ΤΡΑΠΕΖΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ»

 

ΔΠρ(Πρ)Πειρ 417/2023

 

Αντιρρήσεις κατά κράτησης αλλοδαπού - Μεταγενέστερες αιτήσεις διεθνούς προστασίας -.

 

Προϋποθέσεις κατ’ εξαίρεση κράτησης αιτούντων διεθνούς προστασίας. Ιδιότητα αιτούντος διεθνούς προστασίας, διοικητικά κρατούμενου, που υπέβαλε ηλεκτρονική αίτηση καταγραφής μεταγενέστερης αίτησης διεθνούς προστασίας, μετά την σύλληψη και κατά την διάρκεια της κράτησής του. Μη ύποπτος φυγής. Μη νόμιμη κράτηση. Αντιρρήσεις κατά κράτησης δεκτές. Εφαρμογή εναλλακτικών της κράτησης μέτρων.

 

 

(Η απόφαση δημοσιεύεται επιμελεία του παραστάντος Δικηγόρου Αθηνών, Χρήστου Στ. Τσέλιου, Μ.Δ.Ε. Δημοσίου Διεθνούς Δικαίου).

 

 

 

 

Αριθμός Απόφασης - Πρακτικού: ΑΡ417/2023

 

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ

ΤΟΥ 2ου ΤΜΗΜΑΤΟΣ

ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ

 

Βασιλική Καμβασινού

 

Προσήλθε στο υπηρεσιακό της γραφείο την 5η-12-2023,

 

για να κρίνει τις αντιρρήσεις με ΑΝΡ ./05-12-2023,

 

του … (επ.) … (ον.) του …, υπηκόου Πακιστάν, προσωρινά κρατούμενου στη Διεύθυνση Αλλοδαπών Αττικής,

 

κατά

 

του Ελληνικού Δημοσίου, που εκπροσωπείται από τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη.

Κατά την εκδίκαση των αντιρρήσεων εμφανίστηκε ο πληρεξούσιος δικηγόρος του αντιλέγοντος Χρήστος Στ. Τσέλιος και ανέπτυξε προφορικά τους προβαλλόμενους με το δικόγραφο ισχυρισμούς.

 

Η κρίση του Δικαστηρίου είναι η εξής:

 

1.         Επειδή, με τις κρινόμενες αντιρρήσεις ο αντιλέγων επιδιώκει, παραδεκτώς, να αρθεί η κράτησή του που αποφασίστηκε με την …/07.11.2023 απόφαση της Αρμόδιας Αξιωματικού της Διεύθυνσης Αλλοδαπών Αττικής και συνεχίστηκε με την …/10.11.2023 απόφαση του ίδιου οργάνου.

 

2.         Επειδή, ο ν. 4939/2022 (Α' 111/10.06.2022) «Κύρωση Κώδικα Νομοθεσίας για την υποδοχή, τη διεθνή προστασία πολιτών τρίτων χωρών και ανιθαγενών και την προσωρινή προστασία σε περίπτωση μαζικής εισροής εκτοπισθέντων αλλοδαπών.» ορίζει στο άρθρο 50 ότι: «1. Πολίτης τρίτης χώρας ή ανιθαγενής που αιτείται διεθνή προστασία, δεν κρατείται για τον λόγο μόνο ότι έχει υποβάλει αίτηση διεθνούς προστασίας, καθώς και ότι εισήλθε παράτυπα ή/και παραμένει στη χώρα χωρίς νόμιμο τίτλο διαμονής. 2 … 3. Πολίτης τρίτης χώρας ή ανιθαγενής που υποβάλλει αίτηση διεθνούς προστασίας ενόσω κρατείται βάσει των σχετικών διατάξεων των νόμων 3386/2005 και 3907/2011, παραμένει υπό κράτηση κατ' εξαίρεση, εφόσον αυτή είναι αναγκαία, κατόπιν ατομικής αξιολόγησης και υπό την προϋπόθεση ότι δεν μπορούν να εφαρμοσθούν εναλλακτικά μέτρα, όπως αυτά που αναφέρονται στην παρ. 3 του άρθρου 22 του ν. 3907/2011. Η κράτηση, σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο, επιβάλλεται μόνο για έναν από τους παρακάτω λόγους: α) για τη διαπίστωση των στοιχείων της ταυτότητας ή της καταγωγής του, ή β) προκειμένου να προσδιοριστούν τα στοιχεία εκείνα στα οποία βασίζεται η αίτηση διεθνούς προστασίας, η απόκτηση των οποίων θα ήταν σε άλλη περίπτωση αδύνατη, ιδίως όταν υπάρχει κίνδυνος διαφυγής του αιτούντος, όπως ο κίνδυνος αυτός ορίζεται στην περ. ζ' του άρθρου 18 του ν. 3907/2011, ή γ) όταν τεκμηριώνεται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, συμπεριλαμβανομένου του γεγονότος ότι το πρόσωπο είχε ήδη την ευκαιρία πρόσβασης στη διαδικασία χορήγησης ασύλου, ότι υπάρχουν βάσιμοι λόγοι να θεωρείται ότι ο αιτών υποβάλει αίτηση διεθνούς προστασίας προκειμένου να καθυστερήσει απλώς ή να εμποδίσει την εκτέλεση απόφασης επιστροφής, εφόσον πιθανολογείται ότι η εκτέλεση της απόφασης αυτής μπορεί να υλοποιηθεί, ή δ) εφόσον συνιστά κίνδυνο για την εθνική ασφάλεια ή τη δημόσια τάξη, κατά την αιτιολογημένη κρίση της αρμόδιας αρχής της παρ. 4, ή ε) όταν υπάρχει σημαντικός κίνδυνος διαφυγής, κατά τη έννοια της περ. ιδ' του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 604/2013, σύμφωνα με τα κριτήρια της περ. ζ' του άρθρου 18 του ν. 3907/2011, τα οποία εφαρμόζονται αναλόγως, και προκειμένου να διασφαλιστεί η υλοποίηση της διαδικασίας μεταφοράς σύμφωνα με τον ως άνω Κανονισμό. 4. Η απόφαση κράτησης λαμβάνεται από τον οικείο Αστυνομικό Διευθυντή και, προκειμένου περί των Γενικών Αστυνομικών Διευθύνσεων Αττικής και Θεσσαλονίκης, από τον αρμόδιο για θέματα αλλοδαπών Αστυνομικό Διευθυντή. Στις περ. α', β', δ' και ε' της παρ. 2 και τις περ. α', β', γ' και ε' της παρ. 3 του παρόντος άρθρου, η απόφαση κράτησης λαμβάνεται από τα πρόσωπα που αναφέρονται στο προηγούμενο εδάφιο κατόπιν ενημέρωσής τους από τον Προϊστάμενο της αρμόδιας Αρχής Παραλαβής. Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση κράτησης λαμβάνεται από τα πρόσωπα που αναφέρονται στο πρώτο εδάφιο της παρούσας παραγράφου κατόπιν ατομικής αξιολόγησης και περιέχει πλήρη και εμπεριστατωμένη αιτιολογία. 5      6. Οι κρατούμενοι αιτούντες ενημερώνονται αμέσως εγγράφως, σε γλώσσα που κατανοούν ή μπορεί ευλόγως να υποτεθεί ότι κατανοούν, για τους λόγους κράτησης και τις διαδικασίες που προβλέπονται, σύμφωνα με το επόμενο εδάφιο, για την προσβολή της απόφασης κράτησης, καθώς και για τη δυνατότητα να ζητούν δωρεάν νομική συνδρομή και εκπροσώπηση, σύμφωνα με την παρ. 7. Οι αιτούντες που κρατούνται σύμφωνα με τις προηγούμενες παραγράφους, έχουν τα δικαιώματα προσφυγής και υποβολής αντιρρήσεων, που προβλέπονται στις παρ. 3 και επόμενες του άρθρου 76 του ν. 3386/2005, τόσο κατά της αρχικής απόφασης κράτησης, όσο και κατά της απόφασης παράτασης αυτής. 7 … 8 ... 9...».

 

3.         Επειδή, εξάλλου, ο ν. 3907/2011 «Ίδρυση Υπηρεσίας Ασύλου και Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής, προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2008/115/ΕΚ "σχετικά με τους κοινούς κανόνες και διαδικασίες στα κράτη - μέλη για την επιστροφή των παρανόμως διαμενόντων υπηκόων τρίτων χωρών" και λοιπές διατάξεις» (Α' 7), όπως ισχύει, ορίζει στο άρθρο 18 ότι: «Για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος Κεφαλαίου, νοούνται ως : α)... [...] ζ. "Κίνδυνος διαφυγής": η βάσιμη εικασία, στηριζόμενη σε συρροή αντικειμενικών κριτηρίων, ότι σε συγκεκριμένη ατομική περίπτωση ο υπήκοος τρίτης χώρας, ο οποίος υπόκειται σε διαδικασία επιστροφής, μπορεί να διαφύγει. Τέτοια αντικειμενικά κριτήρια αποτελούν ενδεικτικά : ζα) η μη συμμόρφωση με την υποχρέωση οικειοθελούς αναχώρησης, ζβ) η ρητή εκδήλωση της πρόθεσης για μη συμμόρφωση με την απόφαση επιστροφής, ζγ) η κατοχή πλαστών εγγράφων, ζδ) η παροχή ψευδών πληροφοριών στις αρχές, ζε) η ύπαρξη καταδικαστικών αποφάσεων για ποινικά αδικήματα, εκκρεμών ποινικών διώξεων ή σοβαρών ενδείξεων ότι έχει διαπραχθεί ή επίκειται η διάπραξη ποινικού αδικήματος από το συγκεκριμένο άτομο, ζστ) η έλλειψη ταξιδιωτικών ή άλλων βεβαιωτικών της ταυτότητας εγγράφων, ζη) η προηγούμενη διαφυγή και ζθ) η μη συμμόρφωση με υφιστάμενη απαγόρευση εισόδου, η) [....]» και στο άρθρο 22 παρ. 3 ότι : «Οι αρμόδιες για την έκδοση της απόφασης επιστροφής αρχές μπορούν να επιβάλουν καθ' όλο το χρονικό διάστημα της προθεσμίας οικειοθελούς αναχώρησης υποχρεώσεις στον υπήκοο τρίτης χώρας, με σκοπό την αποφυγή του κινδύνου διαφυγής, όπως την τακτική εμφάνιση ενώπιον αρχών, την κατάθεση κατάλληλης οικονομικής εγγύησης, την κατάθεση εγγράφων ή την υποχρέωση παραμονής σε ορισμένο μέρος. Το ύψος και η διαδικασία κατάθεσης οικονομικής εγγύησης, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο ζήτημα σχετικά με την εφαρμογή της παρούσας καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Προστασίας του Πολίτη.».

 

4.         Επειδή, από τα στοιχεία της δικογραφίας προκύπτουν τα ακόλουθα: Ο αντιλέγων, υπήκοος Πακιστάν, γεννηθείς στις …………, συνελήφθη στις 07.11.2023 και ώρα 16:00 στον Ταύρο, από αστυνομικό του Τ.Δ.Μ. Αθηνών, να στερείται νομιμοποιητικών εγγράφων διαμονής στη Χώρα, κατά παράβαση του άρθρου 76 παρ. 1β του ν. 3386/2005 σε συνδυασμό με το άρθρο 21 του ν. 3907/2011. Με την …/05.04.2023 απόφαση β' βαθμού της Αρχής Προσφυγών απορρίφθηκε το αίτημά του για χορήγηση διεθνούς προστασίας και διατάχθηκε η επιστροφή του στη χώρα καταγωγής του. Η ανωτέρω απόφαση φέρεται ότι του επιδόθηκε στις 06.04.2023 και δεν αναχώρησε από τη Χώρα. Ακολούθως, με την …/07.11.2023 απόφαση της Αρμόδιας Αξιωματικού της Διεύθυνσης Αλλοδαπών Αττικής (Δ.ΑΛ.Α.) αποφασίστηκε η κράτησή του μέχρι την ολοκλήρωση των διαδικασιών απομάκρυνσής του, με την αιτιολογία ότι σε βάρος του συντρέχουν λόγοι όπως ενδεικτικά αναφέρονται στο άρθρο 18 εδ. ζ' του ν. 3907/2011. Στη συνέχεια, με την …/10.11.2023 απόφαση του αναπληρωτή Αρμόδιου Αξιωματικού της Δ.ΑΛ.Α. αποφασίστηκε η επιστροφή του αντιλέγοντος στη χώρα του ή στη χώρα από την οποία προήλθε και η συνέχιση της κράτησής του έως ότου ολοκληρωθούν οι διαδικασίες απομάκρυνσής του, με την αιτιολογία ότι στο πρόσωπό του συντρέχει κίνδυνος διαφυγής και συγκεκριμένα στερείται σταθερής διεύθυνσης κατοικίας, μέσων διαβίωσης στη Χώρα και ταξιδιωτικού εγγράφου ή άλλου βεβαιωτικού των στοιχείων ταυτότητάς του εγγράφου.

 

5.         Επειδή, ήδη με τις κρινόμενες αντιρρήσεις ο αντιλέγων ισχυρίζεται ότι δεν είναι ύποπτος φυγής. Ειδικότερα, υποστηρίζει ότι υπέβαλε αίτημα για χορήγηση διεθνούς προστασίας στην Ελλάδα με ΑΥ … (αρ. ΔΙΚΑ …/…) και αρ, μεταγενέστερης αίτησης …, διαμένει δε νόμιμα στην Ελλάδα τα τελευταία τρία έτη, όπου από το έτος 2020 έχει αναπτύξει το σύνολο των βιοτικών και κοινωνικών του σχέσεων. Επικαλείται σχετικά ότι έχει ήδη αιτηθεί προς την Υπηρεσία Ασύλου την καταγραφή μεταγενέστερης αίτησης διεθνούς προστασίας, διότι κατά την εξέταση της πρώτης αίτησής του δεν του δόθηκε η δυνατότητα να εκθέσει τους ουσιαστικούς και βάσιμους λόγους δίωξής του στη χώρα καταγωγής του. Περαιτέρω, κατά τους ισχυρισμούς του, εργάζεται ως […] σε βιομηχανία ειδών […], διαθέτει Α.Φ.Μ. και Α.Μ.Κ.Α. και εκπληρώνει κανονικά τις εκάστοτε φορολογικές του υποχρεώσεις, ενώ διαμένει εδώ και χρόνια σε σταθερή κατοικία στην Αθήνα, επί της οδού … αρ. …, όπως είναι γνωστό και στην Υπηρεσία Ασύλου. Εξάλλου, προβάλλει ότι η επιβολή του μέτρου κράτησης εις βάρος του παραβιάζει το δικαίωμά του στην ιδιωτική ζωή, που προστατεύεται από τα άρθρα 5 του Συντάγματος και 8 της Ε.Σ.Δ.Α. και την αρχή της αναλογικότητας. Τέλος, ισχυρίζεται ότι στην περίπτωσή του δύνανται να εφαρμοστούν άλλα λιγότερο επαχθή μέτρα αντί της κράτησης, ήτοι τα εναλλακτικά μέτρα του άρθρου 22 παρ. 3 του ν. 3907/2011, λαμβανομένης υπόψη και της εύθραυστης υγείας του, καθόσον πάσχει από χρόνιο άσθμα. Προς απόδειξη των ισχυρισμών του προσκομίζει και επικαλείται τα αναφερόμενα στον από 04.12.2023 κατάλογο σχετικών έγγραφα (σε αντίγραφα), μεταξύ των οποίων και: α) την …/...10.2022 βεβαίωση κατάστασης αιτήματος της Υπηρεσίας Ασύλου (Περιφερειακό Γραφείο Αττικής), στην οποία αναφέρεται ότι η αίτηση του αντιλέγοντος εξετάστηκε με την …23/1/2020 απόφασή της, καθώς και την …/14.11.2023 αίτηση καταγραφής μεταγενέστερης αίτησης διεθνούς προστασίας με προγραμματισμένο ραντεβού στις ….04.2024 ενώπιον του ΠΓΑ Αττικής, β) το από ....11.2023 αντίγραφο της από ….08.2022 υποβληθείσας δήλωσης πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας, από το οποίο προκύπτει η μίσθωση από τον ανωτέρω, […], κατοικίας […] επί της οδού … αρ. …, στην Αθήνα, περιόδου ισχύος από ….08.2022 έως ….08.2024, γ) την από ...12.2021 βεβαίωση Α.Μ.Κ.Α. και την από ....02.2021 βεβαίωση απόδοσης Α.Φ.Μ., δ) το από 14.11.2023 αναλυτικό ιστορικό ασφάλισης του αντιλέγοντος στον e-Ε.Φ.Κ.Α., από τον οποίο προκύπτει η ασφάλισή του για απασχόλησή του από …..2021 έως …..2023, ε) το ΑΠ…/…...2021 ενιαίο έντυπο αναγγελίας πρόσληψης, από το οποίο προκύπτει η πρόσληψη του αντιλέγοντος από την εργοδότρια εταιρεία «…», με έδρα στην Αθήνα (… αρ. …) και αντικείμενο εργασιών […], με καθεστώς μερικής απασχόλησης και τις αποδείξεις πληρωμής αποδοχών αυτού μηνών … 2022 και … 2023 και στ) την πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος του αντιλέγοντος για το φορολογικό έτος 2022, με δηλωθέν εισόδημα το ποσό των … ευρώ.

 

6.         Επειδή, κατόπιν συνεκτίμησης του συνόλου των ανωτέρω στοιχείων, το Δικαστήριο, λαμβάνοντας υπόψη αφενός ότι όπως ρητά ορίζεται στο άρθρο 50 του ν.4939/2022, η κράτηση των αιτούντων διεθνή προστασία επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση και εφόσον κριθεί ότι δεν μπορούν να εφαρμοστούν εναλλακτικά μέτρα, όπως αυτά που αναφέρονται στο άρθρο 22 παρ. 3 του ν. 3907/2011 και αφετέρου ότι ο αντιλέγων : α) διαμένει στη Χώρα τουλάχιστον από το έτος 2020, ήταν δε κάτοχος δελτίου αιτούντος άσυλο έως την απόρριψη σε δεύτερο βαθμό της αίτησής του στις ….04.2023, ενώ έχει υποβάλει ήδη ηλεκτρονικά την …/14.11.2023 αίτηση καταγραφής μεταγενέστερης αίτησης διεθνούς προστασίας με προγραμματισμένο ραντεβού στις ….04.2024 ενώπιον του ΠΓΑ Αττικής, β) διαθέτει γνωστή κατοικία επί της οδού … αρ. …, στην Αθήνα, σε διαμέρισμα μισθωμένο από τον ίδιο […], γ) εργαζόταν διαρκώς από τον Ιούνιο του 2021 έως τον Αύγουστο του 2023 ως […] σε επιχείρηση με αντικείμενο εργασιών […], και δ) υποβάλλει δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και ασφαλίζεται στον e- Ε.Φ.Κ.Α. για την προαναφερθείσα απασχόλησή του, κρίνει ότι εν προκειμένω δεν στοιχειοθετείται σημαντικός κίνδυνος διαφυγής του, σύμφωνα με τα κριτήρια της περ. ζ' του άρθρου 18 του ν. 3907/2011, που εφαρμόζονται αναλόγως και στους αιτούντες άσυλο, δυνάμει του άρθρου 50 του ν. 4939/2022. Συνεπώς, κατά την κρίση του Δικαστηρίου, μπορούν στην περίπτωση του αντιλέγοντος να εφαρμοστούν εναλλακτικά μέτρα, κατ' άρθρο 50 παρ. 3 εδ. α' του ν. 4939/2022 σε συνδυασμό με το άρθρο 22 παρ. 3 του ν. 3907/2011.

 

7.         Επειδή, κατόπιν τούτων, πρέπει να γίνουν δεκτές οι αντιρρήσεις και να αφεθεί ο αντιλέγων ελεύθερος, μέχρι την ολοκλήρωση της διοικητικής διαδικασίας εξέτασης του από 14.11.2023 νέου αιτήματος του περί χορήγησης διεθνούς προστασίας. Παράλληλα, πρέπει να τεθεί στον αντιλέγοντα ως όρος το μέτρο της υποχρεωτικής εμφάνισής του μία (1) φορά την εβδομάδα στο πλησιέστερο στη δηλωθείσα διεύθυνση κατοικίας του (στην Αθήνα, επί της οδού … αρ. …) Αστυνομικό Τμήμα.

 

Δ Ι A TΑΥΤΑ

 

Δέχεται τις αντιρρήσεις.

 

Διατάσσει να αρθεί η κράτηση του αντιλέγοντος και να αφεθεί αυτός ελεύθερος, με την υποχρέωση να εμφανίζεται μια (1) φορά την εβδομάδα, σε ημέρα και ώρα που θα καθορίσει η Διεύθυνση Αλλοδαπών Αττικής, στο πλησιέστερο στη δηλωθείσα διεύθυνση κατοικίας του (στην Αθήνα, επί της οδού … αρ. …) Αστυνομικό Τμήμα, μέχρι την ολοκλήρωση της διοικητικής διαδικασίας εξέτασης του από 14.11.2023 νέου αιτήματος του περί χορήγησης διεθνούς προστασίας.

 

Η απόφαση εκδόθηκε στον Πειραιά στις 06-12-2023.

 

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ

 

Βασιλική Καμβασινού