ΔΠρΠειρ(Πρ) 163/2011
Αλλοδαποί.
Αντιρρήσεις. Κράτηση αλλοδαπού που υποβάλλει μετά την κράτηση του αίτηση
ασύλου. Προϋποθέσεις. Αιτιολογία απόφασης κράτησης ερειδόμενη
επί απόρρητων στοιχείων. Μη γνωστοποίηση αυτών.
Απόφαση της Προέδρου
Υπηρεσίας
Διοικητικού
Πρωτοδικείου Πειραιώς
Αριθμός Π163/2011
έγινε δεκτό ότι, κατά την έννοια των διατάξεων των παρ. 1, 2, 4 και 5
του άρθρου 13 και των παρ. 1 περ. α και β και 2 του Π.Δ. 114/2010, που
εκδόθηκε σε συμμόρφωση προς την Οδηγία 2005/85/ΕΚ του Συμβουλίου «σχετικά με
τις ελάχιστες προδιαγραφές για της διαδικασίες με τις οποίες τα κράτη μέλη
χορηγούν και ανακαλούν το καθεστώς πρόσφυγα» και ερμηνεύονται υπό το πρίσμα του
άρθρου 5 παρ. 1 της Ε.Σ.Δ.Α., συνάγεται ότι ο υπήκοοος
τρίτης χώρας ή ο ανιθαγενής, ο οποίος υποβάλλει
αίτημα διεθνούς προστασίας, χωρίς να είναι ήδη κρατούμενος, δεν κρατείται μόνο
και μόνο γιατί εισήλθε και παραμένει παράνομα στη Χώρα, επιτρέπεται όμως η
συνέχιση της κράτησης αυτού όταν
υποβάλει αίτημα διεθνούς προστασίας (μετά την έναρξη της κράτησης του),
υπό τις προϋποθέσεις της παρ. 2 του άρθρου 13 του ως άνω Π. Δ/τος, (μεταξύ των οποίων τάσσεται και η ύπαρξη λόγων εθνικής
ασφάλειας ή δημόσιας ασφάλειας), έως να ελεγχθεί οριστικά το αίτημα του, ήτοι
μέχρι να εκδοθεί απόφαση της Επιτροπής Προσφυγών, στην περίπτωση που έχει
προσφύγει ενώπιον της, λόγω απόρριψης καταρχήν του αιτήματος του και πάντως όχι
πέραν των 90 ημερών από την υποβολή του σε κράτηση, η δε αντίθετη εκδοχή, ήτοι
η κράτηση για τους ανωτέρω λόγους μόνο των προσώπων που αιτούνται διεθνούς
προστασίας, ενόσω κρατούνται, άγει στη δημιουργία συνθηκών άνισης μεταχείρισης
τους και δεν εξυπηρετεί το σκοπό του όλως εξαιρετικού μέτρου της κράτησης, ο
οποίος, στην περίπτωση αυτή, συνίσταται στην ουσιαστική, ταχεία και
αποτελεσματική εξέταση του εν λόγω αιτήματος,
χωρίς να προκαλείται κίνδυνος για την εθνική ασφάλεια ή τη δημόσια τάξη.
Έγινε επίσης δεκτό ότι η απόφαση της αστυνομικής αρχής περί κράτησης του
αιτούντος κατά την ανωτέρω διάταξη του άρθρου 13 του ως άνω Π. Δ/τος πρέπει να
περιέχει πλήρη και εμπεριστατωμένη αιτιολογία, αν όμως αυτή βασίζεται σε
απόρρητα στοιχεία, η ως άνω αρχή δεν
υποχρεούνται να αναφέρει στο σώμα της πράξης τα πραγματικά δεδομένα, που
προκύπτουν από τα στοιχεία αυτά, υποχρεούται όμως να τα θέσει υπόψη του
Δικαστηρίου κατά τρόπο συμβατό με τον απόρρητο χαρακτήρα τους, το δε Δικαστήριο
θα κρίνει για τη νομιμότητα της αιτιολογίας της απόφασης, χωρίς να θέσει τα
στοιχεία αυτά υπόψη των διαδίκων και χωρίς να εκθέσει στην απόφαση του το
περιεχόμενο της. Με το σκεπτικό αυτό κρίθηκε ότι είναι νόμιμη η συνέχιση της
κράτησης αλλοδαπού, ο οποίος, μετά την έναρξη της κράτησης του υπέβαλε αίτημα
διεθνούς προστασίας (ασύλου), για λόγους εθνικής ασφάλειας και για την ταχεία
και αποτελεσματική εξέταση του αιτήματος του, για χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο
των 90 ημερών από την έναρξη της κράτησης του, η δε απόφαση κράτησης είναι νομίμως αιτιολογημένη, έστω και αν
γίνεται σε αυτήν παραπομπή σε έγγραφα, το περιεχόμενο των οποίων είναι
απόρρητο, χωρίς να γνωστοποιούνται στον αντιλέγοντα
οι συγκεκριμένοι λόγοι, για τους οποίους κρίνεται επικίνδυνος για την εθνική
ασφάλεια, καθώς και τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία, γεγονός του περιορίζει το
δικαίωμα δικαστικής προστασίας του, ο οποίος, όμως δικαιολογείται από λόγους
υπέρτερου δημοσίου και εθνικού συμφέροντος.