως με βάση το πρόσφατο επιστημονικό και
ερευνητικό έργο των υποψηφίων. Επομένως προέχον στοιχείο για τη δυνατότητα
μέλους ΔΕΠ να καταστεί μέλος Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής είναι το επιστημονικό
του έργο και ιδίως με βάση το πρόσφατο επιστημονικό και ερευνητικό έργο των
υποψηφίων, έννοια δηλαδή κατά πολύ ευρύτερη της έννοιας του γνωστικού
αντικειμένου. Ενόψει αυτού αβάσιμα ο αιτών προβάλλει ότι η Συνέλευση είχε δεσμία αρμοδιότητα να συμπεριλάβει στην αρχική συγκρότηση
της Επταμελούς Επιτροπής τον . με βάση το γνωστικό του αντικείμενο και όχι το
επιστημονικό του έργο, το οποίο, σύμφωνα με την αιτιολογημένη κρίση της από
2/5/2018 Συνέλευσης ήταν στις νεοπλασματικές νόσους
και μόνο δύο από τις 80 εργασίες του ήταν στην προσθετική.
11. Επειδή, ο αιτών
προβάλλει στη συνέχεια ότι η ένδικη εκλογή πρέπει να ακυρωθεί για παράβαση
ουσιώδους τύπου της διαδικασίας, λόγω μη λήψης της σύμφωνης γνώμης της
Κοσμητείας πριν από τη συγκρότηση στις 6/4/2017 της Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής,
κατά παράβαση του άρθρου 9 παρ.5 περ. ε του ν.4009/2011 όπως αντικαταστάθηκε με
το άρθρο 3 παρ.4 του ν.4073/2012, σύμφωνα με το οποίο: “5. Ο κοσμήτορας της
σχολής έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες και όσες άλλες προβλέπονται από τις
διατάξεις του νόμου αυτού, του Οργανισμού και του Εσωτερικού Κανονισμού: α) ...
β) ... γ) ... δ) ... ε) συγκροτεί μετά από γνώμη της Κοσμητείας τις επιτροπές
αξιολόγησης των καθηγητών, κατ` άρθρο 21 του παρόντος νόμου. Η αρμοδιότητα
συγκρότησης των επιτροπών επιλογής και εξέλιξης των Καθηγητών, κατ` άρθρο 19
του παρόντος νόμου, ανήκει στη Συνέλευση του Τμήματος, κατόπιν σύμφωνης γνώμης
της Κοσμητείας”. Ο αιτών ισχυρίζεται ότι η γνώμη αυτή, ως σύμφωνη, έπρεπε να
δοθεί πριν τη λήψη απόφασης για τη συγκρότηση και κατόπιν σχετικού ερωτήματος
της Συνέλευσης σύμφωνα με το άρθρο 20 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας. Στην
προκειμένη περίπτωση η συγκρότηση της Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής, που έλαβε
χώρα κατά τη συνεδρίαση της Συνέλευσης στις 6/4/2017 εγκρίθηκε από την Κοσμητεία
στις 4/5/2017 και κατόπιν σχετικού αιτήματος παροχής σύμφωνης γνώμης από τον
Πρόεδρο του Τμήματος (βλ../19-4-2017 σχετικό έγγραφο). Με την ως άνω έγκριση, η
οποία δόθηκε επίκαιρα, εκπληρώθηκε ο σκοπός του νόμου περί συμμετοχής της
Κοσμητείας στη διαδικασία εκλογής με παροχή σύμφωνης γνώμης όσον αφορά τα μέλη
που επέλεξε η Συνέλευση για τη συγκρότηση της Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής και
επομένως ο ως άνω λόγος ακύρωσης προβάλλεται αλυσιτελώς και πρέπει να
απορριφθεί.
12. Επειδή, τέλος, ο αιτών
προβάλλει ότι η ένδικη εκλογή πρέπει να ακυρωθεί λόγω έλλειψης τυπικών
προσόντων υποψηφίου για την κατάληψη της υπό κρίση θέσης. Ο αιτών προβάλλει ότι
ούτε η διδακτορική διατριβή ούτε το έργο του παρεμβαίνοντος
και τελικώς εκλεγέντος ανήκουν στο γνωστικό αντικείμενο της προκηρυχθείσας
θέσης, αλλά στο γνωστικό αντικείμενο “Φυσιολογία Στοματογναθικού
Συστήματος”, ενώ το δικό του αφορά εξ ολοκλήρου και ακριβώς το συγκεκριμένο
γνωστικό αντικείμενο της Ακίνητης Προσθετικής. Όμως, ενόψει του ότι ο αιτών δεν
εξελέγη δεύτερος καταλληλότερος και δεν προέβαλε
οποιαδήποτε αιτίαση σε σχέση με την απόφαση της Ειδικής Επταμελούς Επιτροπής
κατά το μέρος που αυτή έκρινε ότι δεν εκλέγεται ως δεύτερος καταλληλότερος,
χωρίς έννομο συμφέρον προβάλλει λόγους που πλήττουν την κρίση της Επιτροπής σε
σχέση με την εκλογή του παρεμβαίνοντος, οι οποίοι ως
εκ τούτου είναι απορριπτέοι ως απαράδεκτοι (πρβλ. ΣτΕ
3225/2011 σκ.7 και 2747/1997)
13. Επειδή, κατόπιν των
ανωτέρω πρέπει να απορριφθεί η υπό κρίση αίτηση, να γίνει δεκτή η παρέμβαση, να
καταπέσει το καταβληθέν παράβολο και να καταλογιστούν σε βάρος του αιτούντος τα
δικαστικά έξοδα του καθού και του παρεμβαίνοντος,
ύψους 341 και 491 ευρώ αντίστοιχα.
Δ Ι Α Τ Α Υ Τ Α
Απορρίπτει την αίτηση.
Δέχεται την παρέμβαση.
Διατάζει την κατάπτωση του παραβόλου.
Επιβάλλει σε βάρος του
αιτούντος τη δικαστική δαπάνη του καθού ύψους
τριακοσίων σαράντα ενός (341) ευρώ και του παρεμβαίνοντος
ύψους τετρακοσίων ενενήντα ενός (491) ευρώ
Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα
στις 27 Απριλίου 2022
Η ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΝΝΑ ΜΑΥΡΟΜΟΥΣΤΑΚΗ ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΚΑΣΔΑΓΛΗ
Η απόφαση δημοσιεύθηκε σε
δημόσια συνεδρίαση της 15ης Σεπτεμβρίου 2023 με την εξής σύνθεση: Δήμητρα Αλεβιζοπούλου, Πρόεδρος Εφετών Δ.Δ., Αφροδίτη Σφυρή, και Στυλιανή Μάλλιου, Εφέτες Δ.Δ. και της συμμετοχή
της Γραμματέως Ευγενίας Κωστόγιαννη.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΔΗΜΗΤΡΑ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΓΕΝΙΑ ΚΩΣΤΟΓΙΑΝΝΗ