ΜΠρΚαλαμάτας (ΠροσΔιατ) 7.3.2012
Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων
Δομημένων Επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.) - Αίτηση ασφαλιστικών μέτρων - Προσωρινή
διαταγή - Απαγόρευση διακοπής παροχής ηλεκτροδότησης -.
Προσωρινή διαταγή
για την από 6-3-2012 ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών για το Ειδικό Τέλος
Ακινήτων που εισπράττεται μέσω της ΔΕΗ. Απαγόρευση διακοπής παροχής ηλεκτροδότησης
μέχρι τη συζήτηση της αιτήσεως των ασφαλιστικών μέτρων (22-5-2012) για το λόγο
ότι ο καταναλωτής που εξόφλησε το δεύτερο δίμηνο το λογαριασμό της ΔΕΗ, ορθώς
νομίμως και προσηκόντως εξόφλησε την ως άνω οφειλή του ως προς το ρεύμα, μη
έχοντας δικαίωμα κανείς να θεωρήσει ότι η καταβολή του αυτή αφορά το ειδικό
τέλος ακινήτων που του είχε επιβληθεί σε προηγούμενο λογαριασμό, το οποίο δεν
ήθελε ή δεν μπορούσε να πληρώσει. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, είχε ήδη εκδοθεί
προσωρινή διαταγή η οποία απαγόρευε στη ΔΕΗ να προβεί στην διακοπή της
ηλεκτροδότησης του καταναλωτή, παρόλο που αυτός είχε πληρώσει μόνο το
λογαριασμό του ρεύματος και όχι το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., επειδή είχε εσφαλμένως
υπολογισθεί το ύψος αυτού.
«ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΟΥ ΜΟΝΟΜΕΛΟΥΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
(Διαδικασία Ασφαλιστικών Μέτρων)
ΑΙΤΗΣΗ
1/
, συζ.
, δικηγόρου Καλαμάτας, κατοίκου Καλαμάτας,
2/
, κατοίκου Καλαμάτας,
ΚΑΤΑ
Της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Δημόσια
Επιχείρηση Ηλεκτρισμού Α.Ε.», κατάστημα Καλαμάτας, οδός
Αρτέμιδος, όπως νόμιμα εκπροσωπείται.
******************
Ι. ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΡΙΝΟΜΕΝΗΣ ΥΠΟΘΕΣΕΩΣ:
Τυγχάνομε συνιδιοκτήτες κατά το ½ εξ αδιαιρέτου ιδανικό
μερίδιο μίας διωρόφου οικοδομής μετά του υπογείου της (ηλεκτροδοτούμενη από τη
Δ.Ε.Η. δομημένη επιφάνεια) που βρίσκεται στην Καλαμάτα (
), στην οδό
, εκτός του
εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως της Καλαμάτας, δομημένης επιφάνειας
162 τ.μ., η οποία χρησιμοποιείται αποκλειστικά ως κύρια κατοικία μας καθώς και
της ανηλίκης θυγατέρας μας
, ηλικίας 12 ετών.
Στις 18/10/2011 εκδόθηκε από την Δ.Ε.Η. ο λογαριασμός
κατανάλωσης ρεύματος (αριθμός παροχής
) της ανωτέρω οικίας μας επ ονόματι της
πρώτης εξ ημών, συνολικού ποσού 1.284,00 ευρώ για
το αντίτιμο του ηλεκτρικού ρεύματος και λοιπών τελών. Επίσης στον ως άνω
λογαριασμό της ΔΕΗ συμπεριλαμβάνονταν και το ποσό των 1,117,80 ευρώ (ποσό α΄
δόσης) που αντιστοιχεί στο λεγόμενο "Έκτακτο Ειδικό Τέλος
Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.)" που
θεσπίσθηκε με το άρθρο 53 του Ν. 4021/2011 (ΦΕΚ 218/Α΄/03-10-2011).
Στις 15/12/2011 εκδόθηκε από την Δ.Ε.Η. λογαριασμός
κατανάλωσης ρεύματος (αριθμός παροχής
) της ανωτέρω οικίας μας επ ονόματι της
πρώτης εξ ημών, συνολικού ποσού 2.412,00 ευρώ για
το αντίτιμο του ηλεκτρικού ρεύματος και λοιπών τελών. Επίσης στον ως άνω
λογαριασμό της ΔΕΗ συμπεριλαμβάνονταν και α/ το ποσό των 1,117,80 ευρώ (ποσό α΄
δόσης) που αντιστοιχεί στο λεγόμενο "Έκτακτο Ειδικό Τέλος
Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.)" που
θεσπίσθηκε με το άρθρο 53 του Ν. 4021/2011 (ΦΕΚ 218/Α΄/03-10-2011), και β/ το
ποσό των 1,117,80 ευρώ (ποσό β΄ δόσης) που αντιστοιχεί στο λεγόμενο "Έκτακτο
Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.)" που
θεσπίσθηκε με το άρθρο 53 του Ν. 4021/2011 (ΦΕΚ 218/Α΄/03-10-2011).
Ήδη έχει εκδοθεί από το Δικαστήριό Σας, κατόπιν της από
16-11-2011 αίτησης ασφαλιστικών μέτρων μας, που αφορούσε την α΄ δόση του τέλους
ποσού 1.117,80 ευρώ, προσωρινή διαταγή, με την οποία απαγορεύτηκε η διακοπή
παροχής ηλεκτροδότησης από την ΔΕΗ μέχρι τη συζήτηση της αίτησης μας στις
28-2-2012, η συζήτηση των οποίων αναβλήθηκε για την δικάσιμο της 12-6-2012.
Επειδή από την πλευρά μας είμαστε απόλυτα συνεπείς και ήδη καταβάλαμε στην αντίδικο την 15-11-2011 το ποσό των 102,35 ευρώ και την 11-01-2012 ποσό 69,80 ευρώ, ποσά τα οποία αντιστοιχούν στην κατανάλωση του ρεύματος, δημοτικά τέλη, δημοτικούς φόρους, ΕΡΤ και Φ.Π.Α.
ΙΙ. Πλην όμως το Υπουργείο Οικονομικών με την από 6-3-2012 ανακοίνωση του (εντολή προς τα όργανα της ΔΕΗ) ανακοίνωσε τα εξής:
«Όπως έχει ανακοινωθεί κατ επανάληψη από το Γραφείο
Τύπου του Υπουργείου Οικονομικών, το ειδικό τέλος ακινήτων συνεισπράττεται
με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ από τη ΔΕΗ.
Σύμφωνα με την υπάρχουσα νομοθεσία, όλες οι κατηγορίες
νοικοκυριών και καταναλωτών που εξαιρούνται από την καταβολή του ειδικού τέλους
ή εμπίπτουν σε ειδικές ρυθμίσεις πιστοποιούνται, εφόσον υποβληθεί σχετικό
αίτημα, με απόφαση των αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών. Εφόσον
έχει υποβληθεί παρόμοιο αίτημα και εκκρεμεί η έκδοση της σχετικής απόφασης
είναι λογικό ένας καταναλωτής να ζητά έναν διακανονισμό της πληρωμής του με τη
ΔΕΗ προκειμένου να μην καταβάλει κάτι που τελικώς δεν οφείλει να καταβάλει.
Για τη συντριπτική, όμως, πλειονότητα των καταναλωτών που
πρέπει να συγκαταβάλουν το λογαριασμό της ΔΕΗ και το
ειδικό τέλος ακινήτων δεν έχει κανένα πρακτικό νόημα η μερική εξόφληση ενός
λογαριασμού της ΔΕΗ γιατί στον επόμενο λογαριασμό εξοφλείται το τμήμα του
λογαριασμού που δεν έχει καταβληθεί, δηλαδή αυτό που αφορά το ειδικό τέλος
ακινήτων και όχι την κατανάλωση ρεύματος.
Όσοι, συνεπώς, έχουν την εντύπωση ότι εξοφλώντας εν μέρει
τον λογαριασμό τους εξοφλούν το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας και όχι το ειδικό
τέλος ακινήτων, έχουν εσφαλμένη εντύπωση, την οποία καλλιεργούν ενδεχομένως και
ορισμένα στελέχη της ΔΕΗ κατά παράβαση του νόμου και των συμβατικών υποχρεώσεων
της εταιρίας. Αυτό πρέπει να αποσαφηνιστεί για την προστασία του καταναλωτικού
κοινού.
Από την άλλη πλευρά, είναι προφανές ότι δεν έχει διακοπεί
σε κανέναν πολίτη, άξιο προστασίας που έχει πραγματική αδυναμία καταβολής του
ειδικού τέλος ακινήτων, η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος. Αυτό διασφαλίζεται από
τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου, στις οποίες όποιος έχει δικαίωμα να υπαχθεί
μπορεί να υπαχθεί με μια πάρα πολύ απλή διαδικασία»
ΙΙΙ. Επειδή σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 416 και 422 ΑΚ, σε συνδυασμό με εκείνη του άρθρου 361 του ίδιου Κώδικα, προκύπτει ότι, αν ο οφειλέτης έχει περισσότερα χρέη προς τον δανειστή και η καταβαλλόμενη παροχή δεν επαρκεί για την εξόφληση όλων, τότε ο προσδιορισμός του εξοφλούμενου χρέους θα γίνει με βάση την τυχόν συμφωνία των μερών, ελλείψει δε τέτοιας συμφωνίας, ο προσδιορισμός αυτός θα γίνει μονομερώς από τον οφειλέτη, κατά την καταβολή, ενώ, σε περίπτωση που ούτε ο οφειλέτης άσκησε το εν λόγω δικαίωμα επιλογής, η παροχή θα καταλογισθεί πρώτον στο ληξιπρόθεσμο χρέος και επί πολλών ληξιπρόθεσμων χρεών, σε εκείνο που παρέχει μικρότερη ασφάλεια για τον δανειστή, επί χρεών δε με ίση ασφάλεια, στο επαχθέστερο για τον οφειλέτη και επί χρεών εξίσου επαχθών, στο αρχαιότερο, αν δε τα περισσότερα χρέη έχουν γεννηθεί συγχρόνως, ο καταλογισμός θα γίνει συμμέτρως
Επίσης από το συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 416 και
422 ΑΚ προκύπτει ότι ο οφειλέτης, εναγόμενος προς πληρωμή ορισμένου χρέους και
ισχυριζόμενος απόσβεση τούτου δια καταβολής, αρκεί ν` αποδείξει την καταβολή
αυτή, χωρίς να είναι ανάγκη ν` αποδείξει και ότι η καταβολή αφορά το επίδικο χρέος
(ΑΠ 543/96 Δνη 39.1326).
IV. Επειδή ήδη στον δεύτερο λογαριασμό της ΔΕΗ καταβάλαμε
την 11-01-2012 ποσό 69,80 ευρώ, ποσό το οποίο αντιστοιχεί στην
κατανάλωση του ρεύματος, δημοτικά τέλη, δημοτικούς φόρους, ΕΡΤ και Φ.Π.Α., πλην
όμως υπάρχει άμεσος και ορατός κίνδυνος, η ΔΕΗ συμμορφούμενη στη σχετική
ανακοίνωση - εντολή του Υπουργείου Οικονομικών να θεωρήσει ότι εξοφλείται τμήμα
του πρώτου λογαριασμού που δεν είχε καταβληθεί, δηλαδή αυτό που αφορά το ειδικό
τέλος ακινήτων του πρώτου λογαριασμού (α΄ δόση- το οποίο μάλιστα τέλος στην
περίπτωση μας είναι προφανώς εσφαλμένο και υπέρογκο) και όχι την κατανάλωση
ρεύματος του δεύτερου επίδικου λογαριασμού, με κίνδυνο να θεωρηθούμε ότι δεν
έχουμε εξοφλήσει το ρεύμα και να κινδυνεύει άμεσα η οικία μας από τη διακοπή
ηλεκτροδότησης εξαιτίας αυτού το λόγου.
V. Επειδή όλως συμπληρωματικώς, το ύψος του "Έκτακτου
Ειδικού Τέλους Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.)" μέσω
των προαναφερομένων λογαριασμών κατανάλωσης ρεύματος (αριθμός
παροχής
) της ανωτέρω οικίας μας, ποσού 2.235,60 ευρώ είναι προφανώς
εσφαλμένο, υπέρογκο, μη έχον καμία σχέση με την πραγματικότητα και σε κάθε
περίπτωση εντόνως αμφισβητούμενο από εμάς (γεγονός που συνομολογεί και η
αντίδικος), αφού έχει εκδοθεί κατόπιν αυταπόδεκτων
λαθών, τα οποία προκύπτουν από δημόσια έγγραφα, με συνέπεια οι ανωτέρω
λογαριασμοί κατανάλωσης ρεύματος της ανωτέρω οικίας μας να είναι δυσβάσταχτοι
για εμάς και να αδυνατούμε να τους εξοφλήσουμε.
Ειδικότερα η χρέωση του ως άνω Τέλους (1,117,80 ευρώ - α΄
δόση και 1,117,80 ευρώ - β΄ δόση) στους ως άνω λογαριασμούς της ΔΕΗ είναι
απίστευτα διογκωμένη και προφανώς εσφαλμένη για τους εξής λόγους:
1/ Υπάρχει λανθασμένη αντικειμενική τιμή ζώνης για τον
υπολογισμό του ύψους αυτού.
Το ως άνω Τέλος έχει υπολογιστεί με τιμή ζώνης 2.150,00
ευρώ, αντί του ορθού των 58,00 ευρώ, όπως τούτο προκύπτει και από την 3-11-2011
βεβαίωση της αντιδίκου Δ.Ε.Η.
Έτσι, λοιπόν, αν υπολογιζόταν το ως άνω Τέλος με βάση την
ορθή τιμή ζώνης, ο ορθός υπολογισμός του θα ήταν ο εξής: 243 τ.μ. (προς
στιγμήν δέχομαι ότι αυτά είναι τα τετραγωνικά μέτρα της οικίας μας, ενώ το
πραγματικό εμβαδόν είναι 162 τ.μ.) Χ 1,15 (συντελεστής παλαιότητας) Χ 3 ευρώ
(που είναι για τη σωστή τιμή ζώνης 093 των 58 ευρώ και όχι των 2.150) = 838,35
ευρώ και όχι το εσφαλμένο 2.235,60 ευρώ
2/ Έχει γίνει χρέωση επί διπλασίων τετραγωνικών μέτρων επειδή το ακίνητο μας ανήκει στα εκτός σχεδίου κτίσματα.
Για την ορθότερη εφαρμογή της διάταξης του
άρθρου 53 του Ν. 4021/2011 εξεδόθη η υπ'
αριθμ. 1211/13-10-11, ΦΕΚ-2298 Β/13-10-11, απόφαση αναπληρωτή Υπουργού
Οικονομικών:
«Καθορισμός του τρόπου και της διαδικασίας για: α) την
είσπραξη του έκτακτου ειδικού τέλους ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών
μέσω των λογαριασμών κατανάλωσης του ηλεκτρικού ρεύματος, β) τη βεβαίωση και
είσπραξη του τέλους κατά τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε. από τον κύριο ή επικαρπωτή
του ακινήτου σε περίπτωση μη καταβολής του μέσω των λογαριασμών κατανάλωσης
του ηλεκτρικού ρεύματος, γ) τη βεβαίωση και είσπραξη του τέλους σε περίπτωση μη
συνδρομής των προϋποθέσεων απαλλαγής και δ) την εφαρμογή των διατάξεων των
παραγράφων 6, 7, του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 11 καθώς και των
προϋποθέσεων επιστροφής του ειδικού τέλους από την αρμόδια Δ.Ο.Υ., για το έτος
2011».
Στο άρθρο 1 αυτής ορίζεται ότι:
Το ποσό του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό
των τετραγωνικών μέτρων των ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών επί το συντελεστή προσαύξησης που
αντιστοιχεί στην τιμή ζώνης του ακινήτου και επί το συντελεστή προσαύξησης που
αντιστοιχεί στην παλαιότητα του ακινήτου, όπως αυτοί ορίζονται στην παράγραφο 2
του άρθρου 53 του ν. 4021/2011.
Για τον υπολογισμό του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., τα στοιχεία που
αφορούν την ηλεκτροδοτούμενη δομημένη επιφάνεια, δηλαδή το εμβαδόν της
δομημένης επιφάνειας, το ύφος της τιμής ζώνης και η παλαιότητα του ακινήτου,
λαμβάνονται υπόψη όπως αυτά έχουν αποτυπωθεί, σύμφωνα με τα στοιχεία των δήμων, και
καταχωρηθεί
. ο συντελεστής παλαιότητας θα είναι 1.
Στις περιπτώσεις που τα τετραγωνικά μέτρα που λαμβάνονται
υπόψη για τον υπολογισμό του τέλους αυτού είναι υπερδιπλάσια των μεγαλύτερων εκ
των τετραγωνικών μέτρων που αναγράφονται στα δημοτικά τέλη και στο δημοτικό
φόρο, τότε το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. υπολογίζεται βάσει των τετραγωνικών μέτρων που
αναγράφονται στα δημοτικά τέλη. Το προηγούμενο εδάφιο δεν εφαρμόζεται όταν τα
τετραγωνικά μέτρα που αναγράφονται στα δημοτικά τέλη έχουν την τιμή μηδέν (0).
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου Καλαμάτας προκειμένου να
προσδιορίσουν την επιφάνεια των ακινήτων που υπόκεινται στο τέλος ακίνητης περιουσίας
(ΤΑΠ), το οποίο συνεισπράττεται με τους λογαριασμούς
κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, εφαρμόζουν τις διατάξεις του άρθρου 24 του
νόμου 2130/93 (Φ.Ε.Κ. 62/τεύχος ’) όπου:
1. Από 1ης Ιανουαρίου 1993 επιβάλλεται υπέρ
των δήμων και κοινοτήτων τέλος, το οποίο υπολογίζεται επί της αξίας της
ακίνητης περιουσίας που βρίσκεται εντός της διοικητικής τους περιφέρειας κατά
τις ακόλουθες διακρίσεις: α) Στα πάσης φύσεως ακίνητα που βρίσκονται εντός
εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως ή εντός των ορίων οικισμών υφιστάμενων προ του
έτους 1923 ή εντός ορίων οικισμών πληθυσμού κάτω των δύο χιλιάδων (2.000)
κατοίκων, β) Στα κάθε είδους κτίσματα που βρίσκονται εκτός του εγκεκριμένου
σχεδίου πόλεως ή εκτός ορίων οικισμών υφιστάμενων προ του έτους 1923 ή εκτός
ορίων οικισμών πληθυσμού κάτω των δύο χιλιάδων (2.000) κατοίκων. Στην περίπτωση
β' για τον υπολογισμό της αξίας λαμβάνεται υπόψη, από το δημοτικό ή κοινοτικό
συμβούλιο, η αξία των κτισμάτων και η αξία της διπλάσιας έκτασης από εκείνη που
καταλαμβάνουν τα κτίσματα, εφ' όσον υφίσταται.
Κατόπιν των ανωτέρω διαλαμβανομένων, είναι επιτακτική
ανάγκη να παραθέσουμε το σημαντικό ζήτημα που έχει ανακύψει αναφορικά με την
επιβολή του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. στους ιδιοκτήτες ακινήτων τα οποία βρίσκονται εκτός
των εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων ή εκτός ορίων οικισμών. Και τούτο διότι ο
υπολογισμός του ειδικού αυτού τέλους στη βάση των πλασματικών τετραγωνικών
μέτρων των ακίνητων αυτής της κατηγορίας (ο Δήμος υποχρεούται βάσει της προεκτεθείσας νομοθεσίας να επιβάλλει το αναλογούν ΤΑΠ σε
έκταση διπλάσια από την πραγματική που καταλαμβάνουν τα κτίσματα) έχει ως
αποτέλεσμα να επιβάλλεται ποσό διπλάσιο από αυτό που θα επιβαλλόταν αν για τον
υπολογισμό λαμβάνονταν υπόψη τα πραγματικά τετραγωνικά μέτρα των
ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι υπόχρεοι να
βαρύνονται με υπέρογκα ποσά, η καταβολή των οποίων σε πολλές περιπτώσεις
καθίσταται αδύνατη. Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατάσταση δυσχεραίνεται από το
γεγονός ότι σε περίπτωση μη καταβολής του έκτακτου ειδικού τέλους ηλεκτροδοτούμενων
δομημένων επιφανειών εντός 40 ημερών από την έκδοση του λογαριασμού, η Δ.Ε.Η.
και οι εναλλακτικοί προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος προβαίνουν στην έκδοση
εντολής διακοπής του ρεύματος του καταναλωτή προς τον Διαχειριστή του Δικτύου,
ο οποίος διακόπτει τη σύνδεση και δεν επαναχορηγεί το ηλεκτρικό ρεύμα μέχρι την
εξόφληση του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., όπως ρητά αναφέρεται στη σχετική απόφαση του
Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών.
Επιπροσθέτως, τίθεται ένα σημαντικό ζήτημα με την έννοια
του όρου «δομημένη επιφάνεια». Στο όρθρο 1 της σχετικής απόφασης του αναπληρωτή
Υπουργού Οικονομικών ορίζεται ότι το ειδικό τέλος που προβλέπεται με τη διάταξη
της παρ. 1 του άρθρου 53 του ν. 4021/2011, επιβάλλεται στις ηλεκτροδοτούμενες
για οικιστική ή εμπορική χρήση, δομημένες επιφάνειες των ακινήτων που υπάγονται
κατά την 17η Σεπτεμβρίου 2011, για το έτος 2011, στο τέλος ακίνητης περιουσίας
που προβλέπεται στην παράγραφο 1 του άρθρου 24 του ν. 2130/1993 (Α ' 62),
δηλαδή στα πάσης φύσεως ακίνητα που βρίσκονται εντός εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως
ή εντός των ορίων οικισμών κλπ. και στα κάθε είδους κτίσματα που βρίσκονται
εκτός του εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως ή εκτός ορίων οικισμών. Η παραπομπή στο
άρθρο αυτό έχει να κάνει με τις δύο κατηγορίες ακινήτων που υπόκεινται στο
ειδικό και όχι στον τρόπο υπολογισμού αυτού για τα εκτός σχεδίου. Η επεξήγηση
που παρατίθεται στο νόμο 2130/93, παρ. 1 περ. β, ότι για τον υπολογισμό της
αξίας λαμβάνεται υπόψη, από το δημοτικό ή κοινοτικό συμβούλιο, η αξία των
κτισμάτων και η αξία της διπλάσιας έκτασης από εκείνη που καταλαμβάνουν τα
κτίσματα, αφορά διακριτά τον τρόπο υπολογισμού και επιβολής του ΤΑΠ που
αποδίδεται στο δήμο με κάθε λογαριασμό κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος. ’λλωστε
ξεκάθαρα αναφέρεται στο νόμο 4021/11 ο όρος «δομημένη».
Επειδή στην συγκεκριμένη περίπτωση τα πραγματικά μέτρα
του ακινήτου μας είναι 162,00 τ.μ. (όπως τούτο προκύπτει και από το λογαριασμό
της ΔΕΗ), ο ορθός υπολογισμός θα έπρεπε να είναι 162 τ.μ.
Χ 1,15 (συντελεστής παλαιότητας) Χ 3 ευρώ (που είναι για τη σωστή τιμή ζώνης
093 των 58 ευρώ και όχι των 2.150) = 558,90 ευρώ και όχι το εσφαλμένο 2.235,60
ευρώ.
VΙ. ΝΟΜΙΚΟ ΜΕΡΟΣ
Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 57 ΑΚ, όποιος
προσβάλλεται παράνομα στην προσωπικότητα του έχει δικαίωμα να απαιτήσει να αρθεί
η προσβολή και να μην επαναληφθεί στο μέλλον. Η προσωπικότητα συνιστά το πλέγμα
των αγαθών που συνθέτουν την υπόσταση ενός προσώπου, με το οποίο αυτά είναι
αναπόσπαστα συνδεδεμένα. Δηλαδή περιλαμβάνεται σε αυτήν κάθε στοιχείο που
αποτελεί τη σωματική, ψυχική, πνευματική και κοινωνική ατομικότητα του
ανθρώπου.
Προστατευόμενα αγαθά που συνθέτουν την προσωπικότητα
είναι ενδεικτικά: α`) η ζωή, υγεία, σωματική ακεραιότητα, β`) η ψυχική υγεία, ο
συναισθηματικός κόσμος, γ`) η εξωτερική τιμή, δ`) η ελευθερία, ε`) το άσυλο της
κατοικίας, στ`) το απόρρητο για τον ιδιωτικό ή το δημόσιο βίο του προσώπου, ζ`)
η εικόνα του προσώπου. Ειδικότερα, η εξωτερική τιμή αντικατοπτρίζεται στην
αντίληψη και στην εκτίμηση που έχουν οι άλλοι για το άτομο. Για την παροχή
προστασίας στο δικαίωμα προσωπικότητας σύμφωνα με την προαναφερόμενη διάταξη,
πρέπει να συντρέχουν ορισμένες προϋποθέσεις, όπως η παράνομη προσβολή από
τρίτον, ενώ δεν απαιτείται υπαιτιότητα του προσβάλλοντος, με εξαίρεση την
αξίωση αποζημίωσης, η οποία παρέχεται κατά τις διατάξεις περί αδικοπραξιών.
Προσβολή της προσωπικότητας υφίσταται σε κάθε περίπτωση μειωτικής επέμβασης στη
σφαίρα της από τρίτον, δηλαδή σε οποιοδήποτε από τα αγαθά που τη συνθέτουν, με
την οποία διαταράσσεται η κατάσταση που υπάρχει, κατά το χρονικό σημείο
της προσβολής, σε μια ή περισσότερες εκδηλώσεις της σωματικής, ψυχικής,
πνευματικής και κοινωνικής ατομικότητας αυτού που βλάπτεται. Παράνομη είναι η
προσβολή όταν η επέμβαση στην προσωπικότητα του άλλου δεν είναι επιτρεπτή από
το δίκαιο ή γίνεται σε ενάσκηση δικαιώματος, το οποίο όμως είναι, από άποψη
έννομης τάξης, μικρότερης σπουδαιότητας, είτε ασκείται καταχρηστικά (ΑΠ
1508/1988, ΕΕΝ 1989. 741, ΕφΑθ 2006/1993, ΑρχΝ 44.334, ΕφΑθ 105034/1986, ΕλλΔνη 28.1315, Β. Βαθρακοκοίλη,
Ερμηνεία-νομολογία αστικού κώδικα, τόμος πρώτος, έκδοση 2001, σελ. 269, 276).
Περαιτέρω, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 200 ΑΚ, οι συμβάσεις ερμηνεύονται
όπως απαιτεί η καλή πίστη, αφού ληφθούν υπόψη και τα συναλλακτικά ήθη. Δηλαδή,
σε περίπτωση διαφωνίας των μερών ως προς το αληθινό νόημα του περιεχομένου της
σύμβασης, λαμβάνονται υπόψη οι κανόνες της καλής πίστης και των συναλλακτικών
ηθών. Ως καλή πίστη εννοείται η ευθύτητα και η εντιμότητα που απαιτούνται στις
συναλλαγές κατά την κρίση του χρηστού και συνετού ανθρώπου (με αντικειμενικά
κριτήρια, σύμφωνα με τις κρατούσες στην κοινωνία αντιλήψεις για τη σωστή
συμπεριφορά).
Τα συναλλακτικά ήθη, που δεν αποτελούν αυτοτελή κανόνα
δικαίου της ίδιας σημασίας με την καλή πίστη, αλλά λαμβάνονται υπόψη για τον
καθορισμό του συγκεκριμένου περιεχομένου της καλής πίστης, είναι οι
συνηθισμένοι στις συναλλαγές τρόποι ενέργειας και λαμβάνονται υπόψη μόνον όταν
δεν προσκρούουν στην κοινωνική ηθική, δηλαδή όταν είναι σύμφωνα με αυτήν ή
ηθικώς ουδέτερα.
Κρίσιμες βέβαια είναι οι συγκεκριμένες συνθήκες και
δυνατότητες των μερών και, ειδικότερα, το νόημα που μπορεί να καταλογιστεί σε
αμφότερα τα μέρη, με βάση τη δυνατότητα αντίληψης τους και την μεταξύ τους
ευθύνη ως προς τη χρήση και κατανόηση της γλώσσας, δηλαδή θα ισχύσει το νόημα
που ο δηλώσας δικαιούται να αναμένει ότι θα προσδοθεί από τον αποδέκτη, ή
αλλιώς εκείνο που ο τελευταίος όφειλε και μπορούσε να αντιληφθεί. Κυρίως
απαιτείται να λαμβάνεται υπόψη η αληθινή βούληση του δηλούντος, δηλαδή το νόημα
που προσδίδεται απ` αυτόν στη δήλωση, οι χρονικές, τοπικές και άλλες συνθήκες
της δήλωσης και η φύση της δικαιοπραξίας (ΑΠ 1199/1986, ΕΕΝ 1987.428, Β. Βαθρακοκοίλη, Ερμηνεία - νομολογία αστικού κώδικα, τόμος
πρώτος, έκδοση 2001, σελ. 842-843, Απ. Γεωργιάδη - Μιχ.
Σταθόπουλου, Κατ` άρθρο ερμηνεία αστικού κώδικα, τόμος πρώτος, έκδοση 1978,
σελ. 326-328). Τέλος, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 281 ΑΚ, η άσκηση του
δικαιώματος απαγορεύεται αν υπερβαίνει προφανώς τα όρια που επιβάλλουν η καλή
πίστη ή τα χρηστά ήθη ή ο κοινωνικός ή οικονομικός σκοπός του δικαιώματος. Η
διάταξη αυτή έχει έντονο χαρακτήρα δημόσιας τάξης και ηθική και κοινωνική
έννοια και αποσκοπεί στην εξισορρόπηση της αντίθεσης συμφερόντων και στην
αποκατάσταση της κοινωνικής ισορροπίας που έχει διασαλευτεί. Η έννοια της καλής
πίστης της διάταξης αυτής ταυτίζεται με αυτήν της διάταξης του άρθρου 200 ΑΚ
που προαναφέρθηκε, ενώ ως χρηστά ήθη νοούνται οι αντιλήψεις περί ηθικής του
χρηστού και εμφρόνως σκεπτόμενου μέσου κοινωνικού
ανθρώπου (ολ.ΑΠ 33/1987, ΝοΒ
36.324). Επίσης, ο κοινωνικός σκοπός αναφέρεται στο γενικότερο συμφέρον του
κοινωνικού συνόλου από την άσκηση του δικαιώματος και ο οικονομικός σκοπός στο
οικονομικό συμφέρον του προσώπου που ασκεί το δικαίωμα (Β. Βαθρακοκοίλη,
Ερμηνεία - νομολογία αστικού κώδικα, τόμος πρώτος, έκδοση 2001, σελ. 1125,
1129-1130).
VII. Επειδή η απειλούμενη διακοπή της ηλεκτροδότησης της
οικίας μας είναι προφανώς ΠΑΡΑΝΟΜΗ αφού έχουμε ήδη επιλέξει και εξοφλήσει το
ποσό που αντιστοιχεί στην κατανάλωση του ρεύματος, δημοτικά τέλη, δημοτικούς
φόρους, ΕΡΤ και Φ.Π.Α. και υπάρχει άμεσος κίνδυνος η ΔΕΗ, όλως παρανόμως, να
θεωρήσει ότι η καταβολή σε αυτήν από εμάς του ποσού των 69,80 ευρώ, ποσό το
οποίο αντιστοιχεί στην κατανάλωση του ρεύματος, δημοτικά τέλη, δημοτικούς
φόρους, ΕΡΤ και Φ.Π.Α., ότι αντιστοιχεί ΔΗΘΕΝ σε μερική εξόφληση του
εσφαλμένου ειδικού τέλους ακινήτων του πρώτου προαναφερόμενου λογαριασμού, με
συνέπεια εξαιτίας αυτού του λόγου (της δήθεν μη εξόφλησης του ρεύματος που
αντιστοιχεί στον δεύτερο επίδικο λογαριασμό) να κινδυνεύουμε ανά πάσα ώρα και στιγμή
σε διακοπή της ηλεκτροδοτήσεως της οικίας μας, καθισταμένης βεβαίας πλέον (εάν
συμβεί αυτό) της προσβολής της προσωπικότητας μας,
δεδομένου ότι θα γίνει μειωτική επέμβαση στην σφαίρα αυτής από την αντίδικο,
δηλαδή σε ορισμένα από τα αγαθά που συνθέτουν την προσωπικότητα μας, όπως η
υγεία μας, η σωματική μας ακεραιότητα, η εικόνα του προσώπου μας προς τους έξω,
με συνέπεια η άμεση απειλή της διακοπής της ηλεκτροδότησης της οικίας μας να
προσβάλλει αυτονόητες εκδηλώσεις σωματικής, ψυχικής και πνευματικής υγείας μας.
Επειδή τυχόν διακοπή της σύνδεσης ηλεκτροδότησης της
οικίας μας αποτελεί προφανή αντισυμβατική συμπεριφορά της αντιδίκου
και σε κάθε περίπτωση η διακοπή της σύνδεσης ηλεκτροδότησης αποτελεί και προσβολή
της προσωπικότητας μας, αφού προφανώς υπάρχει στην απειλούμενη
αυτή διακοπή το στοιχείο του παρανόμου αυτής (δεδομένου ότι σε καμία περίπτωση
δεν οφείλω τον υπερόγκου ύψους λογαριασμό κατανάλωσης
ρεύματος της αντιδίκου), αποτελουμένης της ενέργειας
αυτής ενασκήσεως δικαιώματος μικρότερης σπουδαιότητας από το δικαίωμα μας και
σε κάθε περίπτωση η απειλή της διακοπής της ηλεκτροδοτήσεως της οικίας μας θα
ασκηθεί καταχρηστικά, αφού υπερβαίνει τα όρια που επιβάλλουν η καλή πίστη, τα
χρηστά ήθη και ο κοινωνικός και οικονομικός σκοπός του δικαιώματος της
αντιδίκου.
Επειδή επομένως υπάρχει συνδρομή επείγουσας περιπτώσεως,
δέον να διαταχθεί ως πρόσφορο ασφαλιστικό μέτρο για την προσωρινή προστασία της
προσωπικότητας μας, άλλως και όλως επικουρικώς για την προσωρινή ρύθμιση της
καταστάσεως, η απαγόρευση της διακοπής της ηλεκτροδότησης, από την ΔΕΗ, της
οικίας μας που αναφέρεται στο ιστορικό της παρούσας.
Επειδή το Δικαστήριο Σας είναι καθ' ύλην
αρμόδιο και κατά τόπον αρμόδιο για την εκδίκαση της παρούσας αίτησης
ασφαλιστικών μέτρων.
Επειδή η αίτηση μας είναι καθ όλα νόμιμη, βάσιμη και
αληθής.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
Και με ρητή επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματος μας.
ΑΙΤΟΥΜΕΘΑ
Να γίνει δεκτή η αίτηση μας.
Να διαταχθεί ως πρόσφορο ασφαλιστικό μέτρο η απαγόρευση
της διακοπής της ηλεκτροδότησης, από την ΔΕΗ, της οικίας μου που αναφέρεται στο
ιστορικό της παρούσας και
Με Προσωρινή Διαταγή του Δικαστηρίου Σας να διαταχθεί
προσωρινά, και μέχρι την έκδοση απόφασης επί της παρούσας, η απαγόρευση της
διακοπής της ηλεκτροδότησης, από την ΔΕΗ, της οικίας μας που αναφέρεται στο
ιστορικό της παρούσας.
Να καταδικασθεί η καθής η
αίτηση εταιρεία στη δικαστική μας δαπάνη.
Καλαμάτα 7 Μαρτίου 2012
Ο Πληρεξούσιος Δικηγόρος
(Κωνσταντίνος Αλεξ. Μαργέλης)
ΤΟ ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Αποτελούμενο από τη Δικαστή Σοφία Φαρασοπούλου,
Πρωτοδίκη.
Αφού άκουσε τους πληρεξούσιους δικηγόρους των διαδίκων
χωρίς τη σύμπραξη γραμματέα.
Δέχεται αίτημα προσωρινής διαταγής.
Απαγορεύει τη διακοπή της ηλεκτροδότησης από την καθ ής στο αναφερόμενο στο ιστορικό της αίτησης ακίνητο μέχρι τη
συζήτηση της παρούσας αίτησης και υπό τον όρο της συζήτησης της ως άνω υπόθεσης
κατά την ως άνω ορισθείσα δικάσιμο [22-5-2012].
Καλαμάτα 9.3.2012
Η Δικαστής του Μονομελούς Πρωτοδικείου Καλαμάτας
Σοφία Φαρασοπούλου
Πρωτοδίκης