ΤΡΑΠΕΖΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ»
ΜΔΠρΑθ 13814/2023
Πλήρης
απαλλαγή ρυμοτομουμένων από ΕΝΦΙΑ.
Αριθμός απόφασης:
Α13814/2023
Αριθμός Εισαγωγής ΠΡ./2021
ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ
ΑΘΗΝΑΣ
Τμήμα 16ο Μονομελές
σ υ ν ε δ ρ ί α σ ε δημόσια
στο ακροατήριό του, στις 13 Φεβρουαρίου 2023, με δικαστή τον Παύλο Νταβέλο, Πρωτοδίκη Δ.Δ., και Γραμματέα την Αγγελική
Ταγκαλάκη, δικαστική υπάλληλο,
γ ι α να δικάσει την
προσφυγή με ημερομηνία καταθέσεως 6-4-2021
τ ο υ ., κατοίκου Κηφισιάς (οδ. . αρ. .), ο οποίος δεν
εμφανίσθηκε στο ακροατήριο, αλλά παραστάθηκε με δήλωση, κατ’ άρθρο 133 παρ. 2
του Κ.Δ.Δ., του πληρεξούσιου δικηγόρου του Νικολάου Δημητρολόπουλου,
κ α τ ά του Ελληνικού
Δημοσίου που εκπροσωπείται από τον Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων
Εσόδων και δεν παραστάθηκε.
Αφού μελέτησε τη δικογραφία
Σκέφθηκε κατά τον νόμο
1. Επειδή, με την κρινόμενη
προσφυγή, ο προσφεύγων ζητεί να ακυρωθεί η σιωπηρή απόρριψη της ./18.12.2020 ενδικοφανούς προσφυγής που είχε ασκήσει ενώπιον της
Διευθύνσεως Επιλύσεως Διαφορών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων κατά των
ακόλουθων πράξεων του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Κηφισιάς: α) της με αριθμό
ειδοποιήσεως ./27.11.2020 Πράξεως Διορθωτικού Προσδιορισμού Ενιαίου Φόρου
Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.), φορολογικού έτους 2015, β) της με αριθμό
ειδοποιήσεως ./30.11.2020 Πράξεως Διορθωτικού Προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α.,
φορολογικού έτους 2016, γ) της με αριθμό ειδοποιήσεως ./30.11.2020 Πράξεως
Διορθωτικού Προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α., φορολογικού έτους 2017, δ) της με αριθμό
ειδοποιήσεως ./30.11.2020 Πράξεως Διορθωτικού Προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α.,
φορολογικού έτους 2018, ε) της με αριθμό ειδοποιήσεως ./30.11.2020 Πράξεως
Διορθωτικού Προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α., φορολογικού έτους 2019 και στ) της με αριθμό ειδοποιήσεως ./27.11.2020 Πράξεως
Διορθωτικού Προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α., φορολογικού έτους 2020, καθ’ ό μέρος είχε
επιβληθεί σε βάρος του προσφεύγοντος συμπληρωματικός ΕΝ.Φ.Ι.Α., συνολικού ύψους
6.600,12 ευρώ, καθώς και κατά το μέρος που συμπεριέλαβαν το με Α.Τ.ΑΚ. .
οικόπεδο, για το οποίο είχε ήδη επιβληθεί αυτοτελώς συμπληρωματικός ΕΝ.Φ.Ι.Α.,
συνολικού ύψους 812,54 ευρώ, στη συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας του
προσφεύγοντος.
2. Επειδή, δεδομένης και της
καταβολής του νόμιμου αναλογικού παραβόλου, ποσού
74,50 ευρώ (βλ. τα έντυπα ηλεκτρονικού παραβόλου με
κωδικούς πληρωμής ., . και . και τα αντίστοιχα αποδεικτικά καταβολής), η
προσφυγή ασκείται παραδεκτώς και πρέπει να εξεταστεί
περαιτέρω στην ουσία.
3. Επειδή, στο άρθρο 4 παρ.
5 του Συντάγματος ορίζεται ότι: «Οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς
διακρίσεις στα δημόσια βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους» και στο άρθρο 78
παρ. 1 αυτού ορίζεται ότι: «1. Κανένας φόρος δεν επιβάλλεται ούτε εισπράττεται χωρίς
τυπικό νόμο που καθορίζει το υποκείμενο της φορολογίας και το εισόδημα, το
είδος της περιουσίας, τις δαπάνες και τις συναλλαγές ή τις κατηγορίες τους,
στις οποίες αναφέρεται ο φόρος». Περαιτέρω, στο άρθρο 17 του Συντάγματος
ορίζεται ότι: «1. Η ιδιοκτησία τελεί υπό την προστασία του Κράτους, τα
δικαιώματα όμως που απορρέουν από αυτή δεν μπορούν να ασκούνται σε βάρος του
γενικού συμφέροντος. 2. Κανένας δεν στερείται την ιδιοκτησία του, παρά μόνο για
δημόσια ωφέλεια που έχει αποδειχθεί με τον προσήκοντα τρόπο, όταν και όπως ο
νόμος ορίζει, και πάντοτε αφού προηγηθεί πλήρης αποζημίωση …». Εξάλλου, στο
άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Συμβάσεως για την
προστασία των δικαιωμάτων του ανθρώπου και των θεμελιωδών ελευθεριών
(Ε.Σ.Δ.Α.), που κυρώθηκε μαζί με τη Σύμβαση με το άρθρο πρώτο του ν.δ. 53/1974 (Α΄ 256), όπως αποδόθηκε στη δημοτική γλώσσα
με το π.δ. 76/2022 (Α΄ 205), ορίζεται ότι: «Κάθε
φυσικό ή νομικό πρόσωπο έχει δικαίωμα στον σεβασμό της περιουσίας του. Κανείς
δεν μπορεί να στερηθεί την περιουσία του παρά μόνο για λόγους δημόσιας ωφέλειας
και υπό τους όρους που προβλέπουν ο νόμος και οι γενικές αρχές του διεθνούς
δικαίου. Οι προαναφερόμενες διατάξεις δεν θίγουν το δικαίωμα των Κρατών να
θέτουν σε ισχύ νόμους που κρίνουν αναγκαίους για τη ρύθμιση της χρήσης αγαθών
σύμφωνα με το δημόσιο συμφέρον ή για την εξασφάλιση της καταβολής φόρων ή άλλων
εισφορών ή προστίμων».
4. Επειδή, περαιτέρω, ο ν.
4223/2013 «Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων και άλλες διατάξεις» (Α΄ 287),
όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο, όριζε στο άρθρο 1 ότι: «1. Από το έτος 2014
και για κάθε επόμενο έτος επιβάλλεται Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων
(ΕΝ.Φ.Ι.Α.) στα δικαιώματα της παραγράφου 2 του παρόντος, σε ακίνητα που
βρίσκονται στην Ελλάδα και ανήκουν σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή κάθε είδους
νομικές οντότητες την 1η Ιανουαρίου κάθε έτους. 2. Ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. επιβάλλεται στα
εμπράγματα δικαιώματα της πλήρους κυριότητας, της ψιλής κυριότητας, της
επικαρπίας, της οίκησης και της επιφάνειας επί του ακινήτου … 3. [προτού η παράγραφος
αντικατασταθεί με το άρθρο 40 του ν. 4916/2022 (Α΄ 65), η οποία έχει ισχύ, κατά
το άρθρο 92 παρ. 4 περ. γ΄ του ιδίου νόμου, για τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. ετών 2022 και
επόμενων] Ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. ισούται με το άθροισμα του κύριου φόρου επί του κάθε
ακινήτου και του συμπληρωματικού φόρου επί της συνολικής αξίας των δικαιωμάτων
επί των ακινήτων του υποκειμένου στο φόρο. 4. Τα δικαιώματα επί των οποίων
επιβάλλεται ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. ετησίως είναι αυτά που υπάρχουν την 1η Ιανουαρίου του
έτους φορολογίας, ανεξάρτητα από μεταβολές που τυχόν επέρχονται κατά τη
διάρκεια του έτους αυτού και ανεξάρτητα από τη μεταγραφή του τίτλου κτήσης. 5.
Για τον καθορισμό του ΕΝ.Φ.Ι.Α. λαμβάνεται υπόψη η πραγματική κατάσταση του
ακινήτου. Η πραγματική κατάσταση του ακινήτου προκύπτει από την οριστική
εγγραφή στο κτηματολογικό γραφείο. Αν δεν υπάρχει οριστική εγγραφή, λαμβάνονται
υπόψη τα στοιχεία του ακινήτου, όπως προκύπτουν από τον τίτλο κτήσης. Αν δεν
υπάρχει τίτλος κτήσης, λαμβάνονται υπόψη τα στοιχεία της πραγματικής κατάστασης
του ακινήτου. … 6. …», στο άρθρο 2 ότι «1. Υποκείμενο του ΕΝ.Φ.Ι.Α. είναι κάθε
πρόσωπο ή οντότητα του άρθρου 1, ανάλογα με το δικαίωμα και το ποσοστό του ...
2. … 3. Ο πλήρης κύριος υποχρεούται στην καταβολή του συνολικού ΕΝ.Φ.Ι.Α. που
βαρύνει το ακίνητο κατά το ποσοστό συνιδιοκτησίας του. 4. … 9. (προτού η
παράγραφος αντικατασταθεί με το άρθρο 41 του ν. 4916/2022 (Α΄ 65), η οποία έχει
ισχύ, κατά το άρθρο 92 παρ. 4 περ. γ΄ του ιδίου νόμου, για τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. ετών
2022 και επόμενων) Για το συμπληρωματικό ΕΝ.Φ.Ι.Α, όπως ορίζεται με τις
διατάξεις του άρθρου 5, εφαρμόζονται ανάλογα τα οριζόμενα στις παραγράφους 3
έως και 8 του παρόντος», στο άρθρο 3 ορίζει ότι «1. … 2. Απαλλάσσονται από τον
ΕΝ.Φ.Ι.Α. και τα δικαιώματα στα ακίνητα για τα οποία: α) Υφίσταται απαγόρευση
οποιασδήποτε χρήσης, σύμφωνα με τον ισχύοντα Πολεοδομικό Σχεδιασμό, ιδίως
ρυμοτομικό βάρος, ρυμοτομική απαλλοτρίωση, δέσμευση ακινήτου για κοινωφελή ή
κοινόχρηστο σκοπό ή για λόγους προστασίας μνημείων και αρχαιοτήτων, ιδίως
αρχαιολογική δέσμευση για ανασκαφές, κήρυξη αρχαιολογικού χώρου, καθώς και για
λόγους προστασίας του περιβάλλοντος, που έχει επιβληθεί από φορείς της Γενικής
Κυβέρνησης, αποκλειστικά κατά το μέρος για το οποίο υφίσταται η ως άνω
απαγόρευση. Σε περίπτωση μερικής απαγόρευσης χρήσης ακινήτου εκτός σχεδίου
πόλης ή οικισμού ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. μειώνεται κατά τριάντα τοις εκατό (30%). Σε
περίπτωση μερικής απαγόρευσης χρήσης ακινήτου εντός σχεδίου πόλης ή οικισμού, ο
ΕΝ.Φ.Ι.Α. μειώνεται κατά εξήντα τοις εκατό (60%). Με απόφαση του Γενικού
Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων μπορεί να καθορίζονται περιπτώσεις οι οποίες
υπάγονται στα προηγούμενα εδάφια. β) … 3. …», στο άρθρο 5, με τίτλο
«Υπολογισμός του συμπληρωματικού φόρου», όριζε ότι «1. Στην αξία των
δικαιωμάτων της παραγράφου 2 του άρθρου 1 επιβάλλεται συμπληρωματικός ΕΝ.Φ.Ι.Α,
ο οποίος υπολογίζεται, σύμφωνα με τις διατάξεις των επόμενων παραγράφων του
παρόντος. Η αξία των δικαιωμάτων αυτών υπολογίζεται κατά τα ποσοστά που
προκύπτουν από την ανάλογη εφαρμογή των παραγράφων 3 έως και 7 του άρθρου 2. 2.
…» και στο άρθρο 6 ότι «1. Ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. προσδιορίζεται με πράξη διοικητικού
προσδιορισμού του φόρου που εκδίδεται από τη Φορολογική Διοίκηση, σύμφωνα με το
άρθρο 32 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4174/2013, 170 Α΄). 2. … 3. [
προτού η παράγραφος τροποποιηθεί αρχικώς με το άρθρο 45 του ν. 4916/2022 (Α΄
65) και ακολούθως με το άρθρο 26 του ν. 5036/2023 (Α΄ 77)] α) Για τον
προσδιορισμό του ΕΝ.Φ.Ι.Α. κάθε επόμενου του 2014 έτους λαμβάνεται η δήλωση
ΕΝ.Φ.Ι.Α. με τα στοιχεία των ακινήτων του προηγούμενου έτους με τις μεταβολές
που επήλθαν. β) … Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων καθορίζονται
η μηχανογραφική σύνθεση των δηλώσεων ΕΝ.Φ.Ι.Α., η διαδικασία και ο τρόπος
αποκατάστασης λαθών και ελλείψεων σε στοιχεία ακινήτων των σχετικών δηλώσεων
και σε δηλώσεις στοιχείων ακινήτων, τα έντυπα με τα οποία πραγματοποιούνται
διορθώσεις, τα οποία επέχουν θέση τροποποιητικής δήλωσης, τα υποδείγματα
χορήγησης απαλλαγών και ο τρόπος υποβολής τους, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία
διαδικασία και λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος. … 4. …».
5. Επειδή, στη διάταξη της
παρ. 1 εδ. α΄ του άρθρου 2 του ν.δ/τος
της 17.7/16.8.1923, η οποία αντιστοιχεί στο άρθρο 153 παρ. 1 εδ. α΄ του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας -
Κ.Β.Π.Ν. (Δ΄ 580/27.7.1999) ορίζεται ότι τα σχέδια πόλεων καθορίζουν, πλην των
άλλων, και: «α) τας οδούς και πλατείας, τους κοινοχρήστους κήπους, πρασιάς και
άλση και εν γένει τους προς κοινωφελείς σκοπούς αναγκαιούντας
κοινοχρήστους χώρους. β) Τα προς ανέγερσιν δημοσίων,
δημοτικών και θρησκευτικών κτιρίων και τα προς εκτέλεσιν
οιωνδήποτε ετέρων κοινής ωφελείας έργων αναγκαιούντα
οικόπεδα, και γ) …». Στη δε διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 23 του ιδίου ν.δ/τος, η οποία αντιστοιχεί στο άρθρο 246 παρ. 1 του
Κ.Β.Π.Ν., ορίζεται ότι: «1. Απαγορεύεται απολύτως η καθ` οιονδήποτε τρόπον ανέγερσις οικοδομών, περιτοιχισμάτων, φρακτών και εν γένει
η εκτέλεσις οιωνδήποτε εργασιών δομήσεως και
οιαδήποτε προσωρινή ή μόνιμος εγκατάστασις: α) Επί
των οικοπέδων των περιλαμβανομένων εντός του όλου εγκεκριμένου σχεδίου και
καταλαμβανομένων υπό των εν άρθρω 2 παρ. 1 υπό στοιχείον α΄ αναφερομένων χώρων, και γενικώς υπέρ ή υπό
τους χώρους τούτους.» Περαιτέρω, στο άρθρο 30 παρ. 1, το οποίο αντιστοιχεί στο
άρθρο 276 παρ. 1 του Κ.Β.Π.Ν., ορίζεται ότι: «1. Ο εν τω εγκεκριμένω
σχεδίω καθορισμός των εν τη παραγράφω 1 του άρθρου 2
υπό στοιχεία α΄ και β΄ αναφερομένων εν γένει χώρων και οικοπέδων χορηγεί
δικαίωμα αναγκαστικής απαλλοτριώσεως λόγω δημοσίας ωφελείας των υπό των χωρών
τούτων καταλαμβανομένων ακινήτων.» Από τις διατάξεις αυτές προκύπτει ότι ο
χαρακτηρισμός ακινήτων ως προοριζόμενων για τη δημιουργία κοινοχρήστων χώρων με
πράξη εγκρίσεως, αναθεωρήσεως, τροποποιήσεως ή επεκτάσεως ρυμοτομικού σχεδίου,
που επέχει θέση κηρύξεως αναγκαστικής απαλλοτριώσεως των ιδιοκτησιών αυτών,
συνεπάγεται, ανεξάρτητα από την προώθηση της διαδικασίας συντελέσεως της
αναγκαστικής απαλλοτριώσεως, την απαγόρευση ανοικοδομήσεώς τους και εν γένει
χρησιμοποιήσεώς τους για σκοπό διαφορετικό από εκείνον για τον οποίο
προορίσθηκαν με το ρυμοτομικό σχέδιο (πρβ. ΣτΕ
166/2016 Ολομ., ΣτΕ
520/2014 Ολομ., 219/1987 Ολομ.
κ.ά.).
6. Επειδή, από τον συνδυασμό
των ανωτέρω διατάξεων συνάγεται ότι ο ν. 4223/2013, θεσπίζοντας τον ΕΝ.Φ.Ι.Α.,
απέβλεψε στον καθορισμό της πραγματικής αγοραίας αξίας των ακινήτων ως βάσεως
επιβολής του φόρου. Για το λόγο αυτό, στη φορολογητέα περιουσία δεν
περιλαμβάνονται ακίνητα που τελούν υπό ειδικές συνθήκες από άποψη πολεοδομικών
βαρών και περιορισμών, όπως ακίνητα τα οποία έχουν κηρυχθεί αναγκαστικώς
απαλλοτριωτέα, δεδομένου ότι ο ιδιοκτήτης στερείται του δικαιώματος χρήσεως και
εκμεταλλεύσεως αυτών κατά τον προορισμό τους, που είναι, καταρχήν, η δόμηση,
και, συνακόλουθα, της διαθέσεως αυτών στην πραγματική τους (αγοραία) αξία,
εξουσίες που αναμφισβήτητα έχει ο ιδιοκτήτης ακινήτων που δεν βρίσκονται σε τέτοια
κατάσταση. Ως εκ τούτου, σε μια τέτοια περίπτωση, που οι συνέπειες της
ρυμοτομικής απαλλοτριώσεως του ακινήτου έχουν καταστήσει ουσιαστικά αδύνατη την
κατά προορισμό χρήση και εκμετάλλευσή του για τον ιδιοκτήτη αυτού, η επιβολή
φόρου με συνυπολογισμό, έστω και μερικό, της αξίας του ρυμοτομικώς
απαλλοτριωθέντος ακινήτου, θα ερχόταν σε αντίθεση με
το άρθρο 4 παρ. 5 του Συντάγματος, καθόσον, υπό τις συνθήκες αυτές, η κυριότητα
του ακινήτου δεν αντανακλά αντίστοιχη επαύξηση της φοροδοτικής ικανότητας του ιδιοκτήτη
του, διασφαλίζοντας, όπως θα έπρεπε, τη φορολόγησή του «ανάλογα με τις δυνάμεις
του». Εξάλλου, η υπαγωγή ενός τέτοιου ακινήτου σε φόρο ακίνητης περιουσίας θα
συνιστούσε υπέρμετρη επιβάρυνση της ιδιοκτησίας, κατά παράβαση του άρθρου 17
του Συντάγματος και του άρθρου 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτόκολλου της Ε.Σ.Δ.Α.
(πρβ. ΣτΕ 166/2016 Ολ.,
520/2014 Ολ., 1758/2020, ΔΕφ.Αθ.
4931/2018, ΔΕφ.Χαν. 283/2017).
7. Επειδή, κατ’ επίκληση του
προτελευταίου εδαφίου της παραγράφου 3 του άρθρου 6 του ν. 4223/2013, και των
διατάξεων του άρθρου 32 του ν. 3842/2010, εκδόθηκε η ΠΟΛ 1163 (Β΄
1711/17.8.2015) απόφαση της Γενικής Γραμματέως Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου
Οικονομικών, με τίτλο «Διαδικασία διορθώσεων και χορήγηση απαλλαγών από τον
Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων, καθορισμός του αρμοδίου οργάνου». Με την
απόφαση αυτή ορίσθηκαν, μεταξύ άλλων, στο άρθρο 2, υπό τον τίτλο «Διαδικασία
χορήγησης των απαλλαγών ή εκπτώσεων των άρθρων 3 έως και 5 του ν. 4223/2013,
πλην της εφαρμογής της περίπτωσης ε’ της παραγράφου 2 της ενότητας Β του άρθρου
4 του ιδίου νόμου», ότι: «1. Για την απαλλαγή ακινήτων ή εμπραγμάτων σε αυτά
δικαιωμάτων από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. στις περιπτώσεις κατά τις οποίες ακίνητο έχει
υπαχθεί σε φόρο, ενώ απαλλάσσεται, απαιτείται η υποβολή αίτησης στον αρμόδιο προϊστάμενο
Δ.Ο.Υ., όπως αυτός ορίζεται στην παράγραφο 1 του άρθρου 1 της παρούσας, σύμφωνα
με το συνημμένο υπόδειγμα 1, με συνυποβαλλόμενα τα κατά περίπτωση απαιτούμενα
δικαιολογητικά, τα οποία πρέπει να ισχύουν την 1η Ιανουαρίου του έτους
φορολογίας. Η αίτηση αυτή υποβάλλεται ανά αιτία χορήγησης της έκπτωσης ή
απαλλαγής. 2. … 8. Εφόσον η αίτηση γίνει αποδεκτή εκδίδεται νέα δήλωση
ΕΝ.Φ.Ι.Α. - πράξη διοικητικού προσδιορισμού, η οποία κοινοποιείται από τον
αρμόδιο προϊστάμενο Δ.Ο.Υ. κατά τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 4174/2013,
όπως ισχύει, και αναρτάται ηλεκτρονικά στο λογαριασμό του φορολογουμένου στο
ΟΠΣ Περιουσιολόγιο (www.aade.gr). 9. Εφόσον η αίτηση
δεν γίνεται αποδεκτή, εκδίδεται πράξη απόρριψης σύμφωνα με το συνημμένο
υπόδειγμα 7 και ενημερώνεται επί αποδείξει ο φορολογούμενος», στο άρθρο 4, υπό
τον τίτλο «Διαδικασία διόρθωσης φορολογητέας αξίας ακινήτου», ότι: «1. Σε
περιπτώσεις αμφισβήτησης της φορολογητέας αξίας ακινήτων ή των εμπραγμάτων σε
αυτά δικαιωμάτων, όπως έχει προσδιοριστεί στη δήλωση ΕΝ.Φ.Ι.Α. - πράξη
προσδιορισμού φόρου, και εφόσον τα περιγραφικά στοιχεία του ακινήτου είναι
ορθά, ο φορολογούμενος δύναται να υποβάλει στον αρμόδιο προϊστάμενο Δ.Ο.Υ.
αίτηση σύμφωνα με το συνημμένο υπόδειγμα 6. 2. Εφόσον η αίτηση γίνει αποδεκτή,
εκδίδεται νέα δήλωση ΕΝ.Φ.Ι.Α. - πράξη προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α., η οποία
κοινοποιείται ηλεκτρονικά κατά τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 4174/2013,
όπως ισχύει, και αναρτάται στο λογαριασμό του φορολογουμένου στο ΟΠΣ Περιουσιολόγιο στο TAXISnet. 3.
Εφόσον η αίτηση δεν γίνεται αποδεκτή, εκδίδεται πράξη απόρριψης σύμφωνα με το
συνημμένο υπόδειγμα 7 και ενημερώνεται, επί αποδείξει, ο φορολογούμενος. 4. …»
και στο άρθρο 5 «Ειδικά Θέματα», ότι: «1. Τα υποδείγματα για τη χορήγηση
απαλλαγών ή εκπτώσεων, που υποβάλλονται στον αρμόδιο προϊστάμενο Δ.Ο.Υ.,
επέχουν θέση δήλωσης και, εφόσον γίνουν αποδεκτά, εκδίδεται δήλωση - πράξη
διοικητικού προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α.. 2. …»
8. Επειδή, στο άρθρο 63 παρ.
1 του ν. 4987/2022 («Κύρωση του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας», Α΄ 206) ορίζεται
ότι: «1. Ο υπόχρεος, εφόσον αμφισβητεί οποιαδήποτε πράξη που έχει εκδοθεί σε
βάρος του από τη Φορολογική Διοίκηση ή σε περίπτωση σιωπηρής άρνησης, οφείλει
να υποβάλει ενδικοφανή προσφυγή με αίτημα την
επανεξέταση της πράξης στο πλαίσιο διοικητικής διαδικασίας από τη Διεύθυνση
Επίλυσης Διαφορών της Φορολογικής Διοίκησης. Η αίτηση υποβάλλεται στη
φορολογική αρχή που εξέδωσε την πράξη ή παρέλειψε την έκδοσή της και πρέπει να
αναφέρει τους λόγους και τα έγγραφα στα οποία ο υπόχρεος βασίζει το αίτημά του.
Η αίτηση πρέπει να υποβάλλεται από τον υπόχρεο μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από
την ημερομηνία κοινοποίησης της πράξης σε αυτόν ή από τη συντέλεση της
παράλειψης. Η προθεσμία του τρίτου εδαφίου αναστέλλεται κατά το χρονικό
διάστημα από 1η έως 31η Αυγούστου. Η προθεσμία του τρίτου εδαφίου ορίζεται σε
εξήντα (60) ημέρες για φορολογούμενους κατοίκους εξωτερικού. ...».
9. Επειδή, στην προκείμενη
περίπτωση, από τα στοιχεία του φακέλου της δικογραφίας προκύπτουν τα εξής: Στις
1.10.2020, κατόπιν υποβολής των οικείων τροποποιητικών δηλώσεων στοιχείων
ακινήτων (Ε9), με τις οποίες δηλώθηκε από τον προσφεύγοντα το με Α.Τ.ΑΚ. .
οικόπεδο, ευρισκόμενο στο Δημοτικό Διαμέρισμα Αδάμαντος Μήλου της νήσου Μήλου
Κυκλάδων, επιφάνειας 762,90 τ.μ., επί του οποίου διατηρεί συνιδιοκτησία σε
ποσοστό 37,5%, και το οποίο δηλώθηκε ως οικόπεδο που τελεί υπό αναγκαστική
απαλλοτρίωση (κωδικός «2» στη στήλη «10 ΕΙΔΙΚΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ») και υπό καθεστώς
ολικής απαγορεύσεως χρήσεως (κωδικός «1» στη στήλη «32 ΕΙΔΙΚΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ»),
εκδόθηκαν οι ακόλουθες Πράξεις Διορθωτικού Προσδιορισμού Φόρου του ν. 4223/2013
της Δ.Ο.Υ. Κηφισιάς: α) η με αριθμό ειδοποιήσεως ./1.10.2020 Πράξη Διορθωτικού
Προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α., έτους 2015, β) η με αριθμό ειδοποιήσεως ./1.10.2020
Πράξη Διορθωτικού Προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α, έτους 2016, γ) η με αριθμό
ειδοποιήσεως ./1.10.2020 Πράξη Διορθωτικού Προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α., έτους 2017,
δ) η με αριθμό ειδοποιήσεως ./1.10.2020 Πράξη Διορθωτικού Προσδιορισμού
ΕΝ.Φ.Ι.Α., έτους 2018 και ε) η με αριθμό ειδοποιήσεως ./1.10.2020 Πράξη Διορθωτικού
Προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α., έτους 2019. Με τις ως άνω πράξεις επιβλήθηκε σε βάρος
του προσφεύγοντος διαφορά συμπληρωματικού ΕΝ.Φ.Ι.Α., συνολικού ποσού 812,54
ευρώ, το οποίο εξοφλήθηκε στις 26.10.2020. Ακολούθως, ο προσφεύγων υπέβαλε εκ
νέου, στις 23.11.2020, 24.11.2020, 27.11.2020 και 30.11.2020, τροποποιητικές
δηλώσεις ΕΝ.Φ.Ι.Α., αφορώσες τα έτη 2015, 2016, 2017,
2018, 2019 και 2020, με τις οποίες δήλωσε, μεταξύ άλλων, ότι διατηρεί στην
ακίνητη περιουσία του, σε ποσοστό συνιδιοκτησίας 37,5%, τέσσερα οικόπεδα, τα
οποία ευρίσκονται στο Δημοτικό Διαμέρισμα Αδάμαντος Μήλου της νήσου Μήλου
Κυκλάδων και τα οποία τελούν υπό αναγκαστική απαλλοτρίωση (κωδικός «2» στη
στήλη «10 ΕΙΔΙΚΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ») καθώς και υπό καθεστώς ολικής απαγορεύσεως χρήσεως
(κωδικός «1» στη στήλη «32 ΕΙΔΙΚΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ»), και συγκεκριμένα: α) το με
Α.Τ.ΑΚ. . οικόπεδο, επιφάνειας 662,06 τ.μ., β) το με Α.Τ.ΑΚ. . οικόπεδο,
επιφάνειας 1.925,80 τ.μ., γ) το με Α.Τ.ΑΚ. . οικόπεδο, επιφάνειας 1.825,90 τ.μ.
και δ) το με Α.Τ.ΑΚ. . οικόπεδο (εκ παραδρομής δηλώθηκε με Α.Τ.ΑΚ. . στην
τροποποιητική δήλωση ΕΝ.Φ.Ι.Α. για το έτος 2020), επιφάνειας 762,90 τ.μ. Με
βάση τις ανωτέρω δηλώσεις, εκδόθηκαν οι ακόλουθες πράξεις της Δ.Ο.Υ. Κηφισιάς:
α) η με αριθμό ειδοποιήσεως ./27.11.2020 Πράξη Διορθωτικού Προσδιορισμού Φόρου
του ν. 4223/2013, φορολογικού έτους 2015, με την οποία επιβλήθηκε σε βάρος του
προσφεύγοντος κύριος φόρος ποσού 3.292,12 ευρώ και συμπληρωματικός φόρος ποσού
7.966,22 ευρώ, ήτοι συνολική φορολογική επιβάρυνση ποσού 11.258,34 ευρώ, επί
της συνολικής ακίνητης περιουσίας του, αξίας 1.553.196,36 ευρώ, β) η με αριθμό
ειδοποιήσεως ./30.11.2020 Πράξη Διορθωτικού Προσδιορισμού Φόρου του ν.
4223/2013, φορολογικού έτους 2016, με την οποία επιβλήθηκε σε βάρος του
προσφεύγοντος κύριος φόρος ποσού 2.557,08 ευρώ και συμπληρωματικός φόρος ποσού
5.173,52 ευρώ, ήτοι συνολική φορολογική επιβάρυνση ποσού 7.730,60 ευρώ, επί της
συνολικής ακίνητης περιουσίας του, αξίας 1.071.590,98 ευρώ γ) η με αριθμό
ειδοποιήσεως ./30.11.2020 Πράξη Διορθωτικού Προσδιορισμού Φόρου του ν. 4223/2013,
φορολογικού έτους 2017, με την οποία επιβλήθηκε σε βάρος του προσφεύγοντος
κύριος φόρος ποσού 2.557,08 ευρώ και συμπληρωματικός φόρος ποσού 5.173,52 ευρώ,
ήτοι συνολική φορολογική επιβάρυνση ποσού 7.730,60 ευρώ, επί της συνολικής
ακίνητης περιουσίας του, αξίας 1.071.590,98 ευρώ δ) η με αριθμό ειδοποιήσεως
./30.11.2020 Πράξη Διορθωτικού Προσδιορισμού Φόρου του ν. 4223/2013,
φορολογικού έτους 2018, με την οποία επιβλήθηκε σε βάρος του προσφεύγοντος
κύριος φόρος ποσού 2.553,85 ευρώ και συμπληρωματικός φόρος ποσού 4.795,65 ευρώ,
ήτοι συνολική φορολογική επιβάρυνση ποσού 7.349,50 ευρώ, επί της συνολικής
ακίνητης περιουσίας του, αξίας 1.045.948,32 ευρώ, ε) η με αριθμό ειδοποιήσεως
./30.11.2020 Πράξη Διορθωτικού Προσδιορισμού Φόρου του ν. 4223/2013, φορολογικού
έτους 2019, με την οποία επιβλήθηκε σε βάρος του προσφεύγοντος κύριος φόρος
ποσού 2.553,85 ευρώ και συμπληρωματικός φόρος ποσού 4.795,65 ευρώ, ήτοι
συνολική φορολογική επιβάρυνση, μετά τη χορήγηση της σχετικής εκπτώσεως του
άρθρου 7, ποσού 6.614,55 ευρώ, επί της συνολικής ακίνητης περιουσίας του, αξίας
1.045.948,32 ευρώ, και στ) η με αριθμό ειδοποιήσεωες ./27.11.2020 Πράξη Διορθωτικού Προσδιορισμού
Φόρου του ν. 4223/2013, φορολογικού έτους 2020, με την οποία επιβλήθηκε σε
βάρος του προσφεύγοντος κύριος φόρος ποσού 2.552,23 ευρώ και συμπληρωματικός
φόρος ποσού 4.795,65 ευρώ, ήτοι συνολική φορολογική επιβάρυνση, μετά τη
χορήγηση της σχετικής εκπτώσεως του άρθρου 7, ποσού 6.613,09 ευρώ, επί της
συνολικής ακίνητης περιουσίας του, αξίας 1.045.948,32 ευρώ. Περαιτέρω, με τις
ως άνω πράξεις, στις οποίες περιλαμβάνονται τα ανωτέρω τέσσερα οικόπεδα,
επιβλήθηκε μηδενικός κύριος φόρος επί αυτών, ενώ η αξία εκάστου οικοπέδου
υπολογίστηκε και προστέθηκε στη συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας του
προσφεύγοντος. Κατά των πράξεων αυτών, ο προσφεύγων άσκησε την ./18.12.2020 ενδικοφανή προσφυγή, ενώπιον της Δ.Ε.Δ., με την οποία προέβαλε ότι παρανόμως του επιβλήθηκε διαφορά
συμπληρωματικού ΕΝ.Φ.Ι.Α., συνολικού ποσού 6.600,12 ευρώ, για τα φορολογικά έτη
2015 έως και 2020, καθότι τα ανωτέρω ακίνητα απαλλάσσονται της επιβολής
ΕΝ.Φ.Ι.Α., δεδομένου ότι έχει επιβληθεί κατ’ αυτών, κατ’ εφαρμογή εγκεκριμένου
σχεδίου πόλης, ρυμοτομική απαλλοτρίωση, η οποία δεν έχει, άλλωστε, συντελεστεί.
Εξάλλου, τα εν λόγω ακίνητα τελούν υπό καθεστώς ολικής απαγορεύσεως χρήσεως.
Περαιτέρω, ισχυρίστηκε ότι παρανόμως λήφθηκε υπόψη και προστέθηκε η αξία των ως
άνω ακινήτων στο σύνολο της αξίας της ακίνητης περιουσίας του, καθότι κατ’ αυτό
τον τρόπο επιβάλλεται εμμέσως συμπληρωματικός φόρος επί των απαλλασσόμενων από
τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. ακινήτων, κατά παράβαση της διάταξης του άρθρου 3 παρ. 2 περ. α΄
του ν. 4223/2013. Επιπρόσθετα, προέβαλε ότι το
ακίνητο με Α.Τ.ΑΚ. ., επιφάνειας 762,90 τ.μ., παρανόμως προστέθηκε στη συνολική
αξία της ακίνητης περιουσίας του, καθότι είχε ήδη φορολογηθεί με τις από
1.10.2020 Πράξεις Διορθωτικού Προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α., με τις οποίες επιβλήθηκε
διαφορά συμπληρωματικού ΕΝ.Φ.Ι.Α., ύψους 812,54 ευρώ. Συνεπώς, επικαλούμενος
ότι το εν λόγω ακίνητο υποβάλλεται σε διπλή φορολόγηση, ενώ δεν έπρεπε να
φορολογηθεί καθόλου, ενόψει της νομικής του καταστάσεως, ο προσφεύγων αιτείτο
την επιστροφή του ως άνω καταβληθέντος ποσού, ύψους 812,54 ευρώ. Η ενδικοφανής αυτή προσφυγή του προσφεύγοντος απορρίφθηκε
σιωπηρώς, με την άπρακτη συμπλήρωση της προθεσμίας εκδόσεως αποφάσεως στις
29.10.2021, δυνάμει της υπ’ αριθμ. Α1049/2021 (Β΄
984) υπουργικής αποφάσεως.
10. Επειδή, με την κρινόμενη
προσφυγή, όπως αναπτύσσεται με τα νομίμως κατατεθέντα στις 7.12.2022 και
14.12.2022 υπομνήματα, ο προσφεύγων, στρεφόμενος κατά της σιωπηρής απορρίψεως
της ως άνω ενδικοφανούς προσφυγής του, επαναλαμβάνει
τους προβληθέντες ενώπιον της Δ.Ε.Δ. ισχυρισμούς του
και ζητεί την επιστροφή αφ’ ενός του ποσού των 6.600,12 ευρώ και αφ’ ετέρου του
ποσού των 812,54 ευρώ ως αχρεωστήτως καταβληθέντων
ποσών ΕΝ.Φ.Ι.Α. Προς απόδειξη των ισχυρισμών του, ο προσφεύγων επικαλείται και
προσκομίζει, μεταξύ άλλων, την ./22.10.2020 βεβαίωση της Υπηρεσίας Δόμησης του
Δήμου Μήλου, στην οποία αναφέρεται ότι: «… τα διατάγματα ρυμοτομίας και οι όροι
δόμησης που ισχύουν για το ακίνητο ιδιοκτησίας σας, συνημμένο τοπογραφικό
διάγραμμα, είναι τα ΦΕΚ 41/Δ/1965, 195/Δ1969, 582/Δ/1980 και 673/Δ/1999 και
εξακολουθούν να ισχύουν έως σήμερα. Η επιφάνεια των ρυμοτομούμενων
τμημάτων, όπως αυτά αποτυπώνονται στο συνημμένο τοπογραφικό διάγραμμα είναι,
Ε(IV)= 762,90 τ.μ., Ε(V)= 662,06 τ.μ., Ε(VI)= 1852,90 τ.μ. και Ε(VII)= 1925,80
τ.μ. Για το οικοδομικό τετράγωνο που ανήκει η εν λόγω ιδιοκτησία δεν έχει
εκδοθεί πράξη αναλογισμού αποζημίωσης, ούτε πράξη εφαρμογής. Στα ρυμοτομούμενα τμήματα ισχύει ολική απαγόρευση χρήσης,
σύμφωνα με την ισχύουσα ρυμοτομία, από την έκδοση των διαταγμάτων ένταξης της
περιοχής στο σχέδιο πόλης, έως και σήμερα. …». Προσκομίζεται, επίσης, το από
17.2.2020 τοπογραφικό διάγραμμα της τοπογράφου μηχανικού, ., στο οποίο
αποτυπώνονται τα εν λόγω ρυμοτομούμενα οικόπεδα του
προσφεύγοντος.
11. Επειδή, το καθ’ ου η
προσφυγή Ελληνικό Δημόσιο ζητεί, με την έκθεση απόψεων, την απόρριψη της
κρινόμενης προσφυγής, αντιτείνοντας, μεταξύ άλλων, ότι τα επίδικα οικόπεδα
συνεχίζουν να περιλαμβάνονται στην περιουσία του προσφεύγοντος και, ως εκ
τούτου, πρέπει να συνυπολογισθούν στη συνολική αξία της περιουσίας του.
Εξάλλου, προβάλλει ότι ορθώς εφαρμόστηκε μειωμένος φορολογικός συντελεστής στην
αξία των ως άνω απαλλοτριωθέντων οικοπέδων, κατά την
επιβολή του επίδικου ποσού ΕΝ.Φ.Ι.Α. Περαιτέρω, όσον αφορά τον ισχυρισμό του
προσφεύγοντος περί διπλής φορολογήσεως του με Α.Τ.ΑΚ. . οικοπέδου, επιφάνειας
762,90 τ.μ., επισημαίνει ότι δεν επιβλήθηκε κύριος φόρος ΕΝ.Φ.Ι.Α. επ’ αυτού,
ενώ ο συνυπολογισμός του στην επαύξηση της συνολικής αξίας της ακίνητης
περιουσίας του προσφεύγοντος δεν συνιστά διπλή φορολόγηση του εν λόγω
οικοπέδου.
12. Επειδή, ο ισχυρισμός του
προσφεύγοντος περί επιστροφής του ποσού των 812,54 ευρώ, το οποίο επιβλήθηκε με
τις από 1.10.2020 Πράξεις Διορθωτικού Προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α, φορολογικών ετών
2015 έως και 2019, απαραδέκτως προβάλλεται με την
κρινόμενη προσφυγή, καθότι ανάγεται κατ’ ουσίαν σε
πλημμέλεια των ως άνω πράξεων, οι οποίες δεν προσβλήθηκαν ρητώς με την ασκηθείσα ενδικοφανή προσφυγή.
Δεν δύνανται δε να θεωρηθούν ως συμπροσβαλλόμενες με
αυτήν, καθότι η ενδικοφανής προσφυγή ασκήθηκε σε
χρόνο απώτερο του τριακονθήμερου από την ημερομηνία κοινοποιήσεως των εν λόγω
πράξεων (πρβ. ΣτΕ 2382/2005). Ως εκ τούτου, ο σχετικός ισχυρισμός είναι
απορριπτέος ως απαράδεκτος.
13. Επειδή, με βάση τα
ανωτέρω νομικά και πραγματικά δεδομένα, λαμβάνοντας ειδικότερα υπόψη ότι: α) τα
επίδικα ακίνητα με Α.Τ.ΑΚ. ., ., . και ., τα οποία είναι οικόπεδα ευρισκόμενα
εντός του σχεδίου πόλης του Δήμου Μήλου, έχουν ρυμοτομηθεί,
β) ισχύει ολική απαγόρευση χρήσεως επί των εν λόγω οικοπέδων, γ) σύμφωνα με τις
προπαρατεθείσες στην έκτη σκέψη της παρούσας
διατάξεις του ν.δ/τος της 17.7/16.8.1923, επί
χαρακτηρισμού ακινήτων ως προοριζόμενων για τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων με
πράξη εγκρίσεως, αναθεωρήσεως, τροποποιήσεως ή επεκτάσεως ρυμοτομικού σχεδίου,
που επέχει θέση κηρύξεως αναγκαστικής απαλλοτριώσεως των ιδιοκτησιών αυτών,
ανεξάρτητα από την προώθηση της διαδικασίας συντελέσεως της αναγκαστικής
απαλλοτριώσεως, απαγορεύεται η ανοικοδόμηση των ακινήτων αυτών και εν γένει η
χρησιμοποίησή τους για σκοπό διαφορετικό από εκείνον για τον οποίο προορίστηκαν
με το ρυμοτομικό σχέδιο και δ) η κατά προορισμό χρήση των εντός σχεδίου οικοπέδων
είναι η επ’ αυτών δόμηση, το Δικαστήριο κρίνει ότι τα επίδικα οικόπεδα, ως απαλλοτριωθέντα διά ρυμοτομίας, υπάγονται στο κανονιστικό
πεδίο εφαρμογής της περιπτώσεως α΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 3 του ν.
4223/2013, όπως βασίμως προβάλλεται με την προσφυγή. Για το λόγο αυτό, ο
προσφεύγων δικαιούται, κατ’ εφαρμογή της ως άνω διατάξεως, απαλλαγή από την
υποχρέωση καταβολής ΕΝ.Φ.Ι.Α. για τα εμπράγματα δικαιώματά του επί των εν λόγω
ακινήτων. Κατόπιν αυτών, μη νομίμως με τις με αριθμό ειδοποιήσεως ./27.11.2020,
./30.11.2020, ./30.11.2020, ./30.11.2020, ./30.11.2020 και ./27.11.2020 Πράξεις
Διορθωτικού Προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α., φορολογικών ετών 2015 έως και 2020,
καταλογίστηκε σε βάρος του προσφεύγοντος συμπληρωματικός ΕΝ.Φ.Ι.Α., συνολικού
ύψους 6.600,12 ευρώ. Συνεπώς, η σιωπηρή απόρριψη από τον Προϊστάμενο της Δ.Ε.Δ.
της ως άνω ενδικοφανούς προσφυγής του κρίνεται για
τον λόγο αυτό ακυρωτέα. Συγχρόνως, πρέπει να υποχρεωθεί το η Φορολογική
Διοίκηση να διενεργήσει νέα εκκαθάριση του οφειλόμενου φόρου και να επιστρέψει
στον προσφεύγοντα τα ποσά που αυτός κατέβαλε αχρεωστήτως,
με τον νόμιμο τόκο από την άσκηση της ενδικοφανούς
προσφυγής, με την οποία προβλήθηκε το πρώτον αυτό το αίτημα, μέχρι την
εξόφληση.
14. Επειδή, κατ’ ακολουθίαν,
πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή η προσφυγή, να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη,
κατά τα αναφερόμενα στο διατακτικό, να αποδοθεί στον προσφεύγοντα μέρος του
καταβληθέντος παραβόλου (άρθρο 277 παρ. 9 εδ. γ΄ του Κ.Δ.Δ.) και να συμψηφιστούν τα δικαστικά έξοδα
μεταξύ των διαδίκων λόγω της μερικής νίκης και ήττας εκάστου (άρθρο 275 παρ. 1 εδ. γ΄ του Κ.Δ.Δ.).
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
Δέχεται εν μέρει την
προσφυγή.
Ακυρώνει τη σιωπηρή απόρριψη
της ./18.12.2020 ενδικοφανούς προσφυγής που είχε
ασκήσει ο προσφεύγων κατά των με αριθμό ειδοποιήσεως ./27.11.2020,
./30.11.2020, ./30.11.2020, ./30.11.2020, ./30.11.2020 και ./27.11.2020 Πράξεων
Διορθωτικού Προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α., κατά το μέρος που συμπεριέλαβαν την αξία
των με Α.Τ.ΑΚ. ., ., . και . οικοπέδων στη συνολική αξία της ακίνητης
περιουσίας του, επί της οποίας επιβλήθηκε συμπληρωματικός ΕΝ.Φ.Ι.Α. για τα έτη
2015, 2016, 2017, 2018, 2019 και 2020.
Διατάσσει την αρμόδια
φορολογική αρχή να προβεί σε νέα εκκαθάριση του οφειλόμενου από τον
προσφεύγοντα ΕΝ.Φ.Ι.Α. για τα έτη 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 και 2020, αφού
πρώτα αφαιρέσει από τη συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας του προσφεύγοντος,
κατά τα ίδια έτη, την αξία των οικοπέδων του: α) με Α.Τ.ΑΚ. ., επιφάνειας
662,06 τ.μ., β) με Α.Τ.ΑΚ. ., επιφάνειας 1.925,80 τ.μ., γ) με Α.Τ.ΑΚ. .,
επιφάνειας 1.825,90 τ.μ. και δ) με Α.Τ.ΑΚ. ., επιφάνειας 762,90 τ.μ, τα οποία ευρίσκονται στο Δημοτικό Διαμέρισμα Αδάμαντος
Μήλου της νήσου Μήλου Κυκλάδων και τα οποία εξαιρούνται του ΕΝ.Φ.Ι.Α. βάσει της
περίπτωσης α΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 3 του ν. 4223/2013, καθώς επίσης να
επιστρέψει στον προσφεύγοντα τα ποσά που καταβλήθηκαν αχρεωστήτως,
με τον νόμιμο τόκο από την άσκηση της ενδικοφανούς
προσφυγής μέχρι την εξόφληση.
Διατάσσει να αποδοθεί στον
προσφεύγοντα μέρος του καταβληθέντος παραβόλου, ποσού
εξήντα (60) ευρώ και το υπόλοιπο να καταπέσει υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.
Συμψηφίζει τα δικαστικά
έξοδα μεταξύ των διαδίκων.
Η απόφαση δημοσιεύθηκε στο
ακροατήριο του Δικαστηρίου κατά την έκτακτη δημόσια συνεδρίαση της 15-09-2023.
Ο ΔΙΚΑΣΤΗΣ Η
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΠΑΥΛΟΣ ΝΤΑΒΕΛΟΣ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΤΑΓΚΑΛΑΚΗ