ΤΡΑΠΕΖΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ»
ΜονΔΠρΚορίνθου
244/2025
Ανακοπή
ΚΕΔΕ -.
Ακύρωση πράξεων ταμειακής βεβαίωσης και
αναγκαστικής κατάσχεσης εις χείρας τρίτου λόγω μη προηγούμενης κοινοποίησης
στην ανακόπτουσα της ατομικής ειδοποίησης και
επομένως μη ολοκλήρωσης της διαδικασίας ενημέρωσής της ώστε να λάβει πλήρη
γνώση των επίδικων οφειλών με αποτέλεσμα να στερηθεί πριν την ένδικη κατάσχεση
το στάδιο της δικονομικής προστασίας ή να εξοφλήσει το χρέος ή να προβεί σε
ρύθμισή του.
(Η απόφαση δημοσιεύεται επιμελεία
της Δικηγόρου Αθηνών Έλενας Δημ.Κονομόδη, Διαπ. Διαμεσολαβήτριας Υπ.
Δικαιοσύνης- LLM)
Αριθμός απόφασης: 244/2025
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΚΟΡΙΝΘΟΥ
1° Τμήμα Μονομελές
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 6
Φεβρουάριου 2025, με δικαστή τη Μαρία Ρουμελιώτη, Πρωτόδικη Δ.Δ. και γραμματέα
τον Σωκράτη Ανθουλάκη, δικαστικό υπάλληλο
γ ι α να δικάσει την ανακοπή με ημερομηνία
κατάθεσης 11.3.2021 (αριθ. καταχώρισης .../11.3.2021)
της ..., κατοίκου… η οποία παραστάθηκε με δήλωση,
κατ’ άρθρο 133 παρ. 2 του Κ.Δ.Δ., της πληρεξούσιας της δικηγόρου Ελένης
Κονομόδη
κατά του Ελληνικού Δημοσίου, το οποίο
εκπροσωπείται, εν προκειμένω, από την Προϊστάμενη της Δημόσιας Οικονομικής
Υπηρεσίας (Δ.Ο.Υ.) Κορίνθου και παραστάθηκε με δήλωση, κατ’ άρθρο 133 παρ. 2
του Κ.Δ.Δ., της Δικαστικής Πληρεξούσιας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους
Ειρήνης Τσέκου.
Αφού μελέτησε τη δικογραφία
Σκέφθηκε σύμφωνα με το νόμο
1.. Επειδή, η κρινόμενη ανακοπή νομίμως
επαναφέρεται προς συζήτηση μετά την έκδοση της Α257/2023 μη οριστικής απόφασης
του Δικαστηρίου τούτου, με την οποία ανεστάλη η πρόοδος της δίκης έως τη
δημοσίευση απόφασης του Συμβουλίου της Επικράτειας επί του ζητήματος που
εισήχθη ενώπιον του με την …/2021 πράξη της Επιτροπής του άρθρου 1 παρ. 1 του
ν. 3900/2010 (Α' 213) και δεδομένης της, εν συνεχεία, δημοσίευσης της σχετικής
2434/2023 απόφασης του Συμβουλίου της Επικράτειας. Με την ανακοπή αυτή, για την
άσκηση της οποίας καταβλήθηκε, κατόπιν τήρησης της διαδικασίας του άρθρου 139Α
του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, το νόμιμο παράβολο (σχ. το με κωδικό …
ηλεκτρονικό παράβολο της Γενικής
Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το οικείο
αποδεικτικό περί εξόφλησης του) η ανακόπτουσα ζητεί
την ακύρωση: α) του .../15 7.2020 (αριθ. ειδ. Βιβλ. .../2020) κατασχετηρίου
εγγράφου του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Κορίνθου, με το οποίο επιβλήθηκε
αναγκαστική κατάσχεση εις χείρας της « ΑΛΦΑ ΤΡΑΠΕΖΑΣ Α.Ε.», ως τρίτης, όσων
οφείλει ή πρόκειται να οφείλει στην ανακόπτουσα και
μέχρι του συνολικού ποσού των 7.157,68 ευρώ για την είσπραξη ληξιπρόθεσμων
φορολογικών οφειλών της ίδιας ατομικώς και ως κληρονόμου του ήδη αποβιώσαντος
πατέρα της προς το Ελληνικό Δημόσιο και β) της .../26.2.2020 ατομικής
ειδοποίησης καταβολής - υπερημερίας του ίδιου ως άνω Προϊσταμένου, με την οποία
κλήθηκε να καταβάλει τις ως άνω ληξιπρόθεσμες οφειλές, συνολικού ποσού 2.294,81
ευρώ πλέον προσαυξήσεων, τόκων και προστίμων εκπρόθεσμης καταβολής που, κατά
τον χρόνο έκδοσης της ατομικής ειδοποίησης, ανέρχονταν στο συνολικό ποσό των
4.860,62 ευρώ. Οι ανωτέρω οφειλές προέρχονται από τις περιεχόμενες στην ανωτέρω
ατομική ειδοποίηση εγγραφές: α) υπ’ αριθ. τίτλου …/16.3.1989 οφειλή, η οποία
αφορά «μισθώματα ακίνητης περιουσίας» φορολογικού έτους 1989, συνολικού ποσού
567,88 ευρώ, β) υπ’ αριθ. τίτλου …/17.5.1989 οφειλή, η οποία αφορά «δάνεια
ΚΑΧΚΕΕΔ με εγγύηση Ελληνικού Δημοσίου», φορολογικού έτους 1988, συνολικού ποσού
2.450,32 ευρώ, γ) υπ’ αριθ. τίτλου …/31.12.1998 οφειλή, η οποία αφορά
«κληρονομιά (μηνιαίες άτοκες δόσεις)» φορολογικού έτους 1983, συνολικού ποσού
3.082,17 ευρώ, δ) υπ’ αριθ. …/31.12.1998 οφειλή, η οποία αφορά «κληρονομιά
(μηνιαίες άτοκες δόσεις)» φορολογικού έτους 1983, συνολικού ποσού 495,24 ευρώ,
ε) υπ’ αριθ. τίτλου …/21.4.2003 οφειλή, η οποία αφορά «έξοδα διοικητικής
εκτέλεσης» φορολογικού έτους 2003, συνολικού ποσού 190,08 ευρώ, στ) υπ’ αριθ. …/20.7.2004 οφειλή, η οποία αφορά «έξοδα
διοικητικής εκτέλεσης» φορολογικού έτους 2004, συνολικού ποσού 16,30 ευρώ, ζ)
υπ’ αριθ. …/22.12.2005 οφειλή, η οποία αφορά «έξοδα διοικητικής εκτέλεσης»
φορολογικού έτους 2005, συνολικού ποσού 30,80 ευρώ, η) υπ’ αριθ. …/16.1.2009
οφειλή, η οποία αφορά «έξοδα διοικητικής εκτέλεσης» φορολογικού έτους 2009,
συνολικού ποσού 91,36 ευρώ και θ) υπ’ αριθ. …/30.8.2019 οφειλή, η οποία αφορά
«ΕΝ.Φ.Ι.Α.» φορολογικού έτους 2019, συνολικού ποσού 231,28 ευρώ. Η κρινόμενη
ανακοπή παραδεκτώς, εξ απόψεως δικαιοδοσίας, ασκείται
ενώπιον του παρόντος Δικαστηρίου, διότι, όπως προκύπτει από τον συνημμένο στην
κατασχετήρια έκθεση πίνακα χρεών, από το ως άνω συνολικώς βεβαιωθέν ποσό
(7.157.68 ευρώ) η προέχουσα απαίτηση, ήτοι εκείνη που υπερτερεί ποσοτικός
συνολικού ποσού 4.139,48 ευρώ, προέρχεται από έννομες σχέσεις δημοσίου δικαίου
σε σχέση με τις απαιτήσεις που προέρχονται από έννομη σχέση ιδιωτικού δικαίου
και αφορούν σε μισθώματα ακίνητης περιουσίας και δάνεια ΚΑΧΚΕΕΔ με εγγύηση
Ελληνικού Δημοσίου συνολικού ποσού 3.018,20 ευρώ (βλ
Α Ε.Δ. 23/1999, Σ.τ.Ε 3258/2009, 4408/2005, 3624/2002,
2225/2000).
2. Επειδή,
αναφορικά με τις ένδικες υπό στοιχ. (α) - (η) οφειλές
που αναφέρονται στην προηγούμενη σκέψη, για τις οποίες αποκτήθηκε εκτελεστός
τίτλος πριν την 1η 1.2014, ως συμπροσβαλλόμενες και παραδεκτώς προσβαλλόμενες, με την κρινόμενη ανακοπή,
θεωρούνται οι περιεχόμενες στην ανακοπτόμενη ατομική
ειδοποίηση …/16.3.1989, …/17.5.1989, …/31.12.1998, …/31.12.1998, …/21.4.2003,
…/20.7.2004, …/22.12.2005 και …/16.1.2009 πράξεις ταμειακής βεβαίωσης, ενώ για
την υπ’ αριθ. τίτλου …/30.8.2019 οφειλή, για την οποία αποκτήθηκε εκτελεστός
τίτλος μετά την 1.1.2014, η κρινόμενη ανακοπή ασκείται παραδεκτώς
κατά της ανακοπτόμενης ατομικής ειδοποίησης (βλ.
Σ.τ.Ε. Ε.Α. 215 - 217/2016). Εξάλλου, η υπό κρίση ανακοπή έχει ασκηθεί
εμπροθέσμως, καθόσον από κανένα στοιχείο της δικογραφίας δεν προκύπτει πλήρης
γνώση εκ μέρους της ανακόπτουσας της ύπαρξης των
ένδικων οφειλών της προς το Δημόσιο, πολλώ δε μάλλον
του ύψους και της αιτίας αυτών, σε χρόνο προγενέστερο των τριάντα (30) ημερών
της άσκησης της ένδικης ανακοπής (11.3.2021), όσα δε περί του αντιθέτου
προβάλλει το καθ’ ου πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμα. Κατά τα λοιπά, το
κρινόμενο ένδικο βοήθημα έχει ασκηθεί παραδεκτώς και
πρέπει να εξεταστεί περαιτέρω στην ουσία του.
3. Επειδή,
ο Κώδικας Διοικητικής Δικονομίας (Κ.Δ.Δ.), ο οποίος κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο
του ν. 2717/1999 (Α' 97), ορίζει στο άρθρο 217 παρ. 1 (όπως η παρ. 1 ίσχυε κατά
τον κρίσιμο χρόνο) ότι: «Ανακοπή χωρεί κατά κάθε πράξης που εκδίδεται στα
πλαίσια της διαδικασίας της διοικητικής εκτέλεσης και, ιδίως, κατά: α) της
πράξης της ταμειακής βεβαίωσης του εσόδου, β) της κατασχετήριας έκθεσης, γ) ...
.», στο άρθρο 224 παρ. 1 ότι: «Το δικαστήριο ελέγχει την προσβαλλόμενη πράξη
κατά το νόμο και την ουσία, στα όρια της ανακοπής, τα οποία προσδιορίζονται από
τους λόγους και το αίτημά της» και στο άρθρο 225 ότι: «Το δικαστήριο, αν
διαπιστώσει παράβαση νόμου ή ουσιαστικές πλημμέλειες της προσβαλλόμενης πράξης,
προβαίνει στην ολική ή μερική ακύρωση ή στην τροποποίησή της. Σε διαφορετική
περίπτωση, προβαίνει στην απόρριψη της ανακοπής».
4. Επειδή,
περαιτέρω, στον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε ν.δ.
356/1974, Α' 90) οριζόταν στο άρθρο 2, όπως ίσχυε πριν την τροποποίηση του από
το άρθρο 7 του ν. 4224/2013 (Α' 288/31.12.2013) και είναι εφαρμοστέο για τις
φορολογικές οφειλές για τις οποίες αποκτήθηκε εκτελεστός τίτλος έως την
1.1.2014, ότι: «1 Η είσπραξις των δημοσίων εσόδων
ανατίθεται εις τα Δημόσια Ταμεία τα λοιπά επί της εισπράξεως όργανα και τους
ειδικούς ταμίας, ..., ενεργείται δε δυνάμει νομίμου
τίτλου ... 2 Νόμιμος τίτλος είναι: α) Η κατά τους κειμένους νόμους βεβαίωσις και ο υπό των αρμοδίων Διοικητικών ή ετέρων
αρμοδίων κατά νόμον Αρχών προσδιορισμός του
εισπρακτέου ποσού, του είδους του εσόδου και της αιτίας δι’ην
οφείλεται, β) ... γ) ... 3. ...» και στο άρθρο 4, όπως η παράγραφος 1 αυτού
ίσχυε πριν την τροποποίησή της από την παράγραφο 5 του άρθρου 7 του ν 4224/2013
και είναι, ομοίως, εφαρμοστέα για τις οφειλές για τις οποίες αποκτήθηκε
εκτελεστός τίτλος έως την 1η.1.2014, ότι: «1. Άμα τη βεβαιώσει ποσού τίνος εις
το Δημόσιον Ταμείον ως δημοσίου εσόδου ο Διευθυντής
του Δημοσίου Ταμείου υποχρεούται επί τη πειθαρχική αυτού ευθύνη να αποστείλη προς τον οφειλέτην
ατομική ειδοποίησιν......περιέχουσαν
τα στοιχεία του οφειλέτου, το είδος και το ποσόν του
χρέους, το οικονομικόν έτος εις ο ανήκει τούτο, τον
αριθμόν και την χρονολογίαν του τριπλοτύπου
βεβαιώσεως και την χρονολογίαν πληρωμής του χρέους ή
εκάστης δόσεως εις περίπτωσιν καταβολής εις δόσεις. Η
ειδοποίησις αύτη αποστέλλεται προς τον οφειλέτην δια της Ταχυδρομικής Υπηρεσίας ή δι’ υπαλλήλων
του Δημοσίου Ταμείου. ... 2. Η κατά την προηγουμένην παράγραφον κοινοποιουμένη ατομική
ειδοποίησις δεν εξομοιούται
προς την επιταγήν προς πληρωμήν 3. Η παράλειψις αποστολής της κατά την παρ. 1 του παρόντος
άρθρου ειδοποιήσεως ουδεμίαν ασκεί επίδρασιν επί του
κύρους των κατά του οφειλέτου λαμβανομένων
αναγκαστικών μέτρων.». Εξάλλου, μετά την τροποποίηση του ΚΕΔΕ από το άρθρο 7
του ν. 4224/2013 (που ισχύει από 1.1.2014 κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 11
αυτού), ορίζεται στο άρθρο 2 ότι: «1. Με την εξαίρεση των φόρων και των λοιπών
δημοσίων εσόδων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής
Διαδικασίας (ν. 4174/2013), για τα οποία εφαρμόζονται αποκλειστικά οι διατάξεις
του ως άνω Κώδικα, η είσπραξη των δημοσίων εσόδων ανήκει στην αρμοδιότητα της
Φορολογικής Διοίκησης και των λοιπών οργάνων που ορίζονται με ειδικές διατάξεις
για το σκοπό αυτόν ή των ειδικών ταμιών, στους οποίους έχει ανατεθεί η είσπραξη
ειδικών εσόδων. ... 2. Για την είσπραξη των δημοσίων εσόδων απαιτείται νόμιμος
τίτλος. Με την εξαίρεση των φόρων και των λοιπών δημοσίων εσόδων που εμπίπτουν
στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013), για τα
οποία εφαρμόζονται αποκλειστικά οι διατάξεις του ως άνω Κώδικα, νόμιμο τίτλο
αποτελούν: α) Τα έγγραφα, στα οποία οι αρμόδιες αρχές προσδιορίζουν, σύμφωνα με
τις κείμενες διατάξεις, τον οφειλέτη, το είδος το ποσό και την αιτία της
οφειλής, β) Τα δημόσια ή ιδιωτικά έγγραφα, από τα οποία αποδεικνύεται η οφειλή,
γ) ... 3. Η είσπραξη στις περιπτώσεις της προηγούμενης παραγράφου
πραγματοποιείται από τη Φορολογική Διοίκηση μετά την καταχώριση των στοιχείων
του νόμιμου τίτλου στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων, είτε κατόπιν αποστολής στη
Φορολογική Διοίκηση χρηματικού καταλόγου από την αρχή που απέκτησε το νόμιμο
τίτλο είτε με βάση μόνο το νόμιμο τίτλο, εφόσον αυτός έχει περιέλθει με οποιονδήποτε
τρόπο στη Φορολογική Διοίκηση. ... 4. Η είσπραξη: α) στην περίπτωση των
εκτελεστών τίτλων του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Ν. 4174/2013) και β)
οποιουδήποτε τίτλου, ..., πραγματοποιείται μόνο δυνάμει του τίτλου. Οι τίτλοι
του προηγούμενου εδαφίου καταχωρίζονται στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων της
Φορολογικής Διοίκησης, αποκλειστικά, για λόγους παρακολούθησης της οφειλής,
χωρίς η καταχώριση να αποτελεί όρο της νομιμότητας της εισπρακτικής διαδικασίας
ή της εκτέλεσης. ... 5. ...», στο άρθρο 4 ότι: «1. Με την εξαίρεση των φόρων
και των λοιπών δημοσίων εσόδων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα
Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013), για τα οποία εφαρμόζονται αποκλειστικά
οι διατάξεις του ως άνω Κώδικα, καθώς και των δημοσίων εσόδων της περίπτωσης β'
της παραγράφου 4 του άρθρου 2 του παρόντος Κώδικα, μετά την καταχώριση του
χρέους ως δημοσίου εσόδου κατά τις διατάξεις του άρθρου 2 παράγραφος 3. η
Φορολογική Διοίκηση εκδίδει ατομική ειδοποίηση, την οποία, είτε αποστέλλει
ταχυδρομικά στον οφειλέτη και στα συνυπόχρεα πρόσωπα
είτε την κοινοποιεί σε αυτούς σύμφωνα με το άρθρο 5 του ν. 4174/2013. Στην
ατομική ειδοποίηση αναφέρονται τα στοιχεία και ο αριθμός φορολογικού μητρώου,
εφόσον υπάρχει, του οφειλέτη, το είδος και το ποσό του χρέους, συμπεριλαμβανομένων
των τόκων που έχουν ήδη υπολογισθεί κατά την κείμενη νομοθεσία, ο αριθμός και η
χρονολογία καταχώρισης του χρέους ως δημοσίου εσόδου ή ο τίτλος στον οποίο
βασίζεται το χρέος, ο χρόνος και ο τρόπος καταβολής αυτού, η μνεία ότι από την
επομένη ημέρα της λήξης της νόμιμης προθεσμίας καταβολής του χρέους και μέχρι
την τελική εξόφληση αυτού υπολογίζονται οι τόκοι και το πρόστιμο του άρθρου 6
του παρόντος. ... 2. Η κατά την προηγούμενην παράγραφον κοινοποιούμενη ατομική ειδοποίησις
δεν εξομοιούται προς την επιταγήν προς πληρωμήν. 3. Η παράλειψις
αποστολής της κατά την παράγραφον 1 του παρόντος
άρθρου ειδοποιήσεως, ουδεμίαν ασκεί επίδρασιν επί του
κύρους των κατά του οφειλέτου λαμβανομένων
αναγκαστικών μέτρων» και στο άρθρο 7 ότι: «1. Αναγκαστικά μέτρα δεν λαμβάνονται
πριν παρέλθουν τριάντα (30) ημέρες από την κοινοποίηση σύμφωνα με το άρθρο 5
του ν. 4174/2013 στον υπόχρεο, οφειλέτη ή συνυπόχρεο
πρόσωπο, ατομικής ειδοποίησης υπερημερίας ... 2. ... 3. ... 4. Σε περίπτωση
κατά την οποία οι διατάξεις των προηγούμενων παραγράφων του παρόντος άρθρου δεν
είναι σύμφωνες με τις διατάξεις του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.
4174/2013), οι διατάξεις αυτού υπερισχύουν, για τα έσοδα που εμπίπτουν στο
πεδίο εφαρμογής του.». Εξάλλου, σύμφωνα με τη μεταβατική διάταξη του άρθρου 8
παρ. 7 του ν. 4224/2013: «Οι διατάξεις του άρθρου 7 του ν.δ.
356/1974 (Α' 90), όπως αντικαθίσταται με τις διατάξεις του παρόντος νόμου,
εφαρμόζονται για οφειλές για τις οποίες αποκτήθηκε νόμιμος τίτλος κατά το άρθρο
2 του ως άνω νομοθετικού διατάγματος, όπως τροποποιείται με τις διατάξεις του
παρόντος νόμου, από 1ης Ιανουάριου 2014.». Ακολούθως, με το ν. 4174/2013 (Α'
170) θεσπίστηκε ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ.), οι διατάξεις του
οποίου εφαρμόζονται αποκλειστικά για την είσπραξη των δημοσίων εσόδων που
προέρχονται από φορολογικές οφειλές [βλ. το άρθρο 2 αυτού, όπως το άρθρο αυτό
τροποποιήθηκε από το άρθρο 39 παρ. 2 του ν. 4223/2013 (Α' 287)] και ο οποίος
τίθεται σε ισχύ, σύμφωνα με το άρθρο 73 του νόμου αυτού, την 1η. 1.2014, εκτός
αν ορίζεται διαφορετικά στις κατ’ ιδίαν διατάξεις.
5. Επειδή,
ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013, Α' 170, Κ.Φ.Δ.), με έναρξη
ισχύος από 1.1.2014, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στις κατ’ ιδίαν διατάξεις
αυτού, σύμφωνα με το άρθρο 67 και ήδη άρθρο 73, όπως αναριθμήθηκε με το άρθρο 8
του ν. 4337/2015 (Α' 129/17.10.2015), ορίζει στο άρθρο 5, όπως αντικαταστάθηκε
από το άρθρο 39 παρ. 8 του ν. 4223/2013 (Α' 287), ότι: «1. Η κοινοποίηση
πράξεων που εκδίδει, σύμφωνα με τον Κώδικα, η Φορολογική Διοίκηση προς
φορολογούμενο ή άλλο πρόσωπο, γίνεται εγγράφως ή ηλεκτρονικώς. 2. Εάν η πράξη
αφορά φυσικό πρόσωπο, η κοινοποίηση συντελείται εφόσον: α)κοινοποιηθεί
ηλεκτρονικά ..., β) αποσταλεί με συστημένη επιστολή στην τελευταία δηλωθείσα
ταχυδρομική διεύθυνση κατοικίας ή επαγγελματικής εγκατάστασης του εν λόγω
προσώπου, ή γ) επιδοθεί στο εν λόγω πρόσωπο, κατά τις διατάξεις του Κώδικα
Διοικητικής Δικονομίας, μόνο εφόσον δεν είναι δυνατή η επίδοση με άλλον τρόπο.
... 3. ... 4. ... 5. Πράξη που αποστέλλεται με συστημένη επιστολή θεωρείται ότι
έχει νομίμως κοινοποιηθεί μετά την παρέλευση δεκαπέντε (15) ημερών από την
ημέρα αποστολής εάν η Ταχυδρομική διεύθυνση του παραλήπτη κατά τα ανωτέρω
βρίσκεται στην Ελλάδα. ... Σε περίπτωση που η επιστολή δεν παραδοθεί και δεν
κοινοποιηθεί στον φορολογούμενο ή στον εκπρόσωπό του για οποιονδήποτε λόγο η
Φορολογική Διοίκηση ζητά από την ταχυδρομική υπηρεσία την επιστροφή αυτής με —
συνοδευτικό κείμενο, στο οποίο περιλαμβάνονται οι ακόλουθες πληροφορίες: α) η
ημερομηνία, κατά την οποία η συστημένη επιστολή προσκομίσθηκε και παρουσιάστηκε
στην ως άνω διεύθυνση και β) ο λόγος για τη μη κοινοποίηση ή τη μη βεβαίωση της
κοινοποίησης. Η Φορολογική Διοίκηση μεριμνά, προκειμένου αντίγραφο της
συστημένης επιστολής να βρίσκεται στη διάθεση της αρμόδιας υπηρεσίας της
Φορολογικής Διοίκησης και να μπορεί αυτή να παραδοθεί στον φορολογούμενο ή
εκπρόσωπό του οποιαδήποτε στιγμή και αδαπάνως. 6. ...», στο άρθρο 47, όπως οι
παρ. 1 και 2 τροποποιηθήκαν και συμπληρώθηκαν με το άρθρο 47 παρ. 10, 11 και 12
του ν. 4223/2013, ότι: «1. Σε περίπτωση μη καταβολής των ποσών που αναφέρονται
στην πράξη προσδιορισμού του φόρου ή στην πράξη επιβολής προστίμων ή στην πράξη
εκκαθάρισης του φόρου μετά την έκδοση οριστικής δικαστικής απόφασης μέχρι την
προβλεπόμενη σε αυτά ημερομηνία πληρωμής η Φορολογική Διοίκηση κοινοποιεί στον
φορολογούμενο ατομική ειδοποίηση καταβολής των οφειλών του που δεν έχουν
καταβληθεί εντός των νόμιμων προθεσμιών πριν τη διενέργεια οποιοσδήποτε πράξης
εκτέλεσης σύμφωνα με όσα ορίζονται στα επόμενα άρθρα του Κώδικα. 2. Σε
περίπτωση μη καταβολής των ποσών που αναφέρονται στην ατομική ειδοποίηση εντός
τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της ατομικής ειδοποίησης καταβολής
οφειλής, η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να προβεί στη λήψη μέτρων αναγκαστικής
εκτέλεσης σύμφωνα με όσα ορίζονται στον Κώδικα. Δεν απαιτείται η κοινοποίηση
της ειδοποίησης για την επιβολή κατάσχεσης στις περιπτώσεις κατάσχεσης
χρηματικών ποσών ή απαιτήσεων στα χέρια του φορολογούμενου ή τρίτου. 3. ... 4.
...», στο άρθρο 48 παρ. 1 ότι: «Εξαιρουμένων των θεμάτων που ρυθμίζονται διαφορετικά
από τον παρόντα Κώδικα, η αναγκαστική είσπραξη των φόρων και λοιπών εσόδων του
Δημοσίου που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα διενεργείται σύμφωνα με
τα οριζόμενα στο ν.δ. 356/1974 περί Κώδικα Εισπράξεως
Δημοσίων Εσόδων», στο άρθρο 66 παρ. 4 και ήδη άρθρο 72 παρ. 4, όπως
αναριθμήθηκε με το άρθρο 8 του ν. 4337/2015, ότι: «Κοινοποιήσεις κατά το άρθρο
5 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, διενεργούνται και για χρήσεις, περιόδους,
φορολογικές υποθέσεις ή υποχρεώσεις πριν από την έναρξη ισχύος αυτού» και στο
άρθρο 72 παρ. 13 ότι: «Οι διατάξεις του άρθρου 47 του Κώδικα Φορολογικής
Διαδικασίας εφαρμόζοντας οφειλές για τις οποίες αποκτάται εκτελεστός τίτλος από
την 1.1.2014 και εφεξής. 6) Επειδή, η έκδοση της προβλεπόμενης στο άρθρο 47
παρ. 1 του Κ.Φ.Δ ατομικής ειδοποίησης, πριν από τη λήψη οποιουδήποτε μέτρου
διοικητικής εκτέλεσης σε βάρος της περιουσίας του οφειλέτη, επιβάλλεται ρητώς,
καθώς επάγεται την επέλευση σοβαρών εννόμων συνεπειών σε βάρος του υπόχρεου
φορολογικής οφειλής, αφού αποτελεί τη μόνη εκτελεστή πράξη που εκδίδεται κατά
το στάδιο που προηγείται της διαδικασίας της αναγκαστικής εκτέλεσης προκειμένου
να εισπραχθεί η οφειλή και δύναται να προσβληθεί παραδεκτώς
με την προβλεπόμενη από τη διάταξη του άρθρου 217 παρ. 1 του Κ.Δ.Δ. ανακοπή
(Ε.Α. Σ.τ.Ε. 215-217/2016). Συνεπώς, η μη περιέλευση
ή η καθυστερημένη περιέλευση της ατομικής ειδοποίησης
του άρθρου 47 παρ. 1 του Κ.Φ.Δ. στον οφειλέτη, η οποία έχει ως αποτέλεσμα να
απωλέσει ο τελευταίος στάδιο δικονομικής προστασίας πριν από τη λήψη συγκεκριμένου
μέτρου εκτέλεσης, όπως η κατάσχεση κινητών ή ακινήτων του, οδηγεί σε ακύρωση
της πράξης αυτής εκτέλεσης, εφόσον τούτος επικαλεστεί το εν λόγω γεγονός
(δηλαδή το γεγονός της μη περιέλευσης ή της μη
έγκαιρης περιέλευσης σ’ αυτόν της ατομικής
ειδοποίησης) (πρβλ. Σ.τ.Ε. 1074/2017, 3325/2014,
29/2013 κ.ά.). Εξάλλου, η παράγραφος 2 του ως άνω άρθρου 47, με την οποία
ορίζεται ότι δεν απαιτείται η κοινοποίηση ατομικής ειδοποίησης για την επιβολή
κατάσχεσης στις περιπτώσεις κατάσχεσης χρηματικών ποσών ή απαιτήσεων στα χέρια
του φορολογουμένου ή τρίτου, έχει την έννοια ότι δεν προβλέπεται στον νόμο και
πρόσθετη υποχρέωση του Δημοσίου για μία τρίτη, ενδιάμεση κοινοποίηση προς τον
οφειλέτη (π.χ. κοινοποίηση προ κατάσχεσης) πριν από την ενεργοποίηση του δικαιώματος
του να λάβει σε βάρος του τελευταίου μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης (πρβλ. Σ.τ.Ε. 1130/2017, 2080/2014 επταμ.).
Η τελολογική αυτή συστολή της εν λόγω διάταξης - προκειμένου να ενταχθεί σε ένα
συνεκτικό σύστημα είσπραξης δημοσίων εσόδων, που διατηρεί μία δίκαιη ισορροπία
μεταξύ της αξίωσης του Δημοσίου να εισπράττει τα οφειλόμενα σ’ αυτό ποσά με
αποτελεσματικό τρόπο και της αξίωσης του οφειλέτη για παροχή έγκαιρης και
αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας, ώστε να δύναται να ασκεί επικαίρως τα ένδικα βοηθήματα και μέσα που του παρέχει ο
νόμος - εναρμονίζεται με τη συστηματική ερμηνεία των λοιπών διατάξεων του
Κ.Φ.Δ. και, ιδίως, με την κατάργηση της προηγούμενης διαδικασίας για την
ταμειακή βεβαίωση των φορολογικών οφειλών και τη φύση της προβλεπόμενης στο άρθρο
47 παρ. 1 αυτού ατομικής ειδοποίησης καταβολής-υπερημερίας, που στο νέο σύστημα
αποτελεί πλέον, τη μόνη εκτελεστή πράξη στο αρχικό στάδιο της διαδικασίας περί
την εκτέλεση (Δ.Εφ.Αθ. 1814 - 1816/2023, πρβλ Δ.Εφ.Θεσ 100/2022 Δ.Εφ.Αθ. 3897/2022 κ.α)
Επειδή, στην προκείμενη περίπτωση, από τα στοιχεία
της δικογραφίας, προκύπτουν τα εξής: Με την προσβαλλόμενη .../15.7.2020 (αριθ.
ειδ. βιβλ. .../2020) αναγκαστική κατάσχεση εις χείρας τρίτου του Προϊσταμένου
της Δ.Ο.Υ. Κορίνθου επιβλήθηκε αναγκαστική κατάσχεση εις χείρας της «…ΤΡΑΠΕΖΑΣ
Α.Ε.» ως τρίτης σε όσα η τελευταία οφείλει ή πρόκειται να οφείλει στην ανακόπτουσα μέχρι του ποσού των 7.157,68 ευρώ, για την
ικανοποίηση ληξιπρόθεσμων οφειλών της ίδιας ατομικώς και ως κληρονόμου του
αποβιώσαντος πατρός της προς το Ελληνικό Δημόσιο. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις
σχετικές εγγραφές στον επισυναπτόμενο στην κατασχετήρια έκθεση πίνακα χρεών, οι
ανωτέρω οφειλές αναλύονται ως εξής: 1) ποσό 227,96 ευρώ πλέον συνεισπραττόμενων ύψους 425,91 ευρώ που αφορά «ΕΝ.Φ.Ι.Α»
οικονομικού έτους 2019, βεβαιωθέν με την …/30.8.2019 πράξη ταμειακής βεβαίωσης,
2) ποσό 141,97 ευρώ πλέον συνεισπραττόμενων ύψους
4,99 ευρώ που αφορά «ΜΙΣΘΩΜΑΤΑ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ» οικονομικού έτους 1989,
βεβαιωθέν με την …/16.3.1989 πράξη ταμειακής βεβαίωσης, 3) ποσό 612,58 ευρώ
πλέον συνεισπραττόμενων ύψους 1.837,74 ευρώ που αφορά
«ΔΑΝΕΙΑ ΚΑΧΚΕΕΔ» οικονομικού έτους 1988, βεβαιωθέν με την …/17.5.1989 πράξη
ταμειακής βεβαίωσης, 4) ποσό 1.027,39 ευρώ πλέον συνεισπραττόμενων
ύψους 2.054,78 ευρώ που αφορά «ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ» οικονομικού έτους 1983, βεβαιωθέν με
την …/31.12.1998 πράξη ταμειακής βεβαίωσης, 5) ποσό 165,08 ευρώ πλέον συνεισπραττόμενων ύψους 330,16 ευρώ που αφορά «ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ»
οικονομικού έτους 1983, βεβαιωθέν με την …/31.12.1998 πράξη ταμειακής
βεβαίωσης, 6) ποσό 63,36 ευρώ πλέον συνεισπραττόμενων
ύψους 126,72 ευρώ που αφορά «Ε.Δ.Ε.» οικονομικού έτους 2003, βεβαιωθέν με την
…/21.4.2003 πράξη ταμειακής βεβαίωσης, 7) ποσό 5,64 ευρώ πλέον συνεισπραττόμενων ύψους 10,72 ευρώ που αφορά «Ε.Δ.Ε.»
οικονομικού έτους 2004, βεβαιωθέν με την …/20.7.2004 πράξη ταμειακής βεβαίωσης,
8) ποσό 11,45 ευρώ πλέον συνεισπραττόμενων ύψους
19,47 ευρώ που αφορά «Ε.Δ.Ε.» οικονομικού έτους 2005, βεβαιωθέν με την
…/22.12.2005 πράξη ταμειακής βεβαίωσης και, τέλος, 9) ποσό 39,38 ευρώ πλέον συνεισπραττόμενων ύψους 52,38 ευρώ που αφορά «Ε.Δ.Ε.»
οικονομικού έτους 2009, βεβαιωθέν με την …/16.1.2009 πράξη ταμειακής βεβαίωσης.
Από τις ως άνω οφειλές, η υπ’αριθ. [ΕΝ.Φ.Ι.Α. οικονομικού έτους 2019]
αντιστοιχεί σε ατομική οφειλή της ανακόπτουσας προς
το καθ' ου, ενώ οι υπόλοιπες αποτελούν χρέη του ήδη αποβιώσαντος πατρός της ...
Τέλος, με την προσβαλλόμενη …/26.2.2020 ατομική ειδοποίηση καταβολής -
υπερημερίας του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ Κορίνθου, η ανακόπτουσα
κλήθηκε να καταβάλει το συνολικό ποσό των 7.155,43 ευρώ (ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο
βασικής οφειλής 2.294,81 ευρώ και προσαυξήσεις ύψους 4.860,62 ευρώ) προερχόμενο
από τις ως άνω οφειλές, ατομικώς και υπό την ιδιότητά της ως εγγύτερη συγγενής
του αποβιώσαντος πατρός της.
8. Επειδή,
με την κρινόμενη ανακοπή, όπως αναπτύσσεται με το επ’ αυτής κατατεθέν υπόμνημα,
η ανακόπτουσα ζητεί την ακύρωση των ανακοπτόμενων πράξεων προβάλλοντας κατ’ αρχάς ότι αυτές
είναι μη νόμιμες και πρέπει να ακυρωθούν, καθόσον πριν την επιβολή της ένδικης
κατάσχεσης η φορολογική αρχή δεν της είχε αποστείλει την οικεία ατομική
ειδοποίηση, με αποτέλεσμα να μην έχει λάβει γνώση των επίδικων οφειλών, την
ύπαρξη των οποίων πληροφορήθηκε το πρώτον όταν επισκέφθηκε το υποκατάστημα της
«… ΤΡΑΠΕΖΑΣ Α.Ε.» στις 26.2.2021, ενώ κατόπιν δικής της αίτησης έλαβε, κατά την
ανωτέρω ημερομηνία, αντίγραφο της προσβαλλόμενης κατασχετήριας έκθεσης.
Σχετικώς, προσκομίζει το αντίγραφο του προσβαλλόμενου κατασχετηρίου εγγράφου
που της χορηγήθηκε στις 26.2.2021. Αντιθέτως, το καθ’ ου, με την από 23.9.2021
έκθεση απόψεων της Προϊστάμενης της Δ.Ο.Υ. Κορίνθου ζητεί την απόρριψη της
κρινόμενης ανακοπής, αντιτείνοντας επί του ανωτέρω προβαλλόμενου λόγου ότι
σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 30 του Κ.Ε.Δ.Ε., ήταν επιτρεπτή η λήψη, σε
βάρος της ανακόπτουσας, του ένδικου μέτρου της
κατάσχεσης χρηματικών απαιτήσεων του εις χείρας τρίτου ακόμη και χωρίς την
κοινοποίηση σε αυτήν καμίας ατομικής ειδοποίησης.
9. Επειδή,
από τα στοιχεία που προσκομίζει το καθ’ ου, το οποίο φέρει το σχετικό βάρος
απόδειξης, δεν προκύπτει ότι η .../26.2.2020 προσβαλλόμενη ατομική ειδοποίηση
καταβολής - υπερημερίας, η οποία εμπεριέχει τις ταμειακές βεβαιώσεις που
μνημονεύονται στον επίδικο πίνακα χρεών επιδόθηκε στην ανακόπτουσα
και, επομένως, δεν ολοκληρώθηκε η διαδικασία ενημέρωσης της ανακόπτουσας
με την επίδοση σε αυτήν της ανωτέρω ατομικής ειδοποίησης. Τούτου δοθέντος και
λαμβάνοντας υπόψη τις διατάξεις που εκτέθηκαν στη μείζονα σκέψη της παρούσας,
όπως ερμηνεύθηκαν, καθώς και ότι από τα στοιχεία της δικογραφίας δεν προκύπτει
ότι η ανακόπτουσα έλαβε με άλλο τρόπο πλήρη γνώση των
επίδικων οφειλών πριν τη διενέργεια της ένδικης αναγκαστικής κατάσχεσης εις
χείρας τρίτου το Δικαστήριο κρίνει ότι η ίδια δεν ειδοποιήθηκε εγκαίρως και
νομοτύπως για την ύπαρξη των εν λόγω οφειλών με αποτέλεσμα να στερηθεί πριν από
την ένδικη κατάσχεση, στάδιο δικονομικής προστασίας ή της δυνατότητας να
εξοφλήσει το χρέος ή να προβεί σε αρχικό στάδιο σε ρύθμισή του κατ’ αποδοχή ως βασίμου του σχετικού λόγου της ανακοπής. Όσα δε προβάλλει το καθ’ ου περί μη
υποχρέωσης κοινοποίησης ατομικής ειδοποίησης προ της ένδικης κατάσχεσης
προβάλλονται αλυσιτελώς, για τον λόγο ότι, στην προκειμένη περίπτωση, δεν είχε
προηγηθεί, κατά τα προαναφερόμενα, κοινοποίηση ατομικής ειδοποίησης του άρθρου
47 παρ. 1 του Κ.Φ.Δ., πριν την επιβολή του ένδικου αναγκαστικού μέτρου
εκτέλεσης.
10. Επειδή,
κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η κρινόμενη ανακοπή πρέπει να γίνει δεκτή και να
ακυρωθούν α) οι …πράξεις ταμειακής βεβαίωσης, β) η .../26.2.2020 ατομική
ειδοποίηση καταβολής - υπερημερίας του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Κορίνθου κατά το
μέρος που αφορά στην …/30.8.2019 πράξη ταμειακής βεβαίωσης και γ) η
.../15.7.2020 (αριθ. ειδ. βιβλ. .../2020) αναγκαστική κατάσχεση εις χείρας
τρίτου του ίδιου ως άνω Προϊσταμένου. Τέλος, το παράβολο που καταβλήθηκε πρέπει
να αποδοθεί στην ανακόπτουσα (άρθρο 277 παρ. 9 του
Κ.Δ.Δ.), κατ’ εκτίμηση, όμως, των περιστάσεων, το καθ’ ου πρέπει να απαλλαγεί
από την καταβολή των δικαστικών εξόδων της ανακόπτουσας
(άρθρο 275 παρ. 1 του Κ.Δ.Δ.).
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
Δέχεται την ανακοπή.
Ακυρώνει α) … πράξεις ταμειακής βεβαίωσης, β) την
.../26.2.2020 ατομική ειδοποίηση καταβολής -υπερημερίας του Προϊσταμένου της
Δ.Ο.Υ. Κορίνθου κατά το μέρος που αφορά στην …/30.8.2019 πράξη ταμειακής
βεβαίωσης και γ) την .../15.7.2020 (αριθ. ειδ. βιβλ. .../2020) αναγκαστική
κατάσχεση εις χείρας τρίτου του ίδιου ως άνω Προϊσταμένου.
Διατάσσει την απόδοση του καταβληθέντος παράβολου
στην ανακόπτουσα.
Απαλλάσσει το καθ’ ου από τα δικαστικά έξοδα της ανακόπτουσας.
Η απόφαση δημοσιεύθηκε στο ακροατήριο του
Δικαστηρίου, στην Κόρινθο, κατά την έκτακτη δημόσια συνεδρίαση της 30ης.6.2025.
Η ΔΙΚΑΣΤΗΣ Ο
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΜΑΡΙΑ ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΗ ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΑΝΘΟΥΛΑΚΗΣ