ΑΠΔ 5/2011

Σύσταση σε ξενοδοχείο για κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης.

 

 

ΑΡΧΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ   

 

 

 

     Αθήνα, 24-01-2011

     Αριθ. Πρωτ.: Γ/ΕΞ/586/24-01-2011    

 

 

Ταχ.  Δ/νση : Κηφισίας 1-3, Αθήνα                                                                               

Ταχ.  Κώδ. : 115 23

Τηλ.          :  210 64 75 601

Fax           :  210 64 75 628

Email                : contact@dpa.gr  

Ιστοσελίδα       : www.dpa.gr

 

 

 

       

 

Α Π Ο Φ Α Σ Η    5/2011

(Τμήμα)

 

Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα συνεδρίασε σε σύνθεση Τμήματος στην έδρα της την 22.11.2010 και ώρα 10:00 μετά από πρόσκληση του Προέδρου της, προκειμένου να εξετάσει την υπόθεση που αναφέρεται στο ιστορικό της παρούσας. Παρέστησαν οι Χρήστος Παληοκώστας, Αναπληρωτής Πρόεδρος, κωλυομένου του Προέδρου της Αρχής Χρίστου Γεραρή, και τα αναπληρωματικά μέλη, Πέτρος Τσαντίλας, ως εισηγητής, Γρηγόριος Λαζαράκος και Πηνελόπη Φουντεδάκη, , σε αντικατάσταση των τακτικών μελών Αντωνίου Ρουπακιώτη, Αναστασίου Πράσσου και Αναστασίου-Ιωάννη Μεταξά αντίστοιχα, οι οποίοι, αν και εκλήθησαν νομίμως εγγράφως δεν παρέστησαν λόγω κωλύματος. Παρών χωρίς δικαίωμα ψήφου ήταν ο Ανάργυρος Χρυσάνθου, πληροφορικός ελεγκτής, ως βοηθός εισηγητή, και Ειρήνη Παπαγεωργοπούλου, υπάλληλος του τμήματος διοικητικών και οικονομικών υποθέσεων, ως γραμματέας.

 

        Η Αρχή έλαβε υπόψη τα παρακάτω:

 

Με την υπ αρ. πρωτ. ΑΠΔΠΧ Γ/ΕΙΣ/4165/12-6-2008 επιστολή, όπως συμπληρώθηκε με τις υπ αρ. πρωτ. Γ/ΕΙΣ/4687/15-9-2008, Γ/ΕΙΣ/3795/17-06-2009 και Γ/ΕΙΣ/5958/11-10-2010  αιτήσεις του στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ο A καταγγέλλει ότι το ξενοδοχείο Avantis Suites Hotel έχει εγκαταστήσει κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης (κάμερες), το οποίο, κατά τον καταγγέλλοντα, "βλέπει" σε δημόσιο δρόμο και συγκεκριμένα, στο δρόμο που είναι κάθετος προς την παραλία όπου και ο χώρος στάθμευσης του ξενοδοχείου. Επίσης, σύμφωνα με τον καταγγέλλοντα δεν υπάρχουν πουθενά προειδοποιητικές πινακίδες ότι ο χώρος βιντεοσκοπείται.

 

Η Αρχή, κατά την εξέταση των ανωτέρω εγγράφων απέστειλε στην καταγγελλόμενη επιχείρηση Avantis Suites Hotel Μονοπρόσωπη ΕΠΕ (εφεξής Avantis) τις υπ αριθμ. πρωτ. Γ/ΕΙΣ/4165-1/2-10-2008, Γ/ΕΞ/3795-1/30-09-2009 και  Γ/ΕΞ/5540/21-09-2010 επιστολές, με τις οποίες ζητούσε όπως: α) γνωστοποιήσει στην Αρχή το συντομότερο δυνατόν την εγκατάσταση κλειστού κυκλώματος του ξενοδοχείου, διευκρινίζοντας με σαφήνεια τα σημεία λήψης των καμερών μέσω κατόψεων της εγκατάστασης και  φωτογραφιών που να δείχνουν το πεδίο κάλυψης του κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης και β) τοποθετήσει σε εμφανές σημείο ευδιάκριτες και σε επαρκή αριθμό πινακίδες, ώστε να ενημερώνονται οι διερχόμενοι από το χώρο εμβέλειας του κλειστού κυκλώματος ότι βιντεοσκοπούνται.

 

Η Αρχή επισήμανε ότι, σε περίπτωση μη υποβολής γνωστοποίησης, επιφυλάσσεται να προβεί στις προβλεπόμενες στο Ν. 2472/1997 νόμιμες ενέργειες.

 

Κατόπιν τούτων, η Avantis, όπως νομίμως εκπροσωπείται, κλήθηκε με το υπ αρ. πρωτ. Γ/ΕΞ/6358/25-10-2010 έγγραφό να παραστεί στη συνεδρίαση του Τμήματος της Αρχής, τη Δευτέρα 22/11/2010 και ώρα 10:00, για τη συζήτηση της προαναφερόμενης υπόθεσης. Σε συνέχεια της κλήσης της Αρχής, η καταγγελλόμενη επιχείρηση υπέβαλλε με τα υπ αριθμ. πρωτ. ΓΝ/ΕΙΣ/1314/15-11-2010 και ΓΝ/ΕΙΣ/1322/17-11-2010  έγγραφα της προς την Αρχή γνωστοποίηση όπου αναφέρει ότι:

 

1.     Η επιχείρηση διαθέτει κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης, το οποίο είναι ανενεργό από τις 30/10/2008 λόγω επέκτασης των κτιριακών υποδομών του ξενοδοχείου. Η επέκταση έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και το κλειστό κύκλωμα θα τεθεί σύντομα ξανά σε λειτουργία.

 

2.     Η επιχείρηση λόγω της θέσης της (παραθαλάσσια) περιμετρικά τουλάχιστον από τις 2 πλευρές της είναι αφύλακτη. Δεδομένου ότι την  τελευταία περίοδο έχουν αυξηθεί κατακόρυφα οι κλοπές, όταν θα επαναλειτουργήσει το κύκλωμα αυτό θα καταγράφει τις 2 εισόδους του ξενοδοχείου, το υπαίθριο πάρκινγκ, τις πίσω πλευρές (τυφλές) του ξενοδοχείου, τους αποθηκευτικούς χώρους και τις ταμειακές.

 

3.     Ο χρόνος τήρησης των δεδομένων του κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης είναι 15 ημέρες

 

4.     Το κλειστό κύκλωμα αποτελείται από 15 κάμερες

 

5.     Είναι αναρτημένες 4 πινακίδες ενημέρωσης των πελατών για την ύπαρξη κλειστού κυκλώματος 

 

Η γνωστοποίηση ήταν ελλιπής καθότι δεν είχαν υποβληθεί, ως ζητήθηκαν, κατόψεις της εγκατάστασης του κλειστού κυκλώματος και  φωτογραφίες που να δείχνουν το πεδίο κάλυψης του κλειστού κυκλώματος.

 

Στη συνεδρίαση της Αρχής, την 22/11/2010, παρέστη ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης

 

 B. Η Avantis υπέβαλε με το ΓΝ/ΕΙΣ/1350/22-11-2010 έγγραφο της υπόμνημα, στο οποίο περιλαμβάνονταν και φωτογραφίες, οι οποίες δείχνουν τα σημεία τοποθέτησης των καμερών του κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης. Το εν λόγω υπόμνημα εξετάστηκε από την Αρχή, κατά την συνεδρίαση του Τμήματος στις 22/11/2010.

 

Η Αρχή, αφού άκουσε τον εισηγητή και το βοηθό εισηγητή της υπόθεσης και έλαβε υπόψη όλα τα στοιχεία του φακέλου, μετά και από διεξοδική συζήτηση,

 

ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ

 

Σύμφωνα με το άρθρο 4 του Ν. 2472/97:

 

«Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα για να τύχουν νόμιμης επεξεργασίας πρέπει:

α) να συλλέγονται κατά τρόπο θεμιτό και νόμιμο για καθορισμένους, σαφείς και νόμιμους σκοπούς και να υφίστανται θεμιτή και νόμιμη επεξεργασία ενόψει των σκοπών αυτών,

 

β) να είναι συναφή, πρόσφορα και όχι περισσότερα από όσα κάθε φορά απαιτείται εν όψει των σκοπών επεξεργασίας.»

 

        Κατά το άρθρο 6 παρ. 1 του ίδιου νόμου «ο υπεύθυνος επεξεργασίας υποχρεούται να γνωστοποιήσει εγγράφως στην Αρχή, τη σύσταση και λειτουργία αρχείου ή την έναρξη της επεξεργασίας». Κατά το άρθρο 11 παρ. 1 του ίδιου νόμου «ο υπεύθυνος επεξεργασίας οφείλει, κατά το στάδιο της συλλογής δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, να ενημερώνει με τρόπο πρόσφορο και σαφή τα υποκείμενα για την ταυτότητα του, τον σκοπό της επεξεργασίας, τους αποδέκτες και την ύπαρξη του δικαιώματος πρόσβασης».

 

        Κατά το άρθρο 1 παρ. 2 της οδηγίας 1122/26-9-2000 για τα κλειστά κυκλώματα:

 

«A) Κριτήριο για τη νομιμότητα της επεξεργασίας είναι : α) η αρχή της αναγκαιότητας, σύμφωνα με την οποία η επεξεργασία επιτρέπεται εφόσον ο σκοπός της δεν μπορεί να επιτευχθεί με εξ ίσου αποτελεσματικά αλλά λιγότερο επαχθή για το άτομο μέσα και β) η αρχή της αναλογικότητας, σύμφωνα με την οποία το έννομο συμφέρον του υπεύθυνου επεξεργασίας πρέπει να υπερέχει καταφανώς, σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση, των δικαιωμάτων και συμφερόντων των προσώπων στα οποία αναφέρονται τα δεδομένα και δεν βλάπτονται οι προσωπικές τους ελευθερίες.

 

B) Τα δεδομένα που συλλέγονται με κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης πρέπει να είναι συναφή και πρόσφορα και πάντως όχι περισσότερα από όσα κάθε φορά απαιτείται, για να επιτευχθεί ο σκοπός της επεξεργασίας και θα πρέπει τα σημεία στα οποία εγκαθίστανται οι σταθερές βιντεοκάμερες και ο τρόπος λήψης να καθορίζονται, έτσι ώστε να μην συλλέγονται περισσότερα δεδομένα από όσα είναι απολύτως απαραίτητα για τον σκοπό που επιδιώκεται. Έτσι, για παράδειγμα, αν το κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης ενός καταστήματος ή μίας τράπεζας αποβλέπει στην πρόληψη της κλοπής αγαθών ή την αποτροπή ληστείας, τα δεδομένα που συλλέγονται δεν θα πρέπει να είναι τέτοια, ώστε να μπορούν να χρησιμεύουν για τον έλεγχο της συμπεριφοράς ή της απόδοσης των εργαζομένων.»

 

        Σύμφωνα με το άρθρο 10 παρ. 2 του Ν. 2472/97:

 

«Για τη διεξαγωγή της επεξεργασίας ο υπεύθυνος επεξεργασίας οφείλει να επιλέγει πρόσωπα με αντίστοιχα επαγγελματικά προσόντα που παρέχουν επαρκείς εγγυήσεις από πλευράς τεχνικών γνώσεων και προσωπικής ακεραιότητας για την τήρηση του απορρήτου.»

       

        Από τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης προκύπτουν τα εξής :

 

α) Κάμερες εξωτερικά του ξενοδοχείου:  Η δυνατότητα λήψης εικόνας από την εξωτερική κάμερα, χώρων πέρα από την είσοδο και το παρκινγκ του ξενοδοχείου, αντιβαίνει σε όσα προβλέπει το αρ. 1 παρ. 2 Β της 1122/26-9-2000 οδηγίας της Αρχής.

 

β) Κάμερες στο εσωτερικό του ξενοδοχείου: Η λήψη εικόνων των εισόδων των δωματίων στους διαδρόμους είναι φανερό ότι θίγει υπέρμετρα την ιδιωτική ζωή και την προσωπικότητα των ατόμων, εργαζομένων, πελατών και τρίτων, με αποτέλεσμα να παραβιάζεται η αρχή της αναλογικότητας.

 

γ) Κάμερες στην πισίνα: Ο επιδιωκόμενος σκοπός, δηλαδή η προστασία των πελατών, μπορεί να επιτευχθεί με λιγότερο επαχθή μέσα, όπως με τη φυσική παρουσία υπαλλήλου με γνώσεις ναυαγοσωστικής για την περίπτωση της πισίνας. Συνεπώς, οι ανωτέρω κάμερες δεν μπορούν να θεωρηθούν ως απολύτως απαραίτητες για την επίτευξη του σκοπού επεξεργασίας των δεδομένων του κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης.

 

δ) Ο υπεύθυνος επεξεργασίας θα πρέπει να διαθέτει γραπτές διαδικασίες σχετικά με την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων που συλλέγονται μέσω του κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης ή κώδικα δεοντολογίας για την προστασία των δεδομένων που να δεσμεύει τα πρόσωπα που ασχολούνται με την επεξεργασία αυτή.

       

 

 

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

 

 

Η Αρχή,

 

Απευθύνει προειδοποίηση προς την εταιρεία Avantis Suites Hotel Μονοπρόσωπη ΕΠΕ ώστε να συμμορφωθεί με τις πιο κάτω συστάσεις εντός χρονικού διαστήματος 15 ημερών από τη λήψη της απόφασης και να ενημερώσει σχετικά την Αρχή:

 

        Να καταστήσει απολύτως σαφές ότι ο χώρος βιντεοσκοπείται (π.χ. με τοποθέτηση ευκρινών πινακίδων).

 

        Να απεγκατασταθούν οι εξωτερικές κάμερες που δεν λαμβάνουν εικόνα αποκλειστικά από την κεντρική είσοδο και το χώρο στάθμευσης του ξενοδοχείου.

 

        Να απεγκατασταθούν οι κάμερες που επιτρέπουν τον έλεγχο των εισόδων των κατ` ιδία δωματίων. 

 

        Να αλλαχθεί η θέση ή και η εστίαση των καμερών στον χώρο της πισίνας ώστε να μην λαμβάνουν εικόνα από τους λουόμενους επισκέπτες και τους εργαζόμενους της επιχείρησης.

 

 

Ο Πρόεδρος Τμήματος

Χρήστος Παλαιοκώστας

 

Η Γραμματέας

Ειρήνη Παπαγεωργοπούλου