ΤρΔΕφ Λαρ. 56/2006

 

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

 

Πρόσβαση στην απασχόληση - Ισότητα φύλων - Αρχές χρηστής διοίκησης και επιείκιας - Ειδικό ένστολο προσωπικό Δημοτικής Αστυνομίας - Εγκυος υποψήφια - Ανωτέρα βία - Αρνηση χορήγησης αναβολής εξέτασης σε αθλητικές επιδόσεις -Αποκλεισμός από τελικό πίνακα κατάταξης -.

 

Δημοτική Αστυνομία: Η πλήρωση των θέσεων που προκηρύχθηκαν αποτελεί σύνθετη διοικητική ενέργεια η οποία ολοκληρώνεται με την απόφαση του Δημάρχου που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Προσόντα που απαιτούνται. Αρχή της ισότητας των δύο φύλων. Θεμιτή μορφή απόκλισης από την εν λόγω αρχή η λήψη θετικών μέτρων για την προστασία της γυναίκας, ιδίως, όσον αφορά την εγκυμοσύνη και τη μητρότητα. Η άρνηση χορήγησης της ιατρικώς αναγκαίας αναβολής από τα αγωνίσματα και ο αποκλεισμός της αιτούσας λόγω κύησης αντίκειται στα άρθρα 4 παρ. 1 και 2 του Συντάγματος, στην Οδηγία 76/207/ΕΟΚ και στις αρχές της χρηστής διοίκησης και της επιείκειας.

 

ΚΕΙΜΕΝΟ

 

Αριθμός απόφασης

56/2006

 

TO

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ

ΤΜΗΜΑ Α'

ΤΡΙΜΕΛΕΣ

(Ακυρωτικής διαδικασίας)

 

   Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριο του δικαστηρίου στις 7 Δεκεμβρίου 2005, ημέρα Τετάρτη και ώρα 10 π.μ., με δικαστές τους: Κωνσταντίνο Αναγνώστου, Πρόεδρο Εφετών Δ.Δ., Σπυριδούλα Δεγαϊτα, Ζαφειρία Γιαλελή, Εφέτες Δ.Δ. και με γραμματέα την Αφροδίτη Πιτσιάβα, δικαστική υπάλληλο,

   για να δικάσει την από 8-4-2005 αίτηση ακυρώσεως,

   της Ε. Ζ., κατοίκου Λάρισας (οδός Π. αρ.*), η οποία παραστάθηκε μετά του δικηγόρου Λάρισας, Ηλία Ντάσιου,

   κατά: 1)του Ελληνικού Δημοσίου που το εκπροσωπεί: α)ο Υπουργός Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, β)ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας Θεσσαλίας, για τους οποίους παραστάθηκε ο Πάρεδρος ΝΣΚ Βασίλειος Κορκίζογλου και 3)του Δημάρχου Λαρισαίων, για τον οποίο παραστάθηκε ο δικηγόρος Λάρισας, Μάριος Κουτσογεώργος.

   Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της έκθεσης της Εισηγήτριας Εφέτη Δ.Δ. Ζαφειρίας Γιαλελή.

   Κατόπιν οι διάδικοι που παραστάθηκαν, ανέπτυξαν τους ισχυρισμούς τους και ζήτησαν όσα αναφέρονται στα πρακτικά.

 

   Το Δικαστήριο αφού μελέτησε τη δικογραφία.

   Σκέφθηκε σύμφωνα με το Νόμο.

 

   Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση , για την άσκηση της οποίας καταβλήθηκε το νόμιμο παράβολο (με τα ειδικά έντυπα παραβόλου 1629681 και 2326656/2005), επιδιώκεται, παραδεκτά, κατ του δικογράφου, η ακύρωση της 263/22-2-2005 απόφασης του Δημάρχου Λαρισαίων, με την οποία διορίσθηκαν σε κενές οργανικές θέσεις του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΟΕΥ) του Δήμου Λαρισαίων υπάλληλοι κατηγορίας ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ ειδικού ένστολου προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας. Η απόφαση αυτή, με την οποία ολοκληρώθηκε η σύνθετη διοικητική ενέργεια της πλήρωσης των πιο πάνω θέσεων, είναι η μόνη παραδεκτά προσβαλλόμενη απόφαση, αφού μετά την έκδοση της ενσωματώθηκε σε αυτήν και απέβαλε τον εκτελεστό χαρακτήρα του, ο τελικός πίνακας κατάταξης υποψηφίων για την πλήρωση θέσεων ειδικού ένστολου προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας Δήμου Λαρισαίων, κλάδου ΔΕ. Κατά την έρευνα όμως του κύρους της πράξεως αυτής, παραδεκτά εξετάζονται και πλημμέλειες που αφορούν στο κύρος των πράξεων που προηγήθηκαν (ΣΤΕ 4904/1995, 1774/1998).

Επειδή, το άρθρο 3 του π.δ. 23/2002 ΦΕΚ Α' 19 ορίζει ότι: « Το ειδικό ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας πρέπει να συγκεντρώνει τα εξής προσόντα.

1. Να είναι Έλληνες πολίτες που έχουν εκπληρώσει τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις ή έχουν νομίμως απαλλαγεί αυτών και δεν έχουν υπερβεί το 30° έτος της ηλικίας τους. Για τον υπολογισμό της ηλικίας των ως άνω υποψηφίων ως ημερομηνία γέννησης θεωρείται η 31 η Δεκεμβρίου του έτους γέννησης. 2. Επί πλέον οι υποψήφιοι απαιτείται να συγκεντρώνουν ανάλογα με την κατηγορία και τα ακόλουθα προσόντα: α) Να είναι κάτοχοι πτυχίου, ή διπλώματος οποιασδήποτε σχολής ή τμήματος ΑΕΙ ή ΤΕΙ της ημεδαπής ή ισότιμοι σχολών της αλλοδαπής, εφόσον πρόκειται για τον κλάδο ΠΕ ή ΤΕ. β) Να είναι κάτοχοι απολυτηρίου τίτλοι) όλων των τύπων Λυκείου με εξαίρεση αυτούς του Ενιαίου Πολυκλαδικού Λυκείου κλάδου σπουδών που δεν αντιστοιχεί σε δέσμη ή πτυχίο Τεχνικού -Επαγγελματικού Λυκείου, εφόσον πρόκειται για τον κλάδο ΔΕ23. γ) Να έχουν ανάστημα τουλάχιστον 1.70 μ. οι άνδρες και 1.65 μ. οι γυναίκες, χωρίς υποδήματα και στηθική περίμετρο οι άνδρες τουλάχιστον 0,83 μ. δ) Να μην έχουν καταδικασθεί έστω και με οριστική απόφαση, για τέλεση ή απόπειρα κακουργήματος ή των εγκλημάτων ανυποταξίας, λιποταξίας, προσβολών του πολιτεύματος, προδοσίας της χώρας, προσβολών κατά της πολιτειακής εξουσίας, κατά της ελεύθερης άσκησης των πολιτικών δικαιωμάτων, παραχάραξης, κιβδηλείας, πλαστογραφίας ψευδορκίας, ψευδούς καταμήνυσης, ψευδούς ανώμοτης κατάθεσης, απιστίας περί την υπηρεσίαν, παράβασης καθήκοντος, ανθρωποκτονίας εκτός της προερχόμενης από αμέλεια, κατά της γενετήσιας ελευθερίας και οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής, συκοφαντικής δυσφήμισης, κλοπής, υπεξαίρεσης, εκβίασης, απάτης, απιστίας, επαιτείας αλητείας, δωροδοκίας, καταπίεσης, ναρκωτικών, ζωοκλοπής, ζωοκτονίας, περί αλλοδαπών, λαθρεμπορίας ή οποιουδήποτε άλλου εγκλήματος από δόλο τελεσθέντος, για το οποίο επιβλήθηκε ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών μηνών. Ο όρος καταδίκη περιλαμβάνει και την καταδίκη σε ποινικό σωφρονισμό για τα παραπάνω εγκλήματα, ε) Να μην έχουν στερηθεί οποτεδήποτε των πολιτικών δικαιωμάτων τους, έστω και αν έχει λήξει ο χρόνος που ορίσθηκε για την στέρηση τους στ) Να μην έχουν τεθεί σε δικαστική συμπαράσταση (άρθρο 1666 Α.Κ.)- ζ) Να μην έχουν απολυθεί από δημόσια υπηρεσία ν. 2738/99 (Α 180), ή παραμεθορίου περιοχής όπως έχει καθοριστεί με την κατ1 εξουσιοδότηση της προηγουμένης διατάξεως, απόφαση του Υπουργού εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης: που δηλώνουν ότι δέχονται να υπηρετήσουν/ θέσεις που προκηρύχθηκαν, στον αντίστοιχο Δήμο ή Σύνδεσμο Διαδημοτικής ή Νησιωτικής Συνεργασίας επί δεκαετία τουλάχιστον απόδειξη της μόνιμης κατοικίας γίνεται με βεβαίωση του οικείου Δήμου ή Κοινότητας, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 4 του ν. 2647/98 (Α 237). ε) Δύο (2) μονάδες για όσους αθλητές, άνδρες και γυναίκες, έχουν επιτύχει μέχρι 8η νίκη σε Ολυμπιακούς -Παγκόσμιους αγώνες, μέχρι 6η νίκη σε Ευρωπαϊκούς-Μεσογειακούς αγώνες και μέχρι 3η νίκη σε Βαλκανικούς - Πανελλήνιους αγώνες. 3. Η συνολική βαθμολογία κάθε υποψηφίου πολλαπλασιάζεται επί το συντελεστή εκατό (100). Η βαθμολογία εξάγεται μέχρι χιλιοστού της μονάδας. Σε περίπτωση ισοβαθμίας προηγείται ο υποψήφιος που έχει το μεγαλύτερο βαθμό Πτυχίου ή Απολυτηρίου Αυκείου και σε περίπτωση νέας ισοβαθμίας προηγείται ο υποψήφιος που λαμβάνει μονάδες από τα κριτήρια που προηγούνται κατά σειρά βάσει των διατάξεων της προηγούμενης παραγράφου. Αν, παρά τα ανωτέρω, προκύπτει ισοβαθμία υποψηφίου στην τελευταία θέση του καθοριζόμενου αριθμού προς πρόσληψη, η σειρά αυτών καθορίζεται με κλήρωση που διενεργείται παρουσία των ενδιαφερομένων υποψηφίων για την οποία συντάσσεται σχετικό πρακτικό. 4. Για κάθε ΟΤΑ καταρτίζεται ίδιος πίνακας σειράς κατάταξης των υποψηφίων για πρόσληψη ειδικού ένστολου προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας, σύμφωνα με τα ανωτέρω αντικειμενικά κριτήρια. Ο πίνακας αυτός καταρτίζεται από την επιτροπή του άρθρου 9 του παρόντος διατάγματος, που έχει συσταθεί για τον οικείο ΟΤΑ και αναρτάται στο κεντρικό κατάστημα της Περιφέρειας και στο κατάστημα του οικείου Ο.Τ.Α. 5. Από την ίδια επιτροπή καταρτίζεται πίνακας υποψηφίων που δεν πληρούν τις απαιτούμενες από το νόμο και το παρόν Προεδρικό Διάταγμα προϋποθέσεις».

   Επειδή, εξάλλου, από τις διατάξεις των άρθρων του Συντάγματος

(4 παρ.1 και 2), αλλά και την Οδηγία 76/207/ΕΟΚ «περί της Εφαρμογής της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών, όσον αφορά την πρόσβαση σε απασχόληση, την επαγγελματική εκπαίδευση και προώθηση και τις συνθήκες εργασίας (Ε.Ε. αρ. Ν39/40 της 14.2.1976), που είναι άμεσα εφαρμοστέες από τα εθνικά δικαστήρια και διέπουν την πρόσβαση σε δημόσιες θέσεις, θεσπίζεται η αρχή της ισότητας των δύο φύλων κατά την πρόσβαση στα διάφορα επαγγέλματα, αναγνωρίζεται όμως η δυνατότητα κάποιων αποκλίσεων. Μία θεμιτή μορφή απόκλισης είναι η λήψη θετικών μέτρων για την προστασία της γυναίκας, ιδίως όσον αφορά την εγκυμοσύνη και την μητρότητα, (βλ. σχετ. αρθρ. 2 παρ, 3 της πιο πάνω Οδηγίας και αρθρ. 21. Συντάγματος).

   Επειδή, με την 1/2004 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Θεσσαλίας προκηρύχθηκε η πλήρωση με αντικειμενικά κριτήρια 25 συνολικά θέσεων ειδικού ένστολου προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας και συγκεκριμένα μίας (1) θέσης κλάδου ΠΕ23 Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, δέκα (10) θέσεων κλάδου ΤΕ23 Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και δέκα τεσσάρων (14) θέσεων κλάδου ΔΕ23 Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 23/2002.Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, η αιτούσα, υπέβαλλε αίτηση για τη κατάληψη μιας από τις 14 θέσεις της κατηγορίας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ), κλάδου ΔΕ23, υποβάλλοντας τα σχετικά δικαιολογητικά μεταξύ των οποίων και την 1474/22-3-1999 βεβαίωση του Συνδέσμου Ελληνικών Γυμναστικών και Αθλητικών Σωματείων (Σ.Ε.Γ.Α.Σ.), που βεβαιώνει ότι ήταν αθλήτρια 2η και 3η πανελληνιονίκης στα αγωνίσματα των 100 μ.,200 μ. και 60μ. Μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων συμμετοχής καταρτίστηκε από την επιτροπή του άρθρου 9 του π.δ 23/2002, ο πίνακας σειράς κατάταξης υποψηφίων που πληρούν τις προϋποθέσεις, στον οποίο η αιτούσα κατέλαβε την 18η θέση στο σύνολο των υποψηφίων. Μετά την ανάρτηση του ανωτέρω πίνακα και την υποβολή σχετικών ενστάσεων αναρτήθηκε εκ νέου πίνακας στις 8-2-2005, όπως είχε διαμορφωθεί μετά την εξέταση των ενστάσεων, στον οποίο η αιτούσα κατέλαβε την 23η θέση. Στη συνέχεια, η αιτούσα κλήθηκε για υγειονομικές εξετάσεις, όπως προβλέπεται, όπου βρέθηκε υγιής και κατάλληλη για διορισμό, δεν μπόρεσε όμως να ολοκληρώσει τη διαδικασία ελέγχου των σωματικών προσόντων, αφού προσήλθε κανονικά την ορισθείσα ημερομηνία, στις 10-2-2005, εξετάσθηκε ως προς το ανάστημα, δεν μπόρεσε όμως να εξετασθεί ως προς τις αθλητικές επιδόσεις (άλμα σε μήκος, άλμα σε ύψος κλπ.) γιατί ήδη ήταν έγκυος στην 13 εβδομάδα κύησης και, κατά τις συστάσεις των γιατρών, δεν μπορούσε να λάβει μέρος σε οποιαδήποτε αθλητική δραστηριότητα χωρίς να υπάρξει κίνδυνος για την υγεία τη δική της ή του εμβρύου. Στη συνέχεια η αιτούσα αποκλείσθηκε από τον τελικό πίνακα κατάταξης, με την αιτιολογία ότι «δεν αγωνίστηκε λόγω κύησης». Ήδη με την κρινόμενη αίτηση της, η αιτούσα ισχυρίζεται ότι μη νομίμως δεν αναβλήθηκε, λόγω της εγκυμοσύνης της, η εξέταση της στις αθλητικές επιδόσεις, στις οποίες, άλλωστε, δεν υπήρχε περίπτωση να αποτύχει λόγω των χαμηλών απαιτήσεων, σε σχέση με τις δικές της ικανότητες και ότι αν είχε τη δυνατότητα να λάβει μέρος θα είχε καταλάβει τη 2η θέση στους επιλαχόντες και θα είχε τελικά διορισθεί, μετά την άρνηση αποδοχής διορισμού δύο υποψηφίων που είχαν επιτύχει στον τελικό πίνακα κατάταξης.

   Επειδή, με τα δεδομένα αυτά, η μη συμμετοχή της αιτούσας στη διαδικασία των αγωνισμάτων για την πρόσληψη της στη Δημοτική Αστυνομία οφείλεται σε προφανείς λόγους ανωτέρας βίας και, ενόψει όσων προαναφέρθηκαν σχετικά με την προστασία της μητρότητας αλλά και σύμφωνα με τις αρχές της χρηστής διοίκησης, που επιβάλλουν στα διοικητικά όργανα να ασκούν τις αρμοδιότητες τους σύμφωνα με το αίσθημα δικαίου που επικρατεί, θα έπρεπε να χορηγηθεί στην αιτούσα η αναβολή των αθλητικών δοκιμασιών, που ζητήθηκε και κρίνεται ιατρικά απαραίτητη (δηλαδή σε χρόνο μετά το τέλος της εγκυμοσύνης της). Κατόπιν αυτών, μη νόμιμα αποκλείσθηκε η αιτούσα, από την Επιτροπή Αξιολόγησης Υποψηφίων για την πλήρωση θέσεων Ειδικού Ένστολου προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας Δήμου Λαρισαίων(άρθρ. 9 του π.δ. 23/2002), της διαδικασίας εξέτασης των αθλητικών επιδόσεων της, που ήταν και το τελικό στάδιο αξιολόγησης πριν από τη σύνταξη του τελικού πίνακα κατάταξης υποψηφίων, και, συνεπώς, η προσβαλλόμενη απόφαση του Δημάρχου Λαρισαίων, που στηρίζεται στην αξιολόγηση αυτή της Επιτροπής, και κατά το μέρος που απέκλεισε από τον διορισμό στην αντίστοιχη θέση την αιτούσα, δεν είναι νόμιμη. Για το λόγο αυτό, που βάσιμα προβάλλεται, η υπό κρίση αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή, να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη απόφαση κατά το μέρος αυτό και να υποχρεωθεί η Διοίκηση να υποβάλει την αιτούσα στις αθλητικές δοκιμασίες, που, κατά τα ανωτέρω, απαιτούνται, και να προχωρήσει στην κατάταξη της, εφόσον επιτύχει σε αυτές.

   Επειδή, κατόπιν των ανωτέρω, πρέπει να γίνει δεκτή στο σύνολο της η κρινόμενη αίτηση και να επιστραφεί στην αιτούσα το παράβολο που κατέβαλε. Περαιτέρω, το Δικαστήριο κρίνει, κατ' εκτίμηση των. προαναφερόμενων περιστάσεων και του γεγονότος ότι η αρμόδια Επιτροπή Αξιολόγησης ζήτησε άμεσα οδηγίες από την αντίστοιχη Διεύθυνση OTA του Υπουργείου Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης για την ορθή αντιμετώπιση του θέματος, που προέκυψε με την αδυναμία της αιτούσας να υποβληθεί στις αθλητικές δοκιμασίες, πλην όμως αυτές έφθασαν αρκετό χρόνο μετά την σύνταξη του τελικού πίνακα κατάταξης υποψηφίων (βλ. σχετ. 13456/29-3-2005 έγγραφο της Διευθύντριας του πιο πάνω Υπουργείου στη δικογραφία), ότι δεν πρέπει να επιβληθούν δικαστικά έξοδα σε βάρος του Δήμου Λαρισαίων (αρθρ. 36 παρ. 4 και 39τουπ.δ. 18/1989).

   ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ

   Δέχεται την αίτηση ακύρωσης.

   Ακυρώνει την 263/2005 απόφαση του Δημάρχου Λαρισαίων, κατά το μέρος που αποκλείει από τον διορισμό στην πιο πάνω θέση την αιτούσα.

   Αναπέμπει την υπόθεση στη Διοίκηση (Επιτροπή Επιλογής και Αξιολόγησης Υποψηφίων του αρθρ. 9 του π.δ. 23/2002) για να ενεργήσει τα νόμιμα, κατά τα διαλαμβανόμενα στο σκεπτικό.

   Διατάσσει την επιστροφή του καταβληθέντος παραβόλου.

   Απαλλάσσει τον καθ’ ού Δήμο από τα δικαστικά έξοδα.

   Κρίθηκε και αποφασίσθηκε στο κατάστημα του Δικαστηρίου στη Λάρισα στις

10-1-2006.

   Δημοσιεύθηκε σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριο του Δικαστηρίου στις 14-2-2006.