ΥΑ 43917/5066/2006 - ΦΕΚ Β'/1468/4.10.2006

Συμμόρφωση προς τις διατάξεις της οδηγίας 2003/20/ ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 8ης Απριλίου 2003, σχετικά με την υποχρεωτική χρησιμοποίηση ζωνών ασφαλείας και συστημάτων συγκρότησης για παιδιά στα οχήματα.

 

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ -ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

 

Έχοντας υπόψη:

 

1. Τις διατάξεις:

α. Των άρθρων 1 και 3 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 1 περίπτ. (στ) του ν. 1338/1983 «Εφαρμογή του Κοινοτικού Δικαίου» (Α' 34), όπως τροποποιήθηκαν με τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 6 του ν. 1440/1984 «Συμμετοχή της Ελλάδος στο κεφάλαιο, στα αποθεματικά και στις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, στο Κεφάλαιο της Ευρωπαϊκής Κοινότητος Ανθρακος και Χάλυβος και του Οργανισμού Εφοδιασμού ΕΥΚΑΤΟΜ» (Α' 70) και το άρθρο 65 του ν.1892/1990 (Α' 101) αντίστοιχα.

β. Του άρθρου δεύτερου του ν. 2077/1992 «Κύρωση της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση και των σχετικών πρωτοκόλλων και δηλώσεων που περιλαμβάνονται στην Τελική πράξη» (Α' 136).

γ. Του άρθρου 90 του «Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» που κυρώθηκε σε ισχύ με το άρθρο πρώτο του π. δ/τος 63/2005 (Α' 98).

δ. Του άρθρου 81 παρ. 17 και 26 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που κυρώθηκε με το ν. 2696/99 (Α' 57).

ε. Του π.δ. 431/1983 «Προσαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της 70/156/ΕΟΚ οδηγίας του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων της 6ης Φεβρουαρίου 1970, περί προσεγγίσεως των νομοθεσιών των Κρατών - Μελών που αφορούν στην έγκριση των οχημάτων με κινητήρα και των ρυμουλκούμενων τους» (Α' 160), όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του π.δ. 395/1991 «Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων για την έγκριση τύπου οχημάτων με κινητήρα και των ρυμουλκούμενων τους σε συμμόρφωση με τις οδηγίες 87/358/ΕΟΚ και 87/403/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 25ης Ιουνίου 1987 των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων» (Α' 142) και ισχύει.

στ. Την υπ' αριθμ. 32353/1375/2002 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Μεταφορών και Επικοινωνιών «Συμμόρφωση προς τις διατάξεις της οδηγίας 2001/116/ΕΚ της Επιτροπής της 20 Δεκεμβρίου 2001, για προσαρμογή στην τεχνική πρόοδο της οδηγίας 70/156/ΕΟΚ του Συμβουλίου, περί προσεγγίσεως των νομοθεσιών των κρατών μελών σχετικά με την έγκριση τύπου των μηχανοκίνητων οχημάτων και των ρυμουλκούμενων τους» (Β' 909).

ζ. Του π.δ. 503/1983 «Συμμόρφωση προς τις διατάξεις της 77/541/ΕΟΚ οδηγίας του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, της 28ης Ιουνίου 1977, «περί προσεγγίσεως των νομοθεσιών των κρατών-μελών που αφορούν των αναφερομένων στις ζώνες ασφαλείας και στα συστήματα συγκρατήσεως των οχημάτων με κινητήρα» (Α' 190) όπως αυτό έχει τροποποιηθεί μεταγενέστερα και ισχύει.

η. Την υπ' αριθμ. 20804/834/2000 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας κα Οικονομικών και Μεταφορών και Επικοινωνιών «Συμμόρφωση προς τις διατάξεις της οδηγίας 2000/3/ΕΚ της Επιτροπής της 22ας Φεβρουαρίου 2000 για την προσαρμογή στην τεχνική πρόοδο της οδηγίας 77/541/ΕΟΚ του Συμβουλίου σχετικά με τις ζώνες ασφαλείας και τα συστήματα συγκράτησης των μηχανοκινήτων οχημάτων» (Β' 1372)

θ. Την υπ' αριθμ. οικ. 29854/2329/2210.1997 (Β' 943) απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών Κύρωση τεχνικού κανονισμού «Καθορισμός ομοιόμορφων διατάξεων που αφορούν την έγκριση συστημάτων συγκράτησης παιδιών επιβατών οχημάτων με κινητήρα (συστήματα συγκράτησης παιδιών)» ( Ελληνικό πρότυπο ΕΛΟΤ 1399:1997).

 

2. Την ανάγκη συμμόρφωσης της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της οδηγίας 2003/20/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 8ης Απριλίου 2003 για τροποποίηση της οδηγίας 91/671/ΕΟΚ του Συμβουλίου που δημοσιεύτηκε στην ελληνική γλώσσα στην επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων με αριθμ. L115 της 9.5.2003 (σελ. 63 έως και 67).

 

3. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκύπτει δαπάνη για τον κρατικό προϋπολογισμό, αποφασίζουμε:

 

Αρθρο πρώτο

Ορισμοί

 

1. Η παρούσα απόφαση ισχύει για όλα τα οχήματα με κινητήρα των κατηγοριών Μ1, Μ2, Μ3 και Ν1, Ν2 και Ν3, όπως αυτές ορίζονται στο παράρτημα II της οδηγίας 70/156/ΕΟΚ όπως αυτή τελευταία τροποποιήθηκε από την οδηγία 2001/116/ΕΚ της Επιτροπής, τα οποία προορίζονται για οδική κυκλοφορία, έχουν τουλάχιστον τέσσερις τροχούς και αναπτύσσουν, εκ κατασκευής, μέγιστη ταχύτητα άνω των 25 Km/h.

 

2. Για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης,

Οι ορισμοί των συστημάτων ασφαλείας, στα οποία συμπεριλαμβάνονται οι ζώνες ασφαλείας και τα συστήματα συγκράτησης για παιδιά, σχετικά με τα οχήματα των κατηγοριών Μ1 και Ν1, και των κατασκευαστικών στοιχείων αυτών, είναι οι ορισμοί που περιέχει το παράρτημα Ι της οδηγίας 77/541/ΕΟΚ όπως αυτή τροποποιήθηκε τελευταία από την οδηγία 2000/3/ΕΚ της Επιτροπής.

Με την έκφραση «με μέτωπο προς τα πίσω», νοείται το κάθισμα να είναι γυρισμένο αντίθετα από την κανονική κατεύθυνση κίνησης του οχήματος.

 

3. Τα συστήματα συγκράτησης για παιδιά εντάσσονται σε πέντε «ομάδες μάζας»:

α) ομάδα Ο για παιδιά που ζυγίζουν κάτω των 10 kg,

β) ομάδα 0+ για παιδιά που ζυγίζουν κάτω των 13 kg, γ) ομάδα Ι για παιδιά που ζυγίζουν από 9 έως 18 kg,

δ) ομάδα II για παιδιά που ζυγίζουν από 15 έως 25 kg,

ε) ομάδα III για παιδιά που ζυγίζουν από 22 έως 36 kg.

4. Τα συστήματα συγκράτησης για παιδιά υποδιαιρούνται σε δύο κλάσεις:

α) την κλάση ολοκληρωμένου τύπου, η οποία περιλαμβάνει συνδυασμό ιμάντων ή εύκαμπτων κατασκευαστικών στοιχείων με πόρπη ασφάλισης, συστήματα ρύθμισης, εξαρτήματα πρόσδεσης, και, σε ορισμένες περιπτώσεις, συμπληρωματικό κάθισμα ή/και σύστημα προστασίας από τις κρούσεις που μπορεί να αγκυρώνεται με δικό του ενσωματωμένο ιμάντα ή ιμάντες.

β) την κλάση μη ολοκληρωμένου τύπου, η οποία περιλαμβάνει μερικό σύστημα συγκράτησης το οποίο, όταν χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με ζώνη ασφαλείας ενηλίκων που προσδένει το σώμα του παιδιού ή συγκρατεί το σύστημα όπου έχει τοποθετηθεί το παιδί, αποτελεί πλήρες σύστημα συγκράτησης για παιδιά».

 

Αρθρο δεύτερο

Πεδίο εφαρμογής

 

1. Οχήματα των κατηγοριών Μ1, Ν1, Ν2 και Ν3:

α) i) Για τα εν κυκλοφορία οχήματα των κατηγοριών Μ1, Ν1, Ν2 και Ν3, απαιτείται όλοι οι επιβαίνοντες να χρησιμοποιούν τα συστήματα ασφαλείας των οχημάτων.

Τα παιδιά ύψους κάτω των 150 cm που επιβαίνουν στα οχήματα των κατηγοριών Μ1, Ν1, Ν2 και Ν3, που είναι εξοπλισμένα με συστήματα ασφαλείας, πρέπει να συγκρατούνται με σύστημα συγκράτησης για παιδιά ολοκληρωμένου τύπου ή μη ολοκληρωμένου τύπου, κατά την έννοια του άρθρου 1 παράγραφος 4 στοιχεία α) και β), προσαρμοσμένου στο βάρος του παιδιού σύμφωνα με το άρθρο 1 παράγραφος 3.

Στα οχήματα των κατηγοριών Μ1, Ν1, Ν2 και Ν3 που δεν είναι εξοπλισμένα με συστήματα ασφαλείας:

-  τα παιδιά κάτω των τριών ετών δεν μπορούν να ταξιδεύουν,

- τα παιδιά άνω των τριών ετών και ύψους κάτω των 150 cm, με την επιφύλαξη του σημείου II), πρέπει να καταλαμβάνουν κάθισμα πλην του εμπρόσθιου.

ii) Τα παιδιά ύψους κάτω των 150 cm αλλά τουλάχιστον 135 cm επιτρέπεται να συγκρατούνται από ζώνη ασφαλείας για ενήλικους.

iii) Τα παιδιά που αναφέρονται στα σημεία i) και ii), επιτρέπεται να μην συγκρατούνται από σύστημα συγκράτησης για παιδιά όταν ταξιδεύουν με ταξί. Ωστόσο, όταν τα εν λόγω παιδιά ταξιδεύουν με ταξί που δεν διαθέτει σύστημα συγκράτησης, πρέπει να καταλαμβάνουν κάθισμα εκτός από τα εμπρόσθια.

β) Τα παιδιά δεν πρέπει να χρησιμοποιούν σύστημα συγκράτησης με μέτωπο προς τα πίσω σε θέση επιβάτη η οποία προστατεύεται με μετωπικό αερόσακο, εκτός εάν ο αερόσακος αυτός έχει απενεργοποιηθεί ή απενεργοποιείται αυτομάτως κατά τρόπο επαρκή.

γ) Οποιοδήποτε χρησιμοποιούμενο σύστημα συγκράτησης για παιδιά πρέπει να είναι σύμφωνο με τα πρότυπα του κανονισμού 44/03 της ΟΕΕ-ΟΗΕ ή της οδηγίας 77/541/ΕΟΚ ή με κάθε άλλη μεταγενέστερη προσαρμογή του εν λόγω κανονισμού ή της εν λόγω οδηγίας,

δ)Έως τις 9 Μαΐου 2008, επιτρέπεται η χρησιμοποίηση συστημάτων συγκράτησης για παιδιά, τα οποία έχουν επικυρωθεί σύμφωνα με την οικ. 29854/2329/22.10.1997 (Β' 943) απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών.

 

2. Οχήματα των κατηγοριών Μ2 και Μ3:

α) Για τα εν κυκλοφορία οχήματα των κατηγοριών Μ2 και Μ3, απαιτείται από όλους τους επιβάτες τριών ετών και άνω να χρησιμοποιούν, όταν κάθονται, τα συστήματα ασφαλείας με τα οποία είναι εξοπλισμένα τα οχήματα.

Τα συστήματα συγκράτησης για παιδιά επικυρώνονται σύμφωνα με την προαναφερόμενη παράγραφο 1 στοιχεία γ) και δ).

β) Οι επιβάτες οχημάτων των κατηγοριών Μ2 και Μ3 πρέπει να ενημερώνονται ότι είναι υποχρεωτικό να προσδένονται εφόσον κάθονται και το όχημα είναι εν κινήσει. Πρέπει να ενημερώνονται σχετικά με έναν τουλάχιστον από τους κάτωθι τρόπους:

- από τον οδηγό,

- από τον συνοδηγό ή το πρόσωπο που έχει ορισθεί αρχηγός της ομάδας,

- με οπτικοακουστικά μέσα (π.χ. βίντεο)

-  με πινακίδες ή/και το εικονόγραμμα που απεικονίζεται στο παράρτημα, ευκρινώς τοποθετημένα σε κάθε θέση καθήμενου.»

 

3. Προστίθεται το παράρτημα το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας απόφασης.

 

Αρθρο τρίτο

Οχήματα τρίτων χωρών

 

Οι διατάξεις της παρούσας εφαρμόζονται επίσης στους οδηγούς και τους επιβάτες οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα και φέρουν αριθμό κυκλοφορίας τρίτης χώρας.

 

Αρθρο τέταρτο

Απαλλαγές

 

Απαλλάσονται από τις υποχρεώσεις που προβλέπονται στο άρθρο δεύτερο: α) έγκυες γυναίκες καθώς και άτομα στα οποία οι αρμόδιες υγειονομικές αρχές έχουν χορηγήσει ιατρικό πιστοποιητικό απαλλαγής για σοβαρούς λόγους υγείας. Κάθε ιατρικό πιστοποιητικό που εκδίδεται από τις αρμόδιες αρχές άλλου κράτους μέλους αναγνωρίζεται. Το ιατρικό πιστοποιητικό πρέπει να αναφέρει τη διάρκεια ισχύος του και να επιδεικνύεται όποτε ζητηθεί από αρμόδιο όργανο, σύμφωνα με

τις οικείες διατάξεις κάθε κράτους μέλους. Πρέπει να φέρει το εικονιζόμενο σήμα:

β) Οδηγοί επιβατηγών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης όταν κυκλοφορούν εντός της περιμετρικής τους ζώνης.

γ) Ατομα που το ανάστημα τους είναι κάτω από 1,50 m.

δ) Οδηγοί οχημάτων που κάνουν συνεχείς στάσεις, όπως ταχυδρομικοί διανομείς, υπάλληλοι τροφοδοσίας καταστημάτων κλπ.

 

Αρθρο πέμπτο

Τελικές διατάξεις: Ισχύς

 

Η απόφαση υπ' αριθμ. 58000/121/15.2.1993 (Β' 155) καταργείται.

Η απόφαση αυτή ισχύει από την ημέρα της δημοσίευσης της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

ΒΛ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΣΤΟ ΟΙΚΕΙΟ ΦΕΚ

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.