ΕλΣ (Τμ. ΙΙ) 509/2014
Εκπαιδευτικός εν ενεργεία - Αίτηση για αναγνώριση
προϋπηρεσίας ως εφημερίου - Ορθόδοξη Αρχιεπισκοπή Σινά - Αρμοδιότητα -.
Αρμοδιότητα για
αναγνώριση ως συντάξιμης προϋπηρεσίας εν ενεργεία εκπαιδευτικού λειτουργού έχει
η Διεύθυνση Κανονισμού και Εντολής Πληρωμής Πολιτικών Συντάξεων Τμήμα Β' (πρώην
42η Διεύθυνση) του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Ακυρώνεται ως εκδοθείσα από
αναρμόδιο όργανο η προσβαλλόμενη πράξη της 22ης Διεύθυνσης Μισθολογίου του
Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους με την οποία απορρίφθηκε η αίτηση εκπαιδευτικού
εν ενεργεία για αναγνώριση προϋπηρεσίας του ως εφημερίου σε ορθόδοξο Ιερό Ναό
που ανήκει στην Ορθόδοξη Αρχιεπισκοπή Σινά, Φαράν και
Ραϊθώ. Παραπομπή της υπόθεσης στην αρμόδια υπηρεσία.
Παραδοχή έφεσης και επιστροφή του παραβόλου στον εκκαλούντα.
Απόφαση 509/2014
ΤΟ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ
ΣΥΝΕΔΡΙΟ
ΤΜΗΜΑ II
Συνεδρίασε δημόσια
στο ακροατήριο του στις 7 Νοεμβρίου 2013, με την ακόλουθη σύνθεση: Ευφροσύνη Κραμποβίτη, Αντιπρόεδρος, Πρόεδρος του Τμήματος, Χρυσούλα Καραμαδούκη (εισηγήτρια) και Αγγελική Μυλωνά. Σύμβουλοι,
Ιωάννα Ρούλια και Εριέττα Πίσχου,
Πάρεδροι (με συμβουλευτική ψήφο). Γενικός Επίτροπος της Επικρατείας:
Παραστάθηκε ο Γεώργιος Παπαϊσιδώρου, Επιτροπεύων Πάρεδρος της Γενικής Επιτροπείας της
Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο, που αναπληρώνει νόμιμα τον κωλυόμενο Γενικό
Επίτροπο της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Γραμματέας: Σταύρος
Χρονόπουλος, υπάλληλος του Ελεγκτικού Συνεδρίου (κατηγορίας ΤΕ με βαθμό Α').
Για να δικάσει την
από 3.12.2012 (αριθμ. βιβλ. δικογράφων 393/4.12.2012) έφεση:
Του ..., κατοίκου
Αθηνών (οδός ...), ο οποίος παραστάθηκε μετά του πληρεξουσίου δικηγόρου του
Γεωργίου Μπένου (ΑΜ/ΔΣΑ 9708).
Κατά του Ελληνικού
Δημοσίου, το οποίο εκπροσωπεί νόμιμα ο Υπουργός Οικονομικών, ο οποίος
παραστάθηκε διά του Νομικού Συμβούλου του Κράτους Κωνσταντίνου Κατσούλα. Και
Κατά της
2/69243/0022/18.5.2012 πράξης (εγγράφου) της 22ης Διεύθυνσης Μισθολογίου του
Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
Με την
προσβαλλόμενη πράξη απορρίφθηκε αίτηση του εκκαλούντος, εν ενεργεία
εκπαιδευτικού, για αναγνώριση ως συντάξιμης της προϋπηρεσίας του ως εφημέριου
του Ορθόδοξου Ιερού Ναού Αγ. Γεωργίου της πόλης Ραϊθούς
του Ν. Σινά της Αιγύπτου κατά τα χρονικά διαστήματα από 1.4.1997 έως 31.8.2000
και από 1.7.2003 έως 31.8.2006, προκειμένου να ληφθεί υπόψη για τη μισθολογική
του εξέλιξη.
Κατά τη συζήτηση
που ακολούθησε το Δικαστήριο άκουσε:
Τον πληρεξούσιο
δικηγόρο του εκκαλούντος, ο οποίος ζήτησε να γίνει δεκτή η έφεση.
Τον εκπρόσωπο του
Ελληνικού Δημοσίου, ο οποίος ζήτησε την απόρριψη της έφεσης. Και
Τον Επιτροπεύοντα Πάρεδρο της Γενικής Επιτροπείας της
Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ο οποίος πρότεινε την έκδοση προδικαστικής
απόφασης γιαχη συμπλήρωση των στοιχείων του
φακέλου.
Μετά τη δημόσια
συνεδρίαση, το Δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη.
Αφού μελέτησε τα
σχετικά έγγραφα
Σκέφθηκε σύμφωνα με
το νόμο
Αποφάσισε τα εξής:
Ι. Με την ένδικη
έφεση, ο εκκαλών, εν ενεργεία εκπαιδευτικός λειτουργός, ζητεί την ακύρωση της
2/69243/0022/18.5.2012 πράξης (εγγράφου) της 22ης Διεύθυνσης του Γενικού
Λογιστηρίου του Κράτους, με την οποία απορρίφθηκε αίτηση του για αναγνώριση ως
συντάξιμης της προϋπηρεσίας του ως εφημέριου του Ορθόδοξου Ιερού Ναού Αγ.
Γεωργίου της πόλης Ράϊθόύς του Ν. Σινά της Αιγύπτου
κατά τα χρονικά διαστήματα από 1.4.1997 έως 31.8.2000 και από 1.7.2003 έως
31.8.2006, προκειμένου να ληφθεί υπόψη για τη μισθολογική του εξέλιξη, με την
αιτιολογία ότι, εφόσον ο ιερός αυτός ναός ανήκει στην Ορθόδοξη Αρχιεπισκοπή
Σινά, Φαράν και Ραϊθώ, η
οποία αποτελεί Αυτοδιοίκητη Ελληνορθόδοξη Εκκλησία της Αιγύπτου, και όχι
υπηρεσία της έδρας Ορθόδοξου Πατριαρχείου, δεν μπορεί να ληφθεί υπόψη κατά το
άρθρο 12 παρ. 2 περ. ιστ' του Συνταξιοδοτικού Κώδικα η προϋπηρεσία του αυτή για
τη μισθολογική του εξέλιξη. Η έφεση αυτή, για την οποία καταβλήθηκε το προσήκον
παράβολο (βλ. ειδικό έντυπο γραμμάτιο του Δημοσίου 2661937, Σειράς Α'), έχει
ασκηθεί νομότυπα και εμπρόθεσμα, πρέπει δε να γίνει τυπικά δεκτή και να
εξετασθεί περαιτέρω κατά τη νομική και ουσιαστική βασιμότητα της, κατ'
αντιμωλία των διαδίκων.
II. Από τις
διατάξεις των άρθρων 1 παρ. 1, 12 παρ. 10, 14 παρ. 3 και 4, 22 παρ. 1 και 21,
23 παρ. 1, 26 παρ. 1. 50 παρ. 1 και 66 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών
Συντάξεων (π.δ. 166/2000 και ήδη π.δ.
169/2007), σε συνδυασμό ερμηνευόμενες, συνάγεται ότι η αναγνώριση προϋπηρεσίας
υπηρετούντος υπαλλήλου ή λειτουργού ως συντάξιμης, ενεργείται κατ' αρχήν μετά
την έξοδο αυτού από την υπηρεσία και κρίνεται μαζί με το καθόλου συνταξιοδοτικό
του δικαίωμα. Μόνο κατ' εξαίρεση, όπου προβλέπεται από ειδική διάταξη νόμου,
επιτρέπεται να υποβληθεί σχετικό αίτημα και να αναγνωριστεί προϋπηρεσία
υπαλλήλου ή λειτουργού ως συντάξιμη,
πριν αυτός εξέλθει από την υπηρεσία. Τέτοιες περιπτώσεις είναι οι ακόλουθες: α)
όταν υπάρχει αδυναμία απόδειξης, λόγω έλλειψης επίσημων στοιχείων, ολόκληρου
του χρόνου διάρκειας μιας επικαλούμενης προϋπηρεσίας, η οποία κατ' αρχήν είναι
συντάξιμη (άρθρο 14 παρ. 4 του Συνταξιοδοτικού Κώδικα), β) όταν πρόκειται για
αναγνώριση με εξαγορά χρόνου προηγούμενης απασχόλησης του υπαλλήλου ή
λειτουργού σε τομείς εκτός του Δημοσίου, των Ο.Τ.Α. και των άλλων Ν.Π.Δ.Δ., για
τον οποίο ήταν ασφαλισμένος σε οργανισμό κύριας ασφάλισης (άρθρο 12 παρ. 10 του Συνταξιοδοτικού Κώδικα, πρβλ.
όμως ν. 2084/1992 και Ολ. Ελ. Συν. 585/1998) και γ)
όταν το να ληφθεί υπόψη μια προϋπηρεσία για τη μισθολογική του εξέλιξη
εξαρτάται κατά νόμο από το αν αυτή είναι συντάξιμη και γεννάται αμφιβολία περί
αυτού, οπότε μπορεί να προκληθεί σχετική πράξη του αρμοδίου συνταξιοδοτικού
οργάνου ως προαπαιτούμενο για την έκδοση από την υπηρεσία πράξης περί αποδοχής
η απόρριψης του σχετικώς υποβληθέντος σ' αυτήν αιτήματος του υπαλλήλου ή λειτουργού (βλ. Ολομ, Ελ.Συν. 2000/2005,
984/1998, 405/1995, II Τμ. 1994, 318/2008 κ.ά.).
Όταν μάλιστα για να
ληφθεί υπόψη προϋπηρεσία υπαλλήλου ή λειτουργού για τη μισθολογική του εξέλιξη
εξαρτάται από το αν αυτή είναι συντάξιμη, αρμόδιο όργανο για να αποφανθεί επ'
αυτού είναι η Υπηρεσία Συντάξεων - Γενική Διεύθυνση Συντάξεων) και ειδικότερα η
Διεύθυνση δηλαδή του Λογιστηρίου του Κράτους που σύμφωνα με τις οικείες
οργανικές διατάξεις είναι αρμόδια για τον κανονισμό της σύνταξης του υπαλλήλου
ή λειτουργού, αφού αυτή έχει, μεταξύ άλλων, αρμοδιότητα και για «τον καθορισμό
αν υπηρεσία ή προϋπηρεσία εν ενεργεία υπαλλήλου λογίζεται ως συντάξιμη», για δε
τους εκπαιδευτικούς λειτουργούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι ήδη
αρμόδια η Διεύθυνση Κανονισμού και Εντολής Πληρωμής Πολιτικών Συντάξεων - Τμήμα
Β' (βλ. άρθρα 5 και 16 παρ. 6 ν. 4002/2011, Α' 180, καθώς και αποφάσεις
272530/0004/7.2.2012 και 2/80030/0004/5.12.2012 του Υπουργού Οικονομικών, Β'
200/8.2.2012 και 3271/6.12.2012, αντίστοιχα). Συνεπώς, όταν επί αιτήματος εν
ενεργεία υπαλλήλου ή λειτουργού για αναγνώριση ως συντάξιμης προϋπηρεσίας του,
προκειμένου να ληφθεί υπόψη για τη μισθολογική του εξέλιξη, αποφαίνεται άλλη
υπηρεσία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, και όχι η αρμόδια Διεύθυνση
Συντάξεων, η σχετική πράξη της είναι ακυρωτέα ως εκδοθείσα από αναρμόδιο
όργανο.
III. Στην
προκειμένη υπόθεση, από το σύνολο των στοιχείων του φακέλου προκύπτουν τα
ακόλουθα: Ο εκκαλών, εν ενεργεία εκπαιδευτικός λειτουργός, της δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης, έχοντας υπηρετήσει ως εφημέριος στον Ορθόδοξο Ιερό Ναό του Αγ.
Γεωργίου της πόλης Ραϊθούς του Ν. Σινά της Αιγύπτου
κατά τα χρονικά διαστήματα από 1.4.1997 έως 31.8.2000 και από 1.7.2003 έως
31.8.2006, ζήτησε από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Φωκίδας,
στην αρμοδιότητα της οποίας υπαγόταν, να αναγνωρισθεί για τη μισθολογική του εξέλιξη η ως άνω προϋπηρεσία του. Σε απάντηση της
αίτησης του αυτής, η οποία διαβιβάσθηκε στη Διεύθυνση Προσωπικού Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και στη
συνέχεια, με το 25663/Δ2/1.4.2011 έγγραφο της, στην 22η Διεύθυνση Μισθολογίου της Γενικής Διεύθυνσης
Μισθών του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, εκδόθηκε το 2/28949/0022/9.5.2011
έγγραφο της τελευταίας αυτής Διεύθυνσης. Στο έγγραφο αυτό, που απευθύνεται στην
ως άνω Διεύθυνση του Υπουργείου Παιδείας, αναφέρεται αφενός ότι «στο άρθρο 15
του ν. 3205/2003 δεν προβλέπεται η αναγνώριση για μισθολογική εξέλιξη
προϋπηρεσίας σε ιερά μονή που ανήκει σε αρχιεπισκοπή του εξωτερικού» και
αφετέρου ότι «η προϋπηρεσία που παρείχε ο εκπαιδευτικός ... (εκκαλών) ως
εφημέριος του Ορθόδοξου Ιερού Ναού Αγ. Γεωργίου της πόλης Ραϊθούς
του Ν. Σινά της Αιγύπτου, που ανήκει στην Ορθόδοξη Αρχιεπισκοπή Σινά, Φαράν και Ραϊθώ, δεν μπορεί να
ληφθεί υπόψη για μισθολογική εξέλιξη με βάση τις διατάξεις του άρθρου 12 παρ. 2
περ. ιστ' του Συνταξιοδοτικού Κώδικα, καθόσον η Αρχιεπισκοπή αυτή αποτελεί
Αυτοδιοίκητη Ελληνορθόδοξη Εκκλησία στην
Αίγυπτο και όχι υπηρεσία της έδρας Ορθόδοξου Πατριαρχείου». Στη συνέχεια, ο
εκκαλών, με την από 5.9.2011 αίτηση του προς την 22η Διεύθυνση Μισθολογίου του
Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, επικαλούμενος την 2340/2009 απόφαση της
Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία κρίθηκαν ανίσχυρες οι διατάξεις
του Συνταξιοδοτικού Κώδικα κατά το μέρος που αναγνώριζαν ως συντάξιμη μονό την
προϋπηρεσία που έχει παρασχεθεί στην έδρα του Οικουμενικού και των άλλων
Ορθόδοξων Πατριαρχείων, αποκλείοντας την αναγνώριση άλλων που έχουν παρασχεθεί
εκτός της έδρας αυτών, ζήτησε εκ νέου την αναγνώριση της επίμαχης προϋπηρεσίας
του ως συντάξιμης, προκειμένου να ληφθεί υπόψη για τη μισθολογική του εξέλιξη,
συνυποβάλλοντας και τα σχετικά δικαιολογητικά. Η αίτηση του αυτή απορρίφθηκε με την ήδη προσβαλλόμενη πράξη
(έγγραφο) της 22ης Διεύθυνσης Μισθολογίου του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους,
με την ίδια αιτιολογία που περιέχεται στο προηγούμενο 2/28949/0022/9.5.2011
έγγραφο της και παρατίθεται ανωτέρω. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα
έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, αναρμοδίως επελήφθη με την
εξέταση της ως άνω αίτησης του εκκαλούντος η 22η Διεύθυνση Μισθολογίου του
Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Και τούτο, διότι αρμοδιότητα για αναγνώριση ως
συντάξιμης προϋπηρεσίας εν ενεργεία εκπαιδευτικού λειτουργού έχει η Διεύθυνση Κανονισμού και Εντολής Πληρωμής
Πολιτικών Συντάξεων - Τμήμα Β' (πρώην 42η Διεύθυνση) του Γενικού Λογιστηρίου
του Κράτους. Συνεπώς, για το λόγο αυτό, που εξετάζεται αυτεπαγγέλτως, πρέπει
να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη ως
εκδοθείσα από αναρμόδιο όργανο και να παραπεμφθεί η υπόθεση στην κατά τα άνω
αρμόδια Διεύθυνση Κανονισμού και Εντολής Πληρωμής Πολιτικών Συντάξεων,
προκειμένου να εξετάσει την αίτηση του εκκαλούντος και να αποφανθεί για τη
βασιμότητα μη αυτής, λαμβάνοντας υπόψη τόσο
τα στοιχεία του υπηρεσιακού φακέλου του εκκαλούντος, όσο και τη σχετική
νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Ολ. Ελ. Συν.
2340/2009, II Τμ. 363/2010, αλλά και II Τμ. 2047/2013. η οποία ειδικώς αφορά σε
υπηρεσίες παρασχεθείσες στην Ιερά Μονή Σινά). Ακολούθως, μετά την παραδοχή της
ένδικης έφεσης, πρέπει να επιστραφεί στον εκκαλούντα το παράβολο που κατέθεσε
για την άσκηση της (άρθρο 61 παρ. 3 του π.δ/τος 1225/1981 και άρθρο 73 παρ. 4 του Κώδικα Νόμων για το
Ελεγκτικό Συνέδριο, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 4129/2013, Α'
52/28.2.2013).
Για τους λόγους
αυτούς
Δέχεται την έφεση.
Ακυρώνει την
2/69243/0022/18.5.2012 πράξη (έγγραφο) της 22ης Διεύθυνσης Μισθολογίου της
Γενικής Διεύθυνσης Μισθών του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
Παραπέμπει την υπόθεση
στη Διεύθυνση Κανονισμού και Εντολής Πληρωμής Πολιτικών Συντάξεων του Γενικού
Λογιστηρίου του Κράτους, προκειμένου να εξετάσει την από 5.9.2011 αίτηση του
εκκαλούντος για αναγνώριση της προϋπηρεσίας του ως εφημερίου στον Ορθόδοξο Ιερό
Ναό του Αγ. Γεωργίου της πόλης Ραϊθούς του Ν. Σινά
της Αιγύπτου κατά τα χρονικά διαστήματα από 1.4.1997 έως 31.8.2000 και από
1.7.2003 έως 31.8.2006, κατά τα διαλαμβανόμενα στο σκεπτικό της παρούσας
απόφασης. Και
Διατάσσει την
επιστροφή του κατατεθέντος παραβόλου εκκαλούντα.
Κρίθηκε και
αποφασίστηκε, στην Αθήνα, στις 5 Δεκεμβρίου 2013.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
ΕΥΦΡΟΣΥΝΗ
ΚΡΑΜΠΟΒΙΤΗ ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΚΑΡΑΜΑΔΟΥΚΗ
Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΣΤΑΥΡΟΣ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημοσιεύθηκε σε
δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριο του Δικαστηρίου στις 6 Φεβρουαρίου 2014.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΓΑΡΥΦΑΛΛΙΑ
ΚΑΛΑΜΠΑΛΙΚΗ
Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΣΤΑΥΡΟΣ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΣ